به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۰۴۷۴
|
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳

خبردنا:  طرح گازرسانی به دهستان زیلایی در کهگیلویه و بویراحمد را که به گفته مسئولان استان از مهرماه امسال اجرایی می شود، باید پایانی بر هیزم به دوشی زنان و دختران سختکوش این منطقه محروم دانست.


طرح گازرسانی به دهستان زیلایی در کهگیلویه و بویراحمد را که به گفته مسئولان استان از مهرماه امسال اجرایی می شود، باید پایانی بر هیزم به دوشی زنان و دختران سختکوش این منطقه محروم دانست.


نام زیلایی بویراحمد طی سالیان متمادی در اوج تنگناها، کمبودها و ضعف‌های زیرساختی و چالش‌های متعدد دست و پنجه نرم می‌کرد و مردمان این دیار همواره غرق در فقر و محرومیت‌های عمیق و تاریخی بودند، اما اینک و ظرف سالهای گذشته آنچنان این منطقه در کانون توجه دولتمردان و مسئولان ملی و محلی قرار گرفته که دیگر واژه عجین شده محرومیت با این منطقه همخوانی ندارد.


شتاب خدمات رسانی و ایجاد زیرساخت‌های عمرانی و زیربنایی و طرح‌های محرومیت زدایی در این منطقه ظرف سالهای گذشته تاکنون امید را در دل مردان و زنان این دیار زنده کرده و این مهم به گونه‌ای کاملاً محسوس در سطح توقعات و نوع درخواست‌های امروزشان و تفاوت فاحش با مطالبات دیروزشان، هویداست.

گرچه همین افزایش سطح توقعات و ظهور نیازهای جدید نوع مطالبه گری و درخواست‌ها در روستاها را نیز بالا برده و قدرت اقناع سازی و تأمین این نیازها تا حدودی برای متولیان امر و دولتمردان مشکل شده است اما این مهم برای منطقه زیلایی که روزگاری حتی داشتن یک کیلومتر راه دسترسی برای مردمانش آرزویی دست نیافتنی بود و اینک با درخواست‌ها و توقعات جدید از مسئولان استقبال می‌کنند، خود حکایت دیگری است.

زیلایی در کانون توجه

طرح محرومیت زدایی در برخی مناطق کمتر برخوردار و محروم در استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله دهستان زیلایی بویراحمد و در راستای رویکرد و سیاست راهبردی دولت و همچنین اهتمام ویژه شخص رئیس جمهوری مبنی بر توسعه متوازن و متناسب به عنوان یک اقدام ارزشمند از حدود بیش از ۲ سال گذشته آغاز شده و با قوت و جدیت ادامه دارد.


تفاهم نامه رفع محرومیت زیلایی بویراحمد به عنوان یکی از اقدام‌های مثبت دولت مرهمی بر زخم‌های کهنه مردمان این دیار برای غلبه بر بسیاری از کمبودها و مشکلات انباشت شده از گذشته است.


بر اساس تفاهم نامه سه جانبه بین مجموعه استانداری کهگیلویه وبویراحمد، دستگاه‌های متولی و دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری افزون بر ۷۲۰ میلیارد ریال برای اجرای ۱۰ طرح عمرانی، خدماتی و توسعه برای رفع محرومیت دهستان زیلایی شهرستان بویراحمد اختصاص یافته است.

گازرسانی، پایانی بر هیزم به دوشی زنان و دختران زیلایی

آغاز عملیات اجرایی طرح گازرسانی به دهستان زیلایی از اوایل مهرماه سال جاری را باید پایانی بر هیزم به دوشی زنان و دختران سخت کوش زیلایی بویراحمد دانست و در عین حال یکی از بهترین و نوید بخش ترین وعده‌های مسئولان و طرح‌های ماندگار در همه سالهای گذشته تاکنون برای مردم این منطقه خواهد بود.

انباشت خیره کننده هیزم در روستاهای مختلف کهگیلویه وبویراحمد از جمله دهستان زیلایی بویراحمد همواره دردی است فراتر از زخم‌های کهنه فقر و محرومیت که مردان و زنان بیش از یک هزار روستای این استان سالهاست تحمل می‌کنند.


نحوه تهیه هیزم به گونه‌ای است که روستاییان پس از قطع و یا آتش زدن ریشه درختان بعد از گذشت چند ماه که درخت کاملاً خشک شد با تبر و یا اره برش داده و به قطعه‌های کوچک‌تر تبدیل می‌کنند.


تهیه هیزم و حتی هیزم‌های تر، از مناطق کوهستانی و جنگلی در سطح روستاها با الاغ و یا بر پشت زنان حکایت تلخی است که همچنان بیش از محرومیت‌های عمیق در برخی مناطق روستایی این استان به چشم می‌خورد.


طرح گازرسانی به دهستان زیلایی بویراحمد به عنوان یکی از مناطق پر ازدحام و با پوشش جنگلی فراوان که یکی از مناطق با بیشترین حجم از تعرض به حریم منابع ملی و زیست محیطی طی سالیان گذشته نیز بشمار می‌رود علاوه بر پایان ۴۰ سال انتظار بحق مردم و زنان این دیار در حقیقت مرهمی بر زخم‌ها و تراژدی غم انگیز سال‌ها قطع درختان سبز بلوط در این منطقه نیز محسوب می‌شود.

حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد روز شنبه در اولین سفر کاری خود به منطقه زیلایی، این نوید را به مردم داد که تا اوایل مهرماه سال جاری عملیات اجرایی طرح گازرسانی به روستاهای واجد شرایط دهستان زیلایی آغاز خواهد شد.

وی میزان اعتبار اولیه برای این طرح را افزون بر ۵۳۰ میلیارد ریال از محل منابع ملی و استانی دانست و گفت: هماهنگی‌ها و تدابیر لازم برای تأمین بودجه این طرح نیز اندیشده شده است.

۱۶۸ هزار خانوار در استان کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند که از این تعداد ۱۲۲ هزار و ۶۰۰ خانوار شهری و ۴۵ هزار و ۴۰۰ خانوار روستایی است.

با این وضعیت ۹۷ درصد کل خانوارهای شهری و ۷۲ درصد خانوارهای روستایی استان از این نعمت خدادادی بهره مند شده اند.

بهسازی راه دسترسی ۳۶ روستای زیلایی

استاندار کهگیلویه وبویراحمد همچنین گفت: راهبرد دولت مبنی بر سکونت در روستاها و مناطق عشایری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و تحقق عدالت اجتماعی باید در اولویت نخست مجموعه مسئولان و متولیان امر در کهگیلویه و بویراحمد قرار گیرد.

وی تاکید کرد: ایجاد اشتغال در روستاها، توسعه سرمایه گذاری و رونق تولید در قالب ایجاد بنگاه‌های کوچک و تعاونی‌های محلی می‌تواند علاوه بر کمک به توسعه مناطق روستایی از مهاجرت روستاییان به شهرها نیز جلوگیری کند.

وی ابراز امیدواری کرد: امروزه ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، بزهکاری‌ها، خشونت‌ها و رشد ناهنجاری‌های اجتماعی در حاشیه شهرهای بزرگ ناشی از مهاجرت‌های بی رویه روستاییان در اثر کمبود امکانات و توسعه نامتوازن است.

کلانتری ادامه داد: مهم‌ترین عامل در بروز و ایجاد معضل حاشیه نشینی در حاشیه شهرها به عنوان یک تهدید و آسیب جدی اجتماعی و رو به افزایش را باید در برخی کم توجهی‌ها و توزیع ناعادلانه منابع در روستاها جست و جو کرد.

کلانتری گفت: هرگاه منابع و امکانات به طور عادلانه و با نگاه ایجاد فرصت برابر در روستاها توزیع شود هیچ شخص روستایی و یا کشاورزی نیز حاضر نخواهد بود که زندگی ساده و بی آلایش و با آرامش خود را به یک عمر زندگی در سراب کاذب شهرهای بزرگ واگذار کند.

وی همچنین بر تکمیل و شتاب بخشی طرح‌های عمرانی و زیربنایی در حال اجرا در سطح روستاهای دهستان زیلایی تاکید کرد و گفت: برخی طرح‌ها از جمله در حوزه بهداشت و درمان، ورزش و راه روستایی نیازمند شتاب و سرعت بیشتری هستند.

کلانتری یکی از خواسته‌ها و مطالبات دیگر مردم دهستان زیلایی را بهسازی و آسفالت راه‌های دسترسی و بین روستایی عنوان کرد و از بهسازی راه ۳۶ روستای این منطقه با اعتباری افزون بر ۱۲۰ میلیارد ریال در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

وی تصریح کرد که میزان اعتبار لازم در این راستا نیز از محل منابع ملی و استانی در نظر گرفته شده است.

دهستان زیلایی با جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر دارای ۵۸ روستا است و در فاصله ۱۵۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.

کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر دارای یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه بر اساس سرشماری عمومی نفوس مسکن سال ۹۵ است.

دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز اعلام کرد: ظرف یک دهه گذشته افزون بر ۵۹۰ روستا در این استان خالی از سکنه شده‌اند./ایرنا


نام:
ایمیل:
* نظر: