به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۵۸۷۹
|
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۳
وی گفت: استفاده از ماسک اجباری شده و رئیس جمهور به سازمان صمت دستور داده ماسک ارزان شود تا همه مردم بتوانند خرید و استفاده کنند.

خبردنا: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص تعطیلی صنوف و همچنین تصمیمات ستاد استانی کرونا در خصوص تجمعات توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش "خبردنا"، پرویز یزدان‌پناه در برنامه استودیو سلامت شبکه استانی دنا اظهار کرد: اولین مورد ابتلا به کرونا در استان ۶ اسفند ۹۸ شناسایی شد و از آن تاریخ تا ۱۰ خرداد سال جاری موارد مثبت کرونا ۶۰۸ مورد بود، اما در یک ماه اخیر تعداد موارد مثبت ۲.۵ برابر شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در گذشته از ۱۰۰ مورد آزمایش بین ۵ تا ۸ مورد مثبت بود، اما در حال حاضر از ۱۰۰ مورد آزمایش بین ۱۵ تا ۲۵ درصد مثبت بود که ۳ برابر افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه اگر مبتلایان به کرونا علامت‌دار شوند نیاز به خدمات بیشتر و آی. سی. یو هستند، افزود: در صورت افزایش مبتلایان به تخت‌های ای‌سی. یو و پاسخگو نبودن ظرفیت کنونی در شهرستان‌ها احتمال افزایش مرگ و میر وجود دارد.

یزدان‌پناه این هشدار جدی را هم داد که در ۳.۵ ماه گذشته تعداد مرگ و میر استان ۹ نفر بود، اما طی ۱۲ روز اخیر ۶ مورد جدید مرگ کرونایی به ثبت رسیده گفت: قربانیان کرونا به ۱۵ نفر افزایش یافت، ضمن اینکه ۳۸ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های معین بستری هستند.

دبیر ستاد استانی بیماری کرونا در خصوص وضعیت تخت‌های آی. سی. یو بیمارستان‌های استان گفت: در شهرستان کهگیلویه با کمبود تجهیزات در این بخش مواجه بودیم که روز گذشته ۲۰ مورد تجهیزات آی. سی. یو در اختیار استان قرار گرفت و برای بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت ارسال کردیم و ظرف چند روز آینده راه‌اندازی می‌شود، ضمن اینکه مشکلی در بیمارستان گچساران و یاسوج نداریم.

وی با اشاره به موارد بالای ابتلا کرونا در شهرستان‌های چرام و بهمئی گفت: در حال حاضر بیمارستان کهگیلویه پاسخگویی این شهرستان‌ها است البته با بیمارستان بهبهان برای بهمئی هماهنگی شده که در صورت نیاز ما به آن‌ها خدمات ارائه دهیم یا اینکه آن‌ها با ما همکاری کنند که تاکنون نهایت همکاری صورت گرفته است.
 
دکتر یزدانپناه ابراز داشت: متاسفانه بیشترین موارد مثبت را طی دو روز گذشته در استان داشتیم که ۴۶ درصد مورد مثبت مربوط به شهرستان چرام بود.

وی تجمعات عروسی و عزا را آسیب پیش روی استان دانست و ادامه داد: در خصوص تجمعات در ستاد کرونای استان تصمیم‌گیری شد، کسانی که مراسم عروسی دارند باید به بخشداری و فرمانداری تقاضا دهند و اگر مراسم در تالار برگزار شد نصف تالار با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میهمان دعوت کنند. کسانی هم که مراسم عزا دارند باید از پزشکی قانونی مجوز گرفته به بخشداری و فرمانداری اعلام کنند و کسانی که در مراسم حضور پیدا می‌کنند باید ماسک داشته و فاصله فیزیکی را رعایت کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید اینکه بیش از ۱۵۰۰ نفر در کهگیلویه و بویراحمد به کرونا مبتلا شدند گفت: استفاده از ماسک اجباری شده و رئیس جمهور به سازمان صمت دستور داده ماسک ارزان شود تا همه مردم بتوانند خرید و استفاده کنند.

یزدان‌پناه در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط و وضعیت کرونا آیا صنوف تعطیل می‌شوند، افزود: از فاز محدودسازی عبور کردیم مردم، اصناف و همه می‌خواهند زندگی کنند اینکه بخواهیم مراکز، صنوف و تالار‌ها را تعطیل کنیم زندگی مردم نمی‌چرخد، اما انتظار داریم اصناف، نهادها، موسسات و مردم پروتکل‌ها را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه لیستی از اداراتی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند در اختیار دانشگاه است که به رئیس ستاد کرونای استان تحویل داده می‌شود، خاطرنشان کرد: ارسال پیامک شرکت در مراسم ترحیم در استان ممنوع شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: