به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۴۴۳۴
|
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
در این دوره، والدین و اعضای خانواده یِ عروس و داماد از نزدیک با هم همکاری می‌کنند.

خبردنا؛ دانشگاه U S C آمریکا به همت بنیاد فرهنگ، کتابخانه‌ها و گروه مطالعات خاورمیانه‌ی خود، نمایشگاهی از ١٥٠ سال سنت‌های عروسی در ایران را از تاریخ ٥ اسفند ٩٨ در کتابخانه خود برپا کرده که در این نمایشگاه نیز سه اثر فاخر از حسن غفاری مستندساز و عکاس برجسته کهگیلویه وبویراحمدی در میان تصاویر نقش بسته است.

به گزارش"خبردنا"، غفاری در این زمینه گفت: این نمایشگاه تا ۱۱ خرداد امسال در دانشگاه USC آمریکا برپاست. در این نمایشگاه سه قطعه از عکس‌های حسن غفاری نیز با عنوانِ مراسم عروسی در استان کهگیلویه و بویراحمد روی دیوار رفته است.

وی بیان کرد: اسناد و قرارداد‌های مربوط به ازدواج، پارچه دوزی ها، تابلو‌های نقاشی و عکس‌های ثبت شده از این سنت ایرانی از جمله‌ی این آثارند.

در این نمایشگاه، ضمنِ تجلیل از سنت‌های غنیِ عروسی در ایران، تاریخ ۱۵۰ ساله یِ این سنت از زمانِ ناصرالدین شاه قاجار تا به امروز، با بهره گیری از هنر‌های تجسمی در معرض دید تماشاگران و علاقمندان قرار گرفته است.

غفاری در بخشی از پوسترِ منتشر شده از سوی برگزار کنندگان چنین نوشته شده است. جامعه یِ ایران از تنوع زیادی در مراسم و آیین‌های فرهنگی - اجتماعی برخوردار است.

یکی از این آیین ها، مراسم عروسی و آداب و رسوم مربوط به آن است. مراسمی که از مهمترین ستون‌های فرهنگ فارسی به حساب می‌آید. خانواده‌های ایرانی، عروسیِ عزیزان خود را با شادیِ فراوانی جشن می‌گیرند. ‎

آماده سازی برای این مراسم ممکن است از مدت‌ها پیش با شادی زیادی آغاز شود.

در این دوره، والدین و اعضای خانواده یِ عروس و داماد از نزدیک با هم همکاری می‌کنند.

‎این عکاس و مستنداز تصریح کرد: کهگیلویه وبویراحمد با فرهنگ و تمدنی دیرینه از آیین ها، سنت ها، رسوم و فرهنگ‌های غنی از پیوند‌های انسانی و زیبایی‌های فرهنگی برخوردار است که می‌تواند توجه عکاسان و هنرمندان و حتی مورخان را برای خلق زیباترین آثار هنری و نوشته‌های تاریخی به خود جلب کند.

غفاری بیان کرد: آیین‌های عروسی و شیوه‌های خاص در فرآیند ازدواج یکی از این سنت‌های و جلوه‌های زیبا و بدیع است که حتی فراتر از امر ازدواج و پیوند‌های زناشویی به عنوان آیینی در تحکیم پیوند‌های قومیتی، منطقه‌ای و حتی سیاسی در میان اقوام مختلف این دیار مرسوم است.
نام:
ایمیل:
* نظر: