به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۲۴۸۹
|
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
مدیرکل دفتر سوانح سازمان هواپیمایی اعلام کرد: جعبه سیاه هواپیمای سانحه‌دیده برای دانلود به فرانسه فرستاده می‌شود.

«حسن رضایی‌فر» صبح شنبه در گفت و گو با ایرنا در خصوص نتیجه ارزیابی ایران از امکان دانلود جعبه سیاه در داخل کشور گفت: همه امکانات خود را برای ارزیابی جعبه سیاه به کار بردیم، اما از آنجایی که هواپیمای سانحه دیده از هواپیماهای مدرن و پیشرفته بوئینگ است ایران تکنولوژی دانلود اطلاعات جعبه سیاه این هواپیما را ندارد و ممکن است با شروع بازسازی جعبه سیاه به آن لطمه زده شود.

وی گفت: از کشورهای کانادا، فرانسه و آمریکا درخواست کردیم که تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری خود را برای دانلود اطلاعات جعبه سیاه به ایران بیاورند اما این کشورها پیشنهاد ایران را قبول نکردند.

رضایی‌فر گفت: بر این اساس از پنج کشور دنیا از جمله اوکراین، سوئد، انگلیس، کانادا و آمریکا درخواست کردیم که در لابراتوری معتبر و بی طرف در دنیا جعبه سیاه دانلود شود و پیشنهاد نهایی این بود که این کشور فرانسه باشد و هرپنج کشور بر سر اینکه جعبه سیاه در فرانسه رمزگشایی شود موافقت کردند.

به گفته رضایی‌فر، ایران با کشور فرانسه توافقنامه همکاری دانلود جعبه های سیاه هواپیما را دارد و از طرفی کشورهای مرتبط نیز فرانسه را به عنوان کشوری که تکنولوژی دانلود جعبه های سیاه را دارد قبول دارند.

مدیرکل دفتر سوانح سازمان هواپیمایی ادامه داد: البته تمامی این تصمیمات تا پیش از انتشار اطلاعیه ستادکل نیروهای مسلح در خصوص سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین بود و حالا که علت سانحه مشخص شده است باید تصمیم گیری شود که آیا مجددا به دانلود اطلاعات جعبه سیاه احتیاجی هست یا خیر؟

وی با بیان اینکه در خصوص بازخوانی جعبه سیاه مسئولان تصمیم می‌گیرند ادامه داد: نکته این است که جعبه سیاه در ایران باز نمی شود و با نظارت بین المللی و موافقت تمام کشورهای مرتبط در لابرتواری در فرانسه که همه کشورها قبول دارند دانلود می شود.

مدیرکل دفتر سوانح سازمان هواپیمایی اعلام کرد: کمیسیون بررسی سوانح فرانسه در سانحه بوئینگ ۷۳۷مکس هم جعبه سیاه را دانلود کرده است و تجربه این کار را دارد.

یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ - ۸۰۰ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با شماره پرواز ۷۵۲ با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پرواز که در ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه صبح چهارشنبه ۱۸ دی ماه از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کی‌یف پرواز خود را آغاز کرد پس از ۶ دقیقه به علت نقص فنی و پس از قطع ارتباط با بخش کنترل ترافیک در ساعت ۶ و ۱۸ دقیقه صبح در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران سقوط کرد و همه سرنشیان آن جان باختند.

نام:
ایمیل:
* نظر: