به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۱۱۰۹
|
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
خبردنا: حجت الاسلام حسن روحانی در گفتگو با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نیوز آمریکا در پاسخ به سوالی درباره افزایش تنش‌ها در منطقه و بدتر شدن وضعیت یمن، گفت: من هم فکر می‌کنم در حال نزدیک‌تر شدن به یک نقطه بدتر هستیم و راه‌حل اصلی آن این است که ریشه تنش را بخشکانیم.

روحانی، اتهامات آمریکا مبنی بر دخالت ایران در حمله به یکی از تاسیسات نفتی عربستان را کاملا بی‌اساس خواند و از آمریکا و سه کشور اروپایی خواست با توجه به تجهیزات و ماهواره‌هایی که برای رصد منطقه دارند، به جای اتهام زنی، هر مدرکی که دارند اعلام کنند تا دنیا درباره بی‌اساس بودن اتهامات آن‌ها قضاوت کند.

وی تصریح کرد: در یمن ۵ سال است که مردم زیر بمباران شدید قرار دارند و همه زندگی مردم منهدم شده است و این یمنی‌ها را بسیار عصبانی کرده است، ضمن اینکه نیروی مسلح یمن پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای در ۶ ماه اخیر داشته که برای همه ما موجب شگفتی است؛ بنابراین راه جلوگیری از افزایش تنش، تلاش برای تقویت صلح و امنیت در منطقه است. باید جنگ یمن خاتمه یابد و آمریکا فشار غیرقانونی علیه ملت ایران را متوقف کند.

رئیس جمهورخاطرنشان کرد: برای دولت آمریکا بسیار فضاحت‌بار است که این همه رادار و این همه تجهیزات با پول عربستان، کویت، امارات و عراق در کل منطقه چیده و انواع پاتریوت‌ها را در این زمینه آورده، اما نتوانسته موشکی را رهگیری و منهدم کند و در مقابل ادعای نابجا و یک اتهام غلط و ناروا می‌زند. دولت آمریکا که این همه رادار در منطقه دارد باید بگوید دلیلش چیست؟ این حمله از سوی یمن بوده و اگر جنگ یمن خاتمه پیدا نکند، حملات بسیار شدیدتری از طرف یمنی‌ها انجام خواهد شد.

رئیس جمهور در خصوص بیانیه سه کشور اروپایی گفت: اولاً از رهبران این سه کشور اروپایی شخصاً سوال کردم که به چه دلیل می‌گویید ایران به این حمله کمک کرده است؟ آنهاهیچ دلیلی نداشتند تنها یک حرف می‌زدند و اینکه برنامه‌ریزی برای این حملات بالاتر از قدرت یمنی‌ها بوده است. گفتم بر فرض بالاتر از قدرت یمنی‌ها بوده اولاً اطلاعات شما نسبت به توانمندی‌های یمنی‌ها چه مقدار است و ثانیاً اگر یمن نبوده از کجا بوده است؟ شما مدرک به من بدهید.

روحانی خاطرنشان کرد: حتی به نخست‌وزیر انگلیس گفتم که دلم می‌خواهد هر مدرکی که دارید برای شخص من بفرستید و این‌ها هیچ مدرکی ندارند جز گمانه‌زنی و این بد است برای کشور‌هایی مثل اروپا که بر مبنای گمانه‌زنی حرف بزنند. ضمن اینکه هر سه کشور در جنگ یمن شریک آمریکا هستند و تسلیحات به عربستان و امارات می‌دهند؛ بنابراین آن‌ها داخل جنگ هستند و نمی‌توانند در این زمینه قضاوت‌کننده باشند.

رئیس جمهور در پاسخ به پرسش تکراری خبرنگار این شبکه تلویزیونی تصریح کرد: ما که از آن‌ها درخواست کردیم مدارک و اسناد را برای ما بفرستند. بگویند چه سندی دارند. سند َآن‌ها فقط این است که می‌گویند ما محاسبه کردیم دیدیم توانایی یمنی‌ها یک مقدار از این اقدامی که شده کمتر است و من از آن‌ها پرسیدم یمنی‌ها در ماه‌های قبل به جده و ینبوه و دمام و شارجه حمله کردند آن وقت چرا این حرف‌ها را نزدید. فاصله‌های این نقطه با حملات اخیر تقریباً مشابه است جز اینکه آن وقت با یکی دو پهپاد حمله می‌کردند این دفعه با تعداد زیادی پهپاد حمله کردند.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تحریم‌های ضد ایرانی دولت آمریکا، اظهارداشت: دولت آمریکا باید فکر کند در دوره‌ای که تحریم‌های شدیدی را علیه ایران اعمال کرده، چه سودی برده است؟ این اقدام آمریکا به ضرر خود آمریکا، کشور‌های طرف تجاری ما و مردم ایران است و از سوی دیگر با اعمال این نوع از تحریم‌ها علیه مردم، دست به تروریسم اقتصادی زده است.

روحانی با بیان اینکه تحریم‌ها، بیماران، کودکان و همه مردم را تحت فشار قرار داده و صریحاً می‌گویم که این نوع تحریم نمی‌تواند ادامه پیدا کند و آثارش بسیار خطرناک و مخرب خواهد بود، گفت: آمریکا فکر می‌کرد که با اعمال تحریم، مردم ایران را علیه حکومت و دولت تحریک می‌کند، اما امروز کاملاً روشن شده که مردم با کمال هوشیاری می‌دانند که مقصر اصلی آمریکاست و دولت و حکومت ایران هیچگونه تقصیری ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: