به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۵۸۱۳
|
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۸
برخی مدیران مرتبط با بحران و شرایط بحرانی استان کهگیلویه و بویراحمد، مدیران بسیار کارآمدی برای شرایط عادی و فعالیت در فضای مجازی، مدح و ستایش خویش و نمایندگان مجلس و ... هستند که در شرایط بحرانی نیز حداکثر توانایی آنان تهیه عکس و خبر از فعالیت‌های ستادی خویش می‌باشد.

خبردنا - دکتر اسلام ذوالقدرپور: در عصری که آن را پسامدرن نام نهاده‌اند و بخش عمده آن به صورت مجازی و کاریکاتوری در فضایی مجازی سپری شده و مدیریت می‌گردد، هنوز هم می‌توان جلوه‌هایی از یک حکمرانی خوب را در مشارکت جویی شهروندان ایرانی به خوبی مشاهده نمود.

حکمرانی مطلوب دارای مؤلفه‌های متعددی است که مشارکت فعال شهروندان در تمام امور جامعه به‌خصوص امور سیاسی و اجتماعی را می‌توان اساسی‌ترین مؤلفه این رویکرد نوین توسعه و حاکمیت برشمرد. مشارکت فعال شهروندان ایرانی در امور سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور خویش دارای جلوه‌های بیشماری است که همواره مورد ستایش بسیاری از تحلیلگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

اما در مقابل این سهم بزرگ شهروندان ایرانی در مشارکت و هم‌یاری با دولت و نهاد‌های حاکم، شاهد یک رویکرد ناقص و نابسامان از سوی دولت در پاسخ به مشارکت شهروندان هستیم که بیشتر بر اصول پرستیژگرایی و نمایشی استوار است.

شهادت " البرز زارعی " جوان فداکاری که در فرآیند مشارکت در اطفای آتش‌سوزی‌های گسترده جنگل کوه‌های زاگرس در محدوده شهرستان گچساران، مجروح شده و با بیش از ۶۰ درصد سوختگی به بیمارستان منتقل گردید را می‌توان نمونه بارز و عینی اصل مشارکت فعال شهروندان با حاکمیت دانست که بسیار فراتر از فعالیت‌های مجازی و مدیریت مجازی مسئولین در آتش سوزی‌های سریالی اخیر بوده است.

مدیریت مجازی، نابسامان و کاریکاتوری برخی مسئولین ایرانی در سطح ملی، استانی و شهرستانی را می‌توان عاملی مهم در فرآیند شهادت البرز زارعی قلمداد نمود که برخی از مدیران کاریکاتوری سعی از لاپوشانی خطا، ناتوانی و سهل‌انگاری خود در آتس‌سوزی‌های گسترده منابع طبیعی و حادثه مجروحیت و شهادت این جوان فداکار ایران را دارند!

جلوه‌های ناتوانی، نابسامانی و سهل‌انگاری برخی مدیران استانی و شهرستانی در رویداد مجروحیت و شهادت البرز زارعی به خوبی قابل مشاهده و پیگیری است که به راحتی نمی‌تواند از سوی برخی مدیران لاپوشانی و پایمال گردد:

یکم- اصل ناتوانی در بحران‌ها: این موضوع بار‌ها مورد توجه و بررسی قرار گرفته و نشانه‌های متعددی از ناتوانی مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران در مدیریت و مقابله با بحران‌ها، بیان شده است.

برخی مدیران مرتبط با بحران و شرایط بحرانی استان کهگیلویه و بویراحمد، مدیران بسیار کارآمدی برای شرایط عادی و فعالیت در فضای مجازی، مدح و ستایش خویش و نمایندگان مجلس و ... هستند که در شرایط بحرانی نیز حداکثر توانایی آنان تهیه عکس و خبر از فعالیت‌های ستادی خویش می‌باشد.

این مدیران دوربینی و کاریکاتوری برای سرپوش گذاشتن بر ناتوانی و ناکارآمدی خویش، مدیریت در فضای مجازی و رسانه‌ای را به دست گرفته و با تهیه و انتشار عکس و خبر از خویش، سعی در لاپوشانی و رفع مسئولیت از خویش دارند.

دوم- سکوت و ابهام نهاد‌های نظارتی: با گذشت چند هفته از آتش سوزی‌های گسترده کوه خامی و کوه خائیز و البته ادامه آتش‌سوزی در سایر منابع طبیعی استان، نهاد‌های نظارتی استان کهگیلویه و بویراحمد و به‌خصوص دادگستری استان در خصوص شفاف سازی و پیگیری چگونگی وقوع آتش‌سوزی، سهل‌انگاری و کم‌کاری برخی مدیران و مسئولین مربوطه و نابودی سرمایه‌های زیست محیطی استان به‌ویژه در گچساران و کهگیلویه، سکوت نموده است!

با وجود دستور ریاست محترم دادگستری استان به دادستان گچساران برای پیگیری و رسیدگی به ماجرای آتش‌سوزی جنایت‌بار بخش‌هایی از کوه خامی در گچساران، هنوز هم ابعاد این حادثه توسط دادستان و سایر نهاد‌های نظارتی گچساران شفاف سازی و برای شهروندان اطلاع‌رسانی نشده است.

نقش وظایف و اختیارات نهاد‌های نظارتی و به‌خصوص دادگستری استان و شهرستان گچساران در حادثه مجروحیت و شهادت جوان فداکار البرز زارعی را نمی‌توان نادیده گرفت، زیرا این نهاد‌های نظارتی تاکنون هیچ واکنش و اظهارنظر شفاف و صریح پیرامون این حادثه و تأثیر سهل‌انگاری و کم‌کاری احتمالی مدیران ناتوان در بروز این حادثه از خود نشان نداده‌اند.

سوم- ضعف نظام بهداشت و درمان و فرافکنی مدیران: از همان ابتدای مجروحیت و اعزام جانباز زاگرس "البرز زارعی" به یاسوج، در میان افکار عمومی تردید‌های بسیاری در مورد توان و امکانات مداوای ایشان در یاسوج مطرح و از آینده ایشان بیمناک بودند.

تصاویر منتشره از ایشان در بیمارستان یاسوج و اتاقی که بیشتر محل خودنمایی و عکس یادگاری برای برخی افراد بود، نشان از سهل انگاری مجموعه بهداشت و درمان در روند درمانی البرز زارعی داشت. روند درمانی که در یاسوج پیش گرفته شده بود، بیشتر بر تبلیغات رسانه‌ای و فضای مجازی برای برخی مدیران و مسئولین استان استوار بود تا بتوانند در عیادت از این جوان فداکار و جانباز، تصاویر خود را در رسانه و فضای مجازی منتشر نمایند!

جوابیه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در پاسخ به اعتراض و نارضایتی از سهل‌انگاری این مجموعه در روند درمان البرز زارعی را می‌توان جلوه‌ای از فرافکنی‌های همیشگی و تکراری مجموعه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج قلمداد نموده که به جای پاسخگویی دقیق و شفاف نسبت به روند ۶ روزه درمان شهید زارعی در استان، مدعی " اعزام بیمار با حال عمومی خوب" به اصفهان شده‌اند.

گویا مسئولین دانشگاه علوم پزشکی یاسوج سعی دارند تا ضمن تبرئه خود از سهل‌انگاری و کم‌کاری احتمالی، همه تقصیرات را متوجه مجموعه درمانی اصفهان (مرکز آموزشی درمانی امام موسی کاظم (ع) اصفهان) نموده و از خود سلب مسئولیت نمایند.

لازم است تا کارگروهی مستقل برای رسیدگی و شفاف سازی چگونگی درمان البرز زارعی در استان کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شده و نتیجه این تحقیق و بررسی نیز به اطلاع عموم شهروندان برسد.

*
چه کسی پاسخگوی درد‌ها و رنج‌های مادر، برادر و خواهران داغ‌دیده البرز زارعی خواهد بود؟

کدام مدیر دوربینی و کاریکاتوری می‌تواند پاسخی به درد‌ها و داغ این خانواده و دوستان این جوان فداکار بدهد؟

آیا کمبود یا نداشتن امکانات، تجهیزات و بودجه لازم برای شرایط بحرانی مانند آتش‌سوزی‌های اخیر، دلیل ناتوانی، نابسامانی و سهل‌انگاری برخی مدیران نمی‌باشد؟

آیا تهیه و انتشار چند پیام تسلیت و درخواست جایگاه شهید برای البرز زارعی، می‌تواند، سرپوشی برای ناتوانی و ضعف مدیران باشد؟

به صراحت می‌توان گفت که نشانه‌هایی از تقصیر و گناهکاری برخی مدیران و مسئولین در حوادث اخیر استان و به ویژه آتش‌سوزی‌های گسترده و در نهایت مجروحیت و شهادت البرز زارعی قابل مشاهده و پیگیری است.
 
مدیران و مسئولین گناهکاری که طی زمان بستری البرز زارعی در بیمارستان یاسوج و سپس شهادت این بزرگ‌مرد زاگرسی، ده‌ها خبر، تصویر و تسلیت تهیه و در رسانه‌ها منتشر نموده‌اند، اما از پذیرش ضعف، ناتوانی و تقصیر خود در این‌گونه حوادث، امتناع می‌نمایند.

**
البرز زارعی جوان فداکاری که سال‌ها سرپرست خانوداه خویش بود، در آزمون حمایت و سرپرستی از محیط زیست نیز سربلند بیرون آمده و برای همیشه به عنوان نماد فداکاری و جانبازی محیط زیست در تاریخ این مرز و بوم و به‌خصوص تاریخ زاگرس ثبت و یادگار خواهد ماند.

اکنون زاگرس مانده است و داغی بسیار سنگین‌تر از داغ آتش‌سوزی‌های اخیر و البته ترس از تکرار این حوادث در سایه ناتوانی و نابسامانی مدیریتی کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران که همه شهروندان ایرانی، کهگیلویه و بویراحمدی و به‌ویژه گچسارانی را به شدت ناراحت و ناخوشاید از فرآیند حکمرانی و مدیریتی استان نموده است.

امیدواریم نهاد‌های نظارتی و به‌خصوص دادگستری استان نسبت به پیگیری و شفاف سازی ابعاد پنهان آتش‌سوزی‌های اخیر استان، نقش و تأثیر سهل‌انگاری و کم‌کاری برخی مدیران در مدیریت بحران مذکور و نیز فرآیند درمان و رسیدگی به وضعیت شهید البرز زارعی، احساس مسئولیت نموده و برای اقناع شهروندان به اطلاع‌رسانی دقیقی اقدام نمایند.
نام:
ایمیل:
* نظر: