به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۱۶۷۷
|
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
نماینده دادستان در خصوص متهم نجفی گفت: متهم محمدعلی نجفی ۶۶ ساله فعلا بازداشت است. اتهامات مباشرت به قتل میترا استاد، حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز و ایراد صدمه بدنی غیرموثر در قتل و موضوع شلیک به کف دست چپ مقتوله است و جرایم این متهم در تاریخ ۷ خرداد به وقوع پیوسته است.

جلسه رسیدگی مجدد به پرونده قتل میترا استاد در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد.

به گزارش خبردنا، در ابتدای دادگاه قاضی محمدی کشکولی با اعلام رسمیت جلسه گفت: جلسه امروز دادگاه با حضور عوامل بررسی صحنه جرم، کارشناسان پرونده، متهم، نماینده دادستان و وکلا تشکیل شده است.

وی افزود: این پرونده پس از صدور حکم قصاص و تعیین مجازات تعزیری برای نگهداری سلاح و در نهایت نقض دادنامه صادره از سوی دیوان عالی کشور در مرحله رسیدگی برای انجام تحقیقات مقدماتی قرار گرفت و با ارجاع به کارشناسان دادگستری پس از انجام تحقیقات مقدماتی از سوی این کارشناسان اعلام نظر شد.

وی ادامه داد: اولیای دم به لحاظ اعلام رضایت و وکلای اولیای دم نیز به جهت استعفا امروز تشریف نیاوردند. دادگاه به صورت علنی برگزار می‌شود و از آقای اختیاری نماینده دادستان می‌خواهم اگر مسائلی دارند بیان کنند.

اختیاری نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و گفت: با اعمال ماده ۶۹۶ قانون دادرسی کیفری کیفرخواست را قرائت می‌کنم.

وی افزود: دادرسی کیفری باید مستند به قانون باشد و مراجع قضایی باید با بی‌طرفی به اتهامات رسیدگی کنند. جرم می‌تواند دارای دو جنبه عمومی و خصوصی باشد که بررسی جرم به جهت جنبه عمومی آن از وظایف دادستان است.

اختیاری ادامه داد: دادسرای امور جنایی جهت مشخص شدن موضوع جرایم، نماینده‌ای را به دادگاه معرفی کرد که ریاست دادگاه کپی اوراق را به ایشان ارائه ندادند و با توجه به این موضوع دادسرا به رونوشت اوراق دسترسی پیدا کرد و صرفا توانست قسمتی از پرونده را یادداشت کند.

وی افزود: سه نفر کارشناس سلاح و دو نفر کارشناس پزشکی قانونی برای انجام مراحل کارشناسی پرونده انتخاب شدند.

نماینده دادستان در خصوص متهم نجفی گفت: متهم محمدعلی نجفی ۶۶ ساله فعلا بازداشت است. اتهامات مباشرت به قتل میترا استاد، حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز و ایراد صدمه بدنی غیرموثر در قتل و موضوع شلیک به کف دست چپ مقتوله است و جرایم این متهم در تاریخ ۷ خرداد به وقوع پیوسته است.

نماینده دادستان افزود: از جهت جنبه خصوصی جرم اولیای دم اعلام گذشت نمودند و ضمن تشکر از آن‌ها متهم از قصاص رهایی یافت و دادسرا از جهت جنبه عمومی جرم از مفاد نظر هیات کارشناسی اطلاع پیدا کرد که طبق آن متهم آقای نجفی آخرین شلیک خود را به کف دست مرحومه کرده است که این گلوله پس از خروج از کف دست وارد بدن شده و مسیر آن مستقیم بوده که در قسمت فوقانی قفسه سینه پس از سوراخ کردن پوست وارد قفسه سینه شده است و پس از ایجاد سوراخ در بطن راست وارد فضای شکم شده و با ایجاد آسیب در کبد در پهلوی راست متوفی متوقف شده است.

وی ادامه داد: پنج گلوله توسط محمدعلی نجفی شلیک شده که گلوله اول به لبه باند، گلوله دوم به کابینت زیر ظرفشویی، گلوله سوم به دیوار شمالی حمام و بعد به سقف کاذب حمام و گلوله چهارم به ضلع جنوبی حمام و گلوله پنجم یعنی همان گلوله مذکور که به دست مرحومه برخورد کرده و شرح آن داده شد برخورد کرده است.

وی با بیان اینکه شش اثر برخورد گلوله در حمام قابل رویت است و به جز آن‌ها هیچ آثاری قابل رویت نمی‌باشد، گفت: آثار برخورد گلوله تا زمان حضور کارشناسان مصون از تعرض باقیمانده است.
 
اختیاری ادامه داد: گلوله‌ای که به متهم برخورد کرده به شکل غیرمستقیم و دفرمه شده بوده که این امر به خاطر برخورد به دست متهم صورت گرفته، پس فرضیه کمانه کردن گلوله کاملا منتفی و فرضیه دو نفر حاضر در صحنه قتل نیز مضحک است. علی هذا قتل عمدی از ناحیه دادسرا محرز بوده و این اقدام نه تنها موجب اخلال در نظم جامه بلکه موجب اخلال در جامعه بین‌المللی نیز شده است و من برای متهم تقاضای اشد مجازات که همان ۱۰ سال حبس تعزیری است را از باب مباشرت در قتل میترا استاد دارم و در خصوص نگهداری غیر مجاز سلاح تقاضای اشد مجازات، یعنی دو سال حبس تعزیری را دارم که دادگاه نیز پیش از این حکم به اشد مجازات داده است و در خصوص ایراد صدمه غیرموثر در قتل یعنی اتهام سوم متهم نجفی تقاضای اشد مجازات یعنی پنج سال حبس تعزیری را از محضر دادگاه دارم.

وی افزود: برای هر یک از بزه‌های ارتکابی باید حداکثر مجازات را تعیین کنند و از دادگاه تقاضا دارم متهم نجفی به اشد مجازات محکوم شود و مجازات تکمیلی نیز برای وی در نظر گرفته شود و متهم از نظر دادستانی مستحق هیچ تخفیفی نمی‌باشد.

 




نام:
ایمیل:
* نظر: