به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۰۲۷۳
|
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
اقای جعفری واقعی یا مستعار اولا باید بداند که هر نقدی را محترم شمرده و از سر ندانم کاری و ناآگاهی و بی اطلاعی و بیسوادی حساب نکند که اگر چنین شود ما هم می توانیم ایشان را به همین صفات ملقب نماییم .
خبردنا  : پس از انتشار مطلبی با عنوان " محمدعلی وکیلی " هنوز تصور دقیقی از انتخابات ندارد !+ نقد " خبردنا " در این پایگاه اطلاع رسانی مطلبی در فضای مجازی در نقد این مطلب منتشر شده است  .

به گزارش " خبردنا " هرچند این مطلب با اسم فردی ناشناس  به نام " سید علی جعفری " منتشر شده و تحلیل بر این است که نویسنده فرد شخص وکیلی یا اطرافیان وی باشد اما "خبردنا " برای کمک به فضای نقد در جامعه این مطلب را بصورت کامل منتشر و البته در ادامه نیز پاسخ خود را تقدیم خوانندگان خواهد کرد .

مدیرمسئول پایگاه خبری «خبر دنا»

با سلام

در پی درج سرمقاله دکتر محمدعلی وکیلی، نماینده محترم مردم تهران، ری، شمیرانات،  اسلامشهر و پردیس و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، به تاریخ شنبه 98/04/22  آن سایت خبری در مطلبی موهن ادعاهایی کذب و از سر عقده‌گشایی سیاسی و جناحی را مطرح کرده است، که لازم می‌دانم پاسخ برخی از آن‌ها را به اختصار ارائه کنم.

1. تحلیل محتوای مطلب ارائه شده نشان می‌دهد که آن سایت خبری یا از دانش خبرنگاری بی‌بهره است یا به چنین دانشی عمل نمی‌کند. این بی‌دانشی را می‌توان از تیتر مطلب به نیکی دریافت. چطور عنوان «مردم شما را قطعا انتخاب نخواهند کرد» در فاصله زمانی که 8 ماه تا انتخابات باقی است، برای این مطلب انتخاب شده است؟ کدام روزنامه‌نگار یا خبرنگار حتی مبتدی چنین عنوانی را برای این مطلب انتخاب می‌کند؟ این عنوان غرض‌ورزانه که به نظر می‌رسد از سر عناد و دشمنی جناحی و حزبی مطرح شده است، نشان از آن دارد که گرداننندگان این پایگاه خبری با الفبای خبررسانی و تحلیل بیگانه‌اند.

2. در سراسر مطلب و جان کلام دکتر وکیلی در سرمقاله روزنامه ابتکار بر «توجه به مطالبات عمومی»، «درک سلایق رای‌دهندگان»، «استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در کشور»، «بالا بردن امکان انتخاب رای‌دهندگان» و مطالبی از این دست تکیه دارد. حال چطور شده است که در مطلب معارض از عناوینی نظیر «فاصله عمیق مسئولان با مردم»، «عصبانیت»، «سرخوردگی مردم از اقدامات انتخاب‌شوندگان» و... استفاده شده است؟

بررسی هرمونوتیکی این تحلیل نشان می‌دهد که بکارگیری این تعابیر نوعی نقض غرض بوده و از اساس مغایر با مقصود و مقصد نگارنده سرمقاله بوده است. همین مسئله باز هم تأکید دیگری است که تحلیل‌واره ارائه شده تنها با هدف تخریب، تخطئه و رقابت ناسالم انتخاباتی صورت گرفته است.

3.  بدون تردید مسئولان سایت خبری «خبر دنا» باید پاسخگوی برخی تعابیر بکار رفته در این تحلیل باشند. آن‌ها به قصد تخریب شخصیت دکتر وکیلی ـ که موفق شده است در آخرین انتخابات مجلس شورای اسلامی اکثریت رای مردم پایتخت را به خود اختصاص دهد ـ از تعابیری استفاده کرده‌اند که بیش از هر چیز «امنیت ملی»، «اعتماد عمومی» و «باورمندی به ارکان نظام» مقدس جمهوری اسلامی را نشانه رفته است.

تعابیری نظیر «عمق عمیق نارضایتی»، «سرخوردگی مردم» و «یاس مردم» را تنها در رسانه‌های معاند و مخالف نظام می‌توان جستجو کرد. چطور شده است که یک سایت خبری داخلی از این تعابیر برای نماینده مردم استفاده می‌کند، از آن دست پرسش‌هایی است که پاسخی درخور در پی خواهد داشت.

4. وهن نمایندگی مردم، هتاکی، بی‌حرمتی و حمله به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی که با تعبیری نظیر «زباله‌دانی تاریخ» در جای‌جای این به اصطلاح تحلیل وجود دارد، نشان از عمق بلاهت موجود در این تحلیل دارد. چرا که «از کوزه همان برون تراود که در اوست»!

تردیدی نیست که این مسیر، راهی است که استکبار جهانی و دشمنان این مرز و بوم پیش روی برخی گشوده‌اند. ناگفته پیدا است که ایادی و مزدوران خارج‌نشینان برانداز، بار دیگر مشتی محکم از سوی ملت خواهند خورد.

والسلام علی من التبع الهدی
سید علی جعفری

*******


پاسخ خبر دنا  :  یادداشت جناب فردی بنام سید " علی جعفری " نشان می دهد که " از کوزه برون ترآود که در اوست " ! یادداشتی سراسر توهین و کوچک پنداشتن نقد ، نقاد و هر نقدی که به یادداشت دکتر وکیلی  نویسنده منتشر شود !

اقای جعفری واقعی یا مستعار اولا باید بداند که هر نقدی را محترم شمرده و از سر ندانم کاری و ناآگاهی و بی اطلاعی و بیسوادی حساب نکند که اگر چنین شود ما هم می توانیم ایشان را به همین صفات ملقب نماییم .

ضروری است که  ادب در نقد را رعایت و برای منتقدان با هر هدف و اندیشه ای باشند احترام قائل شوند.

نویسنده محترم سطور نوشته اند که خبرنگاری بی دانش و ...... که اگر ایشان آمادگی لازم را دارند در هر مکانی در خصوص همین نوشته  " محمد علی وکیلی " مناظره ای داشته باشیم تا سیه روی شود هر که در او غش باشد .

اصولا مستبدان و متوهمان هر نقدی را غرض ورزی دانسته و نقاد را به انواع تهمت می رانند زهی خیال باطل که زمستان خواهد رفت و روسیاهی به زغال خواهد ماند !

نویسنده مطلب اگر احساسات سیاسی یا دلبستگی های فامیلی و عاطفه ای و البته سایر موارد را کنار بگذارد و با عینک واقع بینی به جامعه ایران نگاهی گذار بیندازد و در خصوص "محمد علی وکیلی " بطور مصداقی به جامعه آماری رای دهنده اش در تهران توجه ای سطحی معطوف دارد می بیند که گفتن " مردم قطعا شما را انتخاب نخواهند کرد " نیازی به سواد خبرنگاری یا دانش عمیق سیاسی و جامعه شناسی ندارد  آنچه برای پی بردن به آن لازم است اندکی واقع بینی با درجه ای از فهم  است همین !

جناب جعفری فرموده اند که تعابیری نظیر «عمق عمیق نارضایتی»، «سرخوردگی مردم» و «یاس مردم» را تنها در رسانه‌های معاند و مخالف نظام می‌توان جستجو کرد. چطور شده است که یک سایت خبری داخلی از این تعابیر برای نماینده مردم استفاده می‌کند، از آن دست پرسش‌هایی است که پاسخی درخور در پی خواهد داشت "  که گویا ایشان اطلاعی از اعتراضات داخل کشور یا نطق ائمه محترم جمعه و جماعت و حتی سخنان بزرگان کشور ندارند  و البته زدن برچسب  وابستگی یا دلبستگی به رسانه های معاند به منتقدان شیوه ای منسوخ است که ضروری است دوستان حامی "وکیلی " به شیوه های نو روی بیاورند !

مجددا یادآوری می شود برای درک درست از " عمق عمیق نارضایتی  ، سرخوردگی مردم و  یاس مردم " نیازی به دانش خبرنگاری یا بینش سیاسی عمیق نیست بلکه ارتباط با توده های جامعه و در میان مردم بودن لازم است و اندکی فهم !

جناب جعفری فرموده اند  " به قصد تخریب شخصیت دکتر وکیلی ـ که موفق شده است در آخرین انتخابات مجلس شورای اسلامی اکثریت رای مردم پایتخت را به خود اختصاص دهد ـ از تعابیری استفاده کرده‌اند که بیش از هر چیز «امنیت ملی»، «اعتماد عمومی» و «باورمندی به ارکان نظام» مقدس جمهوری اسلامی را نشانه رفته است."  البته ایشان نگفته اند کدام تعبیر اولا تخریب شخصیت "محمد علی وکیلی " است و ثانیا نگفته اند که با کدام شاقول و مقیاس به این فهم رسیده اند که تخریب " محمد علی وکیلی " امنیت ملی را نشان رفته است ؟!

یعنی واقعا معتقدید نقد وکیلی حتی اگر فرض غلط شما را بپذیریم تخریب وکیلی امنیت ملی را نشانه می رود ؟! عجب ! پس اگر نقد نماینده تک دوره ای تهران امنیت ملی را نشان می رود حتما نقد رئیس مجلس یا رئیس مجلس ارکان زمین و آسمان را خواهند لرزاند !

گویا نویسنده خود را ذوب در وکیلی دیده که هر نقدی را برابر با تضعیف امنیت ملی ، اعتماد عمومی و باورمندی به ارکان نظام توصیف کرده است که اگر برای رد این اظهارات کودکانه حتی نیاز به آن اندک فهم هم نیست ! مگر "محمد علی وکیلی "  بجز نمایندگی تهران که نگارنده معتقد است دیگر هم تکرار نخواهد شد چه جایگاهی در نظام دارد که نقد او تضعیف ارکان نظام است ؟!
مراقب باشید جایگاههای چند روز تولید توهم برایتان نکند که پس از کنار رفتن از قدرت فرود آمدن از جایگاه توهم ساخته بسیار سخت خواهد بود .

" خبردنا " مسیر نقادی بیطرفانه بویژه نقد " قدرت " را با "قدرت " ادامه خواهد داد . تجربه سالها کار خبری هم نشان داده که ممکن است در این مسیر با طوفان یا شن زار هم روبرو شویم اما ادامه مسیر را فراموش نخواهیم کرد تا حاکمان و مسئولان خود را در برابر مردم پاسخگو بدانند .
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سیدکاظم خادمی
|
Latvia
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
0
0
در پی انتشار مطالبی گستاخانه و بدور از منطق درسایت گمنامی که از سوی مراجع ذیصلاح مجوز رسمی نیز ندارد،برخودلازم دانستم که بر خلاف شمابارعایت کمال ادب و منطق پاسخی درخور سواد وجایگاه جنابعالی خدمتتان تقدیم کنم. ۱- شاید شمااستحضار نداشته باشید که استان تهران دارای جمعیت بالای حدود ۱۵ میلیون نفرازجمعیت کشور بوده و نماینده شهری مانند تهران بودن، نیازمند آراء بالا در انتخابات بوده و اگرچه این جمعیت در دید کوته نظر شما ظاهر نشود بنده خدمتتان اعلام می کنم که بر خلاف تصور شما آقای دکتر وکیلی در انتخابات قبل با آراء میلیونی در مجلس حضور یافته و البته همان طور که ایشان در گفتگوی خود نیز فرمودند" تحلیل انتخابات آینده اکنون بسیار زود است و تا انتخابات آتی و روشن شدن نتایج زمان زیادی وجود دارد" و بنده نیز در این باره قضاوت را به آراء مردم خواهم سپارد. ۲- هرچند که آقای دکتر وکیلی افراد چاپلوس و متملق را از خود رانده و چندبار فرصت نخواهد داد و ظاهرا همچنان افرادی که نمک را خورده و نمکدان را شکسته و مانند حزب باد شریک دزد و رفیق قافله باشند، وجود دارند. ۳- در دوره گذشته بسیاری از فرزندان زاگرس اعم از اصول گرا و اصلاح طلب به علت شناخت از شخصیت مردمی و قانون مدار، در کنار پیشینه خانوادگی جناب دکتر وکیلی را بعنوان نماینده خود انتخاب نموده وبه حول و قوه الهی در انتخابات آتی نیز آراء بالا از سوی مردم مهر تاییدی بر صلاحیت و مردمی بودن ایشان و روسیاهی برای افراد مغرض خواهد شد. ومن الله التوفیق

سید کاظم خادمی- دبیر کار گروه فرهنگی و اجتماعی شورایاران منطقه ۶ تهران
مدیر پایگاه جناب خادمی :

سلام تشکر از اظهار نظر

اگر منظور شما از سایت گمنام سایت " خبر دنا " است این قضاوت شما محترم اما واکنش شما که نشان دهنده تاثیر گذاری خبر دنا است این گفته شما را مخدوش می نماید .

درباره سایر مطالب که گفتید ارزش پاسخگویی ندارند فقط صرف باز بودن فضای نقد منتشر شد .
نام:
ایمیل:
* نظر: