به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۱۲۸۲
|
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
برخی از مسوولان و اعضای شرکت های عشایری تحت نظارت اتحادیه امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد از افزایش مشکلات عشایر شهرستان های بویراحمد و دنا در یکماهه اخبر خبر می دهند.
به گزارش خبردنا از یاسوج، بنا بگفته این افراد، آرد سهمیه بندی شده عشایر شهرستان های بویراحمد و دنا با وجود پرداخت هزینه های خرید آن از کارخانه های آرد باقری و دولتی یاسوج، متاسفانه حدود 40 روز است که آنان از داشتن این سهمیه محروم شده اند.

این عشایر با عصبانیت و ناراحتی تمام از پاسخگو نبودن مسوولان مرتبط نیز اظهار گله مندی می کنند و تاکید دارند اگر تا کمتر از یک هفته آینده، مشکلات آنان در حوزه آرد و نفت حل نشود دست به تجمعی گسترده در جلوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد خواهند زد.

آرد موردنیاز خود را از لردگان تامین می کنیم/ از یاسوج قطع اُمید کرده ایم

" فرید آب سواران " عضو شرکت عشایر شورم زیلایی بویراحمد از نبود آرد برای تهیه نان روزانه و ماهیانه عشایر این منطقه زیبای عشایری خبر می دهد و تاکید دارد که با وجود تمام پیگیری ها، اکنون عشایر شورم از وضعیت نگران کننده ای برخودار هستند.

وی گفت: متاسفانه حدود 40 روز است که سهمیه آرد منطقه عشایری شورم زیلایی بویراحمد با وجود پرداخت هزینه ای معادل 85 میلیون ریال، به دست عشایر این منطقه نرسیده و عشایر مجبور هستند از شهرستان لردگان استان چهارمحال بختیاری، آرد مورد نیاز خود را خریداری کنند.

این عشایرزاده زیلایی بویراحمد با اظهارتاسف از وضعیت کنونی در منطقه عشایری شورم، خاطرنشان کرد: عشایر منطقه ما برای خرید هر کیسه آرد از شهرستان لردگان استان چهارمحال بختیاری باید مبلغی حدود 60 هزار تومان بدون هزینه های جانبی پرداخت تا بتواند زن و فرزند خود را از گرسنگی نجات دهد.

وی تعداد خانوارهای عشایری منطقه شورم زیلایی بویراحمد که اکنون با بدبختی روزگار می گذرانند را حدود 300 خانوار عنوان و یادآورشد: داد عشایر این منطقه به آسمان بلند شده و متاسفانه کسی هم در این ارتباط پاسخگو نیست.

آب سواران افزود: علاوه بر آرد، عشایر شورم با نبود " نفت " هم مواجه بوده و در اولین بارش ها با مشکلات جدی تری باید دست و پنجه نرم کنند.

وی مسافت منطقه عشایری شورم زیلایی بویراحمد با یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد را حدود 160 کیلومتر ذکر و ادامه داد: متاسفانه اگر این مایحتاج اولیه در روزهای آینده به دست عشایر نرسد بطور حتم مشکلات کنونی و نگرانی های موجود دوچندان تر خواهد شد.

کسی پاسخگوی بدبختی های عشایر در بویراحمد نیست

یکی از عشایر پازنان دشتروم بویراحمد هم از نبود " آرد " مایحتاج عشایر این منطقه اظهار گله مندی می کند و می گوید: واقعا تا چه زمانی قراراست مشکلات عشایر حل شود؟ چرا باوجود تمام پیگیری ها، کسی پاسخگوی بدبختی های عشایر نیست؟

وی گفت: آنچه به ما می گویند این است که اتحادیه عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد بدلیل پرداخت نشدن مطالبات یکی از کارمندان خود که متاسفانه فوت نموده با مسدود شدن حساب های خود از سوی دستگاه قضایی مواجه شده و به همین دلیل نمی تواند آرد مورد نیاز  عشایر شهرستان های بویراحمد و دنا را تامین کند.

وی با تاکید براینکه عشایر منطقه دشتروم بویراحمد تاالان بنا را برخویشتنداری گذاشته و معتقدند مسوولان قبل از وقوع هر حادثه ای باید تدابیر مناسبی بیندیشند، ادامه داد: اگر روند کنونی ادامه پیدا کند بطور حتم عشایر شهرستان های بویراحمد و دنا دست به تجمعات گسترده در جلوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد خواهند زد.

این عشایرزاده بویراحمدی افزود: حدود 500 خانوار عشایری در منطقه دشتروم اکنون با نبود مایحتاج اولیه ای چون " آرد " مواجه بوده و در یکماهه گذشته هم آقایان فقط وعده رفع مشکل می دهند اما تاکنون هیچ مشکلی در این ارتباط هم حل نشده است.

وی با اشاره به سهمیه آرد تحویلی که بایستی به عشایر منطقه دشتروم بویراحمد تحویل داده شود، اظهارداشت: ماهیانه باید 250 کیسه 40 کیلویی معادل 85 میلیون ریال تحویل عشایر این منطقه می شد و عشایر باوجود پرداخت سهمیه خود اما حدود 40 روز است که آرد سهمیه ای خود را تحویل نگرفته اند.

این عشایر پازنان دشتروم بویراحمد گفت: ما تاالان دوست نداشتیم که شئونات عشایری را خدشه دار کنیم و مسوولان هم باید متوجه این موضوع باشند که عشایر اگر اکنون سکوت کرده بخاطر عزت نفس شان است.

دستگاههای نظارتی به نبود آرد در مناطق عشایری ورود کنند

رئیس هیئت مدیره شرکت زرآورد بویراحمد هم با عصبانیت تمام از فحاشی های عشایر به خودش سخن می گوید و اظهار می دارد: من نماینده هزار و 200 خانوار عشایری در حوزه عشایری جلیل ، سپیدار و حومه هستم و روزانه بدلیل نبود آرد، عشایر به من فحش می دهند.

" محسن محمدیان " گفت: پول 97 تن آرد سهمیه عشایر منطقه ما به حساب کارخانه های آرد باقری و دولتی واریز شده اما اکنون بارگیری آرد از این کارخانه ها را نداریم.

وی با بیان اینکه حساب مالی اتحادیه عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد بدلیل فوت یکی از کارمندان این اتحادیه از سوی دستگاه قضایی بسته شده است، خاطرنشان کرد: مجموع مطالبات کارمند فوت شده 70 میلیون تومان است که اکنون بخاطر این مبلغ، سهمیه آرد عشایر شهرستان های بویراحمد و دنا بیش از یکماه می باشد که توزیع نشده است.

این عشایرزاده بویراحمدی گفت: ما از دستگاه قضایی استان مصرانه می خواهیم نسبت به بازگشایی حساب اتحادیه عشایری اقدام تا مشکل کنونی توزیع آرد عشایر شهرستان های بویراحمد و دنا حل شود.

محمدیان با اشاره به نگرانی های گسترده عشایر مناطق جلیل و سپیدار بویراحمد، تصریح کرد: سامانه دریافت آرد از سوی عشایر این مناطق بدلیل مسدود بودن حساب اتحادیه عشایری بسته و متاسفانه هیچگونه سهمیه ای به عشایر تخصیص داده نمی شود.

وی افزود: در برخی اوقات گزارش هایی مبنی بر انتقال آرد عشایر شهرستان های بویراحمد و دنا به شهرهای همجوار ما یعنی نورآباد ممسنی و بابامیدان استان فارس ارائه که گفته می شود این مایحتاج عشایر برای خوراک گاوداری های این شهرها انتقال داده می شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت زرآورد بویراحمد باتاکید براینکه مدیرکل امورعشایر استان کهگیلویه و بویراحمد باید به این موضوع بطور ویژه ورود کند، اظهارداشت: ما از سازمان های نظارتی نیز می خواهیم بفکر رفع مشکلات عشایر در شرایط سخت کنونی باشند.

محمدیان گفت: متاسفانه عشایر مناطق ما اکنون با آرد بلوط در حال گذران زندگی خود هستند و مدیران نیز آنان را فراموش کرده اند.

توزیع آرد عشایر برعهده ما نیست 

مدیرعامل کارخانه آرد باقری یاسوج هم تاکیدکرد که این کارخانه، هیچ مشکلی برای تخصیص سهمیه آرد عشایر شهرستان های بویراحمد و ندارد.

" ریحان کیانی " گفت: کارخانه آرد باقری یاسوج هیچ نقشی در فرایند اداری تخصیص سهمیه آرد به مناطق عشایری نداشته و فقط مسوولیت تامین آرد به عشایر را براساس سهمیه های ارسالی به کارخانه دارد.

وی با بیان اینکه کارخانه آرد باقری یاسوج براساس قانون ماهیانه می بایست 340 تن آرد تحویل عشایر این شهرستان ها بدهد، اظهارداشت: تاکنون مشکلی در این ارتباط نداشته ایم و البته حدود 600 تن آرد دیگر موردنیاز عشایر بایستی توسط کارخانه آرد دولتی یاسوج تامین شود.

مدیرعامل کارخانه آرد باقری یاسوج گفت: این کارخانه هرکیلو آرد را به قیمت 768 تومان و 2 ریال تحویل نماینده اتحادیه عشایری استان می کند و البته قیمت آرد تحویلی عشایر و روستاها کمتر از قیمت آرد تحویلی به شهرها است.

کیانی افزود: روزانه حدود 20 تن آرد عشایر در شهرستان های بویراحمد و دنا توسط کارخانه آرد باقری یاسوج به نماینده اتحادیه تحویل داده می شود و البته هزینه های جابجایی برعهده خود اتحادیه است.

باوجود برخی پیگیری ها، متاسفانه امکان پاسخگویی از سوی مسوولان مرتبط فراهم نشد.

۱۲ درصد از جمعیت 700 هزار نفری استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱ هزار خانوار در مناطق عشایری سکونت دارند.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
0
0
اقای علیپور فقد به فکر باجناق خودش است یعنی پوردیان مدیراتحادیه چون دوست نداره ایشون اذیت بشه فقط به فکر اقوام خودش هستش
وهاب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
0
0
درود بريار ياور عشاير محروم ملا محسن محمديان
نام:
ایمیل:
* نظر: