به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۶۵۷۸
|
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر حال و هوای خوشی ندارند و روزانه درختان بلوط می‌میرند.

به گزارش خبردنا، بیماری‌های مزمن درختی از یکسو درختان سر برافراشته استان کهگیلویه و بویراحمد را به درختانی خمیده و خشک تبدیل می کند و آتش سوزی‌های مستمر نیز بر بدن نحیف آنان می تازد تا شاهد خاکستر شدن بلوط‌هایی از جنس تمدن آریایی در این سرزمین کهن باشیم.

کهگیلویه و بویراحمد در سلسله جبال زاگرس واقع شده و جنگل های این سلسله جبال در این استان علاوه بر وجود و بیماری با غده دیگری به نام قلع و قمع هم مواجه شده است.

اگرچه دولت های گذشته و کنونی تلاش‌های فراوانی برای گازرسانی به روستاهای دارای سکنه این استان بویژه روستاهای در حاشیه جنگل‌ها از خود نشان داده اند اما آمارهای کارشناسان اداره جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد داستان غم انگیزی را تعریف می‌کند.

درختان برافراشته از این تمدن کهن یکی پس از دیگری با دستان روستائیان و عشایر اره و تبر به دست بر زمین می افتد و اعتبارات تخصیص یافته برای احیای جنگل‌های استان به هیچ عنوان جوابگو نیست که بتوان جبران درختان قطع شده را نمود.

چهار هزار خانوار روستایی و عشایری در استان درختان جنگل را قطع می‌کنند

رئیس اداره جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد از تخریب گسترده جنگل‌های این استان در حوزه زاگرس بدلیل استفاده مستمر چهار هزار خانوار روستایی و عشایری اظهار نگرانی کرد.

جواد رحیمیان در گفت و گو با تسنیم، گفت: بر اساس برآوردهای حدودی، چهار هزار خانوار روستایی و عشایری در استان کهگیلویه و بویراحمد سالانه هزاران درخت جنگلی را طعمه شعله‌های آتش کرده و از فرآورده‌های آن استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه از مجموع 2 هزار و 50 روستای دارای سکنه در استان کهگیلویه و بویراحمد حدود 600 روستا در جنگل های استان با جمعیت های خانواری متفاوت سکونت دارند، اظهار داشت: حدود 300 روستا از این تعداد سالیانه هکتارها سطح درختان جنگلی را تخریب و از چوب درختان برای رفع نیازهای خود بهره می برند.

رئیس اداره جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: سالانه حدود 50 هکتار از اراضی جنگلی به دست این افراد تخریب که در هر هکتار آن بیش از 90 اصله انواع درخت وجود دارد.

رحیمیان با بیان اینکه بیشتر روستاهای مورد استفاده کننده از چوب درختان جنگلی مربوط به حوزه سردسیری استان کهگیلویه و بویراحمد است، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از ساکنان این روستاها که ییلاق و قشلاق هم می‌کنند چوب درختان سردسیری را با خود به گرمسیر برده تا در آن جا هم مورد استفاده قرار دهند.

وی گفت: خسارت ریالی وارده به جنگل‌ها از سوی خانوارهای مستقر در حاشیه جنگلی استان کهگیلویه و بویراحمد قابل برآورد نبوده چرا که برای احیای یک هکتار درخت به سال‌ها زمان و تخصیص اعتبارات کلان نیاز است.

این کارشناس جنگلداری از وجود کوره‌های زغال سازی در برخی از مناطق جنگلی این استان هم خبرداد و ادامه داد: داشتن کوره زغال سازی براساس ماده 49 قانون ملی شدن جنگل‌ها ممنوع اما متاسفانه در برخی از مناطق استان این کوره‌ها مشاهده شده و می‌شود.

رحیمیان گفت: سال گذشته 2 هزار و 700 هکتار در استان کهگیلویه و بویراحمد جنگل‌ها احیا شده و این درحالی است که سال ماقبل آن تنها 500 هکتار احیا شد.

وی دلیل این تفاوت‌ها را در تخصیص اعتبارات عنوان و تصریح کرد: هر زمان که اعتبارات بطور کامل تخصیص داده شود می‌توان امیدوار به احیای جنگل‌ها بود و در غیراینصورت نمی‌توان امیدواری به احیا داشت.

رئیس اداره جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد ، اعتبارات کنونی برای احیای جنگل‌های این استان را بسیار ناچیز برشمرد و ادامه داد: با اعتبارات کنونی نمی توان یک دهم درصد جنگل‌های استان را هم‌ احیا کرد.

رحیمیان افزود: اگر قرار باشد برای احیای جنگل های این استان همین گونه به جلو برویم باید یک چرخه هزار ساله ادامه داشته باشد تا بتوانیم جنگل‌های استان را احیا کنیم.

وی سطح‌جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد را 875 هزار هکتار عنوان و اظهارداشت: جنگل‌های کشور 14 میلیون هکتار بوده که جنگل های استان ما شش درصد این جنگل‌ها را شامل می‌شود./تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر: