به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۰۴۵۵
|
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
میزان سهم تخصیص استان کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان های گچساران و باشت از حجم مخزن در بخش صنعت و کشاورزی ۱۲۵ میلیون متر مکعب است.
خبردنا: مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: سد در حال ساخت «چم شیر» ظرفیت ایجاد ۱۴ هزار شغل در بخش های کشاورزی و صنعت استان را دارد.

به گزارش"خبردنا"، علی داودی مهر جمعه شب در نشست بررسی شرایط همکاری آب نیرو در طرح های سد چم شیر و تعیین تکلیف محل آبگیر در بدنه سد اظهار داشت: مطالعات سد آبریز با حجم تنظیمی بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب در سال با هدف تامین آب حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی پایین دست دشت دهدشت، اشتغال زایی مستقیم و تامین کسری آب آشامیدنی و صنعت مناطق پایین به اتمام رسیده است.

وی بیان کرد: در سال جاری مناقصه بخش هایی از احداث جاده و تونل دسترس به محور و محل تجهیز کارگاه برگزار و عملیات اجرای این طرح ها آغاز خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: عملیات اجرایی سد چم شیر در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و برنامه ریزی شده است که هرچه سریعتر نسبت به اتمام ساخت بدنه، آغاز فرایند آبگیری و ذخیره سازی سیلاب ها در آینده اقدام شود.

داودی مهر افزود: میزان سهم تخصیص استان کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان های گچساران و باشت از حجم مخزن در بخش صنعت و کشاورزی ۱۲۵ میلیون متر مکعب است.

وی گفت: با برداشت این میزان تخصیص آب کشاورزی حدود هشت هزار هکتار از اراضی دیم و مستعد کشاورزی این شهرستان ها و همچنین آب صنعت به ویژه صنایع بزرگی مثل نفت بصورت پایدار تامین می شود که سه تراز از بدنه جهت نصب آبگیر ها مورد توافق واقع شده است.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت نیز در این نشست گفت: سد چم شیر ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال در حوزه های کشاورزی و صنعت است.

غلامرضا تاجگردون از مسئولان امور آب خواست تا با شتاب بخشی به این طرح و با ذخیره سیلاب ها ضمن توسعه اقتصادی برای جلوگیری از خسارات های ناشی از سیلاب ها در منطقه تلاش کنند.

سد مخزنی چم شیر از جمله پتانسیل های ذخیره سازی، تنظیم و کنترل آب شناسائی شده در حوزه آبریز رودخانه زهره است.

آب ذخیره شده در این مخزن می تواند در دشت های پایاب (لیراوی و حیات داود) و همچنین تأمین حقابه ها و دشت های زیدون، هندیجان و سردشت در خوزستان مورد بهره برداری کشاورزی قرار گیرد.

انرژی برقابی در نیروگاه پای بدنه سد پتانسیل دیگری است که در منطقه وجود دارد.

نیروگاه و سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته می‌شود.

مطالعه احداث سد چم شیر در سال ۷۳ از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته و نیروگاه و سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه' زهره' در حال ساخت است.

نام:
ایمیل:
* نظر: