به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۴۴۵۸
|
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۶
سیلوی برایاند مدیر پیشگیری از بیماری‌های عفونی سازمان بهداشت جهانی سه هفته پیش در زمان آغاز انتشار این ویروس گفت: "ما فعلا در مرحله همه‌گیری جهانی نیستیم.

خبردنا - اسداله ربانی مهر؛ در سال‌های اخیر بیشتر نگرانی مردم دنیا از جنگ و کشتار و سیاست‌های جنگ طلبانه بود که در برابر این سیاست‌ها از عامه مردم تا مجامع بین المللی و گروه‌های صلح طلب معمولا با مخالفت‌های خود سعی کردند جنگی نباشد و مواردی هم که اتفاق افتاد همه کشور‌ها سعی کردند با میانجی گری و ارتباطات بین المللی سعی کنند آن‌ها را خاتمه دهند و این شاید دغدغه اصلی مردم جهان بود.
 
اما شاید کسی فکر نمی‌کرد موضوع مهم دیگری فراتر از جنگ یعنی یک ویروس ناشناخته این چنین فکر و ذهن مردم را به خود درگیر کند و این همه برای کشور‌ها دردسر‌های بزرگ واساسی ایجادکند..
 
ویروس کرونا که ابتدا در چین شایع شد و تنها یک کشور و چند نفر را درگیر کرد، اما در مدت زمان کوتاهی به حدود ۱۲۰ کشور دنیا رسیده و صدهاهزارنفر مبتلا و هزاران نفر دردنیا جان خود را ازدست دادند.
 
کرونا علاوه بر اینکه روح و روان مردم را درگیر کرده است اقتصاد کشور‌ها را نیر در آستانه ورشکستگی قرار داده است و روز به روز عمق این بحران بیشتر میشود، از کارخانه‌ها و بورس‌های بزرگ دنیا تا لیگ‌های معتبر فوتبال و دانشگاه‌ها تعطیل شده است و در بسیاری از کشور‌های بزرگ دنیا حالت اضطراری اعلام شده است.
 
سیلوی برایاند مدیر پیشگیری از بیماری‌های عفونی سازمان بهداشت جهانی سه هفته پیش در زمان آغاز انتشار این ویروس گفت: "ما فعلا در مرحله همه‌گیری جهانی نیستیم. ما در مرحله اپیدمی چند کانونی هستیم و سعی می‌کنیم سرایت بیماری را در این کانون‌ها متوقف کنیم.
 
اما بعد از گذشت چند هفته شاهداین هستیم از چین و ایران و کره جنوبی درآسیا تا ایتالیا وآلمان در اروپا و نیجریه و کنیا در آفریقا و در نهایت در کشور آمریکا این ویروس روز به روز در حال گسترش است و ده‌ها هزار نفر در دنیاجان خود را از دست داده اند تا بزرگترین بحران یکصد سال اخیر باعث نگرانی تمام مردم دنیا شود و نکته تاسف بار‌تر اینکه زمان پایان این ویروس مشخص نیست و از طرفی درمانی برای آن تاکنون پیدا نشده است و همین نگرانی‌ها را بیشتر کرده است.
 
اما در این شرایط سخت و نگران کننده تنها راه نجات از این بحران، قطع کردن زنجیره ویروس توسط افراد جامعه است و تنها راه قطع کردن این زنجیره رعایت نکات بهداشتی وپیشگیری است که هر روز توسط نهاد‌های مسئول و مراکز بهداشتی و درمانی برای مردم بیان می‌شود.
 
هر فرد در جامعه باید اول سعی کند خودش در اجرای پروتکل‌های بهداشتی پیشقدم و مجری باشد و مسائل مهم، چون در خانه ماندن و رعایت نکات بهداشتی را به صورت کامل انجام دهد و در مرحله بعد برای عمل کردن همه مردم به این نکات بهداشتی در قالب کمپین‌ها و استفاده از خبرگزاری‌ها و نشریات و فضای مجازی یک "رسانه"باشد و در جهت آگاهی بخشی به عموم مردم نقش ایفا کند و آن را یک وظیفه برای خود در جهت کمک به سلامت خود و شهروندان بداند.
 
در پایان باز هم باید تکرار کرد شرط عبور از این بحران و شکست واقعی کرونا دو چیز است:
 
۱- خودمان "رعایت" کنیم
 
۲-هر کدام از ما برای آگاهی بخشی به جامعه یک "رسانه" باشیم
نام:
ایمیل:
* نظر: