به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۰۹۵۰
|
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۷

با پیگیری های مستمر دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد و معاونت درمان دانشگاه واحد دیالیز صفاقی در مرکز آموزشی و درمانی شهدای دولت آباد بیمارستان شهید دکتر جلیل راه اندازی شد.

به گزارش خبردنا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به افزایش تعداد افراد مبتلا به نارسایی کلیه گفت:باتوجه به تغییر سبک زندگی مردم، بیماران نارسایی کلیه در کشور و در استان در حال افزایش است.

دکتر " غلامعباس سبز " افزود: در استان در حال حاضر۲۲۷بیمار نارسایی کلیه وجود دارد که تحت درمان دیالیز هستند. بهترین راهکار درمان بیماران نارسایی کلیه پیوند کلیه هست. از دیگر روشهای درمان تخصصی این بیماران انجام دیالیزاست که به دو روش دیالیز خونی و دیالیز صفاقی قابل انجام هست. از آنجایی که تاکنون در سطح استان درمان تخصصی بیماران نارسایی کلیه فقط به روش دیالیز خونی(همودیالیز) انجام می شده و این روش درمانی مخاطرات و مشکلات خاص خود را داشته و نیاز به مراجعه مداوم بیمار به مراکز درمانی بصورت یکروز در میان و هر روز حدود۴ساعت می باشد و همین امر باعث می شود کیفیت زندگی این بیماران کاهش یابد. بنابراین راه اندازی مراکز دیالیز صفاقی در استان به جهت بهبود کیفیت زندگی این بیماران یک ضرورت بود. بدین منظور از اردیبهشت ماه امسال با پیگیریهایی که معاونت درمان دانشگاه استان از طریق معاونت درمان وزارت بهداشتانجام داده و همزمانی راه اندازی بخشهای بیمارستان جدیدالتاسیس یاسوج بنابر این گذاشته شد که اولین مرکز دیالیز صفاقی استان در این بیمارستان راه اندازی شود. با معرفی دو نفر کارشناس پرستاری از پرسنل مجرب بیمارستان شهید جلیل به حوزه بیماران خاص وزارت بهداشت و پیگیری آموزش آنان به مدت دو هفته در یکی از بهترین مراکز دیالیز صفاقی شهر تهران همچنین تجهیز واحد فوق در بیمارستان شهید جلیل، این مرکز به لطف خدا، حمایتهای ریاست دانشگاه، معاونت توسعه و پشتیبانی دانشگاه، تلاش های همکاران واحد بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه، همکاری ریاست و مجموعه مدیریتی بیمارستان شهید جلیل و همراهی شرکت داروسازی ثامن مشهد به عنوان شرکت متعهد تهیه محلولها و کاتترهای دیالیز صفاقی امروز افتتاح و آماده ارائه خدمت به بیماران دیالیزی استان میباشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: با بررسیهای انجام شده توسط واحد بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه، تعدادهفت بیمار نارسایی کلیه در سطح استان وجود دارد که به روش دیالیز صفاقی درمان می شوند که این بیماران تاکنون در مراکز دیالیز صفاقی شیراز و اهواز خدمات دریافت می نموده اند و از این تاریخ این عزیران می توانند به این واحد در بیمارستان شهید جلیل یاسوج مراجعه و خدمات مورد نیاز را دریافت نمایند.

وی اظهار امیدواری کرد با مساعدت و همکاری پزشکان نفرولوژیست و داخلی استان که نهایت همکاری را در این زمینه دارند بیماران نارسائی کلیه را به سمت دیالیز صفاقی سوق دهند.

دکتر سبز گفت: راه اندازی مراکز دیالیز در بیمارستانهای امام خمینی دهدشت و شهید رجایی گچساران با توجه به اعلام آمادگی روسای شبکه های بهداشت و بیمارستانهای این دو شهرستان نیز در دستور کار هست که ان شاء الله پیگیری و به زودی راه اندازی خواهند شد.

دکتر افشین مدیر امور بیماری های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هم با اشاره به لزوم راه اندازی واحد دیالیز صفاقی به دلیل افزایش بیماران نارسایی کلیه گفت: برای انجام دیالیز خونی (همودیالیز) بیمار باید سه روز در هفته در مرکز دیالیز حضور یافته و هر روز مدت چهار ساعت طول می کشد تا مراحل انجام دیالیز بر روی وی انجام شود، ولی برای انجام دیالیز صفاقی بیمار پس از انجام جراحی کوچکی و قرار گرفتن یک عدد لوله در شکم وی و آموزش توسط پرسنل واحد دیالیز صفاقی، بیمار با دریافت محلول دیالیز می تواند شخصا در منزل مراحل دیالیز را انجام دهد و احتیاج به حضور مکرر و زمان بر در مراکز دیالیز نیست و چنانچه در طول شبانه روز دچار مشکل شود ضمن تماس با پرسنل این واحد که با گذراندن یک دوره آموزشی دیالیز صفاقی تجارب کامل را بدست آورده اند راهنمایی های لازم را جهت رفع مشکلات دریافت کنند.

وی افزود: از جمله مزایای این روش دیالیز، یادگیری آسان، انجام درمان توسط بیمار درمنزل، استقلال شخص و امکان کنترل درمان، برنامه ریزی قابل انعطاف، قابلیت انجام درمان در هر مکان تمیز و عدم نیاز به سوزن جهت انجام دیالیز، کمتربودن خطر ابتلا به هپاتیت ب و سی و کیفیت بهتر زندگی می باشد که این روش را نسبت به دیالیز خونی ارجح می دارد.




نام:
ایمیل:
* نظر: