به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۶۶۴۸
|
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
شهر مادوان در برزخ میان شهر بودن و روستا مانده و کمبود زیرساخت‌ها مردم این شهر را رنج می‌دهد در حالی مسئولان در اختصاص اعتبار ویژه به این منطقه بی مهری می‌کنند.

به گزارش خبردنا، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از مناطق خوش آب وهوای جنوب کشور بوده و این شهر به خاطر قرار گرفتن در دامنه کوه دنا و برخورداری از موقعیت مناسب و آب و هوای معتدل، با جاذبه‌های طبیعی بسیار پتانسیل جذب مهاجر را به صورت فوق العاده دارد.

بی شک مهاجرت‌ها به سمت شهر یاسوج از مناطق مختلف از استان کهگیلویه و بویراحمد و حتی استان‌های همجوار می‌تواند به خلق فرصت‌ها و حتی ایجاد تهدیدها در این شهر بیانجامد، چراکه ورود مهاجران به هر منطقه‌ای فرصت ایجاد مشاغل و فراهم آوردن نیروی انسانی موردنظر مشاغل را فراهم می‌کند و این مهم باعث رونق اقتصادی این منطقه می‌شود.

شهر یاسوج باتوجه به موقعیت خود می‌تواند شاهد رونق صنعت گردشگری باشد، صنعتی که سال‌هاست دغدغه مسولان کشوری و استانی بوده و اما هنوز از نظر شاخص‌ها در وضعیت نامطلوب به سر می‌برد، ورود مهاجران به شهر یاسوج نه تنها به رشد و توسعه شهر کمکی نکرده بلکه این رشد مهاجر پذیری و سکونت در حاشیه شهر یاسوج باعث تراکم جمعیت در مناطق روستایی حاشیه‌ای شده است.

به مرور زمان ودرصورت عدم توجه به الحاق این مناطق به شهر یاسوج شاهد ایجاد انبوهی از ساختمان‌ها خواهیم بود که از ابتدایی ترین زیرساخت‌های شهری محروم می‌باشند و در آینده ایجاد چنین زیرساخت‌هایی با مشکلات متعدد روبه‌رو می‌شود.

از مناطق حاشیه ای شهر یاسوج که در چندسال اخیر شاهد رشد عجیب جمعیت در آن بوده‌ایم مناطق مادوان و بلهزار است، مناطقی که در ورودی شهر یاسوج واقع شده‌اند و درعین تراکم جمعیتی بالا از زیرساخت‌های لازم بی بهره هستند.

مادوان یکی از مناطقی بوده که نام شهر را با خود یدک می‌کشد، شهری که در محاصره روستاهای دیگر با چالش‌های متفاوتی روبه‌رو است و در واقع با وجود افزایش روز افزون جمعیت در زمینه اختصاص اعتبار ویژه در سرفصل‌های مختلف از جمله عمران شهری مورد بی مهری مدیران قرار گرفته است.

داریوش جهانبخش شهردار شهر مادوان یکی از معضلات شهری در مادوان را نبود فضای سبز عنوان می‌کند و می‌گوید: با توجه به اینکه ساخت و سازها در مادوان بر اساس نظارت بنیاد مسکن و دهیاری صورت گرفته متاسفانه در این شهر هیچ فضایی برای ایجاد پارک وفضای سبز پیش بینی نشده و هم اکنون برای ایجاد این فضا برای رفاه حال شهروندان با معضل و چالش اساسی روبه رو هستیم.

وی از دیگر مشکلات پیش روی مناطق حاسیه‌ای شهر یاسوج را ساخت وسازهای بر اصول و ضوابط بنیاد مسکن و دهیاری بیان کرد و افزود با توجه به اختلاف ضوابط شهرداری‌ها و بنیاد مسکن در ساخت وسازها، برای ایجاد معابر،کانال‌ها و آبراه‌ها در صورت نیاز با مشکل روبه‌رو خواهیم شد، همچنان‌که هم اکنون در شهر مادوان در این موضوعات نیز دچار چالش می‌باشیم و اختلافاتی بین دهیاری‌های روستای اطراف و شهرداری مادوان به وجود آمده است.

جهانبخش تصریح کرد: برای دفع آب‌های سطحی شهر مادوان در سال‌های قبل کانالی از طرف جهاد کشاورزی تاسیس شده که آب‌های سطحی مناطق شهر مادوان، بلهزار و سایر مناطق به سمت این کانال هدایت می‌شوند و تجمع این آب‌ها در نزدیکی دانشگاه آزاد یاسوج سبب ایجاد مشکلات بهداشتی و بوی آزار دهنده بوده و وجود پلی با ارتفاع کم بر روی این کانال لایه روبی این مسیر را با مشکل مواجه کرده است.

با توجه به سیل مهاجر به شهر یاسوج و سکونت گزیدن در مناطق حاشیه ای بخاطر ارزان بود زمین و عوارضات ساخت و ساز هم اکنون در مناطق تلخسرو، سرابتاوه، شهرکهای ولایت وغدیر نیز شاهد رشد جمعیت و ساخت وسازها هستیم که ضروری است که مسئولان و متولیان امر با عبرت گرفتن از داستان مشکلات مناطق مادوان و بلهزار از بروز مشکلات در آینده برای این مناطق چاره اندیشی کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: