به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۰۶۹۴
|
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
اثر " رویکرد جامعه شناختی احزاب و نیروهای سیاسی " به نویسندگی سید مسعود هاشمی در چهار فصل و ۱۸۵ صفحه منتشر شد.
به گزارش خبردنا، این اثر در مورد چرایی احزاب و نحوه شکل گیری احزاب و نقش و جایگاه احزاب در تشکیل انقلاب اسلامی و دیدگاههای مختلف در اوایل انقلاب برای بوجود آمدن احزاب می باشد.

” سیدمسعود هاشمی ” متولد ۱۳۶۵ در ” روستای مال ملا” از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد دیده به جهان گشود.

وی دارای چندین، تالیف علمی _ دانشگاهی می باشد که قصد دارد با توجه به اختلاف نظرها در خصوص نقش و جایگاه احزاب در شکل گیری انقلاب اسلامی، با استدلال برتر و واکاوی منابع، به تبیین مواضع و دیدگاه های احزاب از دولت موقت تا برکناری بنی صدر، در چهار فصل، بپردازد.

باید بر این مطلب صحه گذاشت که در این بازه زمانی ( از دولت موقت تا برکناری بنی صدر)، و تحولات این دوره ، کتابی به صورت مبسوط، به رشته نگارش درنیامده و این اثر، با فرآیند مطالعات اسنادی و تاریخی به استخراج مطالب پرداخته است.

هاشمی، کارمند شورای شهر تهران ارشد جامعه شناسی است.

این تالیف در پی آن است که با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به کمک اسناد و مدارک تاریخی به واکاوی نقش و کارکرد نیروهای سیاسی از زمان روی کارآمدن دولت موقت تا برکناری بنی‎صدر از ریاست جمهوری بپردازد و این که این نیروها چه نقش و کارکردی در حوادث داخلی کشور از قبیل مشارکت‎های سیاسی، تنش‎های سیاسی، رقابت‎های حزبی، جنگ تحمیلی و غیره ایفاء نمودند.

با شروع کار دولت موقت، نیروهای سیاسی فعالیت دوباره خود را از سرگرفتند که منجر به برخی تعارضات حزبی در درون انقلاب گردید که از آن میان می‎توان به نفوذ گسترده نهضت آزادی و سازمان مجاهدین خلق به درون دولت موقت اشاره کرد. پس از استعفاء بازرگان نوبت به انتخاب رئیس جمهوری و انتخابات مجلس رسید که در پی آن احزاب سعی می کردند شخص وابسته به حزب آن‎ها قدرت را در دست گیرد که در این دو انتخابات سازمان مجاهدین خلق بازنده انتخابات بود و پس از آن سعی نمودند چهره‎ی واقعی خود را نشان دهند و کارشکنی‎های خود را در انقلاب آغاز نمودند.

به هرحال بنی‎صدر پس از این که به رئیس‎جمهوری انتخاب شد، از ابتدا توجه خود را به نیروهای چپ‎گرا از قبیل نهضت آزادی، توده و سازمان مجاهدین خلق نشان داد، که منجر به واکنش حزب جمهوری اسلامی و امام خمینی گردید و دولت و احزاب وابسته به آن را به براندازی جمهوری اسلام متهم نمودند.

رویکرد احزاب و نیروهای سیاسی در زمینه جنگ تحمیلی و میزان همگرایی و واگرایی آنان با دولت و رهبری انقلاب در آن برهه حساس از انقلاب دیگر مسئله مهم از کارکرد احزاب در دوره بعد از انقلاب است. استنباطی که این تحقیق می‎شود این است که با شکل‎گیری جمهوری اسلامی ایران احزاب نیز به تبع آن در کشور شکل قانونمندی به خود گرفتند و در امور داخلی کشور از قبیل انتخابات، تنشهای سیاسی، منازعات قومی، اغتشاش خلق عرب و کرد و جنگ تحمیلی حضور فعالی داشتند.

خبردنا، صمیمانه از تلاش های برادر عزیز و دوست داشتنی مان جناب ” سیدمسعود هاشمی ” برای انتشار این اثر جذاب و خواندنی تبریک و از خوانندگان گرامی می خواهد با خرید یک نسخه از این اثر از آخرین اطلاعات نیروهای احزاب سیاسی با رویکرد جامعه شناختی که نویسنده محترم بخوبی از پَس آن برآمده است مطلع شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر: