به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۳۷۱۳
|
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
خبردنا؛ اگر بازدهی امسال سرمایه‌گذاری در بازار‌های مختلف را مقایسه کنیم، هیچ‌کدام به گرد پای سود ۱۴۸ درصدی بورس نمی‌رسند، اما از آنجا که حضور در بورس بدون دانش کافی ممکن نیست خیلی‌ها ترجیح می‌دهند شانس‌شان را در بازار‌هایی دیگر امتحان کنند. بررسی بازدهی سکه در یک سال گذشته ۲۱ درصد بوده و دلار تنها ۱۳ درصد برای سرمایه‌گذارانش سود به ارمغان آورده است. دسته دیگری از سرمایه‌گذاران دوست دارند مصنوعات طلا بخرند که در زمان فروش، هزینه اجرت ساخت، مالیات و سود فروشنده از قیمت آن کم می‌شود. از طرف دیگر اگر سراغ خرید طلای آب شده بروید، علاوه بر غیرقانونی بودن خرید و فروش آن، احتمال دارد با جنس تقلبی یا طلای عیار پایین روبرو شوید. پس چطوری خودمان را از شر اجرت و طلای تقلبی خلاص کنیم؟ بله می‌توانیم روی سود سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا حساب باز کنیم. جایی که با پشتوانه طلا، دقیقا منطبق با قیمت روز این فلز در بازار نوسان می‌کنند و دست بر قضا در همین یک سال مورد بررسی ۳۶ درصد سود نثار سرمایه‌گذاران کرده است. قیمت طلا حدود یک سال پیش در محدوده ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار تومان به ازای هر گرم در نوسان بود. حالا بعد از گذشت یک سال، قیمت این فلز در بازار ایران حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد رشد داشته و به محدوده ۴۹۰ تا ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. این موضوع در حالی اتفاق افتاده که در این مدت قیمت سکه ۲۱ درصد و قیمت دلار تنها ۱۳ درصد رشد کرده است. دلیل رشد بیشتر طلا، تاثیرپذیری آن از بازار‌های جهانی است. وقتی اونس طلا در بازار‌های بین‌المللی رشد می‌کند، شاهد افزایش قیمت آن در داخل کشور هستیم. همین موضوع سرمایه‌گذاری در این بازار را مطمئن‌تر کرده است. باید توجه داشته باشید که همچنان بورس بازدهی به مراتب بالاتری دارد، اما از آنجایی که سرمایه‌گذاری در چنین بازار دانش خاص خودش را لازم دارد، می‌توان به بازدهی ۳۶ درصدی طلا اکتفا کرد.

خطرات پیش روی سرمایه‌گذاران طلا
اگر در بازار سراغ مصنوعات طلا، مثل انگشتر، دستبند، سرویس جواهر و ... بروید، باید در زمان خرید مبالغ زیادی به عنوان اجرت ساخت، مالیات و سود فروشنده هزینه کنید. مبالغی که در زمان فروش از قیمت طلا کم شده و بازدهی آن را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. برای همین خیلی‌ها سراغ سرمایه‌گذاری روی طلای آب شده می‌روند. خود بازاری‌ها عموما سرمایه‌هایشان را به طلای آب شده تبدیل می‌کنند و بر مبنای طلا معامله می‌کنند، اما امکان خرید طلای آب شده برای افراد عادی وجود ندارد. چراکه اولا خرید و فروش آن غیرمجاز است و دوما، امکان کلاهبرداری در این مورد خیلی بالاست. ممکن است طلایی که می‌خرید اصلا طلا نباشد یا درجه خلوص آن خیلی پایین‌تر از ۱۸ عیار باشد. همچنین احتمال سرقت طلا، گم شدن آن و موارد دیگر هم وجود دارد. از طرفی کسانی که می‌خواهند در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنند، باید سراغ مبالغ بزرگ بروند. چرا که نمی‌توان با سرمایه‌هایی در حدود یک میلیون تومان به بازار طلا رفت. راه چاره برای آن‌هایی که به هر دلیلی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازار طلا هستند، صندوق‌ها است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا چطور به ما سود می‌رسانند؟
صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا بر اساس اینکه سرمایه مشتریانشان را در چه بخشی سرمایه‌گذاری می‌کنند، به موارد مختلفی تقسیم می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مسکن، سهام، اوراق و ... اشاره کرد. در این بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، بخش بزرگی از سرمایه‌شان را به خرید طلا اختصاص می‌دهند. این مورد می‌تواند حتی به ۹۹ درصد سرمایه شرکت هم برسد. سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها درست مثل خرید طلا است. هرچقدر قیمت طلا افزایش پیدا کند، ارزش واحد‌های سرمایه‌گذاری هم افزایش پیدا می‌کند. این شرکت‌ها در کنار سرمایه‌گذاری بخش عمده دارایی‌هایشان در بخش طلا، مقدار کمی از آن‌ها را به خرید سهام، سرمایه‌گذاری در بانک یا محل‌های دیگر اختصاص می‌دهند تا در زمان‌هایی که قیمت طلا سقوط می‌کند، آن‌ها ضرر کمتری متحمل شوند.

چهار مزیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا
اگر بخواهید در صندوق‌های طلا سرمایه‌گذاری کنید، نیازی به دارایی‌های میلیونی ندارید. طوری که با مبلغی کمتر از ۱۰ هزار تومان هم می‌توان یک واحد سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا خرید. در طرف مقابل اگر بخواهید سراغی خرید مصنوعات طلا بروید، باید دست کم دو سه میلیون تومان برای خرید کوچک‌ترین مصنوعات طلا هزینه کنید.
 
همچنین باید بدانید خرید و فروش مصنوعات طلا ضرر‌های زیادی بابت اجرت به شما وارد خواهد کرد. چراکه اگر بخواهید طلایتان را به پول نقد تبدیل کنید، کسی برای هزینه اجرت ساختی که پرداخت کرده بودید مسئولیتی ندارد. در طرف مقابل در صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختلاف قیمت خرید و فروش کمتر از یک درصد است.
 
چه مصنوعات طلا و چه طلای آب شده، خطراتی مثل سرقت یا حتی گم شدن را به همراه دارند. اندازه فیزیکی آن‌ها با وجود ارزش بالایی که دارند، بسیار کوچک است و ممکن است هر اتفاقی برایشان بیافتد. در طرف مقابل صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا چنین مشکلاتی ندارند و هیچکس به جز شما دستش به واحد‌های سرمایه‌گذاری نخواهد رسید. در آخر ذکر این نکته ضروری است که خرید طلا در روز‌های ارزانی و فروش آن در روز‌های گرانی، کار ساده‌ای نیست. زمانی که همه می‌دانند قیمت طلا ریزش خواهد داشت، کمتر کسی حاضر به خرید طلای شما خواهد شد. همچنین خرید و فروش آن به صورت غیرحضوری اصلا امکان‌پذیر نیست. در طرف مقابل در هر زمانی که بخواهید می‌توان واحد‌های سرمایه‌گذاری خود در صندوق‌های طلا را بخرید یا بفروشید. این صندوق‌ها دارای ضامن نقدشوندگی هستند. این یعنی حتی با وجود سیل تقاضا برای فروش واحد‌های سرمایه‌گذاری، شرکت مجبور به پاسخ دادن به سفارش‌ها و پس گرفتن واحد‌های سرمایه‌گذاری است.

طلا، عیار، زر و گوهر؛ صندوق‌های طلایی موجود در بازار
در حال حاضر چهار صندوق سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا در بازار فعالیت می‌کنند. می‌توان واحد‌های سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها را هم به صورت حضوری از طریق مراجعه به دفتر این صندوق‌ها و هم به صورت غیر حضوری از طریق بورس خرید و فروش کرد. این چهار صندوق همگی در بورس کالا فعال هستند و هر کس با کد بورسی می‌تواند روزانه برای خرید یا فروش واحد‌های سرمایه‌گذاری اقدام کند.

«طلا» نماد صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس است. بازدهی این صندوق در یک سال گذشته ۳۶.۷ درصد بوده و کاملا منطبق بر قیمت طلای ۱۸ عیار است. هر واحد سرمایه‌گذاری این صندوق در آخرین روز معاملات سه هزار و ۹۸۹ تومان قیمت خورده و نرخ خرید آن در بازار سه هزار و ۹۸۱ تومان است. روزانه به طور میانگین یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد سرمایه‌گذاری این صندوق خرید و فروش می‌شود که ارزش آن به بیش از شش میلیارد تومان می‌رسد و این موضوع نشان دهنده نقدشوندگی بالای واحد‌های این صندوق است.

نماد صندوق سکه طلای کیان «گوهر» است و در یک سال گذشته ۲۹ درصد رشد داشته است. علت بازدهی پایین این صندوق می‌تواند سبد دارایی‌های آن باشد. این صندوق علاوه بر طلای ۱۸ عیار، بخشی از دارایی‌هایش را در سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کند و تغییرات آن کاملا منطبق بر نوسان قیمت طلا نیست. هر واحد سرمایه‌گذاری صندوق کیان در آخرین روز معاملات بورس با قیمت دو هزار و ۵۶۹ تومان فروخته و با دو هزار و ۵۶۱ تومان خریداری شده است. روزانه به طور میانگین ۷۷۰ هزار واحد سرمایه‌گذاری این صندوق در بورس خرید و فروش می‌شود که ارزش معامله آن‌ها به حدود دو میلیارد تومان می‌رسد. با این حساب می‌توان گفت: نقدشوندگی واحد‌های سرمایه‌گذاری این صندوق تا حد قابل قبولی بالا است.

نماد صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای مفید «عیار» است. در یک سال گذشته بازدهی این صندوق ۲۸ درصد بوده و کمی پایین‌تر از بازدهی طلای واقعی است. از این نظر عیار کمترین سود را در بین چهار صندوق طلا نصیب مشتریانش کرده. قیمت هر واحد سرمایه‌گذاری عیار، هزار و ۲۹۹ تومان است و تنها یک ریال با قیمت خرید اختلاف دارد. روزانه به طور میانگین یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد سرمایه‌گذاری این صندوق در بورس خرید و فروش می‌شود که ارزش آن‌ها به بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

«زر» نماد صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه سکه طلای زر است. بازدهی این صندوق در یک سال گذشته ۳۲.۲ درصد بوده و تا حد زیادی نزدیک به بازدهی هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار است. هر واحد سرمایه‌گذاری در این صندوق در آخرین معاملات دیروز با قیمت دو هزار و ۴۴۴ تومان فروخته شد و قیمت خرید آن دو هزار و ۴۲۶ تومان بود. روزانه به طور میانگین ۲۰۰ هزار واحد سرمایه‌گذاری این صندوق خرید و فروش می‌شود که ارزش آن حدود ۴۹۰ میلیون تومان است و نشان می‌دهد این صندوق ضمانت نقدشوندگی کمتری نسبت به بقیه صندوق‌های طلا دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: