به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۲۵۳۶
|
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
رئیس کل دادگستری استان :
وی افزود: در مسجد کوفه محلی به نام دکة القضاء بود که محل قضاوت حضرت علی (ع) بود.
خبردنا: اجرای طرح « هر مسجد یک حقوقدان »در دوره­ ی ریاست حضرت آیت الله رئیسی بر قوه قضائیه، توجه جدی به کاهش زمان اطاله­ ی دادرسی آغاز شده است.

به گزارش"خبردنا"، دکتر نگین تاجی با اشاره به اینکه در صدر اسلام و به هنگام نیاز با‌رها به استفاده چند منظوره از مسجد در اسلام تأکید شده است، به شور و مشورت در مساجد که اصلی ترین جایگاه گردهمایی مسلمانان بوده است اظهار داشت: پیامبر (ص) در صدر اسلام مسجد را محل شور و مشورت و در زمان امام اول شیعیان، حضرت علی (ع) مسجد کوفه را محل مشورت، قضاوت، سؤال و جواب، عبادت و دیگر امور مهم جامعه قرار داده بودند.

وی افزود: در مسجد کوفه محلی به نام دکة القضاء بود که محل قضاوت حضرت علی (ع) بود.

رئیس کل دادگستری استان به دیگر توانمندی­هایی که مساجد دارند اشاره نمود و افزود: مساجد کانون هماهنگی مردم انقلابی ایران در قبل از انقلاب اسلامی بر علیه نظام ظلم و ستم بود و در دوران دفاع مقدس بیشترین حضور مردم در مساجد به منظور دریافت کمک­های مردمی به جبهه ها و اعزام نیرو، آموزش نظامی و... بود.

نگین تاجی گفت: مسجد که هم در آیات الهی و هم در نزد مؤمنین از جایگاه ارزشمندی برخوردار است و به لحاظ موقعیت مقدسی که نزد مردم دارد بهترین مکان برای حل و فصل دعاوی، می باشد.

دکتر نگین تاجی سپس به تحولات عظیم اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در دوران پس از انقلاب اسلامی ایران اشاره نمود و افزود: پیروزی انقلاب اسلامی ایران، موجب برهم خوردن معادلات سیاسی در منطقه ی خاورمیانه و جهان گردید به همین سبب در ابتدای این تحول عظیم سیاسی، قدرت های استکباری که منافع سیاسی و اقتصادی آنها دستخوش تحول گردیده بود، اقدام به آتش افروزی و جنگ 8 ساله نمودند.  
 
وی گفت: پس از پایان جنگ تحمیلی، رهبری عالیقدر حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری موجب گردید که کشتی انقلاب اسلامی ایران در میان امواج پرتلاطم جهان سیاست، اقتصاد، فرهنگ و.... آرامش خود را باز یابد و ذکر این نکته ضروری است که استکبار جهانی از هیچ تلاشی برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران کوتاهی نکرده است.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: در میان قوای سه گانه، دستگاه قضایی هم، نیازمند تحولاتی بود که از ازدحام بیش از حد مردم در راهروهای دادگستری ها بکاهد.

وی در همین زمینه اظهار داشت: راه اندازی شوراهای حل اختلاف یکی از این تحولات بود که تا حدودی مراجعه ی مردم به محاکم کاسته شد.

دکتر نگین تاجی با اشاره به اینکه برخی دعاوی حقوقی و کیفری به جهت درست مطرح نشدن در دادخواست­ها و شکایت کیفری باعث اطاله دادرسی و تحمیل هزینه­ های دادرسی می گردید، در همین راستا گفت: این طرح یکی از محوری ترین راه های کاهش جمعیت کیفری و ازدیاد پرونده های حقوقی است.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مزایای اجرای این طرح افزود: یکی از دغدغه­ های رهبر معظم انقلاب انباشت میلیون­ ها پرونده در دستگاه قضایی است.

وی افزود: با انتصاب ریاست معزز قوه قضائیه با توجه به اینکه ارتقای سطح دانش و سواد حقوقی مردم جزو تأکیدات مقام معظم رهبری بوده و استفاده از ظرفیت مساجد به‌ عنوان مکانی برای ارائه مشاوره‌های حقوقی و قضایی به مردم، ایجاد صلح و سازش و حل اختلافات و استفاده از ظرفیت بسیج حقوقدانان در دستور کار حضرت آیت الله رئیسی قرار گرفت.

وی گفت: طرح « هر مسجد یک حقوقدان » در هر محله پس از اجراء ، موجب شناسایی معظلات و مشکلات حقوقی و جزایی هر محله خواهد شد و می توان با اصلاح ذات البین در بین اصحاب پرونده در مکان مقدسی بنام مسجد، علاوه بر گسترش فرهنگ صلح و سازش، فرهنگ ایثار و گذشت را بهتر و بیشتر در جامعه نهادینه کرد.

دکتر نگین تاجی موضوع اطاله دادرسی به سبب ازدیاد پرونده­ها را از دیگر مشکلات دستگاه قضا و مردم بیان کرد و گفت: در موازات اجرای طرح « هر مسجد یک حقوقدان »، از اطاله دادرسی در محاکم کاسته خواهد شد.

وی افزود: وقتی اطلاعات عمومی و حقوقی مردم افزایش یابد، دانایی آنان در پیگیری مسائل حقوقی یا کیفری بیشتر می شود.

دکتر نگین تاجی بیان داشت: توجه قوه قضائیه به طرح جدید « هر مسجد یک حقوقدان » در نظام قضایی کشور می­تواند یکی از گام های مؤثر در مسیر تحقق بخشیدن به حقوق شهروندی بوده  که در پیشگیری از وقوع جرم و کاهش ورودی پرونده ­های متعدد کیفری باشد.

 این مقام قضایی گفت: فساد و مبارزه با آن، قاعده محوری در قالب مقررات، اطاله دادرسی، دانش افزایی حقوقی، کیفرزدایی و استفاده از کانون بزرگ جامعه حقوقی کشور از مزایای این طرح می باشد، که موجبات تسریع در رسیدگی­ها در محاکم دادگستری را فراهم خواهد ساخت.
وی تأکید کرد: ما معتقدیم اگر در مساجد مشاوره ­های حقوقی ارایه شود، می­تواند ضمن آگاهی بخشی به مردم، اثر بازدارندگی نیز داشته باشد.

نگین تاجی افزود: وقتی یک قاضی بر فرض مثال در مسجدی که محل حضور مردم است، موارد و مقررات حقوقی و جزایی را بیان نماید، قطعاً یک آموزش برای مردم محسوب می شود و این خودش می­تواند تأثیر فراوانی در بحث بازدارندگی داشته باشد.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، با بیان این نکته که علاوه بر کافی نبودن اطلاعات حقوقی اصحاب دعوا، نبود آموزش­های حقوقی مناسب در این زمینه را نیز یادآوری نمود و افزود: به نظر می رسد نهادهایی که باید آگاهی و آموزش­های حقوقی و قضایی را به مردم جامعه از بدو ورود به دبستان تا دانشگاه پرورش دهند، یا نهادهایی که متولی پرورش فکری سایر اقشار جامعه بودند، نتوانستند، وظیفه خود را به خوبی انجام دهند، به نحوی که یکی از مهمترین دلایل افزایش پرونده­های قضایی و افزایش مراجعه ی مردم به محاکم دادگستری و عدم اخذ نتیجه مناسب و اطاله­ ی دادرسی، نداشتن اطلاعات حقوقی - قضایی و کم توجهی یا عدم توجه به ضرورت­های تشکیل پرونده و نحوه مراجعه و طرح شکایت یا دادخواست بوده است.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، به تلاش های ارزنده بسیج در همه­ ی ادوار انقلاب اسلامی ایران از جنگ تحمیلی، حفاظت از دستاوردهای انقلاب، دفاع از ارزش­های مکتبی اسلام، حرکت­های جهادی در بسیج سازندگی و برنامه­ های مختلف دیگر که در این مجال نمی گنجد اشاره نمود و اظهار داشت: با انتساب حضرت آیت الله رئیسی با حکم مقام معظم رهبری به ریاست قوه­ ی قضائیه، راه اندازی یک خدمت حقوقی رایگان به مردم بسیار ضروری به نظر می رسید که مردم با استفاده از ظرفیت مساجد، بهتر بتوانند به طرح دعاوی خود در دستگاه قضایی اقدام نمایند.

وی افزود: به همین منظور استفاده از مساجد به عنوان محل برگزاری طرح و حقوقدانان به عنوان مشاوران حقوقی طرح « هر مسجد یک حقوقدان » به دستور ریاست معزز قوه قضائیه به عنوان یک تلاش فرهنگی – حقوقی بزرگ در دستور کار دادگستری­ ها قرار دارد.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان این گفتگو به برخی نکات مهم به عنوان اجرای طرح « هر مسجد یک حقوقدان » اشاره کرد و تصریح کرد: ضرورت اجرا و رعایت این موارد سبب بهتر اجراء شدن روند « طرح هر مسجد یک حقوقدان » است.

رئیس کل دادگستری استان در نشست آمادگی و برنامه ریزی اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان گفت: افزایش آگاهی مردم در زندگی شخصی و چگونگی مراجعه به مراکز شوراهای حل اختلاف، دادسرا و دادگاه­ها از اهداف اجرای طرح « هر مسجد یک حقوقدان » است.

نگین تاجی افزود: نظام ­مند شدن طرح دعاوی با، یا بدون حضور وکیل و کیفی اجرا شدن آن با هدف کشف ریشه­ های نزاع و رفع مشکلات حقوقی نیز از مزایای اجرای این طرح است.

وی گفت: یکی از اهداف این طرح، افزایش دانش حقوقی مردم است و چنانچه مردم قبل از هر شکایتی با مراجعه به مساجد و طرح مشکل خود در قالب پرسش حقوقی، همین مراجعه مردم به مساجد و شرکت در نشست­ های حقوقی هر مسجد یک حقوقدان موجب می شود از نحوه شروع و ارائه دادخواست حقوقی مطلع شوند.

نگین تاجی افزود: شاید یک بار مراجعه­ ی مردم به منظور مشاوره حقوقی سبب شود دعوی حقوقی که قصد ارائه دادخواست را برایش دارند قریب 6 ماه جلوتر بیفتد.
نام:
ایمیل:
* نظر: