به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۳۴۴۵
|
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
تا اینجا عوامل تاثیرگذار بر انتخابات بویراحمد و دنا را برشمردیم و در ادامه بحث به تحلیل این موضوع می پردازیم که هر کدام از کاندیداها چقدر در این عوامل و مولفه ها موفق بوده اند. برای اینکه شائبه طرفداری از کاندیدای خاصی پیش نیاید به بررسی شرایط کاندیداها بر اساس حروف الفبا می پردازیم.
خبردنا - احمد برازنده نیک : در این نوشتار سعی شده است ابتدا به عوامل تاثیرگذار بر انتخابات بویراحمد و دنا پرداخته شود و سپس میزان عملکرد هر یک از کاندیداها شاخص در حوزه بویراحمد و دنا را در میزان موفقیت در این مولفه ها بررسی کنیم.

1: شیوه تبلیغات موثر در جذب رای

برنامه ریزی در انتخابات شاه کلید پیروزی در رقابت های انتخاباتی است، از این رو استفاده از فناوری و شیوه های سنتی تبلیع می تواند از جمله ابزار های موثر به منظور دست یابی به این هدف باشد. هر کدام از کاندیداها که برنامه جامعی برای منطقه و حوزه خود دارند و خواهان حمایت مردم برای رسیدن به اهداف خود هستند، با هدف گزاری استراتژیک تبلیعاتی خود در انتخابات پیش رو می توانند توجه رای دهندگان را به سمت خود جذب کنند.

2: مناسبات قومی و قبیله ای

بی شک به علت نبود نهادهای مدرن و نابسامانی های سیستمی و اجتماعی این نهادها، مناسبات قومی و منطقه ای، بیشترین تاثیر را در انتخابات استان و حوزه بویراحمد و دنا داشته. نتایج انتخابات در دوره های گذشته نشان می دهد که تا چه حد معیارهای قومی در تصمیم گیری ها نقش داشته، و این یعنی اینکه شهروندان و افراد جامعه هنوز هم  منفعتی فراتر از منافع قوم و طایفه برای خودشان متصور نیستند. قدرت نمایی قومی و طایفه ای  و بدست آوردن مناسب سیاسی و ترس از به قدرت رسیدن طوایف مقابل از علت های حضور گسترده طوایف در انتخابات بویراحمد و دنا است.

بدون شک در این دوره همه کاندیداها به رای قوم و قبیله ای خود به عنوان یک سبد رای ثابت چشم دوخته اند و احتمالا هر طایفه ای  به کاندیدای منتسب به قوم و قبیله خود رای خواهد داد. البته در این بین بعضی از کاندیداها به علت رابطه های سببی ای که با بعضی از طوایف دیگر برقرار کرده اند، توانسته اند بعضی از آرای طوایف دیگر را جذب کنند.

3: گرایشات سیاسی افراد

در انتخابات بویراحمد و دنا، رقابت های سیاسی و فعالیت های احزاب نقش موثری در رونق انتخابات  و حضور حداکثری مردم پای صندوق های رای داشته است، ولی در چند سال اخیر دو حزب اصولگرا و اصلاح طلب در بویراحمد و. دنا به علت اینکه در مناسبات و معادلات سیاسی موفق عمل نکرده اند و به جای خدمت رسانی به مردم، بیشتر سعی در تخریب حزب مخالف  و دعواهای سیاسی و درگیر رقابت ناسالم با یکدیگر بوده اند، نتوانسته اند پایگاه رای خود را در بین مردم حفظ کنند. به همین علت است که در سالیان اخیر اکثر کاندیداها به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده اند، ولی به هر حال هر کدام از احزاب دارای پایگاه رای ثابتی هستند. هرچند پایگاه رای هر دو حزب به صورت خیلی شدید ریزش داشته است.

4:جذب حمایت قشر تحصیلکرده و دانشگاهی

در شرایطی که حوزه بویراحمد و دنا فاقد احزاب قدرتمند و نهادهای مدنی جدی است، بیراه نیست اگر بگوییم دانشگاه گسترده ترین شبکه اجتماعی است که حضور اقشار مختلف اجتماعی، فرهنگ های گوناگون و تفکرات متفاوت سیاسی را در درون یک فضای سیاسی واحد تجربه می کند. در دوره های قبلی انتخابات در بویراحمد و دنا، دانشگاهها اولین کانون تحرکات انتخاباتی بوده و هستند و معمولا کاندیدایی که بتواند روی قشر دانشجو و اساتید دانشگاهی نفوذ کند، به علت تاثیرگذاری این قشر بر جامعه و خانواده ها دارند می تواند سبد رای خوبی برای خود بدست آورد.

5: آرای حوزه گرمسیری مقیم بویراحمد

افراد و گروههایی که از مناطق گرمسیری مانند دهدشت، بهمئی، گچساران و ممسنی به یاسوج مهاجرت کرده اند، همواره تاثیر بسزایی بر روند انتخبات بویراحمد و دنا داشته اند و به علت سبد رای بالایی که این قشر از جامعه بویراحمد دارند همواره مورد توجه کاندیداهای این حوزه بوده اند و همه آنها سعی در جذب رای این قشر به شیوه های مختلف داشته اند.

تا اینجا عوامل تاثیرگذار بر انتخابات بویراحمد و دنا را برشمردیم و در ادامه بحث به تحلیل این موضوع می پردازیم که هر کدام از کاندیداها چقدر در این عوامل و مولفه ها موفق بوده اند. برای اینکه شائبه طرفداری از کاندیدای خاصی پیش نیاید به بررسی شرایط کاندیداها بر اساس حروف الفبا می پردازیم.

بهرامی: محمد بهرامی شهردار اسبق سایوج که چندین دوره متوالی است پا به عرصه انتخابات می گذارد از حمایت تمام و کمال طایفه آقایی برخوردار است، ایشان در عرصه تبلیغات نیز به خوبی فعال است و علاوه بر فضای مجازی، توانسته با ایجاد مانورهای حضوری در سطح شهرستان های بویراحمد و دنا به خوبی خود را به مردم معرفی کند.

بهرامی در دور قبل به عنوان کاندیدای جریان اصلاح طلب توانست رای این جریان را به سبد رای خود واریز کند، ولی تا این لحظه به علت اختلافات درونی جریان اصلاح طلب نتوانسته نظر موافق انها را جذب کند و در جذب این سبد رای با شکست مواجهه شده است، ایشان در حوزه دانشگاهی از فعال ترین کاندیداها بوده و توانسته نظر بعضی از دانشجوها و اساتید دانشگاه را به سمت خود جلب کند. بهرامی در حوزه جذب ارای گرمسیری های مقیم یاسوج به واسطه عملکرد مثبت در شهرداری یاسوج نیز توانسته بعضی از آنها را به سمت خود جذب کند

روشنفکر: مهدی روشنفکر که خود را به عنوان پدیده دور قبل انتخابات معرفی کردبه علت منتسب بودن به طایفه تامرادی ، که بزرگترین و پرجمعیت ترین طایفه ایل بویراحمد است، از رای طایفه ای بسیار بالایی برخوردار است. ایشان در حوزه تبلیعات نیز مانند آقای بهرامی، هم در فضای مجازی فعالیت گسترده ای دارد و هم با راه اندازی کاروان های تبلیغاتی و حضور چهره به چهره با مردم   توانسته خود را به خوبی مطرح کند، روشنفکر به علت حضور متمادی در دانشگاه به عنوان استاد دانشگاه، نفوذ خوبی در حوزه دانشگاهی، بخصوص دانشگاه فرهنگیان داشته. ایشان با اینکه برخواسته از حزب اصولگرا است ولی به علت برخی اختلافات با چهره های شاخص این حزب، راه خود را از آنها جدا کرده و نتوانسته سبد رای اصولگرایی را جذب کند. روشنفکر در جذب رای گرمسیری های مقیم بویراحمد به علت حضور چندین ساله در شورای شهر و فرمانداری دهدشت و به علت مناسبات فامیلی ای که با مردم این خوزه داشته توانسته بخش زیادی از رای این قشر را به سمت خود جذب کند.

زارعی: غلام محمد زارعی نماینده حوزه بویراحمد و دنا در مجلس نهم و دهم از دیگر کاندیداهای حاضر در این دوره از انتخابات بویراحمد و دنا است، ایشان نیز از حمایت طایفه تیرتاجی، یکی از طوایف بزرگ بویراحمد برخوردار است ولی به علت حضور آقای دهراب پور به عنوان هم طایفه ای ایشان در این دوره از انتخابات بخشی از آرای قومی خود را از دست داده است.

زارعی در حوزه تبلیغات، نیز مانند سایرین بسیار موفق عمل کرده است و به علت حضور در فضای مجازی و مانورهای تبلیغاتی و چهره به چهره و به علت اینکه نماینده مستقر در مجلس هستند بسیار شناخته شده اند.

زارعی در دور قبل با وجود اینکه به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرد ولی به علت حمایت غیرمستقیمی که اقای سید باقر موسوی( بعنوان پدر اصلاحات در بویراحمد و دنا) از ایشان داشتند، توانست بخشی از رای اصلاح طلبان را به سبد خود واریز کند، ولی در این دوره به علت اینکه از حمایت هیچ جریان و شخص خاصی (سید باقر) برخوردار نیست، رای هیچ جریان سیاسی ای را در سبد خود ندارد.

زارعی در حوزه دانشگاهی به علت سرخوردگی ای که فضای دانشگاهی از وضعیت موجود حاکم بر کشور دارد( زارعی به عنوان نماینده مجلس در شرایط کنونی کشور تاثیرگذار بوده است) نمی تواند در جذب رای دانشگاهیان موفق عمل کند. زارعی در دور قبل حدودا نیمی از آرای گرمسیری های مقیم یاسوج را به خود اختصاص داده بود ولی به علت عملکرد ضعیف در مجلس دهم( که البته این عملکرد متاثر از عملکرد و شرایط دولت و کل مجلس است) بسیاری از آرای این قشر را نیز از دست داده است.

منتظریان: نادر منتظریان دیگر کاندیدای حوزه بویراحمد و دنا است که از حمایت حداکثری طایفه قاید گیوی برخوردار است  و توانسته رای این طایفه را به خود اختصاص دهد، منتظریان با اینکه دیر به صحنه انتخابات پا گذاشت ولی به علت حمایت همه جانبه هم حزبی هایش و تبلیعات فراوان و مانورهای کاروانی و حضوری توانسته به خوبی خود را معرفی کند. ایشان به علت اینکه از جانب حزب اصولگرا به عنوان کاندیدا معرفی شده از سبد رای اصولگرایی بویراحمد و دنا برخوردار است. منتظریان به عنوان کاندیدای اصولگرایی بر خلاف آقای هدایت خواه که نفوذ بسیار بالایی در محافل دانشگاهی و حوزوی داشتند، نتوانسته بر جریان دانشگاهی تاثیر بگذارد واین شاید به دو علت باشد. الف: حضور دیرهنگام در عرصه انتخابات ب: به علت دیدگاهی است که مردم و دانشگاهیان به نیروهای امنیتی دارند.

منتظریات در جذب رای گرمسیری های مقیم بویراحمد، نیز به علت حضور دیرهنگام در عرصه انتخابات، نتوانسته انچنان که باید و شاید در جذب رای این قشر موفق عمل کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: