به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۳۵۵۱
|
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
خبردنا: واردکننده‌های محترم لباس روز‌های سختی را پشت سر گذاشته‌اند؛ در یکی، دو سال گذشته آن‌ها از یک طرف با محدودیت‌های قانونی برای واردات لباس و مشکلات تامین ارز روبرو بوده‌اند و از طرف دیگر افزایش هزینه‌های واردات باعث شده قیمت تمام شده محصولاتشان آنقدر بالا برود که مشتری را بترساند و فراری دهد. برای همین بعضی‌هایشان ترجیح داده‌اند کار واردات لباس را ببوسند و کنار بگذارند.

خودتان قطعا می‌دانید که با کنار رفتن آدم‌های محترم، چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد. مثلا آدم‌هایی پیش خودشان فکر می‌کنند می‌توان تقاضای موجود در بازار را با قیمت‌های بالاتر و حتی خیلی خیلی بالاتر پاسخ داد. پس معدود کالا‌های موجود در انبارهایشان را با قیمت بالاتر یا حتی خیلی بالاتر عرضه می‌کنند. قطعا کار شرافتمندانه‌ای نیست، اما از این بدتر هم ممکن است پیش بیاید. مثلا با خروج آدم‌های محترم، سرو‌کله آدم‌های در بازار پیدا می‌شود که هر کاری از دست‌شان برمی‌آید. رحم و مروت ندارند و ناجوانمردانه می‌توانند لباس‌های تقلبی که با عنوان «های کپی» شناخته می‌شوند را به‌جای جنس اصل با همان قیمت لباس اصل تحویل مشتری دهند. وضعیت ترسناکی است نه؟ شاید بتوان کار‌هایی کرد تا قربانی فرصت‌طلبی و خودخواهی چنین آدم‌هایی نشد. بله! شما می‌توانید با یاد گرفتن چند نکته ساده و بدون بحث اضافی تشخیص دهید که فروشنده‌ها چقدر صادق هستند.

راه‌های تشخیص کفش‌های اصلی نایک
نایکی از محبوب‌ترین برند‌های کتانی در ایران است. به خاطر همین محبوبیت در فروشگاه‌های متفرقه معمولا جنس‌های کپی زیادی از این برند مشاهده خواهید کرد. با وجود نمایندگی رسمی بسیاری از فروشندگان ادعا می‌کنند که جنس اصل را وارد کرده و به‌خاطر دلایل مختلف ارازن‌تر از نمایندگی می‌فروشند. می‌توانید راست و دروغ این حرف را با چند روش ساده تشخیص دهید

اول اینکه به جزئیات خوب توجه کنید. سایز فونت‌های روی کفش‌ها باید یکی باشند. به علاوه بعضی شرکت‌ها برندی نایکی و یا نوشته‌های روی آن را تغییر می‌دهند تا از شکایت شرکت تولید کننده فرار کنند. مثلا به جای NIKE می‌نویسند NICKE. ممکن است به نظر ساده برسد ولی بسیاری از افراد به این نحوه نوشته شدن کلمات دقت نمی‌کنند و کلاه سرشان می‌رود. کفی کفش‌های نایکی بیشتر مواقع با چسب به‌روی کفش چسبیده است. پس اگر کفش دیدید که دور آن دوخته شده بود حتما به آن شک کنید. لایه کفی همه کفش‌های نایکی از فناوری خاصی بهره می‌برد که آن‌ها را بسیار سبک و نرم می‌کند. به علاوه معمولا برند نایکی رو این لایه حک می‌شود. به زبان کفش (لایه‌ای که زیر بند‌ها قرار می‌گیرد) نیز توجه کنید. روی این قسمت برند نایکی قرار می‌گیرد و حتی در بیشتر مواقع نوع و اسایل کفش هم ذکر می‌شود. پشت زبان کفش جایی است که نایکی اطلاعات کفش را قرار می‌دهد. اطالاعاتی از جمله سایز، شماره SKU و کشوری که کفش در آن ساخته شده است.

به علاوه شماره سریال ۹ رقمی روی جعبه و خود کفش باید یکی باشند. جعبه کفش‌های نایکی معمولا سه رنگ قرمز، قهوه‌ای و نارنجی دارند. این جعبه‌های با توجه به نوع کفش ظاهری متفاوت دارند ولی یادتان باشد حتما سایز، شماره SKU، نوع کفش و بارکد داشته باشد. در مجموع حتما حواستان باشد که قبل از خرید سایت خود نایکی را چک کنید. در سایت نایکی اطلاعاتی مثل کشور سازنده کفش، رنگ و قیمت آن مشاهده خواهید کرد. اگر در سایت اسم کشور سازنده چین خورده بود فریب کالای ساخت جای دیگری مثل تایوان را نخورید. در ضمن معمولا کفش‌های نایکی در چند رنگ ثابت تولید می‌شوند و اگر رنگی خارج از آن‌ها دیدید حتما تقلبی است. قیمت هم که دیگر خودتان می‌دانید. کفش نایکی با قیمت‌های ارزان کتانی‌های معمول فروخته نمی‌شود. مگر اینکه حراج خاصی باشد که در آن صورت باید از فروشگاه مطمئن باشید. در مجموع کفش‌های نایکی به راحتی فوق‌العاده و سبکی در دنیا شناخته می‌شوند. اگر کفش سفت بود و به نظرتان سنگین آمد آن را کنار بگذارید.

راه‌های تشخیص شلوار‌های جین اصل دیزل
معمولا ایرانی‌ها برای خرید شلوار جین خیلی خود را در خرج نمی‌اندازند و از برند‌های ترکیه‌ای و تولید داخل استفاده می‌کنند. با این حال چه برند باز باشید یا نه حتما برند شلوار جین دیزل را دیده‌اید و به احتمال قوی مدل تقلبی آن را بار‌ها پوشیده‌اید. تقریبا روی همه شلوار‌های جین داخل بازار اسم برند‌های بزرگ این صنعت حک شده و بعضا با قیمت‌های بالایی نیز فروخته می‌شوند. ولی راه تشخیص برند اصلی دیزل از تقلبی‌ها چیست؟
 
داخل شلوار جین دیزل اتیکتی قرار دارد که روی آن سر یک سرخپوست نقش بسته است. دور این سر سرخپوست نوشته شده است DIESEL-ONLY-THE-BRAVE DIESEL و زیر آن سایز شلوار چاپ شده است. در بعضی مدل‌های قدیمی‌تر بالای سر سرخپوست نوشته 77، 55 RR نیز حک شده است. معمولا یک خط چین دورنگ زیر کله سرخپوست قرار دارد که روی آن با فونت بسیار ریزی کلمه DIESEL نوشته شده است.

بسیار از کپی کار‌ها ممکن است برند دیزل را مانند خودش چاپ کنند ولی معمولا به سراغ این جزئیات ریز نمی‌روند. زیر اتیکت عکس کله سرخپوست راهنمای شستشوی شلوار قرار دارد که روی آن کشور سازنده نیز معرفی شده است. معمولا شلوار‌های دیزل در چهار کشور ایتالیا، تونس، مارکش و رومانی تولید می‌شوند. روی برچسب شستشوی شلوار نحوه شستشو و اطلاعت مربوط به شلوار به چند زبان مختلف نوشته شده است. به علاوه مدل شلوار با اسم MOD معرفی شده است که باید با نوع شلواری که خریده‌اید تطابق داشته باشد. شلوار‌های جدید شرکت دیزل با اتیکت‌های آویزان از شلوار فروخته می‌شوند. روی این اتیکت‌ها معمولا سایز و کد رجیستری فروش با اسم R. نوشته شده است.

بیشتر اطلاعات روی برچسب شستشو در اینجا هم نوشته می‌شوند و حتما بررسی کنید تا کلیه تطلاعات با یکدیگر یکسان باشند. بیشتر شلوار‌های جین دیزل یک لوگو روی جیب کوچک سمت راست شلوار دارند. معمولا در این قسمت جمله Diesel Industry به چشم می‌خورد که با یک D. قرمز رنگ همراه است. زیر آن هم با فونت قرمز جمله DENIM DIVISION نوشته شده است. راستی حواستان به دکمه‌های شلوار جین هم باشد. دکمه‌های شلوار جین دیزل حتما لوگوی D. مانند شرکت دیزل را دارند. حواستان باشد این مارک درست حک شده باشد و دکمه‌ها کاملا جلا داشته باشند.

راه‌های تشخیص تی‌شرت‌های اصل لاگوست
شرکت لاگوست با اینکه تنوع محصولی زیادی داشته و حتی در حوزه‌های غیر از پوشاک نیز وارد شده است، اما معمولا به تی‌شرت‌هایش شناخته می‌شوند. در ایران نیز تقریبا در اکثر فروشگا‌های پوشاک تی‌شرت‌های این برند وجود دارند و با قیمت‌های مختلفی فروخته می‌شوند.
 
شناسایی تی‌شرت‌های اصل این برند از تقلبی‌ها کمی سخت است و باید دقت زیادی داشته باشید. مدل‌های تقلبی معمولا دکمه‌هایی دارند که روی آن کلمه Lacoste نوشته شده است. بعضی تی‌شرت‌های تقلبی این برند به جای کلمه Lacoste از عکس تمساح استفاده می‌کنند که اشتباه است. در کل حواستان باشد روی دکمه‌های تی‌شرت این برند هیچ‌چیز نوشته و یا حک نشده است. به علاوه حواستان باشد وقتی تی‌شرت را می‌پوشید علامت تمساح این برند حتما سمت چپ سینه شما باشد. روی برچسب تی‌شرت‌های این شرکت نوشته شده است Designed in France, Made in Peru. اگر تی‌شرت فاقد این جمله بود بدانید تقلبی است. به علاوه روی برچسب داخل لباس کلمه Devanlay هم نوشته می‌شود. سایز تی‌شرت‌های لاگوست با عدد نمایش داده می‌شود و اگر حروفی مثل XL و S و ... دیدید آن را کنار بگذارید. کلا طرف تی‌شرت‌های ساخت کشور‌های آسیایی نروید.

اگر به دنبال جزئیات بیشتری می‌گردید به لوگوی تمساح دقت کنید. رنگ این لوگو سبز روشن است و جزئیات به خوبی روی آن رعایت شده است. در صورتی که طرح زمخت بود حالتی شبیه نقاشی کودکان داشت بدانید که با جنس تقلبی مواجه هستید. در ضمن حواستان باشد دکمه‌های ساخت شرکت لاگوست از جنس مروارید هستند و مدل‌های تقلبی معمولا از پلاستیک استفاده می‌کنند. مدل‌های اصلی برچسب شستشوی لباس دارند که نحوه شستشو و جنس لباس در آن ذکر شده است. در حالی که مدل‌های فرعی معمولا از آن بی‌بهره‌اند. حواستان باشد روی برچسب شستشو حتما کلمه Devanlay چاپ شده باشد.

راه‌های تشخیص لباس‌های زنانه اصل مانگو و لویی ویتن
تنها بعضی برند‌های خاص و مطرح پوشاک زنانه بازار ایران را برای فعالیت خود جذاب می‌دانند. برند مانگو و لویی ویتن از مشهورترین برند‌های حال حاضر هستند که ممکن است انواع تقلبی‌شان به پست شما بخورد. لباس‌های مختلف برند مانگو را با روش‌های مختلفی می‌توان شناسایی کرد. مثلا شلوار جین این شرکت حتما یک برچسب با نوشته PISA S. POCKET PANTS دارند. این جمله روی یک نوار باریک بصورت دوخته شده داخل شلوار هم دیده می‌شود. به علاوه روی برچسب پشت شلوار جین نیز علامت برند منگو حک شده است. شلوار‌های منگو دکمه‌ای بوده و روی دکمه‌های آن نیز برند منگو نوشته شده است. در ضمن معمولا روی شلوار این برند دو دکمه اضافی هم عرضه می‌شود.

یکی از محبوب‌ترین تولیدات لویی‌ویتن در ایران کیف‌های زنانه آن است. کیف‌های اصل این شرکت دارای یک نوشته سریال مانند روی چرم خود هستند که اطلاعات کیف را نشان می‌دهد. نوشته‌ای مثل SD 1108 دو حرف ابتدایی نشان دهنده کشور سازنده هستند. خواندن این عدد هم روش خاصی دارد. در این مورد عدد صفر و ۸ نشان دهنده سال ساخت یعنی ۲۰۰۸ هستند. دو عدد یک هم نشان دهنده هفته‌ای که کیف ساخته شده است. یعنی هفته ۱۱ سال ۲۰۰۸. به علاوه دوخت کیف‌های این شرکت به شدت منظم و محکم هستند و رنگ ثابتی دارند.

راه‌های تشخیص لباس‌های ورزشی اصل آدیداس
آدیداس مانند نایکی از برند‌های معروف بین اسپرت‌پوشان است. این برند در ایران بیشتر بخاطر لباس‌های ورزشی به خصوص لباس‌های طراحی شده برای تیم‌های فوتبال معروف است. حقیقتا اصل بودن هر کدام از لباس‌های آدیداس با روش متفاوتی سنجیده می‌شود و فرمول ثابتی برای آن وجود ندارد. به خاطر همین به سراغ تی‌شرت‌های تیم‌های باشگاهی که طرفدار بیشتری دارند رفته‌ایم. برای سنجش اصل یا تقلبی بودن این تی‌شرت‌ها اول به سراغ جنس‌شان بروید. جنس لباس‌های ساخت آدیداس معمولا از پلی‌استری خاص و باکیفیت است که وقتی آن را لمس می‌کنید حس لطافت و دوام را کاملا متوجه می‌شوید. دوخت لباس آدیداس نیز دقیق است. این دوخت با فاصله است و خیلی محکم دوخته شده. برچسب‌های روی لباس دوخته شده‌اند و با حرارت به لباس اضافه نشده‌اند.

دوخت این برچسب‌ها نیز فقط از داخل لباس قابل مشاهده است. حتما شماره سریال این لباس‌ها را بررسی کنید. هرکدام از لباس‌های آدیداس یک شماره سریال مجزا برای خود دارند. شماره‌هایی که پشت لباس با حرارت چسبیده شده‌اند جنس خاصی داشته و وقتی روی آن‌ها دست کشید کاملا رویه نرمی دارند و در صورتی که جنس مدل‌های تقلبی کاملا پلاستیکی است. حتما به قیمت لباس‌های آدیداس نیز توجه کنید. قیمت جهانی این لباس‌ها حدود ۴۰ تا ۸۰ دلار است و اگر قیمت کمتری به شما پیشنهاد شد بدانید تقلبی است.
نام:
ایمیل:
* نظر: