به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۱۹۱۴
|
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
۱۵سال از برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه بشار توسط عده‌ای نورچشمی می‌گذرد ولی انگار اراده‌ای برای انتقال این کارخانه‌ها به ناحیه صنعتی دلی بجک وجود ندارد.
به گزارش خبردنا،  15 سال پیش 16 کارخانه شن و ماسه در بستر رودخانه خروشان و وحشی بشار که در قلب شهر یاسوج پایتخت طبیعت ایران می‌گذرد، راه‌اندازی شد و به‌دلیل عدم نظارت و دوراندیشی مسئولان وقت میلیون‌ها تن شن و ماسه از بستر رودخانه بدون پرداخت ریالی مالیات برداشت کردند.

بی‌رحمانه به جان بشار افتادند، تن رنجور و نحیف این رودخانه زیبا روز به روز لاغرتر می‌شد تا جایی که در برخی مواقع با آبزیان خوش‌خط‌وخال نیز به‌دلیل ورود پساپ کارخانه‌ها شن و ماسه سر ناسازگاری داشت، و پایه‌های پل بشار را سست و لرزان کردند و به‌تعبیر برخی مسئولان در سال 93 که ارز قیمتی تقریباً 3 هزار تومانی داشت، 40 میلیارد ریال به پل بشار خسارت وارد شد.

این خود جای سؤال بوده که مسئولان وقت چگونه مجوز بهره‌برداری صادر کرده‌اند در حالی که این کارخانه‌ها نسبت به پرداخت مالیات بی‌تفاوت بودند و به‌راحتی ادامه فعالیت داشتند تا اینکه حسین صابری آخرین استاندار دولت احمدی‌نژاد در یک سال آخر دولت دهم به این استان آمد و پای خود را در یک کفش کرد و برای ساماندهی رودخانه بشار لحظه‌ای کوتاه نیامد.

صابری تصمیم خود را گرفته بود تا بعد از سال‌ها برداشت بی‌رویه شن و ماسه از بستر رودخانه بشار بدون پرداخت ریالی مالیات کار را یک‌سره کند و بشار را نجات دهد، وی خواستار راه‌اندازی شن و ماسه‌های کوهی به‌جای رودخانه‌ای شد و تا حدودی کار را پیش برد تا اینکه دولت تمام شد و صابری نیز رفت.

برخی کارخانه‌داران شن و ماسه، بستر و حریم رودخانه بشار را ترک کردند و در نزدیکی کوه‌های تقریباً کوچکی اقدام به استقرار کارخانه خود کردند ولی عده‌ای هنوز بر تن بشار شلاق بی‌تدبیری می‌زنند و روزانه از بستر و حریم رودخانه برداشت شن و ماسه دارند که در واقع باید تعبیر یک‌بام و دوهوا را برای این موضوع به‌کار برد، زیرا باید مسئولان پاسخگو باشند که چگونه هنوز عده‌ای از بستر بشار برداشت دارند.

یکی از کارخانه‌داران شن و ماسه کوهی مستقر در ناحیه صنعتی دلی بجک می‌گوید: قرار ما این نبود که عده‌ای هنوز در بستر رودخانه بشار فعالیت کنند زیرا این موضوع فضای رقابت را از ما گرفته است و در واقع مسافت رمق را از کارخانه‌داران شن و ماسه کوهی در دلی بجک گرفته و مشتری دلیلی نمی‌بیند 35 کیلومتر هزینه حمل بار را متحمل شود در حالی کمتر از 10 کیلومتر کنار رود بشار می‌تواند شن و ماسه رودخانه‌ای خریداری کند.

رمضانی افزود: سال 91 به‌استناد مصوبات و دستورالعمل‌ها برخی شن و ماسه‌های واقع در حریم رودخانه بشار را جمع‌آوری و در ناحیه صنعتی دلی بجک واقع در 35کیلومتری یاسوج مستقر کردند ولی بعد از این سال‌ها هنوز عده‌ای خاص کنار رود بشار فعالیت دارند.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان و متولیان امر باید پاسخگوی این تبعیض بین افراد باشند، خاطرنشان کرد: برخی مدیران با کارخانه‌داران شن و ماسه در بستر رودخانه بشار بعد از سال‌ها هنوز با آنان همکاری می‌کنند.

رمضانی ابراز کرد: انتظار ما از مسئولان این بوده که مصوبات را به‌صورت قانونی اجرایی کنند و یا واحدهای انتقال‌داده در دلی بجک را مجدداً به‌سمت رودخانه بشار هدایت کنند و یا آنهایی که هنوز در بستر رودخانه فعالیت دارند به ناحیه صنعتی دلی بجک انتقال دهند تا یک فضای رقابتی عادلانه ایجاد شود.

* * * * *

با وجود تماس‌های انجام‌شده با سالار حسین‌پور سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین عزیز فیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به‌دلیل عدم پاسخگویی موفق به انجام مصاحبه نشدیم./ تسنیم

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
0
0
تا زماني كه از حمايت هاي پيدا و پنهان اصحاب قدرت برخوردارند وضعيت همين است كه هست چرا ثروتها ملي مردم اين استان و محيط زيست زيبايش به راحتي نابود شده و اينها با خيال راحت بدون پرداخت ديناري روز به روز ثروتمند تَر شده و به مردم فخر فروشي ميكنند أيا يك استان بايد فداي چند نفر معدود شود مسوليني كه نام بردي و جواب تماست را ندادند خود حاميان غارتگران محيط زيست هستند
نام:
ایمیل:
* نظر: