به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۰۴۵۹
|
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴
خبردنا: نماینده کهگیلویه بزرگ در ادوار هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی پاسخگوی سوالات برنامه " سه نقطه " بوده است.

به گزارش "خبردنا"، ” حجت الاسلام سید علی محمد بزرگواری ” نماینده دو دوره مردم کهگیلویه بزرگ در خانه ملت به سوالات مختلف این رسانه پاسخ داده که به برخی از آنها اشاره می شود.

**

چند بارسوال شد (راجع به نمایندگان که شخصاً نظر نمی دهید) ولی به عنوان یک شهروند که نماینده ادوار بودید، عملکرد آقای موحد و آقای هاشمی را چطور ارزیابی می کنید؟

حق این است که هر کدام باید در مقطع زمانی خودشان بررسی شود، در دوره آقای موحد یکسری از کارهای انجام گرفته است که شاید توقع من و مردم این است که اگر ایشان تلاش می‌کرد که سد کلات به جای سد مارون احداث می شد بهتر بود زیرا حدود ۳۵ هزار هکتار از اراضی اطراف دهدشت، چرام و لنده را آب فرا می گرفت و آباد می شد.

شما سد مارون را بیشتر سد خوزستان می دانید؟

بله، مارون را سد خوزستان می‌دانم که با عینک خوزستانی مطرح شد، مرحوم رفسنجانی همه این سدها را با عینک خوزستانی احداث کرد و سد کوثر را با عینک عسلویه وقطر و دبی احداث کرد. نظرشان بر این بود که نباید این سدها به نام ما باشد. تلاش کردم تا حق آبه را از سدکوثر بگیرم اما ندادند و به همراه آقای تاجگردون با وزیر و کارشناسان وزارت نیرو که در جریان هستند که دعوا کردیم تا توانستیم حق آبه خودمان را البته نه حق آب اصلی را بگیریم که همین طرحی می باشد که در حال اجراست. اگر سد کلات احداث می شد، آب شیرین برای کل مناطق فراهم بود و همچنین آب کافی برای کشاورزی بود.

در حالی که سد مارون فقط برای کشاورزی است و دارای آب شرب نیست. و منطقه ما هیچ بهره ای از سد نبرد و بهبهان که زیر سد بود آباد شد و هرچه تلاش کردم از پشت سد مارون برای دهدشت غربی آبرسانی شود، کارشناسان به هیچ عنوان قبول نمی کردند. تا اینکه طرح آبرسانی ایدنک را مطرح کردند و خواستند دغدغه منطقه ما را حل کنند.

مردم از آقای موحد بیشتر خواسته شخصی داشتند و کمتر خواسته های عمومی و مطالبات زیربنایی و اصلی داشتند (البته از من هم کار شخصی می خواستند که بنده انجام نمی دادم) ولی ایشان حتی اگر کسی بیمار بود به عیادت می رفت و… و همچنین خدماتی به روستاهای محروم داشتند که در زمان ایشان خواسته مردم موارد اینچنینی بود.اما در دوره ما جوانان و روشنفکران خواسته های عمومی داشتند، (البته خیلی از مردم به دلیل این که کارهای شخصی انجام نمیدادم بد و بیراه می گفتند.) سعی کردم کمتر دنبال کارهای شخصی باشم و بیشتر کارهای عمومی را پیگیری کنم.

در دوره ما چون دولت هشتم و نهم بود و آقای احمدی‌نژاد با ما هماهنگ بود (در چهار سال اول هماهنگ بود و در چهارسال دوم نیز، دو سال اول را هماهنگ بود ولی دو سال انتهایی را نه تنها با من بلکه با همه نماینده ها سر لج بازی گذاشت) و می توانستم بودجه بگیرم و بحث های تبدیل به شهرستان و بخش شدن را مطرح کنم تا به تصویب برسد.

دوره آقای هاشمی را باید با توجه به مقطع زمانی ایشان بسنجیم که با ناهماهنگی دولت و کسری بودجه کشور مقارن بود. ایشان در حد خودشان تلاش می‌کردند شاید در مجلس ید طولایی نداشته باشد که خودش را نشان دهد، اما پیگیری طرح ها و مطالبات مردمی را دارند که با کمبود بودجه مواجهه هستند.از ایشان نیز خواسته های شخصی دارند.

به نظر شما بهترین نماینده اصولگرا به لحاظ عملکردی چه کسی است؟(حداقل یک مورد را نام ببرید)

از جریان اصولگرا در استان در سطح ملی آقای هدایت خواه می باشد که در مجلس نیز حرف برای گفتن داشت و همچنین در مسائل فرهنگی و مسائل بودجه و حتی در کمیسیون تلفیق عضو بودند.

از جریان اصلاح طلب نیز غلامرضا تاجگردون.

چه ویژگی ممتازی از این افراد نظر شما را جلب کرده است؟

آقای هدایت خواه در مجلس پایبند به اصول و همچنین صاحب نظر بود به خصوص در مسائل فرهنگی و حتی در مسائل اقتصادی (این که ایشان فوق لیسانس هستند و دکترا نگرفته‌اند ملاک نیست). اما در ارتباط گیری با مردم ضعیف بود و شاید دیدگاه ایشان این بوده است که بهتر است به وظایف خودش عمل کند.

آقای زارع نیز یک پادویی به دنبال کار مردم است و برای پروژه ها و کارهای ایشان نیز باید به آرشیو مجلس مراجعه کنیم.

موضوع آخر: شما از کاندیداتوری دوره دهم مجلس انصراف دادید و طی بیانیه ای علت شاخص را، میدان دادن به جوانان بیان کردید. به نظر شما جوان گرایی چه مقدار در استان مطرح شده است؟

با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب که جوان‌گرایی است آیا صرف اینکه شما بزرگوارانی مثل شما از حضور در این صحنه امتناع کنند و میدان به جوانان داده شود،کافی است یا باید حمایت نیز داشته باشند؟

امثال بنده که موفق یا ناموفق بودند و حضور داشتند (اگر ناموفق بودیم این نبود که نخواستیم بلکه در برخی مسائل نتوانستیم درست عمل کنیم) در دوره اول و دوم بعضی ها دوره سوم و چهارم هم بودند یا بعضی ها کاندیدا هم بودند چند بار رد شدند و رای نیاوردند و الآن تقریباً ۶۰ ساله شده اند و… گام اول این است ما صحنه را خالی کنیم تا جوان ها وارد شوند و گزینش جوان ها نیز به صورت صالح واصلحی باشد و اگر اصلح پیدا شد، مورد حمایت و کمک ما قرار بگیرند.

حرف ما هم همین است در واقع گام اول را برداشتیدبه نظر شما گام دوم را نباید بردارند؟

گام اول را به جز من کس دیگری برنداشته همه آنها که هستند این گام را باید بردارند. زمانی که این صحبت را کردم، بعضی ها گفتند: هدف شما فقط کوبیدن آقای موحد بوده است. اما من آقایان موحد، سید مسعود حسینی، سید قدرت حسینی، هدایت خواه و… باید این گام اول را برداریم و بعد به صورت تشکیلاتی در اصولگرایان به شکل اصولگرایی و اصلاح طلبان (آقایان منطقیان و لاهوتی و…) در شکل اصلاح طلبی عمل کنیم.

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
خم هم دونم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
0
0
هر چه سیل ایکنم بزرگواری دار دار ایکنی ورگردی و انتخابات بگو وتمامش کن بگو ایام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
0
0
مثلا هدایتخواه چه کار مهمی انجام دادکه با تاجگردون همطرازش کرده ای
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
0
0
بزرگواری چه بیاد در انتخابات چه نیاد دغدغه اش صرفا حضور و انتخاب مجدد مرد بزرگ حاج آقای موحد است، باید بداند مردم تشنه ای عملکرد موحد هستند‌...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
0
0
بزرگواری چه بیاد در انتخابات چه نیاد دغدغه اش صرفا حضور و انتخاب مجدد مرد بزرگ حاج آقای موحد است، باید بداند مردم تشنه ای عملکرد موحد هستند‌...
نام:
ایمیل:
* نظر: