به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۱۰۳۲
|
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۲
وی در این نامه پرسیده است که ، آیا مشکل سیاسی است یا عدم پیگیری دلسوزانه و ضعف مدیریتی این شهرستان میباشد؟
خبردنا: فعال سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد با نگارش نامه ای خطاب به مسئولین شهرستان باشت در خصوص مشکلات این شهرستان انتقاد کرد.

به گزارش "خبردنا" متن نامه ابوالحسن حسینی نیک که در اختیار این پایگاه خبری قرار گرفته است به شرح زیر است.

جناب آقایان
 فرماندار محترم شهرستان باشت

شهردار محترم شهرستان باشت

رئیس محترم شورای شهرستان باشت

بخشدار محترم شهرستان باشت

بخشدار محترم بخش بوستان

با سلام و احترام؛

با توجه به بررسی اسناد تاریخی صد سال اخیر، منطقه باشت یکی از اولین مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد میباشد که بوروکراسی و سیستم آموزشی نوین (قبل از گچساران، دهدشت، یاسوج و..) در آن شکل گرفت. شایان ذکر است، بعد از تلاش و پیگیری مستمر نخبگان و مسئولین یکی از خواستههای چندین ساله و اساسی مردم بزرگوار این دیار یعنی شهرستان شدن باشت در سال 1389 محقق شد. کارشناسان تقسیمات کشوری، شهرستان شدن هر منطقهای را با تمامیِ نواقصاتش نقطه شروعی برای توسعه و آبادانی آن میدانند که شهرستان باشت از این قاعده مستثنی نیست.

به هر حال جهت روشنگری مردم و همچنین پیگیری مجدانه مسئولین شهرستان باشت و حومهاش سه نکته مهم و اساسی مطرح و پیشنهاد میشود که عبارتند از:

1. چرا شهرستان باشت بعد از گذشت قریب به ده سال ( که زمان کمی نیست) از شهرستان شدنش، هنوز خیلی از نهادها و ادارات آن در حد یک نمایندگی است و به نوعی وابستگی ساختاری به شهرستان گچساران دارد. چرا اکثر ادارات هنوز به معنی واقعی در آن مستقر نشده است. به نظر میرسد مسئولین این شهرستان کمبود ردیف بودجه و اعتبارات را نمیتوان عامل یا بهانه این امر مهم دانست. چون به گفته خودشان این شهرستان در یکی از طلاییترین دوران افزایش بودجه و اعتبارات خود به سر میبرد. پس مشکل چیست؟

آیا مشکل سیاسی است یا عدم پیگیری دلسوزانه و ضعف مدیریتی این شهرستان میباشد؟

2. مسئله بسیار مهمی که در خصوص شهرستان شدن باشت باید مورد توجه داشت این است که با منفک شدنش از شهرستان گچساران از سهمیه 3 درصدی نفت و هچنین عوارض آلایندگی آن، آیا چیزی به شهرستان باشت تعلق میگیرد؟

آیا در صورت عدم تخصیص سهمیه نفت به آن حدود 25 تا 30 میلیارد تومان در سال متضرر میشود؟
البته در صورت صحت، این نقصان ناآگاهانه و غیرعمد هیچ چیزی را از خواسته به حق مردم و همچنین تلاش ارزشمند و ماندگار مسئولان کم نمیکند.

به هر حال برای تکمیل و جبران نواقص این اقدام تاریخی و ماندگار، هوشمندی و جدیت مسئولین ذیربط و حال حاضر را میطلبد و شاید هم تدابیری اندیشده باشند. در غیر اینصورت برای جلوگیری از چنین خسران هنگفتی تدابیر و راهکارهای قانونی باید اندیشه شود. چون این منطقه نسبت به هر زمان دیگر یک فرصت استثنایی یا قدرت چانهزنی برای مصوب چنین قانون حیاتی و مهمی را در مجلس و نهادهای ذیربط استان داشته و در صورت اهمال کاری مسئولین به نوعی میتوان گفت: کم توجهی و اجحاف در حق این مردم صورت گرفته است.

به عنوان مثال، سهمیه سه درصدی نفت را به خاطر اینکه شهرستان باشت و حومهاش جز مناطق محروم محسوب میشود، میتوان تا مادام العمر یا  تا 20سال آینده به آن اختصاص داده شود. زیرا 25 تا 30 میلیارد تومان آن هم برای مردم شهری که به لحاظ اقتصادی بسیار ضعیف و به نوعی شهرداری آن هیچ گونه منبع درآمدی جز اخذ عوارض ندارند، رقم کوچکی نیست. و این مستلزم پیگیری دلسوزانه و شبانه روزی مسئولین این شهرستان یا استان میباشد تا این مهم به عنوان یک قانون کاملاً به حق در مجلس شورای اسلامی مصوب و نهایتاً طبق جدول بودجهریزی استان، ردیفی (بودجهای) به صورت ویژه و مشخص برای آن لحاظ گردد. 

3. با توجه به نامه موافقت وزارت کشور با تبدیل بخش بوستان به شهر، براساس قانون اقدامات لازم برای تحقق این امر چه موقع آغاز خواهد شد.    
 
با تشکر
ابوالحسن حسینی نیک
نام:
ایمیل:
* نظر: