به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۶۵۵۱
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵

خبردنا: براساس این گزارش مکرون در این سفر 10 ساعته پس از بازدید از مکان انفجار در بندر بیروت و حضور در جمع مردمی که خانه هایشان ویران شده بود و تلاش برای متقاعد کردن زنی که حاضر نبود از ویرانه خانه اش بیرون بیاید، با سران سیاسی لبنان دیدار کرد.

به گفته منابع بلندپایه سیاسی مکرون در این جلسه به سران سیاسی لبنان (ازجمله رئیس جمهور و نخست وزیر و رئیس مجلس) گفت که ادامه وضعیت کنونی ممکن نیست و افزود که «شما نمی توانید همین طور به روند دشمن کردن جهان عرب و جامعه بین الملل با خودتان ادامه دهید و در عین حال انتظار کمک آنها را داشته باشید».

این منابع گفته اند که مکرون تأکید کرده که برخلاف پروتکل های بین المللی به دیدار آنها در لبنان آمده تا نشان دهد که در کنار لبنان ایستاده و به آنان گفته که «دنیا متحیر مانده که چگونه سران لبنان نمی توانند بر سر اصلاحات به توافق برسند و مشکلات برق و گمرک و شفافیت و مبارزه با فساد را حل کنند تا بتوانند به اموالی که در کنفرانس پاریس تعهد شده دست یابند».

به گفته این منابع، مکرون به نخست وزیر لبنان رو کرده و گفته که «مردمی که امروز دیدم هیچ چیزی از اصلاحات شما نمی دانستند» بدین معنا که این اصلاحات اجرا نشده است.

براساس این گزارش، مکرون تأکید کرد که لازم است در کشور یک تغییر سیاسی رخ دهد و افزوده که باید یک دولت وحدت ملی طی چند ماه آینده تشکیل شود.

این منابع گفته اند که «نبیه بری»، رئیس مجلس لبنان، به مکرون گفته که تغییر سیاسی مطلوب یعنی آنکه نظام سیاسی کشور به «نظامی مدنی» تبدیل شود و باید فرانسه در این باره کمک کند، اما رئیس جمهور فرانسه تأکید کرده که «این کاری است که شما لبنانی ها باید بکنید».

در این گزارش آمده که مکرون از سران سیاسی لبنان خواسته که دولت دیاب طی چند روز آینده با بررسی دقیق حساب های بانک مرکزی حجم خسارت ها را به دقت تعیین و برخی اصلاحات فوری را اجرا کند، و افزوده که «من در اول سپتامبر در سالروز 100 سالگی تأسیس لبنان به اینجا می آیم و اگر پیشرفتی حاصل نشده باشد کار کشور بسیار سخت خواهد شد».

حاضران در این نشست به این پایگاه گفته اند که در این جلسه از حرف های رئیس جمهور فرانسه چنین فهمیده اند که کمک های بین المللی برای حادثه انفجار بندر بیروت مستقیما به مردم داده خواهد شد و دولت لبنان در آن نقشی نخواهد داشت و این هیچ ربطی به کمک هایی که برای بهبود اقتصاد کشور لازم است ندارد.

موضوع دیگر آنکه اشاره مکرون به تشکیل دولت وحدت ملی به معنای نارضایتی از دولت «حسان دیاب» و لزوم تغییر آن بوده است، موضوعی که باعث شد دیاب در سخنرانی شنبه شب خود تأکید کند که به کرسی قدرت نچسبیده و روز دوشنبه موضوع اجرای انتخابات پیش از موعد را مطرح خواهد کرد.

مکرون پس از دیدار با سران سیاسی، با سران و نمایندگان احزاب ازجمله حزب الله لبنان نیز دیدار کرده و به آنان گفته که هزینه اختلافاتشان را مردم می پردازند و این وضعیت باعث شده که مردم به طبقه سیاسی کشور بی اعتماد باشند.

او گفته که فرانسه تنها کشوری است که وضعیت لبنان را درک می کند و اگر اصلاحات اجرا نشود هیچ کس حاضر به کمک به لبنان نخواهد بود.

به گفته این منابع، «سعد الحریری، سمیر جعجع، ولید جنبلاط، سامی الجمیل» در این جلسه خواستار تحقیقات بین المللی درباره حادثه انفجار بندر بیروت شده اند چون به گفته آنها به نهادهای لبنانی نمی توان اعتماد کرد، موضوعی که با موافقت مکرون مواجه شده است.

همچنین در این گزارش تأکید شده که مکرون پیش از جلسه عمومی در جلسه ای خصوصی با محمد رعد، نماینده حزب الله، گفت وگو کرده و گفته می شود که از وی درباره موضع حزب الله درباره تشکیل دولت وحدت ملی پرسیده و رعد تأکید کرده که حزب الله همیشه خواستار تشکیل چنین دولتی بوده است و از این موضوع بسیار استقبال می کند و «کسی که مخالف است ما نیستیم».

مکرون در این جلسه تأکید کرده که روند تلاش برای تشکیل دولت وحدت ملی را پیگیری خواهد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: