به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۶۲۲۱
|
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴

خبردنا: حسام زبیراوی: رسانه ملی همیشه سعی داشته است که در عرصه‌های مختلف قدم های موثری برای مخاطبان خود بردارد. یکی از این قدم‌ها، مساله حجاب در قاب تلویزیون است.

اگر نگاهی به کارنامه سریال های تلویزیونی داشته باشیم به خوبی متوجه این موضوع خواهیم شد که در اغلب این سریال ها نقش زنان با پوشش متعارف جامعه -یعنی اصطلاحا با حجاب-  به بینندگان معرفی شده‌ است. زنانی ابرقهرمان و با اقتدار که هم در جامعه فعال هستند و هم روی حجابشان تاکید دارند و بازیگران این گونه سریال ها به خوبی توانسته اند در این فیلم ها به ایفای نقش بپردازند. در مقابل برخی مخاطبان تلویزیون هم آنها را با این شخصیت و پوشش در این سریال ها پذیرفته و از آن ها به عنوان یک زن شاخص و قهرمان در جامعه الگو می‌گیرند.

اما وضعیت حجابی که در قاب تلویزیون شاهد آن هستیم متفاوت از آن چیزی است که در فضای زندگی واقعی این بازیگران وجود دارد.

صدالبته که تولیدات رسانه‌‌ای ضمن بیگانه نماندن با جامعه باید صحنه صحیح، مطلوب و البته قابل قبول نشان دهد اما چالشی در این بین وجود دارد که آیا بازیگرانی که در تولیدات تلویزیونی در قالب نقش های مومن و مقید به مسائل شرعی خصوصا «حجاب» بازی می کنند در جامعه حقیقی نیز اینگونه هستند؟ وقتی به صفحات شخصی این بازیگران در شبکه های اجتماعی سر بزنیم متوجه این موضوع خواهیم شد که تصاویری که هنرپیشگان از خودشان به اشتراک می گذارند بسیار متفاوت از آن نقش هایی است که مخاطبان از آن ها در قاب تلویزیون دیده اند.

قطعا تفاوت عمیق این دوقاب در مرحله اول باعث می شود که بار مثبت تصاویر پخش شده از رسانه ملی به طور چشمگیری نزول پیدا کند و شاید این نزول تا مرز بی خاصیتی هم پیش برود. یقینا انتظار یک رفتار کاملا مومنانه در اینجا مطرح نیست بلکه رعایت حداقل های عرفی مورد انتظار جامعه ایرانی ملاک است.
 
اما مرحله دوم که خیلی خطرناک تر به نظر می رسد آن است که این رفتار دوگانه به نوعی تلقین موضوع زیست دوگانه باشد. فی الواقع این رفتار بازیگران به افکار عمومی اینگونه القا می کند که می توان با رعایت آیین نامه های صداوسیما امرار معاش کرد اما در خارج قاب تلویزیون و با استفاده از شهرت و ثروت کسب شده یک زندگی حقیقی صددرصد متفاوت داشت. واضح آن است که مدیران رسانه ملی برای این موضوع به قید فوریت چاره ای بیاندیشند.

با عرض پوزش، برای تقریب هرچه بیشتر این موضوع به ذهن، در ادامه برخی تصاویر منتشر شده از تفاوت عمیق پوشش بازیگران سریال های تلویزیون با نوع پوشش اصلی آنها را مشاهده خواهید نمود:
 


لیلا اوتادی در سریال «زخم»


مریم کاویانی در سریال «او یک فرشته بود»


نرگس محمدی در سریال «ستایش»


نفیسه روشن در سریال «مثل هیچ کس»


فلور نظری در سریال «بوی باران»

الهام پاوه نژاد در سریال «یلدا»

مهشید جوادی در سریال «بچه مهندس»


طناز طباطبایی در سریال «میوه ممنوعه»


شبنم قلی خانی در سریال «پنج کیلومتر تا بهشت»


ریحانه پارسا در سریال «پدر»


سارا خوئینی ها در سریال «بی قرار»


مرجانه گلچین در سریال «نفس گرم»


مریم خدا رحمی در سریال «دخترم نرگس»
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
0
0
جناب علیباری زن و دختران مقامات مسئول در جمهوری اسلامی هم همین وضعیت را دارند چرا به سبلیریتیها فقط گیر میدید
ف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
0
0
درود بر جناب علی بازی..این کار شما یعنی امر به معروف و نهی از منکر..
نام:
ایمیل:
* نظر: