به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۳۴۶۱
|
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۸
دور سوم انتخابات مجلس شورای اسلامی با مشارکت ۸۴،۹۳ درصد مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به پایان رسید.
خبردنا؛ مردم استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد طی سالهای انقلاب شکوهمند اسلامی همیشه یکی از بالاترین میزان مشارکت در صحنه انتخابات را به خود اختصاص داده است.

به گزارش"خبردنا"، طی چهل سل گذشته مردم این استان با حضور پرشور خود در انتخابات بویژه انتخابات مجلس شورای اسلامی نمایندگان مورد نظر خود را راهی مجلس کرده اند.

در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در هفتم خرداد ماه ۱۳۵۹ با مشارکت ۴۳،۹۳ درصد واجدان شرایط شرکت در انتخابات برگزار شدو "قائمی" در شهرستان بویراحمد ،"بهرام تاجگردون "به عنوان نماینده مردم شهرستانهای کهگیلویه و گچساران به مجلس راه بافتند.

سال ۱۳۶۳ آغاز دور دوم انتخابات مجلس بود که با مشارکت ۷۸،۸۷ درصد مردم منجر به پیروزی مرحوم حجت الاسلام سید "نور محمد محمودیان "در شهرستان بویراحمد و "حسین علی نجفی "در شهرستان های کهگیلویه و گچساران شد.

در دور سوم انتخابات مجلس شورای اسلامی با مشارکت ۸۴،۹۳ درصد مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۶۷ با راهیابی مجدد مرحومحجت الاسلام سید "نور محمد محمودیان "در بویراحمد و "بهرام تاجگردون" به عنوان نماینده کهگیلویه و گچساران  بود.

"سید مسعود حسینی" در شهرستان بویراحمد، حجت الاسلام سید "محمد موحد" در شهرستان کهگیلویه و گچساران نماینده مردم در دور چهارم انتخابات بودند که در سال ۱۳۷۱ با مشارکت ۸۶،۶۲ مردم برگزار شد.

به گزارش ایسنا، سال ۱۳۷۴ آغاز انتخابات دور پنجم مجلس شورای اسلامی بود که با مشارکت ۹۶،۱۶ درصد مردم استان همراه بود  "سید باقر موسوی" در شهرستان بویراحمد و حجت الاسلام سید "محمد موحد" در شهرستان کهگیلویه و گچساران بیشترین آراء را کسب کردند.

طبق اصل ۶۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تعداد نمایندگان  مجلس شورای اسلامی ۲۷۰ نفر است و از زمان همه پرسی سال ۱۳۶۸ پس از هر ۱۰ سال، با در نظر گفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها، حداکثر 20 نماینده می تواند اضافه شود که در انتخابات دور ششم با توجه به این اصل قانون اساسی، شهرستان کهگیلویه و گچساران به صورت مستقل در انتخابات نماینده پذیرفتند و "سید باقر موسوی" در شهرستان بویراحمد، حجت الاسلام سید "محمد موحد" در شهرستان کهگیلویه وگچساران "محمد علی نبی زاده" در شهرستان گچساران انتخاب شدند.

سال ۱۳۸۲ انتخابات دور هفتم مجلس بود که با مشارکت ۸۹،۸۱ درصد مردم همراه بود و از میان هشت نامزد انتخاباتی شهرستان های بویراحمد و دنا "ستار هدایت‌خواه"، حجت الاسلام سید "محمد موحد" از میان هفت نامزد انتخاباتی در شهرستان کهگیلویه و بهمئی  و "محمدعلی نبی زاده" از میان یازده نامزد انتخاباتی شهرستان گچساران پذیرفته و به مجلس راه یافتند که بعد از مدتی "محمدعلی نبی زاده" نماینده مردم گچساران در دور هفتم دارفانی را وداع گفت و در انتخابات میان دوره ای مجلس "علی مراد جعفری "به عنوان نماینده انتخاباتی مردم این شهرستان به مجلس راه یافت.

انتخابات دور هشتم مجلس نیز در اسفندماه ۱۳۸۶ با مشارکت ۸۷،۵۹ درصد مردم استان برگزار شد که از میان ۱۸ نامزد تایید شده،"ستار هدایت خواه "به عنوان نماینده مردم بویراحمد و دنا،حجت الاسلام سید"علی محمد بزرگواری" نماینده کهگیلویه و بهمئی و سید "قدرت الله حسینی بحرینی" به عنوان نماینده گچساران انتخاب شدند.

انتخابات دور نهم مجلس نیز با مشارکت حدود ۹۰ درصد مردم استان برگزار شد که از میان نامزد تایید شده،"غلامحمد زارعی "به عنوان نماینده مردم بویراحمد و دنا، حجت الاسلام سید" علی محمد بزرگواری "نماینده کهگیلویه و بهمئی، چرام و لنده و "غلامرضا تاجگردون"  به عنوان نماینده گچساران و باشت انتخاب شدند.

انتخابات دور دهم مجلس نیز با مشارکت حدود ۸۰ درصد مردم استان برگزار شد که از میان نامزد تایید شده،"غلامحمد زارعی "به عنوان نماینده مردم بویراحمد و دنا، " عدل هاشمی پور "نماینده کهگیلویه و بهمئی، چرام و لنده و "غلامرضا تاجگردون"  به عنوان نماینده گچساران و باشت انتخاب شدند.

دور یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی، دوم اسفندماه سال ۹۸ خواهد بود و استان کهگیلویه و بویراحمد دارای سه حوزه انتخابیه است که از هر حوزه یک نفر به عنوان نماینده مردم به مجلس یازدهم راه خواهند یافت.

نام:
ایمیل:
* نظر: