به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۱۰۰۳
|
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
در آستانه بازگشایی مدارس و مهر ماه این روزها گرانی اقلام مختلف کام بسیاری از شهروندان را تلخ کرده است، شهروندان و اولیاء دانش آموزان حالا گرانی نوشت افزار را در فصلی که همه از آن خاطرات خوب و شیرین داشته و دارند، تجربه می کنند.
به گزارش خبردنا، در حالی که کمتر از یک هفته به زمان بازگشایی مدارس مانده است، خانواده‌ها در تلاش و تکاپو برای تامین لوازم‌التحریر برای فرزندانشان هستند اما در این اوضاع نابسامان بازار و نبود ثبات در قیمت لوازم‌التحریر خانواده‌ها دچار سردرگمی شده‌اند.

یکی از شهروندان با بیان افزایش دو برابری قیمت لوازم التحریر در سال تحصیلی به خبرنگار ایسنا گفت: هنوز لوازم التحریر زیادی خریداری نکرده ام و خدارو شکر می کنم که از خرید لوازم التحریر پارسال مقداری استفاده نکرده باقی مانده است و تنها چند تا کالای مورد نیازم را خریدم.

وی افزود: لوازم التحریر ایرانی و خارجی خریداری کرده ام اما کیفیت لوازم التحریر ایرانی ضعیف است. سعی می کنم جنس با کیفیت خوب و مناسب خریداری کنم و رنگ یا طرح جنس را بر عهده فرزندم می گذارم تا راضی باشد.

یکی دیگر از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا بیان کرد: به دلیل مشکل اقتصادی هنوز خرید نکرده ام و سعی دارم در صورت خرید اجناس را به صورت کم کم خریداری کنم.

شهروند دیگری بیان کرد: تا حدودی لوازم التحریر خریداری کرده ام اما نتوانستم به دلیل قیمت بالای اجناس همه لوازم التحریر مایحتاج یک سال تحصیلی رو فراهم کنم

وی افزود: قیمت لوازم التحریر نسبت به سالهای گذشته حداقل سه برابر افزایش یافته و با کیفیت ضعیف تر در بازار عرضه می شود

این شهروند عنوان کرد: تصمیم گرفتم لوازم التحریر را از استان دیگری خریداری کنم چون نسبت به استان خودمان کمی ارزان تر بود و می شد چند قلم جنس بیشتر خریداری کرد.

فرزندانی که بعلت افزایش قیمت لوازم التحریر از تحصیل باز بمانند

وی ادامه داد: در مجموع قیمت لوازم التحریر خیلی افزایش پیدا کرده است و با این شرایط هزینه کردن برای تحصیل فرزندانمان با سختی مواجه است، خانواده هایی هستند که به سختی و مشقت وسایل تحصیل فرزندانشان رو فراهم می کنند چه بسا روند افزایش قیمت ها باعث شود فرزندان این خانواده ها از ادامه تحصیل باز بمانند.

شهروند دیگری با بیان ثابت نبودن قیمت اجناس در مغازه های مختلف از مسئولان استان نظارت بیشتری را خواستار شد تا فروشندگان سود بیش از حد بر روی اجناس نیاوردند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت لوازم التحریر خیلی بالاست تنها تعدادی جنس ایرانی که قیمتش نسبت به اجناس خارجی بهتر بود خریداری کردم دلیل اینکه جنس ایرانی خریداری کردم حمایت از کالای ایرانی است تا شاید قیمت اجناس پایین بیاید.

یکی از فروشندگان با بیان اینکه مردم تا حدودی برای خرید لوازم التحریر اقدام کردند، گفت: خرید بیشتر توسط افرادی که توان مالی دارند صورت گرفته و مردم به دنبال جنس با کیفیت هستند. قیمت لوازم التحریر در استان نسبت به سال قبل حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است. 

افزایش دو برابری قیمت لوازم التحریر

وی افزود: ۹۹ درصد کالاها ایرانی نیست اما ۹۵ درصد ایرانی است به این منظور که ماده اولیه کالاها متعلق به کشور ما نیست و فقط در کشور بسته بندی می شود و به عنوان تولیدات ما شناخته می شود. برای مثال کاغذ A4 تنها در شرکت اصفهان یا شیراز برش داده می شود.

فروشنده دیگری بیان کرد: قیمت لوازم التحریر نسبت به سال گذشته حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد افزایش یافته یعنی به بیش از دو برابر رسیده است.

وی افزود: به خاطر اوضاع اقتصادی استقبال مردم نسبت به پارسال ضعیف و به نصف رسیده دقیقا برعکس اینکه قیمت اجناس به بیش از ۲ رسیده است.

این فروشنده لوازم التحریر بیان کرد: اجناس بیشتر خارجی است به دلیل اینکه کالاهای ایرانی کیفیت ندارد و مردم بیشتر به دنبال جنس با کیفیت و با ظاهری هستند که با روحیه ی بچه ها سازگار باشد.

وی تصریح کرد: قیمت لوازم التحریر نسبت به سال گذشته حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. در مغازه بیشتر کالای ایرانی داریم نه به خاطر اینکه کیفیت همه ی کالاهای ایرانی خوب است و یا اینکه مردم خواهان جنس ایرانی هستند بلکه اجناس خارجی در گمرک مانده و اجازه ورود داده نمی شود. اکثرا مارک های خارجی بهتر هستند اما بعضی مارک های اجناس ایرانی مانند دفتر شرکت پاپکو، شرکت آریا، خودکار کنکو و کیان خوب هستند.

این فروشنده عنوان کرد: خیلی از اجناس گیرمان نمی آید و برای آوردن اجناس به خاطر کرایه بالا مشکل داشته ایم. تقاضا داریم یارانه کاغذ را بالا ببرند. تقاضا داریم اجناسی که در ایران ساخته نمی شوند ورود آنها را آزاد کنند تا قیمت ها گران نشود و اجناسی که در ایران تولید می شوند با دادن یارانه قیمتشان را پایین بیاورند تا مردم بتوانند خرید انجام دهند.

تولید لوازم التحریر در کهگیلویه و بویراحمد نداریم

"علی پویا" رئیس اتحادیه لوازم التحریر شهرستان بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: به طور کلی صنف لوازم التحریر در شهرستان بویراحمد حدود ۵۸ نفر، گچساران ۲۴ نفر، دهدشت ۲۸ نفر، چرام ۷ نفر، سوق ۸ نفر، دنا ۵ نفر، لوداب ۲ نفر، مارگون ۲ نفر و باشت ۶ نفر است.

وی افزود: نرم صدور پروانه در قاره آمریکا و اروپا به ازای هر ۱۴ هزار نفر جمعیت یک پروانه باید صادر شود در آسیای شرق به ازای هر هشت هزار نفر یک پروانه صادر می شود اما در استان و در کشور ما به جهت نبود اشتغال کارهای صنعتی گاها این نرم به زیر دو هزار نفر رسیده که خود عامل ورشکستگی متعدد در بازار لوازم التحریر است.

پویا اظهارکرد: ۸۵ تا ۹۰ درصد لوازم التحریر خارجی است و ۱۰ درصد باقی مانده به صورت منتاژ تولید داخل محسوب می شود. تولید کاغذ در کشور نداریم یک کارخانه کاغذ در هفت تپه اهواز داشتیم که به جهت نداشتن کیفیت تعطیل شد.

رئیس اتحادیه لوازم التحریر شهرستان بویراحمد خاطرنشان کرد: مردم خواهان اجناس ایرانی هستند اما تولیدات داخلی نداشته ایم که خواسته واقعی مردم را بر طرف کند.

پویا تصریح کرد: تولید لوازم التحریر در استان نداریم و واردات اجناس خارجی نیاز به پیش زمینه داشتن کارت تجارت است اما به جهت پایین بودن درآمد سرانه کشور اکثر جنس های وارداتی از کشور چین انجام می گیرد. لوازم التحریر مثل بقیه اجناس وارداتی با توجه به شرایط تحریم( نبود سرمایه گذاری تاجران ما) باعث کسری مقطعی در بازار می شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه عاملیت پخش کتب درسی را بر عهده داریم همه  توزیع کنندگان را توجیه می کنم که با قیمت پشت جلد، کتاب توزیع شود و لوازم التحریر با ۱۸ درصد سود متعارف و ۳ درصد هزینه حمل و نقل قیمت گذاری شود. بالاتر از این نرخ مصوب تخلف و جریمه را در پی خواهد داشت.

رئیس اتحادیه لوازم التحریر شهرستان بویراحمد بیان کرد: در کارشناسی جنس می توانیم اکیپ ها را همراهی کنیم و فرم تخلف توسط بازرسان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف تکمیل و جریمه لازم توسط قاضی تعزیرات انجام می گیرد.

مماشات و تعارفی در برخورد با متخلفین صنفی نداریم

همچنین "روح الله باقری"، معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به در پیش بودن بازگشایی مدارس از اول شهریور ماه طرح نظارتی ویژه ای برای نظارت بازار لوازم التحریر، کیف، کفش و پوشاک تدوین و شروع کردیم، ۱۰ تیم بازرسی را تشکیل دادیم و روزانه بازار را رصد می کنند و اقلام اساسی و مورد نیاز دانش آموزان بخصوص لوازم التحریر و نوشت افزار، پوشاک، کیف و کفش را بازرسی می کنند.

وی افزود: گشت‌های مشترک ویژه ای را با تعزیرات حکومتی، سازمان دانش آموزی، اتاق اصناف و اتحادیه پوشاک و خیاطان تدوین کردیم و یک تیم ویژه بازرسی را مامور این کار کردیم که روزانه این گشت مشترک را انجام دهند و با متخلفین به جد برخورد می شود تا حقوق مصرف کنندگان رعایت و حقی اجحاف نشود در برخورد با متخلفین صنفی هیچ مماشات و تعارفی نداریم هر کسی می خواهد باشد، تا آخرین نفس با افراد متخلف با جدیت و حداکثر جریمه در نظر گرفته شده در قانون برخورد خواهیم کرد.

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: دو تیم بازرسی دیگر را برای تایم عصر و شب در نظر گرفته ایم که بازار را رصد و با متخلفین برخورد کنند، تا کنون بالغ بر ۶۰۰ بازرسی را انجام داده ایم و نزدیک به ۲۵ پرونده برای متخلفین لوازم التحریر تشکیل و در اسرع وقت پس از طی تشریفات قانونی و تکمیل پرونده به تعزیرات حکومتی برای صدور حکم ارسال خواهد شد.این طرح ویژه تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت.

باقری تصریح کرد: همکار و کمک کار اصلی ما خود مردم عزیز هستند که می توانند هر جا با تخلفی مواجه شدند با سامانه ۱۲۴ ستاد خبری ما تماس بگیرند تا در اسرع وقت بازرسان ما در محل حاضر و در صورت احراز تخلف برخورد قانونی لازم اعمال شود.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی صورت گرفته که از ۲۰ شهریور با مسئولیت اتاق اصناف نمایشگاه‌های پاییزه با اولویت غرفه های پوشاک، کیف وکفش، لوازم التحریر و نوشت افزار برگزار شود و با هماهنگی و جلساتی که با اتاق اصناف و اتحادیه های مربوطه داشتیم قرار شد که قیمتها بین ۵ تا ۱۰ درصد زیر قیمت بازار باشند.

بازار لوازم التحریر استان مستمر رصد می شود

"براتعلی صالحی"، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: بخشی از نظارت تعزیرات براساس اولویت های استانی است که طبق این اولویت ها و بر اساس شرایط و وضعیت گشت ها را فعال می کنیم.

وی افزود: از ۱۰ شهریور تا ۱۰ مهر سال جاری گشت های تعزیرات استان فعال شده اند و حتی قبل از شهریور ماه در گشت های تعزیرات حکومتی ۶ تا ۷ مورد گزارش بازرسی داشته ایم.

صالحی تصریح کرد: به صورت مستمر و هر روز در بازار یک تا دو اکیپ تا ۱۰ مهرماه توسط سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف وضعیت لوازم التحریر و مواردی که در بازگشایی مدارس نیاز است رصد می شود.

وی خاطرنشان کرد: تا کنون ۹ پرونده وارده در خصوص تخلفات لوازم تحریر داشتیم که از ۱۰ شهریور ماه رسیدگی شروع شده و ۵ مورد بررسی شده که یک مورد توسط اتاق اصناف و هشت مورد توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت گزارش شده است. چهار پرونده ای که مختومه و منتهی به صدور رای شدند جزای نقدی آنها ۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال بوده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: به صورت مستمر واحدهای صنفی را مورد بررسی قرار می دهیم چون بحث قانون مجازات در تعزیرات حکومتی در خصوص گرانفروشی ترتیب دارد و در مرتبه های سوم به بعد در صورت تخلف مجدد علاوه بر جریمه نقدی نصب پلاکارد و تعطیلی واحد را خواهیم داشت.

صالحی عنوان کرد: در بازار لوازم التحریر استان کمبودی نداریم و طبق سامانه ۱۳۵ تعزیرات حکومتی گزارشی مبنی بر کمبود کاغذ در سطح استان نداشته ایم.

وی ادامه داد: علاوه بر گران بودن بحث لوازم التحریر، بحث قاچاق لوازم التحریر را در استان داریم که پیگیریهای لازم صورت می گیرد و نتیجه بررسی و جمع آوری کالای قاچاق به زودی اعلام می شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در استان تعداد ۱۷۰ واحد صنفی لوازم التحریر دارای پروانه کسب وجود دارد، حدود ۱۰ مورد بدون پروانه کسب و ۵۸ نوشت افزار فعال است.

صالحی تاکید کرد: کمبودی در زمینه لوازم التحریر در استان نداریم، بخشی از افراد همچون واردکنندگان قصد دارند کالای خارجی را وارد کشور کنند در صورتی که تمام مجوزهای لازم، از جمله مجوز بهداشت، مجوز ارشاد و کمرگ اخذ شود برای ورود لوازم التحریر طبق ضوابط و قوانین هیچ مخالفت نمی شود، در غیر این صورت با ورود لوازم التحریر قاچاق مخالف و شدیدا برخورد می کنیم.

وی بیان کرد: یک‌سری از لوازم التحریر از جمله پاک کن باید مجوز بهداشت و سلامت داشته باشد و بعضی از لوازم التحریر دارای تصاویری هستند که با فرهنگ ما مغایرت دارند و یکسری از لوازم التحریر خارجی کیفیت ندارد پس باید جلوی ورود آنها گرفته شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و همت عمومی در برخورد با قاچاق جهت حمایت از تولیدات داخلی اکثر دستگاه های متولی در امر مبارزه به وظیفه خود عمل و از ورود بخش عمده کالای قاچاق جلوگیری کرده اند بنابراین تولیدکنندگان داخلی با توجه به حمایت های موجود باید نهایت استفاده از وضعیت را ببرند که تعداد کمی از تولیدکنندگان به جای اینکه کیفیت کالای خود را بهبود ببخشند از این موقعیت(جلوگیری از ورود کالای خارجی) استفاده کرده و قیمت کالای خود را افزایش داده اند. تقاضا داریم تا متولیان امر نظارت بیشتری بر مراحل قیمت گذاری داشته و قیمت های واقعی تعیین شود.

صالحی بیان کرد: از یکم فروردین ماه تا ۲۹ اسفند ماه سال ۹۷ تعداد ۱۰۵ پرونده مربوط به اتحادیه نوشت افزار استان رسیدگی و مختومه شد.

وی گفت: علاوه بر اینکه از دستگاه های نظارتی از جمله اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت که وظیفه بازرسی و نظارت در بازار را دارند خواستار شفافیت در بازار، ارائه فاکتور خرید و فروش و رعایت قانون نظام صنفی شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: یکی از مشکلات بازار استان درج نکردن قیمت است، تنها چیزی که می تواند مورد بهره برداری توسط بازرسان واحد صنفی قرار بگیرد این مساله است که باید بر اساس قیمت درج شده با فاکتور مطابقت داده شود و تا ببیند آیا فروشنده سود قانونی را لحاظ کرده است.

صالحی تصریح کرد: با توجه به وضعیت بازار اکیپی تحت عنوان گشت مشترک در وقت اداری و بعد از وقت اداری تشکیل شود و روزانه در حد توان نسبت به بررسی اقدام کنند. همچنین سامانه ای در تعزیرات حکومتی مشخص شده که در صورت تماس همشهریان با سامانه ۱۳۵ ، جوابگو بوده و در سریعترین وقت ممکن نسبت به بررسی و اعلام نتیجه به شاکی اقدام می کنیم.

گزارش از؛ مرضیه محمدیان/ ایسنا 

نام:
ایمیل:
* نظر: