به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۵۰۳۹
|
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴

خبردنا: مطالعه ليست بدترين هواپيماهاي تاريخ در نوع خود يك تجربه خاص به شمار مي رود! محصولاتي كه به رغم تلاش هاي انجام شده براي ارائه يك پرنده موفق و موثر، هرگز مورد توجه قرار نگرفتند. در این مطلب بخش سوم لیست مذکور ارائه می شود.

هواپيماي جت مسافربري ياكوولف Yak-42

بدترين هواپيماهاي تاريخ!

ياكوولف Yak-42 نوعي هواپيماي جت مسافربري است كه به صورت رسمي در تاريخ 22 دسامبر سال 1980 معرفي شد. اين محصول نخستين هواپيماي مسافربري اتحاد جماهير شوروي بود كه به وسيله موتورهاي توربوفن (گونه اي از موتورهاي جت كه در آن بخش قابل توجهي از هواي مكيده شده بدون ورود به اتاق احتراق از روزنه انتهايي خارج مي شود و استفاده از آن را براي هواپيماهاي مسافربري كه با سرعت متوسط حركت مي كنند، مناسب مي سازد) تامين نيرو مي شد.

از اولين پرواز آزمايشي اين هواپيما در تاريخ 7 مارس سال 1975، ايرادهای متعددي به هواپيماي جت مسافربري ياكوولف Yak-42 وارد بوده است. از همه عجيب تر آن كه چنين محصولي با نقاط تاريك مختلف، تا سال 2013 همچنان فعال بود و استفاده عملياتي از آن ادامه داشت. اكثر مشكلات اعلام شده در مورد اين هواپيماي مسافربري بيشتر ساختاري و در ارتباط با بخش هاي داخلي مانند ارتفاع درب، سيستم نامناسب صندلي ها و همچنين سر و صداي پلكان قسمت پشتي بوده اند.

 

هواپيماي مسافربري چهار موتوره ایلیوشین ایل 62

بدترين هواپيماهاي تاريخ!

ایلیوشین ایل 62 يك هواپيماي مسافربري ديگر مجهز به چهار موتور بود كه به وسيله شركت هوافضا و صنايع جنگ افزاري روسي ایلیوشین توليد شد. اولين پرواز اين پرنده به تاريخ 3 ژانويه سال 1963 باز مي گردد و از آن پس تاكنون مجموعا 289 فروند ایلیوشین ایل 62 ساخته شده است.

اما چرا نام پرنده فوق در ليست بدترين هواپيماهاي تاريخ به چشم مي خورد؟ خلباني كه تجربه پرواز با اين محصول را در اختيار داشته است، درباره ایل 62 چنين مي گويد: اين پرنده هنوز از سيستم هاي كنترل پرواز دستي استفاده مي كند و مجهز به هيچ گونه نيروي كمكي نيست. علاوه بر اين گزارشات مختلفي از انفجارهاي آني و غير منتظره در موتور هواپيما موجود است كه آن را تبديل به نمونه اي خطرناك مي كنند.

 

هواپيماي جنگنده F2A بوفالو

بدترين هواپيماهاي تاريخ!

مورد بعدي يك هواپيماي جنگنده تحت عنوان F2A بوفالو است كه در شركت  Brewster Aeronautical Corporation ساخته شد و براي نخستين بار در تاريخ 2 دسامبر سال 1937 به پرواز درآمد. لازم به ذكر است كه اين كمپاني آمريكايي تا اواخر جنگ جهاني دوم همچنان فعال بود.

پرنده نام برده در ابتداي جنگ جهاني دوم فعال بود اما با نزديك شدن به پايان جنگ، به طور كل كنار گذاشته شد. از جمله اصلي ترين دلايل اين بازنشستگي زود هنگام مي توان به وزن بيش از حد، ضريب اطمينان پايين، غير قابل پيشبيني بودن و همينطور مانور پذيري دشوار اشاره كرد. علاوه بر اين گفته مي شود كه تجهيزات فرود هواپيما بسيار ضعيف بوده اند و بازگشست سالم هواپيما به زمين را غير ممكن مي ساختند.

 

هواپيماي كوتاه برد منطقه اي ATR 72

بدترين هواپيماهاي تاريخ!

ATR 72 يك هواپيماي دو موتوره كوتاه برد توربوپراپ (نوعي موتور توربيني گازي) است كه توسط شركت هواپيماسازي فرانسوي- ايتاليايي ATR طراحي و ساخته شد. اولين تجربه پرواز اين پرنده به تاريخ 27 اكتبر سال 1989 مربوط مي شود و تاكنون نقش هاي مختلفي از جمله ترابري براي شركت هاي حمل و نقل منطقه اي و گشت دريايي را عهده دار شده است.

با وجود آن كه در بسياري از موارد موتورهاي توربوپراپ از نظر هزينه مقرون به صرفه تر هستند، اما با تكنولوژي قديمي خود سر و صداي زيادي ايجاد كرده و منجر به لرزش يا حتي از هم گسستگي هواپيما مي شوند. 11 فروند از مجموع 508 هواپيماي توليدي در سوانح مختلف از بين رفتند و منجر به مرگ بيش از 190 نفر شدند!

 

هواپيماي جنگنده هاينكل He 162

بدترين هواپيماهاي تاريخ!

جنگنده آلماني هاينكل He 162 براي اولين بار در تاريخ 6‌ دسامبر سال 1944 در آسمان ظاهر و به سرعت نيز بازنشسته شد. در واقع از نخستين طراحي هاي دستي مربوط به اين هواپيما تا توليد آن تنها 90 روز گذشت. علاوه بر اين به دليل كمبود فلز در دوران جنگ، He 162 از چوب ساخته شد.

اما ايده اي كه در پس چنين طرحي وجود داشت، چيزي نبود جز امكان پرواز خلبانان نوجوان با حداقل آموزش هاي پايه اي به وسيله جنگنده آلماني مذكور. اين در حالي است كه دقيقا عكس آنچه انتظار مي رفت رخ داد و مشخص شد كه خلبان بايد از مهارت و تجربه بالايي برخوردار باشد. از طرفي ديگر چسب مورد استفاده براي اتصال بخش هاي مختلف به هم منجر به پوسيدگي در بدنه هواپيما شده بود.

 

بمب افكن سبك باتل

بدترين هواپيماهاي تاريخ!

باتل نوعي بمب افكن سبك ساخت شركت Fairey Aviation Company محسوب مي شد كه قرار بود منحصرا براي نيروي هوايي سلطنتي بريتانيا ساخته شود و نخستين پرواز خود را نيز در تاريخ 10 مارس سال 1936 به انجام رساند.

اما از اصلي ترين مشكلاتي كه منجر به لغو كامل پروژه فوق شدند، وزن بالا، سرعت كم و برد بسيار محدود قابل ذكر هستند. شايد متعجب شويد اما طي يك هفته نزديك به 100 فروند از اين هواپيما نابود شد و در ادامه با توجه به ايرادات وارده، نيروي هوايي سلطنتي در اواخر سال 1940 اين پرنده را از رده خارج اعلام كرد.

 

هواپيماي بمب افكن داگلاس تی‌بی‌دی دوستیتر

بدترين هواپيماهاي تاريخ!

مورد بعدي از ليست بدترين هواپيماهاي تاريخ به داگلاس تی‌بی‌دی دوستیتر اختصاص مي يابد. اين پرنده آمريكايي در تاريخ 15 آوريل سال 1935 به پرواز درآمد اما نقصي جدي و مرگبار در طراحي خود داشت. دوستیتر تنها زماني مي توانست اقدام به رها سازي بمب كند كه در حال حركت در يك مسير مستقيم آن هم با سرعتي بسيار پايين باشد. درست مانند آن كه به جاي بمب افكن با يك اردك نشسته سر و كار داشته باشيد!

طي نبرد ميدوي (بزرگترين نبرد دريايي در اقيانوس آرام طي جنگ جهاني دوم)، اين پرنده دچار فاجعه اي بزرگ شد. از ميان 41 فروند داگلاس تی‌بی‌دی دوستیتر راه اندازي شده براي نبرد، تنها 6 فروند به صورت صحيح و سالم به ناوگان خود بازگشتند.

نام:
ایمیل:
* نظر: