به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۰۹۷۱
|
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
دکتر یزدان پناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج:
بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، مرگ و میر مادران باردار در استان به صفر رسید که این مهم اقدامی ارزشمند در ارتقای شاخص سلامت در این حوزه است.
به گزارش خبردنا، کاهش مرگ و میر مادران باردار و کودکان در حال تولد به عنوان یکی از شاخصه های سلامت مطرح بوده که بر اساس اظهارات مسئولان علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در حوزه سلامت، در این زمینه جایگاه استان از میانگین کشوری بالاتر است.

براساس آمار دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ، سال گذشته هیچ موردی از مرگ زنان باردار در کهگیلویه و بویراحمد به علت عوارض بارداری گزارش نشد و این آمار به صفر رسید.

بنا بر نظر کارشناسان بهداشت، ارتقای خدمات در بخش درمان تا حد زیادی می تواند آمار مرگ و میر در بین زنان باردار را کاهش دهد اما تغذیه مناسب و سبک زندگی زنان باردار نیز در کاهش این مقوله تاثیر گذار است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه گفت: به میمنت انقلاب اسلامی کارهای بزرگی در حوزه‌های مختلف بهداشت و درمان انجام شده که کاهش چشمگیر مرگ و میر مادران باردار از جمله آن هاست.

پرویز یزدان پناه افزود: براساس آمارها، زایمان‌های ایمن در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۰ درصد و در روستاها ۹۹ درصد و میزان مرگ و میر مادران باردار در سال گذشته صفر بوده است.

سرپرست مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: سال گذشته تاکنون به ۳۰ زن باردار در مناطق کوهستانی و دوردست کهگیلویه و بویراحمد خدمت رسانی شده و هیچ موردی از مرگ مادران باردار در این مناطق گزارش نشده است.

محسن جلیل عنوان کرد: یکی از دلایل مرگ و میر مادران باردار در سال های گذشته، به سبب نبود اورژانس هوایی و طولانی بودن مسیر دسترسی به امکانات مورد نیاز جهت درمان آن ها بوده است.

وی ابراز داشت: در حال حاضر ۲ اورژانس هوایی در مناطق کوهستانی و صعب و العبور کهگیلویه و بویراحمد در حال خدمات رسانی به مردم این استان هستند.

هم اینک ۷۰۰ بهورز، ۶۰۰ ماما و ۱۰۰ پزشکی عمومی در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد به مردم خدمت ارائه می‌دهند. 

میانگین مرگ و میر کودکان و نوزادان در چهل سال پیش بین ۲۹ تا ۱۱۰ در هزار بوده که به ‌میمنت نظام مقدس جمهوری اسلامی ۹۰ درصد کاهش یافته است. 

بر اساس اسناد پزشکی تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت در کهگیلویه و بویراحمد سالانه هفت مورد مرگ و میر مادران باردار بعلت عوارض بارداری در این استان اتفاق افتاده است./ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر: