به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۰۷۴۳
|
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱
نماینده ولی فقیه در مجلس خبرگان رهبری:
اگر لر اهل تسنن ندارد رمزش اجتهاد و تلاش آمیراحمد و پدر بزرگوار ایشان بود که تپه ها و کوه ها، روستاهای این مناطق را طی می کرند و نسبت به تعالی علوم دین تلاش می کدند تا همه ما شیعه بمانیم.
آیت الله ملک حسینی در مراسم تشییع و تدفین آیت الله آمیراحمد تقوی اوین موسس حوزه علمیه در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: آمیراحمد تقوی انسانی بود شایسته و برای خود حد و مرز هایی قائل بود که تمام حیاتش کوشش برای تعالی دین بود. 

وی افزود: اگر استان کهگیویه و بویراحمد به خصوص کهگیلویه بزرگ دارای روحانیون بزرگی است مرهون تربیت و تلاش های آسید میراحمد تقوی است که قریب به سی سال از زندگی خود را با ساخت حوزه علیمه وقف خدمت به دین کرد.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: حضور طلاب در حوزه علمیه این شخصیت کم نظیر و افزایش آنان در سطوح ملی باعث شد تا تعداد روحانیون ما به نسبت به جمعیت از بیشتر استان های کشور بیشتر شود که رمزش تلاش این انسان بزرگوار بود.

وی افزود: حیات این انسان مایه شرافت این شهرستان بود و عزت و مماتش مایه افتخار برای تاریخ این استان است.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: امروز جامعه کهگیلویه به خود می بالد اگر انسانی متواضع و بزرگوار را از دست داد اما اجتهاد و کوشش ایشان همواره برای خدمت برای مردم بود و فضیلت های ایشان در حوزه علمیه و آحاد دوستان و مردم به بار می نشیند چراکه ثمره آن همین شاگردان ایشان است که امروز عالمان دینی هستند.

وی گفت: این شخصیت بی نظیر، انسان های بزرگی را تربیت کردند و ساختند، انسان های که بتوانند جای انان را پر کنند و فضیلت های انان را پر کنند و امروز همه لرها با افتخار می گویند که ما زنده ایم و این زنده بودن مرهون تلاش های آمیر احمد بود.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: شناخت ولایت و انتقال آن به نسل های آینده مرهون تلاش همه عمر ایشان است، ستون خیمه ایشان هستند که فرزندان ایشان پشت محکمی برای کهگیلویه بزرگ است.

 وی افزود: از فرزند ایشان حجت الاسلام تقوی می خواهیم بخشی از وقت خویش را برای تربیت این روحانیون بگذارند تا این ثمره پررنگ تر از همیشه روسن تر شود.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به شخصیت والای آمیراحمد تقوی گفت: شخصیت و فضیلت‌های مذهبی و معنوی این عالم ربانی برای همیشه به یادگار خواهد ماند.

آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی روز جمعه در مراسم تشییع آیت الله آمیر احمد تقوی اظهار داشت: امروز شخصیت و فضیلت‌های این عالم ربانی تشییع نمی شود بلکه فقط شخص آ میراحمد تقوی تشییع خواهد شد.

وی بیان کرد: شهرستان کهگیلویه به داشتن همچنین شخصیت های مذهبی و ربانی برای همیشه به خود خواهد بالید.

ملک حسینی تصریح کرد: ویژگی های اخلاقی و فضیلت‌های دینی آمیراحمد تقوی در میان دوستان و هوادارانش می ماند و ثمره آن نیز در جامعه نمایان خواهد شد.

وی با اشاره به حضور چنددهه این عالم ربانی در حوزه علمیه افزود: اگر فرزندان این خطه در حوزه‌های علیمه می درخشند و حضور پر رنگ دارند نتیجه خدمات این مرد بزرگ است.

مراسم تشییع با حضور اقشار مختلف مردم، روحانیون، فرهنگیان، دانشگاهیان، بازاریان، اصناف مختلف، مقامات سیاسی، شخصیت ها و سیاسیون، در شهر دهدشت مرکز کهگیلویه بزرگ برگزار شد.

آمیر احمد تقوی مؤسس حوزه علمیه شهرستان کهگیلویه و از مشاهیر و علمای برجسته کهگیلویه و بویراحمد صبح روز گذشته پنجشنبه در بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت به علت کهولت سن دار فانی را وداع گفت و به لقاء الله پیوست.

آیت الله میراحمد تقوی که نقش ممتاز و تعیین کننده ای در تحولات انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه وبویراحمد داشت با تربیت روحانیون و طلاب در سطح استان و حوزه کهگیلویه بزرگ به ترویج و تبلیغ مبانی دینی و اسلامی همت گمارد.

آمیراحمد تقوی با توجه به موقعیت و شخصیت برجسته خود و با نفوذ کلامش و احترام ویژه ای که میان مردم منطقه داشت در مقطع مهم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ در منطقه حساس و عشایری کهگیلویه، فرایند این تحول مهم را با درایت تمام، مدیریت و رهبری کرد و پس از پیروزی انقلاب نیز با تمامی وجود و اعتبار معنوی خویش را در خدمت تحکیم و استقرار نظام نوپای اسلامی قرار داد.

آمیر احمد تقوی، یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌ها در تاریخ استان کهگیلویه و بویراحمد است که پس از طی مدارج علمی‌ در نجف اشرف و با حدود ۵۰ سال مجاهدت علمی و دینی در ترویج احکام اسلام، تعظیم شعائر دین، ارشاد جامعه، اصلاح ذات البین و حل و فصل اختلافات و منازعات مردم، کمک به بیماران و نیازمندان، تأسیس حوزۀ علمیه، احداث مساجد و حسینیه‌ها، تجدید بنای شکوهمند امامزاده سید محمود (ع) در کهگیلویه منشاء خدمات فراوان و مرجع و ملجا اصلی امور مردم شد.

آمیر احمد تقوی در سال ۱۳۰۲ در بهبهان متولد شد و امروز پنجشنبه ۲۴ مردادماه ۱۳۹۸ دار فانی را وداع گفت.

پدر وی آمیر علی صفدر تقوی عالم منطقه کهگیلویه بود. میر احمد خواندن، نوشتن و مقدمات عربی و قرآن را نزد پدر آموخت، مقدمات را در بهبهان نزد شیخ عبدالهادی مجتهدی فرا گرفت و در سال ۱۳۲۸ عازم نجف شد.

وی در نجف از اساتیدی چون شیخ محمد علی، شیخ علی رشتی،میرزا کاظم تبریزی، سید جلیل یزدی، سید عباس مهری، سیداسدالله مدنی، شیخ علی اصغر اراکی و سید علی سیستانی استفاده کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: