به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۲۶۶۷
|
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
اگر در دورۀ ما بیمارستان‌ها ساخته می‌شود. اگر در دورۀ ما تجهیزات پزشکی می‌آید، فرودگاه تشکیل می‌شود. اگر در دورۀ ما کارخانه سیمان مارگون به‌عنوانِ یک پروژه حیاتی و با مشکلات گوناگون به بهره‌برداری می‌رسد. اگر در دورۀ ما فاصله لوداب ـ یاسوج از دو ساعت، به چهل دقیقه کاهش پیدا می‌کند و ده‌ها و صدها پروژه‌های عمرانی دیگر، این نتیجۀ تلاش هست. امّا در گذشته با آن منابعِ گوناگون، کاری نشده است.
خبردنا :  علل توسعه نیافتگی استــان کهگیلویه و بویراحمـد (رفتارشنـاسی و بررسی دیدگاهها) منتشر شد .

به گزارش " خبردنا "
کتاب " علل توسعه نیافتگی استــان کهگیلویه و بویراحمـد" به قلم دکتر " عبدالخالق پادیاب " توسط انتشارات "نودا " به مدیریت آقای "کرمی زاده " از فعالان فرهنگی استان در تهران منتشر شده است .

در این کتاب با شخصیت های سیاسی و فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد در باب علل توسعه نیافتگی استان گفتگوهای خواندنی شده است که بصورت مجزا در بخش های مختلف در همین پایگاه اطلاع رسانی منتشر خواهد شد  .

" خبردنا " که به لطف مولف و همکاری ویژه ناشر این کتاب خواندنی به این اثر ماندگار استانی دست یافته  قصد دارد بخش های خواندنی این گفتگوهای سیاسی با فعالان سیاسی استان را بصورت مجزا منتشر نماید .

آنچه می خوانیم بخش سوم و پایانی از گفتگوی خواندنی دکتر "پادیاب " با  " زارعی  " نماینده بویراحمد است که در ادامه می آید .


************************

س: شما باید از مدیرِ قبلی که چه کسی بوده سؤال کنید و مدعی آن شوید که چرا این اتفاق افتاده است.

ج: ببینید ما الآن در مسئولیّت قرار داریم ما قبلاً در جلسات هم بیان کردیم و گفتیم که چرا این پل مدت‌ها طول کشیده تا به اِتمام برسد. الآن ما تمام توان خود را گذاشته‌ایم در این شرایطی که تحریم و کمبودِ منابع و کمبود اِعتبارات شدیداً در کشور وجود دارد، این پل را به بهره‌برداری برسانیم. هم‌زمان پل دیگر را به‌دلیلِ دسترسی به شمال شرقیِ شهر و بیمارستان، آن را هم در مراحل افتتاح داریم. به‌هرحال این‌ها توسعه است.
درست است که در گذشته این پل شروع شده و متوقف شده، ولی در دورۀ ما دائم فعالیّت‌های آن ادامه داشته و به‌سرعت به انجام رسیده است و این پلی که حداقل باید یک دورۀ چندساله را طی می‌کرد در زمان کوتاه ما توانستیم به سرانجام برسانیم.


س: در شهرهای همسایۀ ما مثل شیراز و اصفهان یک پل که در بعضی مواقع بیشتر از یک یا دو کیلومتر است، ظرف چندماه افتتاح می‌کنند. ما چه تفاوتی داریم که پلی صرفاً با چندمتر طول، هفده سال طول می‌کشد و هنوز هم افتتاح نشده است؟


ج: ببینید این فرمایشِ شما، تقریباً یک فرمایشِ عامیانه است.

س: چرا؟

ج: چون‌که شما شهری مثل شیراز یا اصفهان که میلیاردها منابع درآمدی در شهرداری دارند و عمده پل‌های ارتباطیِ درون‌شهری را از منابع درآمدهایِ عمومی یعنی درآمد شهرداری اداره می‌کنند، با شهرداریِ یاسوج که توان پرداختِ حقوق کارگرانِ خود را هم ندارد و باید از منابع دولتی و منابع دیگر کمک بگیرد مقایسه می‌کنید، آیا سرعت اجرای پروژه در این دو نقطه باید مثل هم باشد؟ صد درصد مثل هم نیست.

س: یعنی شهرداری نمی‌تواند یک پل را بسازد؟

ج: ببینید همین پول را ما از اعتباراتِ دولتی تأمین اعتبار کردیم. شهرداری که نمی‌تواند تأمین اعتبار کند.

س: مسئولِ ساختِ این پل ادارۀ کلِّ مسکن و شهرسازی است و نه شهرداری.

ج: درست است. ببینید این به‌دلیلی که در محدوده شهر قرارگرفته است ما رفتیم و توجیه کردیم و کد گرفتیم؛ که این منابع را از وزارت راه بگیریم و آن‌یکی متعلّق به شهرداری است و ما داریم منابع آن را از دولت می‌گیریم.

س: چرا همین پلی که متعلّق به مسکن شهرسازی هست و اعتبار خاصی دارد و دولتی هست، انجام نگرفته است؟

ج: زمانِ ما که انجام نگرفته است.

س: ولی هنوز یک باندِ آن مانده است.

ج: بله ولی دُور و اطرافِ آن در حال درست شدن است.

س: چند پیمانکار برای این پل عوض شد؟

ج: من نمی‌دانم چند نفر آوردند، ولی در زمانِ ما پیمانکاری آمد و وقتی دیدم کار خوب پیش نمی‌رود و پیمانکار طبق قوانینِ پیمانکاری، اگر نتوانست کار کند باید کار را قطع کند تا پیمانکارِ بعدی بیاید. این سازه به‌دلیلی که عرض کردم از گذشته بر اساس طراحیِ دقیق نبوده است. بخشی از مسیرهای دسترسیِ پل اصلاً در نقشه‌های اولیّه مشخّص نبودند. در آن زمان ما خیلی زمان صَرف کردیم تا این نقشه‌ها را به‌روز کردیم.

س: این حرف ِشما درست است. وقتی می‌گوییم عدمِ آشناییِ مدیرانِ ارشدِ استانی با شرایطِ توسعه یعنی همین؛ یعنی بدون این‌که بررسی کنند، بدون کارِ کارشناسی اقدام می‌کنند، چرا باید این‌طوری باشد؟ شما به‌عنوانِ نمایندۀ مردم مَگَر نباید این‌ها را پیگیری کنید؟

ج: بارها در سازمان گفته‌شده است. گفتیم که پلی را در گذشته طراحی کرده‌اند که دسترسی به سمتِ دیگری ندارد و ما چقدر تلاش کردیم که در نقشه‌ها جاده‌هایِ دسترسی را درست کنیم.

س: آیا نمی‌شود این را موردِ پیگردِ قضایی قرار داد. مثلاً من حرفی می‌زنم، شما می‌گویید این پیگردِ قضایی دارد؛ امّا شما هدررفتنِ بیت‌المال و مدیریّتِ ناکارآمد را مورد پیگردِ قضایی قرار نمی‌دهید. چرا؟

ج: ما این را پیگیری کرده‌ایم.

س: آیا به نتیجه‌ای هم ‌رسیده‌اید؟

ج: انشاءلله که می‌رسیم.

س: چرا نماینده‌ها وقتی پشتِ تریبون قرار می‌گیرند، خوب حرف می‌زنند امّا در عمل با مشکل مواجه هستند؟

ج: شما برگشتید به همان سؤال اوّلِ بنده که می‌گویید چرا دخالت می‌کنید. دخالت یعنی کار کردن، صحبت کردن هم یعنی فقط نظر دادن.

س: دخالت در انتصابِ نیروهاست نه دخالت در کارهای عمرانی و نظارت بر آن‌ها.

ج: نخیر. منظورِ شما دخالت در کارهای عمرانی است؛ شما گفتید کارهای عمرانی ربطی به نماینده دارد و کاملاً تعارض در صحبت‌های شما نیز وجود دارد.

س: ببینید فرماندارانی که انتخاب شده‌اند هم در دورۀ شما و هم در دورۀ آقای موسوی و آقای حسینی و هم آقای هدایت‌خواه هیچ‌کدام رشتۀ آن‌ها به حوزۀ مردم و مسائلِ سیاسی و اجتماعی مربوط نبوده است. یا دامپزشک بودند یا رشتۀ کشاورزی خوانده‌اند یا دامداری خوانده‌اند یا پزشکِ اعتیاد بوده‌اند چرا؟ امّا علوم اجتماعی، علوم سیاسی و روان‌شناسی و مباحث این‌چنینی از آن‌ها غافل بوده‌اید. چرا؟

ج: در وزارت کشور بر اساس تجارب و توانمندی و همین مصاحبه‌هایی که در وزارت کشور، انجام می‌گیرد و آزمون‌هایی که صورت می‌گیرد، در یک فرایندی این انتصاب شکل می‌گیرد.

س: خوب ما این فرآیند را می‌دانیم. در این فرآیند، نماینده دخالت دارد و اگر این‌طوری بود، چرا خودِ شما فرمانداری را که بر اساس همین فرایند گذاشته بودید دوباره تغییر دادید؟ در این در دوره، شما چه‌کارهای اساسیِ برای رفعِ عقب‌ماندگی از شهرستان‌های دنا و بویراحمد انجام داده‌اید؟

ج: من واقعاً تشکّر می‌کنم از این سؤال.

س: چون‌که به نفعِ شما است.

ج: بله درست است که به نفع ما است. چون‌که خدا کمک کرد و کارهای ماندگاری در این زمینه انجام دادیم. ازنظرِ این‌که ما به وظیفه‌مان عمل کردیم و ازنظر وجدانی آرامش داریم؛ چون‌که عملکردِ ما در همۀ مباحث موفق بوده است، خوشحالیم. آن‌چیزی که شما در حوزۀ انتخابیِ بنده شاهد هستید، این هست که ما در همۀ زمینه‌ها تلاش‌هایِ ماندگار و اساسی صورت داده‌ایم.

یک موردِ آن را خدمت شما عرض می‌کنم، الآن در استان، هیچ پروژه‌ای نداریم که برای آن تصمیم‌گیری صورت نگرفته باشد، یا آن پروژه به اِتمام رسیده و یا در حال اجراست، یا در اولویّت‌های ما قرارگرفته، ما قبل از این‌که مباحث خود را شروع کنیم، یک‌وقتی در آن صحبت‌های اولیّه‌ای که در دورۀ اوّلِ نمایندگی داشتیم، گفتیم که ما در حالِ تهیّۀ شناسنامه‌ای هستیم که بر اساسِ آن شناسنامه، اولویّت‌ها و کمبودها و نارسایی‌ها و تنگناهایی که در حوزۀ انتخابی بر اساس نیازهای توسعه وجود دارد، را جمع‌بندی، و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم. خوشبختانه خطی‌مشی که در این زمینه طراحی کردیم، دستاوردِ خوبی داشته‌ایم.


می‌بینیم که هیچ‌جا هیچ‌چیزِ بلاتکلیفی نداریم و همۀ موضوعات روشن است. اگر ما در حوزۀ راه‌های اصلی صفرکیلومتر جاده‌های چهارخطه داشتیم الآن بیش از صد کیلومتر جاده‌های چهارخطه در شرایط بحرانی امروزی داریم. در جاده‌های روستاییِ ما در زیر پنجاه‌درصد متوسّط کشور بوده‌ایم، ولی الآن ما بالای پنجاه‌درصد متوسّط کشور هستیم. اگر در حوزۀ بِه‌سازی روستاها مثلاً همین روستای دورهان خود شما که وضع آن را قبل از حضورِ بنده و بعد از حضورِ بنده ببینید که چقدر چهرۀ متفاوتی در حوزۀ بِه‌سازی و روشن‌سازی، در حوزۀ شبکه‌های برق، در حوزۀ ورزشگاه، در همۀ حوزه‌ها که شما شاهد هستید پیدا کرده است.

این را به‌عنوانِ یک الگو تعمیم بدهید به همۀ روستاهای بویراحمد. وقتی ما تا انتهای حوزۀ سیلابِ کلوار جاده آسفالته داریم. وقتی تا انتهای زیلایی جادۀ آسفالت داریم؛ وقتی در محورهای گوناگون، عملیّاتِ راه‌سازی و بِه‌سازی و زیرسازی راه‌ها را می‌توان دید. وقتی در اکثرِ مناطق، قریب‌به‌اتفاقِ پروژه‌های آب‌رسانی با بهترین روش‌های مهندسی در حال اجرا هستند و یا به اتمام رسیده‌اند، وقتی‌که در اکثرِ روستاها سالن‌های ورزشی، فضاهای ورزشی، موقعیّت‌های ورزشی را داریم و می‌بینیم جوانانی که در گذشته از حدِّاقل فضاهای ورزشی محروم بودند؛ الآن در حدِّ استاندارد از فضاهای ورزشی استفاده می‌کنند. وقتی شما فضاهای آموزشی را می‌بینید که به این شکل، تغییر پیدا کرده است.

وقتی‌که بهترین بیمارستان در این شهر ساخته‌شده است با بهترین مِتُد بیمارستان سازی و تجهیزات پزشکی و الآن آماده خدمت‌رسانی به مردم است. وقتی می‌بینید راه‌آهن که به‌عنوانِ یک آرزو در کیلومتر سی دارد، ساخته می‌شود؛ و به‌اصطلاح پروژه راه‌آهنِ یاسوج در حال اجرا است و امسال بیش از بیست میلیارد تومان برای این پروژه سرمایه لحاظ شده است. در این شرایط، وقتی سد به‌عنوانِ یک ضرورت در این استان به‌سرعت در حال اجرا است، وقتی ده‌ها پروژه‌های دیگر در حال کار هستند و وقتی باندِ پروازِ یاسوج امروز به‌عنوانِ بهترین باند فرودگاه‌های کشور شناخته می‌شود؛ و وقتی امکانات ناوبری آن در بهترین شرایط است و کارهایِ مختلفِ گوناگونی که فرصت نیست، بنده عرض کنم. این‌ها بخشی از دستاوردهایی که در مجلس در دورۀ بنده به‌عنوانِ بخشی از وظایف من به‌عنوانِ یک خدمتگزار و نوکرِ مردم انجام گرفته است.

به‌هرحال سهمی در پیگیری و ایجاد و فراهم کردنِ آن برای بهبود زندگی مردم داشته‌ایم. از این بابت خدای متعال را شکر گذاریم؛ بنابراین امیدوارم که ما بتوانیم به‌جای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای که برگرفته از همین رقابت‌های انتخاباتی است، برگرفته از این حبّ‌وبغض‌هایِ شخصی است. به‌نظر من، آن نگاهی که لازم است این است که ما همسو و هم‌جهت با معیارهای اخلاقی و انسانی، همه در راستای منافعِ عمومی گام برداریم. اگر منافعِ عمومی، تبدیل به منافعِ شخصی شد؛ و منابعِ فردی به منابعِ جریانی، آن‌موقع با روحِ حاکم بر این مردم این انقلاب ناسازگار است و سازگاری ندارد.

س: قطعاً شما پیگیری‌هایی داشته‌اید و همین‌طور موفقیّت‌هایی هم کسب کرده‌اید. بیمارستان شهدایِ دولت‌آباد با چقدر ظرفیّت مشغول به‌کار است؟

ج: ببینید، ساختنِ بیمارستان و تهیّه‌کردن تجهیزات کار ما است. ولی این‌که هنوز بیمار به آن مراجعه نکرده است؛ دیگر کارِ ما نیست. الآن دیگر بیمار می‌تواند از تمامِ تجهیزات موجود استفاده کند.

س: یعنی الآن تنها مشکلِ بیمارستان این است که بیمار وجود ندارد؟

ج: بله درست است. بیمارستان مجهّز به تخت، تجهیزات، اتاق جراحی و بهترین امکانات است. برای اوّلین بار خدماتِ سی‌تی‌اسکن و ‌ام.آر.آیِ دولتی در این بیمارستان مستقر می‌شود؛  این کارها کاملاً جدید است. برای اوّلین بار هست که ما در این استان از اورژانسِ هوایی استفاده می‌کنیم و اگر اورژانس ِهوایی نبود یک شخص نمی‌توانست در کمترین زمان ممکن خود را به بیمارستان برساند. اورژانسِ هوایی در جای‌جای این مناطق نیز وجود دارد. ما بهترین تجهیزاتِ پزشکی در یاسوج و در بیمارستان مستقر کردیم.

نکتۀ دیگری خدمت شما عرض کنم که بحثِ ما کامل شود. در کنار مسائلِ عمرانی، به کارهای معیشتی خیلی توجّه شده است. ما الآن بیش از هزاران هکتار در شهرستان‌های دنا و بویراحمد داریم که سیستم آبیاری به روش سنّتیِ آن‌ها را به روشِ مکانیکی منتقل کرده‌ایم و این یعنی تحوّل؛ یعنی زحمتِ کمترِ کشاورز، بازدهیِ بیشترِ کشاورزی و نیز صرفه‌جویی در منابعِ آب. این تحوّل است و ما این تحوّل را تا رسیدن به آن نقطۀ موردنظر ادامه می‌دهیم.

در حوزۀ رفاه، کسی فکر می‌کرد که ما در حوزۀ زیلایی بتوانیم گازرسانی کنیم. ولی الآن داریم گازرسانی را برای آیندۀ نزدیک در زیلایی کلنگ می‌زنیم، چه کسی فکر می‌کرد در یک روستای پراشکفت که یک روستای دورافتاده‌ای با یک موقعیّتِ جغرافیایی خاص و با دسترسی بسیار سخت است. پروژه گازرسانی افتتاح شود خوب این‌ها کار هست.

چه می‌خواهد انجام شود این‌ها به‌راحتی حاصل نشده است. هرکدام از این‌ها را می‌توانم، گواه بدهم که بارها رفته‌ام با همین مسئولینِ مربوطه چانه‌زنی کرده‌ام، تا توانستم این توافقات را به‌دست بیاورم که در این مناطق کارِ اجرایی انجام شود، در دورۀ ما نیرو‌های استانی این استان بهترین رشد را و آرامش‌بخش‌ترین شرایط را در مرکز کشور داشتند. کسی در مرکزِ کشور، مانع رشدِ نیروهای انسانیِ استان دیگر نیست.

دیگر کسی به‌دلیلِ همین حبّ‌وبغض‌هایی که عرض کردم و دلایل جناحی نمی‌تواند مانع رشدِ نیروهای انسانیِ استان شود و این گام بسیار خوبی است، حاشیه امنیّتی که الآن برای مردم وجود دارد، حاشیۀ امنی که برای نیروهای این جامعه وجود دارد، به برکت همین جریان است و اگر نگاه جریانی کنیم همه را تاریک می‌بینیم، ولی اگر نگاه عادلانه و منصفانه کنیم و این حقایق را ببینیم حتماً قضاوتمان متفاوت است.

س: از این‌که شما نمایندۀ پیگیری هستید و مستمراً مشکلات را پیگیری می‌کنید، شکّی نیست. ولی شما کمی تأمل‌کنید در دولت مهرورزی آقای احمدی‌نژاد چهار بار به استان آمده‌اند. بهترین درآمدهایِ نفتی در آن‌موقع بود. بهترین فضا وجود داشت. ولی شما نگاه کنید؛ به‌نظرِ نمی‌آید که کارهای عمرانیِ خیلی شاخص در سطح استان انجام گرفته باشد. این‌همه پول کجا رفت؟ در زمان شما هم آقای روحانی آمدند، بحث این است که اگر مدیران توانمند باشند، به‌جای کارهای ریز، یک کار درشت انجام می‌دهد، یک درخواستِ بزرگ دارند؛ قصد انجامِ کارِ بزرگ می‌کنند، طوری‌که برای عمومِ مردم باشد و بر اساس برنامه‌ریزیِ توسعۀ منطقه‌ای انجام گرفته باشد.

ج: ببینید سؤالِ شما کاملاً به‌جاست. وقتی‌که ما می‌گوییم در دورۀ ما مثلاً از دو کیلومتر عملیات جادۀ چهارخطه، به صد کیلومتر جادۀ چهارخطه رسیدیم و در دورۀ ما پل‌ها دارد به مرحلۀ اِتمام می‌رسند.

اگر در دورۀ ما بیمارستان‌ها ساخته می‌شود. اگر در دورۀ ما تجهیزات پزشکی می‌آید، فرودگاه تشکیل می‌شود. اگر در دورۀ ما کارخانه سیمان مارگون به‌عنوانِ یک پروژه حیاتی و با مشکلات گوناگون به بهره‌برداری می‌رسد. اگر در دورۀ ما فاصله لوداب ـ یاسوج از دو ساعت، به چهل دقیقه کاهش پیدا می‌کند و ده‌ها و صدها پروژه‌های عمرانی دیگر، این نتیجۀ تلاش هست. امّا در گذشته با آن منابعِ گوناگون، کاری نشده است.

مردم خود قاضی‌ خواهند بود؛ این‌همه‌ را می‌بینند و قضاوت می‌کنند؛ بنابراین، اگر نماینده بگوید من در چهارچوب وظیفۀ خود که قانون‌گذاری هست، می‌نشینم و در مجلس فقط رأیِ موافق و مُمتَنِع می‌دهم و از مکان خود جابه‌جا نمی‌شوم تا ساعت مجلس تمام شود و بعد وقتی صحن مجلس تمام شود، به خانه می‌روم و می‌خوابم تا فردا دوباره شروع شود؛ و بعد اگر لازم شد یک نقش نظارتی هم ایفا کنم، این با آن نیاز و شرایطی که بر استان ما حاکم است، کاملاً منافات دارد و سازگار نیست. پس باید کارِ جهادی کرد؛ من به کارِ جهادی اعتقاد دارم. کارِ جهادی یعنی کار شبانه‌روزی؛ یعنی همپای مردم، همتای مردم؛ با مسئولین؛ در کنار مسئولین؛ تلاش مشترک، هم‌افزاییِ مشترک، همدلی و صمیمیّتِ لازم را داشتن تا کار پیش برود. خوشبختانه همدلی و همکاری که ما در کشور داشتیم، باعثِ این نتیجه شد که ما در کشور مثلاً در شرایطِ تحریمِ سخت، بتوانیم استان را از سی‌ویکم به بیست‌وچهارم بالا آوریم.

این افتخار است؛ این نشان می‌دهد که ما با همۀ سختی‌ها و تنگناها، باهمدلی، تعامل و صمیمیّت جلو رفتیم. ما نتیجه و دستاورد را متعّلق به مردم می‌دانیم و خودمان را جز سرباز، هیچ‌چیزِ دیگری فرض نمی‌کنیم، امّا بنده اختلاف‌نظر و درگیری، به‌خاطرِ بعضی موضوعاتِ کوچکی که دردی از ما دوا نمی‌کند را اصلاً نمی‌پسندم و موردقبولم نیست؛ اصلاً شایسته هم نیست.

ما باید این تعامل، صمیمیّت و همدلی را با تمام قوا با همۀ دستگاه‌های مختلف، با همۀ نهادها حفظ کنیم تا انشاءالله بتوانیم از ظرفیّت‌هایِ لازم برای پیشرفتِ استان استفاده کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: