به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۳۴۸۸
|
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰

خبردنا: مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید: براساس شواهد و قرائن امیدی به وحدت اصولگرایان نیست و حتی احتمال رأی آوردن نیروهای انقلابی هم کم است.

درست زمانی‌که امیدها در اردوگاه اصولگرایان برای رسیدن به یک لیست مشترک زنده شده بود، یکباره ماجرای وحدت و انتخابات عوض شد و حتی این بار می‌تواند بدتر از گذشته باشد. در تمام مدتی که اصولگرایان در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای وحدت حداکثری تلاش می‌کردند، بزرگترین دغدغه‌شان جبهه پایداری و ایده «کاندیدای اصلح»شان بود. اما حالا اندکی پس از انتشار لیست کامل شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، انتقادها به حدی بالا گرفته که این شورا از لیست خود عقب‌نشینی کرد و آن را حذف کرد. انتقادی که از قضا توسط یکی از کسانی کلید زده شد که نام خودش در لیست شورای ائتلاف بود و حتی بیشترین شانس را برای سرلیستی آن داشت؛ «محمدباقر قالیباف». 

این انتقادها به لیست شورای ائتلاف به توییتر هم کشید و عده زیادی از نیروهای اصولگرا به این لیست انتقاد کردند. در کنار این ماجرا، زمزمه‌هایی برای انتشار لیستی از سوی جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت با محوریت شهاب‌الدین صدر و حسن بیادی به گوش می‌رسد، حاج منصور ارضی و برخی مدیران دولت سابق هم وعده انتشار لیست نیروهای انقلابی برای انتخابات را داده اند

مرتضی طلایی از چهره‌های اصولگرا می‌گوید: شورای ائتلاف آنگونه که باید سازوکاری برای جامعیت بخشیدن به مجموعه خود برای ایفای نقش رهبری نیروهای انقلاب را نداشت و به نوعی موضوع را دست کم گرفته بود. 

او درباره لیست‌های متعدد اصولگرایان هم به خبرآنلاین می‌گوید: تفاوتی ندارد که چه گروهی باشند. دوستان جبهه پایداری که از اول موضع داشتند و این قابل پیش‌بینی بود، اما الان فراتر از جبهه پایداری، دیگر گروه‌ها هم سر برآوردند و می‌بینیم که آقای ارضی و عدالت‌خواهان، آقای قالیباف و بهاری‌ها برای ارائه لیست اعلام آمادگی کرده‌اند.

آنچه می‌خوانید مشروح گفتگوی خبرآنلاین با مرتضی طلایی است: 

*********

*آقای طلایی! در حالیکه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به نتیجه رسیده بود و لیست ۳۰ نفره را منتشر کرده بود، به یکباره همه‌چیز تغییر کرد و همه به انتقاد از لیست پرداختند، آقای قالیباف با لیست مخالفت کردند و در گام بعدی دست به انتشار لیست خودشان زدند تا جایی که شنیده شده است که شورای ائتلاف عقب نشینی کرده و گفته است که لیست نهایی نیست. از سوی دیگر جبهه پایداری لیست جداگانه داده است و در مورد لیست جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت هم بحث هایی به گوش می‌رسد. چرا این انشعاب‌های دقیقه نود اتفاق افتاده است؟

اگر شما به مصاحبه‌های قبلی من رجوع کنید، در آن مصاحبه‌ها این پیش‌بینی و نگرانی را داشتم که متاسفانه برحسب تجربه ۴۰ سال گذشته، این اتفاقات در میان اصولگرایان مسبوق به سابقه است. این اتفاقی که ما می‌بینیم عجیب و غریب نیست.

شورای ائتلاف سازوکاری جامع برای رهبری نیروهای انقلاب نداشت

متاسفانه شورای ائتلاف آنگونه که باید سازوکاری برای جامعیت بخشیدن به مجموعه خود برای ایفای نقش رهبری نیروهای انقلاب را نداشت و به نوعی موضوع را دست کم گرفته بود. مثلا نوع برخوردی که با جامعه روحانیت صورت گرفت به طور طبیعی این را نشان داد که گروه‌های نیروهای انقلاب در شاخه‌های مختلف اصولگرایی نسبت به شیوه عمل نیروهای ائتلاف انتقاد داشتند.

مگر انتخابات مجلس دوی استقامت است که می گوییم همه کاندیداها جوان باشند؟

* اما اتفاقی که رخ داده عجیب است، آقای قالیباف که خودشان در لیست بودند...

من به افراد کاری ندارم. من می‌خواهم بگویم یک اشکال اساسی به شورای ائتلاف وارد بود که در حال حاضر پیامد آن اشکال اساسی، نمایان شده است. شورای ائتلاف به اشکالات توجه نمی‌کند. آیا ما مجلس نخبگان و با تجربه را می‌خواهیم که مشکلات کشور را حل کند یا اینکه می‌خواهیم دوی استقامت بگذاریم که می‌گوییم الزاما همه باید جوان باشیم. فرمایش رهبری در مورد جوانگرایی بحث کلی بود و جوانگرایی در دولت و حوزه عمل مصداق پیدا می‌کند و نباید آن را محدود به قانونگذاری کرد.

لیست شورای ائتلاف باید دربرگیرنده متخصصین بود نه اقشار محدود

عزیزان ما در شورای ائتلاف به جای آنکه بگویند این تعداد سهمیه روحانیت، جوانان، یا پیشکسوتان است، بهتر این بود که می‌گفتند چه تعداد اقتصاددان، متخصص امور فرهنگی، سیاسی و ... نیاز دارند. در واقع شورای ائتلاف باید لیستی را ارائه می‌کرد که در برگیرنده متخصصین باشد، نه اینکه به گروه‌های قشری محدود شود. به نظر من این دومین اشتباهی بود که شورای ائتلاف مرتکب شد و نتیجه‌اش این شد که امروز ما شاهد این بودیم که بهانه به دست گروه‌های مختلف افتاد و خروجی شورای ائتلاف را مورد نقد قرار دادند.

دوستان شورای ائتلاف هم به لیست معترضند/هم پایداری ها دنبال لیستند هم منصور ارضی و بهاری ها

تفاوتی ندارد که چه گروهی باشند. دوستان جبهه پایداری که از اول موضع داشتند و این قابل پیش‌بینی بود، اما الان فراتر از جبهه پایداری، دیگر گروه‌ها هم سر برآوردند و می‌بینیم که آقای ارضی و عدالت‌خواهان، آقای قالیباف و بهاری‌ها برای ارائه لیست اعلام آمادگی کرده‌اند. الان می‌بینم که همه به لیست معترض هستند و حتی خود دوستان شورای ائتلاف هم به این موضوع اعتراض دارند.

فکر می کنم جامعه روحانیت خودش را از مجموعه ائتلاف کنار کشیده است

*نکته همین است. شما به نقش جامعه روحانیت اشاره کردید، اتفاقا در شورای ائتلاف مدام تاکید می شد که جامعه روحانیت باید نقش داوری را ایفا کند. الان زمانی است که باید جامعه روحانیت ورود پیدا کند و ...

در این رابطه نتوانستند به توافق برسند. من از نوع رفتارها تحلیل می‌کنم که جامعه روحانیت خودش را از مجموعه شورای ائتلاف کنار کشیده است. من آنچه که رصد می‌کنم را می‌گویم، وقتی به چند ماه گذشته نگاه می‌کنم هیچ سخن و حرفی از جامعه روحانیت شنیده نمی‌شود. پیشنهاد این بود که جامعه روجانیت نقش داوری را ایفاء کند، اما گویا بر سر این مسئله هم به جمع بندی نرسیدند و جامعه روحانیت مبارز در اعتراض به نحوه برخورد دوستان شورای ائتلاف، کنار کشید.

*بله! مثلا آقای مصباحی‌مقدم گفته بودند که اگر جبهه پیشرفت و عدالت از من درخواست کنند، من به آن لیست می‌روم. چون حتی به آقای مصباحی مقدم که جز چهره‌های اقتصاددان هستند، بهایی داده نشده است.

علی‌رغم همین وضعی که هست، این لیست‌هایی که تا الان داده شده است، تایید نشده‌اند و من تا آنجایی که خبر دارم این لیست‌ها گمانه‌زنی‌هایی است که افراد و گروه‌ها انجام می‌دهند، در حالی که شورای ائتلاف و آقای قالیباف تکذیب کرده‌اند.

اعتراضات به لیست فقط از جانب قالیباف نبود/شورای ائتلاف عقب نشینی کرد

*لیست شورای ائتلاف رسما منتشر شد، اما بعد از این حاشیه‌ها، لیست را برداشتند.

پس از اعتراضی که صورت گرفت، آنها متوجه یک موج اعتراض - نه فقط اعتراض آقای قالیباف - شدند. موجی از اعتراض در بدنه نیروهای انقلابی در جامعه به وجود آمد که این لیست ضعیفی است و نمی‌تواند پاسخگوی انتظارات نیروهای انقلاب باشد، در نتیجه شورای ائتلاف عقب نشینی کرد و گفت که این لیست نهایی ما نیست. من شنیدم که دیروز قرار بر این بود که بنشیند و اصلاحاتی انجام دهند و لیست جدید را متتشر کنند، هر چند به نظر من زمانی این کار انجام می‌شود که چند دستگی به وجود آمده است. ای کاش جبهه پایداری و سایر افراد که صدور لیست جداگانه را اعلام کرده‌اند، دست به این کار نزنند چرا که در صورت وقوع چنین اتفاقی، امید به رای آوردن نیروهای انقلاب در مجلس کم می‌شود.

جای امیدواری برای وحدت اصولگرایان نیست

*آقای قالیباف در واکنش به مصاحبه آقای آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری توئیتی کرده‌اند وگفته اند که مصاحبه خیلی خوبی بوده است و ما هم لیست را نگه داشته‌ایم تا اتفاقات خوبی رخ بدهد. شما فکر می‌کنید که اتفاقات خوبی بیفتد یا اینکه احتمالا این اتفاق خوب مربوط به ائتلاف آقای قالیباف و جبهه پایداری باشد؟

من آرزو دارم که این اتفاق رقم بخورد، اما براساس شواهد و قرائن باید بگوییم که چندان جای امیدواری وجود ندارد. اگر چه این خواسته و آرزوی ما است و به عنوان یک شهروند و کنشگر اجتماعی دست همه اصولگرایان را می‌بوسم، اما  باید عرض کنم که بزرگان جریان اصولگرا! رهبران جریان اصولگرا! مدعیان اصولگرایی که برای انقلاب دغدغه دارید! امروز انتظار مردم از شما آن است که به یک لیست واحد در کشور و تهران دست پیدا کنید تا بتوانید یک مجلس کارآمد و انقلابی را تشکیل دهید، مردم از این وضعیت راضی نیستند.

از بزرگان اصولگرا انتظار یک لیست واحد می رود نه چند دستگی

این را به عنوان یک شهروندی که با مردم جامعه در ارتباط است بیان می‌کنم. همین امروز با چندین گروه نیروهای حزب اللهی در محلات و استان‌های مختلف در تماس بودم، همه از این وضعیت ناراحت هستند و همه یک حرف مشترک را می‌گویند، اینکه انتظار ما این بود که بزرگان اصولگرا در کشور بعد از این همه حرف و حدیث و جلساتی که در یک سال گذشته انجام شد، لیست یکپارچه‌ای را منتشر می‌کردند. وقتی در تهران شاهد این چنددستگی در نیروهای انقلاب و اصولگرا هستیم، چطور باید انتظار داشت که در استان‌های دیگر وحدت وجود داشته باشد.

*اگر این تشت در شورای ائتلاف ادامه پیدا کند، احتمال می‌دهید که آقای قالیباف و جبهه پایداری با هم به ائتلاف برسند؟

اطلاع ندارم این را باید از خودشان بپرسید.

نام:
ایمیل:
* نظر: