به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۱۴۲۶
|
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۳
مجری طرح بسیج ترویج آزمایش ایدز؛
شمس خاطرنشان کرد: از زمان ورود ویروس ایدز به بدن تا رسیدن به مرحله بیماری ایدز فاصله زمانی زیادی وجود دارد که با تشخیص به موقع می‌توان این فاصله را بیشتر کرد.
خبردنا؛ مجری طرح بسیج ترویج آزمایش ایدز در کهگیلویه و بویراحمد از آغاز اجرای طرح تشخیص ایدز در شهرستان‌های مختلف استان از جحمله یاسوج خبر داد.

به گزارش"خبردنا"؛ محسن شمس، اظهار داشت:  طرح تشخیص ایدز در شهرستان‌های مختلف استان با همکاری مشترک دانشکده بهداشت و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به صورت رایگان آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون آزمایش اولین وتنها راه تشخیص آلودگی با ویروس ایدز است، عنوان کرد: تشخیص به موقع و زودهنگام آلودگی با ویروس کمک می کند تا فرد تحت مراقبت و درمان قرار بگیرد و علاوه بر برخورداری از زندگی طولانی تر از انتقال عفونت به دیگران نیز جلوگیری شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد ادامه داد: آزمایش ایدز به صورت مختصر در سه واژه شامل  سریع، محرمانه و رایگان نهادینه شده و هیچ شخصی به اطلاعات اشخاص دسترسی ندارد.

شمس خاطرنشان کرد: افراد می‌توانند برای انجام آزمایش ایدز به صورت رایگان به مرکز مشاوره بیماری های رفتاری مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد واقع در گلستان 15 مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه آمار و اطلاعات تا پایان سال 1397 نشان می‌دهد، بیش از 60 هزار نفر در ایران آلوده به ویروس ایدز هستند، تصریح کرد: از این تعداد 21 هزار و 430 نفر شناسایی شده‌اند و در واقع دو سوم افراد شناسایی نشده و تحت درمان قرار ندارند که می‌توانند ویروس ایدز را به دیگران منتقل کنند.

شمس خاطرنشان کرد: از زمان ورود ویروس ایدز به بدن تا رسیدن به مرحله بیماری ایدز فاصله زمانی زیادی وجود دارد که با تشخیص به موقع می‌توان این فاصله را بیشتر کرد.

وی بیان کرد: آزمایش تشخیص سریع ایدز (رپید تست) در برخی نقاط دنیا بسیار گران است ولی در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری و مراکز خدمات جامع سلامت در سراسر ایران این آزمایش رایگان انجام می‌گیرد و برای برای انجام این آزمایش هیچ نیازی به دفترچه بیمه و کارت شناسایی نیست و تمام مراحل انجام و گزارش آن به صورت کامل محرمانه است.

مجری طرح بسیج ترویج آزمایش ایدز در کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ایدز انگ، تابو و هیولا نیست بلکه تنها یک بیماری بوده که با پنهان کاری و ناآگاهی گسترش می‌یابد، افزود: هم اکنون هیچ واکسن تایید شده و مؤثری برای این بیماری وجود ندارد.

شمس اظهار داشت: در صورت قرار گرفتن در معرض آلودگی با ویروس ایدز مانند استفاده از سرنگ یا سرسوزن مشترک، داشتن رابطه جنسی غیر ایمن، و یا مواجهه با خون و ترشحات آلوده و مشکوک 72 ساعت فرصت داریم تا به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه کنیم و با دریافت دارو، تا 90 درصد شانس از بین رفتن ویروس ایدز را پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه زمان طلائی برای تشخیص و درمان آلودگی با ویروس ایدز، 72 ساعت ابتدایی ورود ویروس است، ادامه داد: ایدز برای دیگران نیست، برای هر کدام از ما ممکن است وضعیتی پیش بیاید که در معرض خطر این عفونت قرار بگیریم، پس اگر تاکنون آزمایش ایدز نداده‌اید، تصمیم بگیرید با مراجعه به مراکز مشاوره و یا مراکز خدمات جامع سلامت و انجام آزمایش به صورت رایگان و محرمانه از وضعیت خود آگاه شوید.
نام:
ایمیل:
* نظر: