به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۱۲۴۲
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
دکتر جنتی در نشست رسانه ای:
آسفالت معابر روستایی یکی از مهم ترین خواسته های مردم بوده که با پیگیری هایی که داشتیم توانستیم حدود ۵۵ میلیارد تومان اعتبار بگیریم و این در حالیست که اصل اعتبار ما حدود هشت میلیارد تومان بود و بعنوان اولین استان کشور در جذب اعتبار قیر رایگان و آسفالت سازی روستایی معرفی شدیم.
به گزارش خبردنا، دکتر حسین جنتی در گفت و گو با اصحاب رسانه از طرحهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای ساخت و سازهای روستایی و شهری، آسفالت و جدول سازی معابر، وام های بلاعوض و کم بهره و موارد این چنینی به مردم کهگیلویه و بویراحمد گفت و نوید ادامه اقدامات با وجود همه تنگناهای مالی را داد.

کهگیلویه و بویراحمد استانی روستانشین

دو ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با فرمان امام خمینی بنیاد مسکن بعنوان متولی توسعه و عمران روستاهای کشور سازمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تشکیل شد وخدمت رسانی به مردم‌ انجام گرفت که تاکنون این خدمت رسانی ها با کیفیت تر از قبل ادامه داشته است، در کشور ما میانگین جمعیت روستایی حدود ۲۶ درصد است،در استان کهگیلویه و بویراحمد با حدود ۳۱۰ هزار نفر جمعیت روستایی ،قریب به ۴۴ درصد کل جمعیت استان را دربر دارد،که می توان گفت استان ما یک استان روستا نشین است.

با توجه به اینکه مهاجرت روستا به شهر تقریبا شیوع پیدا کرده اما ظرف سالهای اخیر با خدماتی که به مردم داده ایم مهاجرت معکوس انجام گرفته و در آینده نزدیک قطعا آمار جمعیت روستایی ما بیشتر از الان خواهد شد.

رتبه اول بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد در کشور

حدود ۷۲۰ روستا بالای ۲۰ خانوار داریم،که بصورت ۱۰۰ درصد طرح هادی در آنها انجام گرفته،و حدود ۴۴۵ روستادر قالب ۱۳۰۰ پروژه بنیاد مسکن ورود پیدا کرده و پروژه های با کیفیتی در این روستا ها اجرا شده،حدود یک میلیون متر مربع آسفالت در ۱۳۰ روستای استان اجرای آسفالت داشتیم، که آسفالت معابر روستایی یکی از مهم ترین خواسته های مردم بوده که با پیگیری ها یی که داشتیم توانستیم حدود ۵۵ میلیارد تومان اعتبار بگیریم و این در حالیست که اصل اعتبار ما حدود ۸ میلیارد تومان بود،و بعنوان اولین استان کشور در جذب اعتبار قیر رایگان و آسفالت سازی روستایی معرفی شدیم.

تاکنون حدود ۳۵ هزار جلد سند در روستاها صادر شده و ۴۲۰۰ جلد سند تک برگ در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر صادر شده است.حدود ۳۶۵ هزار متر مربع سنگ فرش در روستاها اجرا کردیم،۲۵۶ هزار متر مربع ساماندهی فضا در روستا ها نیز اجرا کردیم.

تسهیلات ویژه برای روستایی ها

جمعا حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع از اوایل انقلاب تاکنون آسفالت سازی در روستاها داشتیم.باتوجه به برنامه مهاجرت معکوس در روستاها را در برنامه ریزی داشتیم تعدادی از روستاها را بعنوان روستاهای هدف گردشگری معرفی کردیم که حدود ۱۸ روستا در استان کهگیلویه و بویر احمد به دفتر مرکز معرفی شد و تاکنون حدود هشت روستا مصوب شده اندو پیشرفت حدود ۵۰ درصد داشتیم،اولویت ما استفاده از مصالح بومی مثل سنگ فرش،جداول سنگی،جداره سازی با کاه گل است، که بافت اصلی روستا حفظ شود و همچنان کیفیت و اصالت روستایی را داشته باشد.

کسانیکه در این روستاها منازل قدیمی دارند که گردشگران بتوانند بعنوان یک ساختمان از آنها استفاده کنند از طرف بنیاد مسکن حدود ۲۰ میلیون تسهیلات کم بهره(۴درصد) برای بازسازی دریافت خواهند کرد.روستاهای هدف عبارتند از :کریک،پراشکفت،شاه غالب،تنگ سریز،بی بی حکیمه،خونگاه،مارین،دیل،سربیشه،کمر دوغ ،امام ضامن،چم بلبل،عزیزی،برم الوان،تل بابونه،دره آخوند.

تاکنون ۲۵۲ هزار فقره ارائه خدمات فنی در روستاها برای کسانیکه به بنیاد مسکن مراجعه کردند،داشتیم.

طرح ویژه مسکن روستایی از سال ۸۴ بطور رسمی ابلاغ شد و از سال ۸۴ تاکنون حدود ۳۵ هزار واحد در سطح روستاها را مقاوم سازی کرده ایم، در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر حدود ۸ هزار واحد مقاوم سازی کرده ایم ،با توجه به اینکه ۸۷ هزار واحد مسکونی ور سطح استان داریم تاکنون توانسته ایم ۴۵ درصد از کل واحدهای ساختمانی را مقاوم سازی کرده ایم و مابقی روستاها هم به تناسب اعتبار سالانه و استقبال مردم و پیگیری آنها در آینده انجام خواهد شد.

اقدام به موقع در سیل و زلزله های استان

از محل اعتبارات سیل و زلزله حدود ۳هزار و ۳۰۰ واحد اعتبارات زلزله و حدود ۵۰۰ واحد اعتبارات سیل از سال ۹۷ تا پایان سال ۹۸ پیشرفت ۹۸ درصدی د اجرا و معرفی این واحدها به بانک ها داشتیم. تاکنون حدود۱۰ هزار تن سیمان رایگان بابت اعتبارات سیل و زلزله به مردم داده ایم.

حدود ۴۵ میلیارد تومان کمک بلا عوض پرداخت شده ،و برای اقشار کم درآمدی که تسهیلات بنیاد مسکن را گرفته اند،اما موفق به تکمیل خانه های خود نشدند حدود هفت میلیارد تومان کمک بلاعوض کرده ایم،این تسهیلات برای در و پنجره،سرویس بهداشتی،ایزوگام،کف،پلاستر و گچ خواهد شد.

حدود ۱۹۲ نفر ناظر در سطح استان داریم که به مقاوم سازی واحدهای روستایی نظارت دارند.

خدمات دهی در دفاتر پیشخوان برای اولین بار 

با توجه به جمعیت بالای روستایی و خدمات وسیعی کخ بنیاد مسکن ارائه میدهد، ۱۹ دفتر خدمات فنی و مهندسی در سطح استان و البته برای راحتی کار مردم، تشکیل دادیم که در سال ۹۸ این دفاتر تاسیس شده اند، و کسانیکه نیازمند خدمات بنیاد مسکن هستند نیاز به مراجعه به سازمان بنیاد مسکن ندارند و مردم میتوانند به نزدیکترین دفتر در نزدیکی محل زندگی خود مراجعه کنند و خدمات را دریافت کنند.

در حوزه مسکن شهری هم بنیاد مسکن فعالیت هایی دارد که امسال حدود ۱۱۰۰ واحد طرح اقدام ملی به بنیاد مسکن واگذار شده و قرار است ۷۵ میلیون تومان به هر واحدی که در شهرها احداث میشود از طریق بنیاد مسکن تسهیلات با باز پرداخت ۱۰ ساله پرداخت شود،که این واحدها میتواند هم بصورت خود مالکی باشد و هم زمین هایی که راه و شهرسازی در شهرها دارد به بنیاد مسکن واگذار می کند و بنیاد مسکن ساخت و ساز را انجام می دهد و به مردم می فروشد.در استان کرمان این طرح بصورت پایلوت شروع شده و بنیاد مسکن استان ما برای شروع این طرح در فاز دوم قرار دارد.

حدود ۳۶۰ واحد مسکن شهری در استان ما در حال ساخت است که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، و واگذاری آنها با اولویت بندی محرومین است که اگر توانایی خرید داشته باشند اول به محرومین واگذار می شود در غیراینصورت به تناسب به کسانیکه شرایط لازم را داشته باشند واگذار خواهد شد.تسهیلات امسال برای روستاها ۴۰ میلیون وام با بهره پنج درصد است،از محل اعتبارات سیل هم ۴۰ میلیون وام و ۱۰ میلیون بلاعوض خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: