به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۵۶۸۹
|
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶

خبردنا: «ب. ز»؛ انگار قرار نیست این دو حرف مخفف از جنجال‌های به وجود آمده در فضای اقتصادی و ورزشی ایران کنار بروند. با شنیدنش بی‌درنگ بابک زنجانی تداعی می‌شود؛ مردی که روزگاری با پول‌هایی که محل درآمدش نامشخص بود، پارو می‌زد، ولی حالا اسیر نرده‌های فلزی زندان است.

به گزارش شرق، اتفاقا بابک زنجانی در فضای ملتهب ورزش، به‌ویژه فوتبال هم دستی بر آتش داشت. او تا پای خریدن باشگاه پرسپولیس پیش رفت و هزینه بعضا هنگفتی هم به نام اسپانسر یا چیزی شبیه به آن در این باشگاه انجام داد. بابک زنجانی شاید دستش به باشگاه پرسپولیس نرسید، ولی بالاخره تیم‌داری کرد؛ او راه‌آهن را در اختیار گرفت تا شیوه‌ای جدید در مدیریت خصوصی در فوتبال به راه بیندازد، ولی هرچقدر خودش به زندان نزدیک شد، انحراف تیمش از ریل هم بیشتر شد. دست‌آخر، راه‌آهن به‌عنوان بخشی از دارایی زنجانی پس گرفته شد، ولی تیری که «ب. ز» معروف بر پیکر واگن‌های پولادی زده بود، آن‌قدر عمق داشت که مانع چرخش مجدد چرخ‌هایش در فوتبال حرفه‌ای شود.

اماواگر‌های آن «ب. زِ» بزرگ هنوز تمام نشده که حالا حضور پرسشگر «ب. ز» دیگری در فوتبال ایران، اذهان را درگیر کرده است؛ این‌یکی هم با وجود پرسه تقریبا ۹ ساله‌اش حوالی فدراسیون فوتبال، رد و نشان زیادی از خودش به جا نگذاشته، ولی این روز‌ها همواره نامش در کنار پرونده ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران که یکی از عجیب‌ترین پرونده‌های تاریخ فوتبال است، شنیده می‌شود. آن‌قدر اسمش شنیده شده که دیگر نیاز نیست «ب. ز» عنوان شود؛ چون همین حالا بسیاری خبر دارند که «بهروز زنجانی» در کنار مهدی تاج و سفیر ایران در بروکسل، با مارک ویلموتس دیدار و مذاکره کرده‌اند.

بهروز زنجانی کیست؟

کسی پاسخ روشنی برایش ندارد؛ مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران می‌گوید «او شناخت خوبی از مربیان دارد». شاید شغلش همین باشد: کسی که شناخت خوبی از مربیان دارد! تسنیم، اما در گزارشی سعی کرده او را تا حدودی معرفی کند. این خبرگزاری می‌نویسد: «می‌توان به این مورد توجه کرد که اگر حضور ویلموتس در تیم ملی همچنان از طریق مرکز فرهنگی ایران و هلند پیش می‌رفت، باید رد پای دیگری هم از آن‌ها دیده می‌شد، اما در این میان نام افراد دیگری در میان است. فردی به نام «بهروز زنجانی» ملقب به «بوروس» که قبلا هم در فوتبال ایران و اطراف تیم ملی نام او به چشم خورده است. زمانی که کارلوس کی‌روش در اردوی جنجالی دوبی در دی‌ماه ۹۵ کادر ایرانی خود ازجمله دستیاران، مدیر تیم، مدیر رسانه‌ای و مترجم را اخراج کرد، نام فردی به‌عنوان مترجم جدید کی‌روش مطرح شد. آن فرد همین بهروز زنجانی یا بوروس بود که آرشیو اخبار در آن تاریخ نشان می‌دهد که این فرد در زمان کی‌روش هم به تیم ملی، این مربی یا فدراسیون فوتبال نزدیک بوده است.

حالا اینکه آیا بوروس در قرارداد با کی‌روش، جنجال‌های این مربی و مبالغ پرداختی به این مربی نقش داشته یا نه، مشخص نیست. بااین‌حال آنچه کمی درباره او سؤال ایجاد می‌کند، نقش او در حضور مارک ویلموتس در ایران است. پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این فرد در ترکیه حضور دارد. باید دید او فردی معتمد و نزدیک به مهدی تاج بوده که در زمان کی‌روش هم به تیم ملی نزدیک شد و نامش به سر زبان‌ها افتاد یا خیر؛ اما با بازگشت مترجم سابق کی‌روش، حضورش در تیم ملی اجرائی نشد».

نکته‌ای که تسنیم به آن اشاره کرده را پیش‌تر، یعنی در سال ۱۳۹۵ هم خبرآنلاین آورده است؛ جایی که از حضور فردی ناشناخته به نام بهروز زنجانی به‌عنوان مترجم کارلوس کی‌روش خبر داده است. بااین‌حال، بعد از همین موضوع می‌شود چند نکته دیگر به اینکه بهروز زنجانی کیست، اضافه کرد؛ طبق ادعای تسنیم او معتمد تاج است و ساکن ترکیه. بااین‌حال برای روشن‌شدن بیشتر نقش «ب. ز» جدید باید به حضورش در فدراسیون فوتبال و البته دوستی‌اش با کارلوس کی‌روش و نفوذش به اردو‌های تیم ملی گفت؛ بهروز زنجانی قبل از اینکه معتمد مهدی تاج باشد و حتی قبل از اینکه شغلش شناختن مربیان باشد، به‌عنوان فردی که ارتباطات مالی خوبی دارد و می‌تواند اسپانسر به‌دردبخوری برای کارلوس کی‌روش بگیرد، به این مربی پرتغالی نزدیک شده است. هرچند شایعه شد رابط دوستی او با کی‌روش، امید نمازی، دستیار سابق کی‌روش بوده است. در واقع چهار سال قبل از آنکه از بهروز زنجانی به‌عنوان مترجم جدید کارلوس کی‌روش نام ببرند، او خودش را به کی‌روش رسانده و ارتباطش را حسنه کرده بود. آن زمان شایعاتی مبنی بر اینکه بهروز زنجانی به همراه پدر در کار صادرات فرش هستند، به گوش می‌رسید و اتفاقا به همین دلیل هم ظاهرا باب آشنایی با کی‌روش باز شده است.

موضوع دیگری که مطرح شده این است که بهروز زنجانی از طریق کی‌روش به علی کفاشیان، رئیس وقت فدراسیون فوتبال هم نزدیک شده و قرار بوده در تأمین پروژه‌های مالی به فدراسیون کمک کند؛ هرچند سرنخ ملموسی در این زمینه وجود ندارد یا اگر هم ارتباط و همکاری‌ای صورت گرفته، آن‌قدر بی‌سروصدا بوده که نشانی از حضورش در فدراسیون فوتبال نباشد.

به‌هرحال، بهروز زنجانی که به‌واسطه دوستی‌اش با کارلوس کی‌روش همواره اطراف تیم ملی دیده می‌شد، رفته‌رفته نفوذش آن‌قدر زیاد شد که مورد اعتماد مسئولان فدراسیون قرار بگیرد و دیگر او را یکی از اعضای ثابت در اطراف تیم ملی ببینند. عنوان شده که در تمام بازی‌ها و اردو‌هایی که تیم ملی در اروپا داشته، حاضر بوده و اینکه چطور فردی جوان آن‌قدر سرمایه دارد که تمامی سفر‌ها را رفته، بعضا تعجب بازیکنان تیم ملی را برانگیخته است. پس به‌این‌ترتیب دوباره می‌شود اطلاعات درباره اینکه «ب. ز» کیست را بسط داد: بهروز زنجانی، ملقب به بوروس، پولدار، دوست کی‌روش، ساکن ترکیه، معتمد تاج و آشنا به مربیان فوتبال!

حقوق‌دان یا مترجم؟
مورد دیگری که باعث شده فضای فوتبال توسط «ب. ز» ملتهب شود، نقش مبهمش درباره قرارداد با مارک ویلموتس بلژیکی است. همان‌طور‌که در بالا عنوان شد، زمان مذاکره مهدی تاج با مارک ویلموتس، فقط بهروز زنجانی او را همراهی کرده است. اینکه چطور تاج به توانایی‌های زنجانی به‌عنوان یک مشاور ارشد اعتقاد داشته که به‌جای حقوق‌دان او را با خودش به جلسه برده، محل سؤال است. بااین‌حال از صحبت‌های جدیدی که مهدی تاج می‌کند، می‌توان متوجه شد که حداقل یکی از دلایلی که تاج، زنجانی را با خودش به بروکسل کشانده، دانش زبانی است.

او از پاسخ به این صحبت که آیا زنجانی حقوق‌دان است، طفره می‌رود و می‌گوید: «من یک نفر دیگر (زنجانی) که انگلیسی را به‌خوبی می‌شناخت و این فرد در نقش مترجم بوده است، همراه داشتم». تاج در ادامه از بهروز زنجانی نام می‌برد و می‌گوید: «ایشان زمان کی‌روش مترجم بودند... دوست کی‌روش بودند... جوان بسیار خوبی هستند. تمام بازی‌های تیم ملی را از جیب مبارک می‌دهد و می‌آید. حتی یک بلیت هم برای او تهیه نشده است».

اینکه بهروز زنجانی بند‌های قرارداد ویلموتس را نوشته یا نه، دیگر ابهام این پرونده عجیب است. تاج می‌گوید او فقط بند‌ها را برای ویلموتس خوانده و بعدا، قرارداد در تهران نهایی شده است، ولی منتقدان رئیس سابق فدراسیون فوتبال، به‌راحتی این موضوع را نمی‌پذیرند و این را که بهروز زنجانی نقشی در این قرارداد بسیار گران‌قیمت نداشته باشد، نمی‌پذیرند. حتی خبر ورزشی نوشته زمانی که ویلموتس فسخ کرده، اعضای فدراسیون در کنار همین بهروز زنجانی، نزدیک به دو میلیون یورویی را که از شستا قرض گرفته بودند، در ترکیه تحویل این مرد بلژیکی دادند. پس بهروز باید بیش از یک مشاور در پرونده ویلموتس و فدراسیون فوتبال ایفای نقش کرده باشد که در ورود و خروجش به ایران، کنار دست سرمربی تیم ملی بوده است.

تجارت شکر یا فرش؟
تا همین‌جا «ب. ز» دیگر خیلی هم ناشناخته نیست: بهروز زنجانی، ملقب به بوروس، پولدار، دوست کی‌روش، ساکن ترکیه، معتمد تاج و آشنا به مربیان فوتبال، مترجم، پسر بسیار خوب!

بااین‌حال به این ویژگی‌ها هنوز می‌شود چند مورد دیگر اضافه کرد تا نقشش در فدراسیون فوتبال ایران بیشتر به چشم بیاید. باوجودآنکه عنوان شده بود بهروز و پدرش در کار فرش هستند، ولی حالا مهدی تاج می‌گوید پدر بهروز در کار شکر است. این را که خود بهروز زنجانی هم در کار شکر است، مهدی تاج رد می‌کند و می‌گوید: «خیر، ایشان فوتبال را می‌شناسد، مربی‌ها را می‌شناسد. پدرش کار شکر می‌کند». تاج همچنان از پذیرفتن این موضوع که قرارداد ویلموتس را بهروز زنجانی تنظیم کرده مخالفت می‌کند و می‌گوید: «این قرارداد را یک حقوق‌دان، بند‌بندش را نوشته است. ظرافتش کار یک حقوق‌دان است. شما قرارداد را ببینید که آیا از دست من برمی‌آید یا یک تاجر شکر؟».

حضور «ب. ز» در وزارت ورزش
به فرض پذیرش صحبت‌های مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال مبنی‌بر دخالت نداشتن بهروز زنجانی در بند‌های قرارداد مارک ویلموتس بازهم علامت سؤال‌ها در این زمینه زیاد است؛ چطور می‌شود فردی که فقط نقش یک مترجم و پسر خوب را ایفا کرده حالا به‌عنوان مطلع به وزارت ورزش برود و با مسئولان این وزارتخانه در کنار مهدی تاج بنشینند و درباره قرارداد ویلموتس صحبت کنند؟ یعنی اطلاعاتی که بهروز زنجانی از پرونده ویلموتس دارد، بیشتر از اطلاعاتی است که مهدی تاج، به‌عنوان رئیس داشته است؟ این هم یکی دیگر از بیشمار سؤالاتی است که در این پرونده مغفول مانده و به نظر می‌رسد فقط ورود نهاد‌های نظارتی می‌تواند تا حدودی به روشن‌شدن چنین ابهاماتی کمک کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: