به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۳۶۸۵
|
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
خبردنا؛ بررسی‌های پژوهشگران چینی در شانگهای نشان داده است که پلاسمای بیماران بهبود یافته از ویروس کرونا می‌تواند دیگر بیماران را از این بیماری نجات دهد. این در حالی است که پژوهشگران ژاپنی نیز امیدوارند داروی بیماری ایدز بتواند در درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا، موثر عمل کند.

به گزارش فرارو به نقل از AFP، یک مقام رسمی کمیسیون بهداشت ملی چین اعلام کرده است که ویروس جدید کرونا، قابل درمان و قابل پیشگیری است. این مقام بهداشتی در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که نسبت موارد بحرانی در بین افراد آلوده به ویروس در ووهان، مرکز مرکز شیوع این بیماری، از ۳۸ درصد در ابتدای شیوع آن به ۱۸ درصد در حال حاضر کاهش یافت.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که چین در تلاش برای مهار شیوع ویروس کرونا، در حال زمان خریدن برای کل جهانیان است و این فرصتی مغتنم برای تمام کشورهاست تا با کمک و همکاری یکدیگر به سرعت برای تأمین مالی مبارزه با این ویروس، که سازمان بین المللی آن را Covid-۱۹ می‌نامند، حرکت کنند.

تعداد مبتلایان به این ویروس کشنده به بیش از ۷۰ هزار نفر رسیده که ۹۹ درصد آن‌ها در چین هستند. پس از افزایش تعداد عفونت‌های روزانه در هفته گذشته که برای نمونه تنها در روز چهارشنبه (۲۳ بهمن) شاهد ۱۵ هزار مورد ابتلا به این ویروس بود، طی این هفته میزان ابتلا به ویروس کرونا به کمتر از ۲۰۰۰ مورد کاهش یافته است. دانشمندان چین پس از جمع آوری داده‌های ۲۰ هزار مورد جدید مبتلایان به کرونا ویروس از صد‌ها بیمارستان در سراسر این کشور اعلام کردند که بیماران سرطانی به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن، بیش از دیگران در معرض این ویروس قرار گرفته اند.

در این محیط نگران کننده، آزمایشگاه‌ها در سراسر جهان تلاش خود را برای یافتن واکسنی بر ضد این ویروس ادامه می‌دهند و مطمئناً پزشکی به یک درمان مؤثر خواهد رسید، اما عامل زمان در اینجا بسیار مهم است به خصوص که ممکن است ویروس جدید کرونا، شگفتی‌های پنهان دیگری نیز داشته باشد.

پلاسما؛ امیدی جدید برای درمان ویروس کرونا
به گزارش اندیپندنت، در همین زمینه، یک استاد دانشگاه در چین گفت که پزشکان در شانگ‌های از پلاسمای استخراج شده از خون برخی از افرادی که از ویروس جدید «کرونا» بهبود یافته اند، برای معالجه دیگر افراد که هنوز درگیر این عفونت هستند، استفاده کرده و به نظر می‌رسد که برخی از نتایج اولیه آن دلگرم کننده است.

شهر بندری شانگ‌های تاکنون ۳۳۱ مورد ابتلا و یک مرگ را ثبت کرده است. پروفسور «لو هونشو»، مدیر بیمارستان مرکز بهداشت عمومی شانگهای، در این خصوص گفت که ۱۸۴ مورد هنوز تحت درمان هستند که از این میان ۱۶۶ مورد در حالت خطر متوسط و ۱۸ نفر در وضعیت جدی و بحرانی قرار دارند. وی در خصوص استفاده از پلاسمای بیماران بهبود یافته برای درمان بیماران، گفت: «ما اطمینان داریم که این روش ممکن است برای بیماران ما بسیار مؤثر باشد.»

یک رویکرد «کاملا درست»
یک پزشک ارشد در سازمان بهداشت جهانی، بعدا توضیح داد که استفاده از پلاسما خون در دوره بهبودی یک رویکرد «کاملا درست» است. دکتر مایک رایان، مدیر برنامه‌های اضطراری سازمان بهداشت جهانی، به خبرنگاران در ژنو گفت: که پلاسما در دوره بهبودی، برای معالجه سایر بیماری‌های عفونی از جمله «دیفتری»، «مؤثر و نجات بخش» است. وی در این خصوص افزود: «آنچه گلوبولین (globiline) انجام می‌دهد این است که هنگام بهبودی آنتی بادی‌های درون بدن بیمار را متمرکز می‌کند. در اصل، با انتقال این آنتی بادی‌ها به بدن بیمار جدید، سیستم ایمنی بدن بیمار جدید، تقویت می‌شود.»

با این حال مشخص است که در حال حاضر هیچ ویروس یا واکسنی برای ویروس جدید وجود ندارد و روند تولید و آزمایش دارو‌های جدید ممکن است چندین ماه و احتمالاً سال‌ها طول بکشد.

امید ژاپن به داروی بیماری ایدز
اما در ژاپن، یوشیهیدا سوگا، سخنگوی کابینه دولت، اعلام کرد که کشورش قصد دارد به زودی آزمایشی انجام دهد که بر اساس آن، دارویی بیماری ایدز (HIV)، را برای درمان ویروس جدید کرونا به کار گیرند. سخنگوی دولت در نشست خبری روزانه با مطبوعات گفت: «ما اکنون آماده هستیم تا آزمایشات بالینی را با استفاده از داروی جدید HIV برای درمان ویروس جدید کرونا آغاز کنیم». با این حال سخنگوی دولت ژاپن اعلام نکرد که این آزمایشات چقدر طول خواهد کشید و نتیجه آن چه زمانی اعلام خواهد شد. ژاپن تا کنون بیش از ۵۰۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا را ثبت کرده است که بیش از ۴۵۰ مورد از آن‌ها در یک کشتی کروز دریایی که در یوکوهاما لنگر انداخته، قرنطینه شده اند.

آخرین آمار‌ها از ابتلا به ویروس کرونا
اما طبق آخرین آمار‌های رسمی، تا روز سه شنبه ۲۹ بهمن ۷۳۳۳۶ نفر به این بیماری مبتلا شده اند که ۷۲۴۳۸ نفر از آن‌ها مربوط به کشور چین هستند. در این میان تا کنون حدود ۱۲۹۶۸ نفر توانستند از چنگ این بیماری رهایی یابند، اما در مقابل ۱۸۷۴ نفر قربانی آن شده اند. همچنین بجز چین، این ویروس به ۲۸ کشور جهان سرایت کرده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: