به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۰۹۷۹
|
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳
بعد از گذشت سال‌ها وعده مسئولان برای سرعت بخشیدن به قطار توسعه و کاهش معضل بیکاری یکی پس از دیگری محقق نمی‌شوند و چاه‌های نفت شبلیز زلف در زلف سوت قطار و میدان گازی مختار مانده است.


به گزارش خبردنا، «شورم و شبلیز» از مناطق سرسبز و زیبایی است که در نزدیکی روستای درب‌کلات امامزاده محمود طیار (ع) شهرستان دنا واقع شده که خاطرات ایل‌های زیادی را از جمله روستاهای سادات محمودی و سادات احمدی را در خود دارد.

شورم و شبلیز از طبعیت زیبایی در فصل‌های بهار و اوایل تابستان برخوردار بوده و ” چویل شورم » معروفیت زیادی داشته باشد به خاطر این که  چویل شورم عطر و بوی خاصی دارد که سرتاسر این منطقه را فراگرفته است.

این مناطق اگرچه ظرفیت‌های متعددی در حوزه گردشگری، کشاورزی و دامداری دارند اما متاسفانه به‌دلیل نبود امکانات مناسب در حوزه‌های زیرساختی شامل جاده، برق، گاز و آب اکنون با مشکلات جدی در این حوزه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

بنا به‌گفته غلام محمد زارعی نماینده کنونی بویراحمد و دنا در مجالس نهم و دهم شورای اسلامی که اتفاقا عضو کمیسیون صنایع و معادن در این مجالس هم بوده باتاکید بر ظرفیت‌های متعدد مناطق ” شبلیز و شورم » از وجود چاه‌های نفت در این مناطق هم سخن می‌گوید.

زارعی 17 مرداد 91 از پیگیری استخراج نفت و گاز در منطقه شورم - شبلیز خبر داد و گفت: نیاز کنونی برای اجرایی کردن این پروژه یک سرمایه‌گذار بوده و به همین دلیل به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم.

وی همچنین در روز 12 آذر 91 یعنی هفت سال و شش ماه پیش، از آمادگی وزارت نفت برای اجرای پروژه نفت شبلیز در شهرستان دنا خبر می‌دهد.در آن روز این گونه به رسانه‌ها می‌گوید که” در سفر اخیری که به همراه وزیر نفت به منطقه پارس جنوبی داشتیم بر اعلام آمادگی و صدور مجوز وزارت نفت در خصوص اجرای پروژه چاه نفت شبلیز بویراحمد تاکید شد.

بیشتر بخوانید
امکان افزایش سرمایه‌گذاری روسیه در عرصه استخراج نفت ایران

نامه گمرک به وزارت صمت/ آیا شرکتهای وزارت نفت مجاز به واردات بدون ثبت سفارش هستند؟

ظرفیت 10 میلیارد دلاری صادرات فرآورده‌های نفتی ایران/ قابل تحریم نیستیم

عضو هشت ساله کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همکاری وزارت نفت برای تسریع در اجرای این پروژه منوط به هماهنگی و قرارداد از طریق یک شرکت فاینانس است تا این شرکت بتواند با برآورد هزینه مورد نیاز ونیز میزان ظرفیت نفت تولیدی در منطقه را برآورد کند.

زارعی، ظرفیت تولید و تامین چاه‌های نفتی در مناطق ” شبلیز و شورم م را روزانه افزون بر 50 هزار بشکه نفت دانست و افزود: با ایجاد پالایشگاه و صنایع تبدیلی در این مناطق مشکلات اشتغال و بیکاری در استان تا حدود زیادی مرتفع می‌شود.

وی گفت: هم اکنون با رایزنی‌ها و مذاکراتی که با یک شرکت فاینانس خارجی انجام شده آمادگی کامل بر اجرای این پروژه وجود دارد و خواستار مشخصات فنی پروژه شده‌اند.

در روز پنجم اسفندماه 91 نیز سیدعلی فتح میرمحمدی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد به نمایندگی از مردم بخش پاتاوه شهرستان دنا در نشستی با غلام محمد زارعی نماینده کنونی حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا به تشریح زیبایی‌های مناطق گردشگری بویژه منطقه زیبای بهرام بیگی پرداخت و اظهار داشت: در حوزه نفت نیز این بخش دارای قابلیت‌های فراوانی است.

وی در ادامه این گونه به ” زارعی » می‌گوید که: 15 حلقه چاه سربسته در بخش پاتاوه که اکنون آماده بهره برداری است نشان از موقعیت اقتصادی بسیار مطلوب این بخش دارد.

اما زارعی در آن جمع نیز با اشاره به وضعیت چاه‌های نفتی شورم و شبلیز اظهار امیدواری می‌کند در دوران نمایندگی‌اش شاهد راه اندازی پالایشگاه شبلیز باشد.

حال بعد از گذشت هفت سال و شش ماه از اولین روزی که ” زارعی » نماینده کنونی بویراحمد و دنا در مجالس نهم و دهم شورای اسلامی به مردم شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد داده است می‌گذرد.

هیچ خبری نه از اکتشاف است نه استحصال، نه شروع عملیات اجرایی است نه بهره برداری، نه سرمایه گذاری به شبلیز و شورم آمده و نه اشتغالی صورت گرفته است.

سرپرست بخشداری پاتاوه در شهرستان دنا تاکید می‌کند که به‌نظر می‌رسد اولویت دولت در شرایط کنونی بهره برداری از میادین گازی مشترک است.

محمدباقر قائمی به تسنیم می‌گوید: از نگاه کارشناسی می‌گویم که دولت در شرایط اقتصادی کنونی امکان شروع عملیات اجرایی و یا استخراج از چاه‌های نفتی شبلیز و شورم را ندارد.

وی افزود: در جایگاه یک کارشناس مسائل سیاسی معتقدم دولت در شرایط کنونی بایستی از میادین گازی مشترک بهره‌های بیشتری ببرد و چاه‌های نفتی ” شبلیز و شورم» در داخل کشور بوده و دولت فعلا نیازی به استخراج و استحصال این چاه‌ها ندارد.

قائمی ادامه داد: امیدواریم دولت نسبت به شروع عملیات اجرایی چاه‌های نفتی شبلیز و شورم اقدام کند تا شاهد اشتغالزایی جوانان در این صنعت باشیم.

سرپرست فرمانداری شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: که هیچ اتفاق خاصی در زمینه استخراج و استحصال چاه‌های نفت شبلیز و شورم این شهرستان از سوی وزارت نفت رخ نداده است.

علی یار علی‌پور افزود: چاه‌های نفت در منطقه شبلیز و شورم شهرستان دنا از سوی وزارت نفت پلمب شده و در حالت پلمب هم مانده است.

وی افزود: باتوجه به اینکه در کشور بر روی میادین مشترک نفتی و گازی در اولویت کاری قرار دارد چاه‌های نفت شبلیز و شورم به همان شکل پلمب و گذشته خود باقی مانده است.

علی‌پور تاکید کرد: هیچ عملیات بهره برداری از چاه‌های شبلیز و شورم در این شهرستان صورت نگرفته اگرچه برخی کارهای مرتبط نظیر مطالعه، شناسایی و مشخص شدن ظرفیت این چاه‌ها انجام گرفته است.

علی‌پور مهمترین دلیل بهره برداری نشدن نفت از چاه‌های شبلیز و شورم شهرستان دنا را در اولویت نبودن استخراج و بهره برداری از این چاه‌ها از سوی دولت عنوان کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد چاه نفت در منطقه شبلیز و شورم شهرستان دنا وجود دارد؟ هم تاکید کرد که آمار دقیقی از این چاه‌ها در زمان مصاحبه ندارد و نمی‌تواند آماری حدودی و یا غیر دقیق اعلان کند.

به‌نظر می‌رسد سرانجام پروژه استخراج نفت از چاه‌های نفتی شبلیز و شورم شهرستان دنا سرانجامی مانند قطار اقلید – یاسوج و میدان گازی مختار بویراحمد را پیش‌رو دارد./ تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر: