به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۰۷۹۸
|
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۳
خبردنا به نقل از جهان نیوز، مهدی جهان تیغی: سیزدهم تیرماه بود که انگلیسی‌ها طی یک راهزنی دریایی در منطقه جبل‌الطارق نفتکش گریس ۱ را که حامل محموله نفتی ایران بود، به بهانه نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه در نزدیکی آب‌های این منطقه توقیف کردند. اقدامی که نشان می‌داد که طراحی سنگینی به شرح ذیل درباره ایران عملیاتی شده است:

الف: همزمان با تحریم‌های حداکثری آمریکا برای صفر کردن صادرات نفت ایران، توقیف محموله‌های نفتی دریایی جمهوری اسلامی نیز در دستور کار قرار گرفته بود. اقدام خطرناکی که بر پایه محاسبات دولت آمریکا، می‌توانست، اقتصاد ایران تا نقطه بحرانی نزدیک کند.

ب: انگلیسی‌ها به نیابت از آمریکا در ماجرای نفتکش ایران، عملا تلاش کردند که کشورهای اروپایی را با توجیه جدیدی با فشار حداکثری به ایران همراه با آمریکا کند. یعنی فراتر از بی‌تفاوتی سیاسی و عملی درباره برجام، ایران را در یک آچمز نیمه سخت نظامی نیز قرار بدهند.

ج: انفعال در مواجه با نقص‌های متعدد برجام، غربی‌ها را برای یک تست خطرناک – توقیف محموله‌های نفت‌کش‌ها و محموله‌های نفتی- برای ارزیابی میزان سنجش ادامه انفعال در پاسخگویی متقاعد کرد. یعنی تست این مساله که ایران چقدر به علت وابستگی به برجام، حاضر است که به انفعال خود برای عدم پاسخگویی ادامه بدهد. طبیعی است که اگر این تست مثبت ارزیابی می‌شد، اینک با اقداماتی فراتر از یک توقیف نفتکش ایرانی روبه‌رو بودیم.

اما با اقدام تاریخی نیروی دریایی سپاه، عملا تغییر محاسبات طرف غربی و مهمتر از آن طراحی بزرگی که اجرای آن آغاز شده بود، متوقف شد. پس از این اقدام قاطعانه سپاه، در حوزه تاکتیکی نیز ایران برای آزاد سازی کشتی خود، نه معامله با کشتی توقیف شده را پذیرفت و نه تغییر مسیر و مقصد احتمالی آینده «گریس 1».

از سوی دیگر پاسخ نیروی دریایی سپاه آنقدر معتبر بود که انگلیسی‌ها با وجود فشار آمریکایی‌ها، حاضر به ادامه تنش دریایی با ایران نیستند و چه تحقیری بالاتر از اینکه کشتی‌های انگلیسی ذیل پرچم این کشور در خلیج فارس، برای حفظ امنیت خود مجبور بودند در این چند هفته با پرچم دیگر کشورها، از تنگه هرمز بگذرند.

اینک باید به یک ناگفته جالب از توقیف نفت کش انگلیسی اشاره کرد. در عملیات توقیف کشتی انگلیسی یکی از فرمانده‌هان ارشد نیروی دریایی سپاه، خود راسا و به صورت میدانی در این عملیات شرکت داشته است. فرمانده‌ای که اینک باید از او به عنوان یکی دیگر از "آقا محمدهای" جذاب سپاه نام برد.

هرچند زمان آن فرارسیده است که بگوییم، "آقا محمدهای" قابل توجهی در سپاه وجود دارد. اگر گاندو در قالب یک سریال مستند از عملکرد سازمان اطلاعات سپاه، از "آقا محمد" رونمایی کرد، باید در زمان مناسب منتظر رونمایی از آقا محمد‌های نیروی دریایی سپاه نیز بود.

اما نکته آخر؛ طبیعی است که بخشی از قسمت‌های رسمی و اداری آزاد‌سازی نفتکش ایرانی از طریق دیپلماسی صورت گرفته است. اما دیپلمات‌های ایران در این چند روز پشت شان به اقتدارآفرینی سپاه گرم بوده و خودشان بیش از بقیه متوجه شدند که چرا در این مورد خاص دیپلمات‌های انگلیسی‌ اینقدر اهل‌دادن امتیاز واقعی شده‌اند!
نام:
ایمیل:
* نظر: