به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۷۴۵۹
|
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
خبردنا: شاخص کل بورس در ابتدای معاملات امروز کار خود را با عقب‌نشینی ۱۱ هزار واحدی آغاز کرد و حدود ۶۴ صدم درصد کاهش داشت. از طرف دیگر شاخص هم‌وزن نیز با کاهش ۱۹ صدم درصدی به استقبال یکشنبه آمده است و نشان می‌دهد شرکت‌های کوچک و بزرگ در قرمزی بازار امروز نقش دارند. در ابتدای معاملات نماد‌های فولاد، فملی، وبملت، خودرو و خساپا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشته‌اند و انگار دوران پادشاهی فلزات اساسی به پایان رسیده است. در طرف مقابل شبندر و شپنا با وجود بازگشایی منفی روز گذشته، امروز تنها نماد‌های شاخص‌ساز هستند که به رشد شاخص کل کمک کرده‌اند.  
 

۴۰۰ نماد قرمز در ابتدای معاملات

به گزارش فرارو، ساعات اولیه معاملات امروز با کاهش قیمت سهام در حدود ۴۰۰ نماد از مجموع ۵۰۰ نماد معامله شده همراه است. طوری که از ۳۰۱ نماد بورسی امروز حدود ۲۵۰ نماد در محدوده منفی معامله می‌شوند و تنها ۵۱ نماد با افزایش قیمت روبرو هستند. همچنین از ۲۹۹ نماد فرابورسی، ۱۵۰ نماد ارزش خود را از دست داده‌اند و ۴۹ نماد با افزایش قیمت به استقبال سهامدارانشان آمده‌اند.  
 
جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز یکشنبه ۳۰ شهریورماه ۹۹
نقشه بازار در ابتدای معاملات روز یکشنبه ۳۰ شهریورماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)
 
بررسی نقشه بازار نشان می‌دهد امروز نماد‌های پالایشگاهی بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. البته به جز شبندر و شپنا که در محدوده مثبت معامله می‌شوند، دیگر نماد‌های پالایشی از جمله شتران و شبریز به رنگ قرمز درآمده‌اند. بانک‌ها وضعیت چندان مطلوبی ندارند و به جز بانک دی بقیه با کاهش قیمت روبرو هستند. فلزات اساسی انگار از دوران اوج خود فاصله گرفته‌اند و به جز چند نماد، اغلب قرمزرنگ هستند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری تغییرات چندانی ندارند و با کاهش نسبی قیمت سهام روبرو شده‌اند، اما در این بین دارا یکم ریزش هشت درصدی را تا اینجای کار در کارنامه خود ثبت کرده. محصولات شیمیایی بعضا با افزایش قیمت روبرو هستند و خودرویی‌ها یک تنه قرمزترین گروه بازار را تشکیل داده‌اند.  
 

دو سوم بازار در صف فروش

در ابتدای ساعات معاملات ۶۷ درصد نماد‌ها یعنی حدود ۳۵۰ نماد در صف فروش قرار دارند و ارزش کل صف‌های فروش بازار به رقمی حدود شش هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. در صدر نماد‌های دارای صف فروش نام وملی با صف ۴۵۰ میلیارد تومانی به چشم می‌خورد. ثشاهد با صف ۴۱۰ میلیاردی در رتبه دوم قرار دارد و انرژی ۳ که مدت‌ها است سهامداران انتظار بازگشایی آن را می‌کشند امروز با صف فروش ۳۸۰ میلیارد تومانی روبرو شده است. نماد‌های خگستر، وبملت، خودرو، فملی، وپارس، ثعمرا، کسعدی، لپارس و فولاد از جمله دیگر نماد‌های دارای صف فروش هستند.

در آن سوی بازار تنها ۴۰ نماد صف خرید دارند که ارزش صف آن‌ها حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است. زاگرس با صف خرید ۴۱۵ میلیارد تومانی در رتبه اول ایستاده و عرضه اولیه ثامید با صف ۲۴۰ میلیارد تومانی در مقام دوم است. پترول حدود ۱۸۰ میلیارد تومان صف خرید دارد و پشت سر آن نماد‌های ارفع، شغدیر، فرابورس و ولپارس ایستاده‌اند.
 

آخرین مهلت پذیره‌نویسی صندوق پالایش

مهلت شرکت در پذیره‎نویسی واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق پالایش یکم تا ساعت دو بعد از ظهر امروز به پایان می‌رسد. هر کس می‌تواند تا سقف پنج میلیون تومان در مجموع دارا یکم و پالایشی یکم سرمایه‌گذاری کند. با توجه به وضعیت نماد‌های پالایشگاهی در دو روز اخیر، به کلی صرفه اقتصادی شرکت در این پذیره‌نویسی زیر سوال رفته است. امروز نماد‌های شتران و شبریز صف فروش داشتند و شپنا هم در آستانه تشکیل صف بود. 
 

زمان ثبت سفارش عرضه اولیه وسپهر

امروز یکشنبه ۲۹ شهریورماه عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری سپهر صادرات با نماد وسپهر ساعت یک تا پنج بعد از ظهر انجام می‌شود. در این عرضه اولیه هر نفر می‌تواند تا سقف هزار و ۱۰۰ سهم با قیمت حداکثر هزار و ۱۰ تومان سفارش خرید ثبت کند و این یعنی نقدینگی مورد نیاز برای شرکت در این عرضه اولیه نهایتا یک میلیون و ۱۱۱ هزار تومان خواهد بود. هرچند، با فرض مشارکت پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفری در این عرضه اولیه، احتمالا به هر نفر یک میلیون تومان خواهد رسید. سهام این شرکت در روز چهارشنبه به پرتفوی خریداران اضافه می‌شود و معاملات ثانویه از روز شنبه هفته آینده آغاز خواهد شد. وسپهر از زیرمجموعه‌های بانک صادرات است و اعلام کرده منابع حاصل از این عرضه اولیه را برای بازارگردانی در بورس و حمایت از سهام شرکت‌ها به کار خواهد گرفت. وسپهر بزرگترین عرضه اولیه تابستان امسال به حساب می‌آید.
 

ریزش ۴۷ هزار واحدی بورس در روز خونین بازار

شاخص بورس در پایان معاملات امروز یکشنبه ۳۰ شهریورماه با ریزش ۴۷ هزار و ۲۴۹ واحدی به رقم یک میلیون و ۶۵۲ هزار و ۲۴۵ واحد رسید که نشان از کاهش ۲.۷۸ درصدی شاخص کل دارد. شاخص هم‌وزن نیز امروز ۱.۳۱ درصد کاهش پیدا کرد و اغلب نماد‌های بازار با روند منفی روبرو بودند. طوری که حتی ۸۰ درصد بازار سرمایه تا پایان معاملات امروز به صف فروش رفت و ارزش کل صف‌های فروش به حدود ۹ هزار میلیارد تومان رسید. امروز نماد‌های فولاد، فارس، فملی، تاپیکو، وبملت، کگل و وغدیر بیشترین تاثیر را در ریزش شاخص از خود به جا گذاشتند. این در حالی است که فلزات اساسی در روز‌های گذشته عموما لیدر صعودی بازار بودند.  
 
جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز یکشنبه ۳۰ شهریورماه ۹۹
نقشه بازار در پایان معاملات روز یکشنبه ۳۰ شهریورماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)
بررسی نقشه سراسر قرمزرنگ بازار امروز نشان می‌دهد صرفا چند نماد محدود مثل پترول، زاگرس، شسینا، دی، فرابورس، ارفع، صبا، ثباغ، ریشمک و قنیشا وضعیت مطلوبی داشتند و اغلب نماد‌های بازار با کاهش پنج درصدی قیمت سهام روبرو شدند. بیشترین حجم معاملات مربوط به گروه پالایشگاه‌ها است که بخش اعظم آن‌ها امروز صف فروش داشتند. شپنا هم تا پایان معاملات در یک قدمی صف فروش قرار گرفت و تنها شبندر توانست از کاهش قیمت سهام فرار کند. محصولات شیمیایی آن برو بیای روز‌های گذشته را نداشتند و صرفا چند نماد در این گروه به رنگ سبز درآمده‌اند. بانک‌ها و فلزات اساسی هم وضعیت مشابهی را تجربه می‌کنند. صندوق‌های درآمد ثابت گروه صندوق‌های ETF را به رنگ تیره درآورده‌اند، اما بررسی وضعیت صندوق‌های سهامی نشان می‌دهد اغلب آن‌ها امروز بیش از پنج درصد ارزش خود را از دست داده‌اند. از جمله دارا یکم که قیمت واحد‌های آن امروز ۱۰ درصد سقوط کرد. 
 

کاهش ارزش معاملات به ۱۳ هزار میلیارد تومان

معامله‌گران امروز بورس بیش از شش میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی را در قالب یک میلیون و ۱۷۰ هزار معامله به ارزش ۹ هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند. اگر معاملات سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی فرابورس را هم در نظر بگیریم، ارزش کل معاملات بازار سرمایه به حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که نسبت به روز گذشته  و هفته قبل شاهد کاهش ارزش معاملات هستیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: