به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۵۴۱۲
|
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸

خبردنا: شرکت داروسازی آمریکایی "مُدرنا" (Moderna) اعلام کرده نتایج اولیه آزمایش واکسن آن‌ها در آزمایشهای انسانی موفقیت‌آمیز بوده است.

در حالی که بسیاری از شرکت‌ها و دانشگاه‌های جهان در حال تلاش برای ساخت واکسن بیماری کووید-۱۹ هستند اخیرا شرکت مُدرنا اعلام کرده است واکسن ساخت این شرکت در آزمایش‌های مقدماتی انسانی با موفقیت عمل کرده است و واکسن آن‌ها به نوعی به سیستم ایمنی بدن نحوه مقابله با ویروس کرونا را آموزش داده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی. ای، براساس گزارش‌ها پس از تزریق دو دوز از واکسن مذکور هر یک از شرکت کنندگان که در آزمایشات انسانی مدرنا شرکت کرده بودند علایم خوبی در پاسخ آنتی بادی بدنشان به این واکسن موسوم به" mRNA-۱۲۷۳" که در فاز ۱ مطالعه توسط "مؤسسه ملی سلامت" (NIH) انجام شده بود، نشان دادند.

با این حال توجه به این نکته مهم است که این مطالعه کوچک در درجه اول بر ایمنی متمرکز بوده است و با توجه به نتایج به طور قطع نمی‌توان گفت: واکسن مذکور کاملاً قادر به جلوگیری از عفونت احتمالی ناشی از کروناویروس است. مسابقه یافتن یک واکسن مناسب برای بیماری کووید-۱۹ به یکی از اهداف اصلی در تمام کشور‌های جهان تبدیل شده و محققان در تلاشند تا به شیوع این بیماری همه گیر پایان دهند. مقامات دولت آمریکا امیدوارند تا پایان سال جاری بتوانند این واکسن را توسعه دهند.

مدرنا اکنون در حال آماده شدن است تا استفاده اضطراری واکسن مذکور را در پاییز ۲۰۲۰ آغاز کند که با انجام این کار به شرکتی تبدیل خواهد شد که خیلی سریع آزمایش واکسن خود را آغاز کرده است.

این آزمایش توسط "مؤسسه ملی سلامت" (NIH) انجام شد و به زودی مدرنا قصد دارد یک مطالعه میان مرحله‌ای را آغاز کند و در ماه ژوئیه نیز آخرین آزمایشات را انجام دهد.

شرکت مدرنا و مؤسسه ملی سلامت از اوایل ژانویه سال ۲۰۲۰ روی واکسن کروناویروس موسوم به mRNA-۱۲۷۳ با هم کار کرده‌اند. این شرکت از یک فناوری موسوم به آر. ان.‌ای پیام رسان برای طراحی و تهیه واکسن استفاده می‌کند و فقط از کد ژنتیکی ویروس استفاده می‌کند و این موضوع قابل توجه است، زیرا برای توسعه واکسن‌های سنتی معمولاً به نمونه زنده ویروس نیاز بود.

تاکنون آر. ان.‌ای پیام رسان سرعت چشمگیری را در توسعه این واکسن نشان داده است و مدرنا اولین شرکتی است که وارد مرحله انجام آزمایشات بالینی شده است و اکنون نیز اولین شرکتی است که نتایج آزمایش‌های انسانی را اعلام کرده است. اما آر. ان.‌ای پیامرسان هرگز به واکسن کامل منجر نشده است. این شرکت در حال حاضر اولین شرکتی است که یک واکسن مناسب بیماری کووید-۱۹ را ارائه داده و امیدوار است بتواند در سال ۲۰۲۱ تأییدیه کامل این واکسن را دریافت کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: