به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۷۵۲۹
|
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۴۶۱ هنرمند در کهگیلویه و بویراحمد که دارای پروانه تولید انفرادی هستند برای دریافت تسهیلات اشتغال به بانک معرفی شدند.
خبردنا: پریسا راد گفت: این هنرمندان پیش از این برای دریافت تسهیلات اشتغال در سامانه کارا نام نویسی کرده بودند.

وی با بیان اینکه هر یک از این هنرمندان ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی دریافت می کنند افزود: تاکنون ۱۶ هزار نفر از هنرمندان صنایع دستی استان شناسنامه دار شده اند.

راد با تاکید براینکه آموزش هنرمندان از اولویت های این اداره برای افزایش کیفیت محصولات تولیدی است گفت: از سال گذشته تاکنون هزار و۵۰۰ هنرمند در دوره های آموزشی شرکت کرده اند.

راد گفت: این دوره های آموزشی در ۱۴رشته صنایع دستی برگزار شده است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: هنرجویان صنایع دستی در رشته های حصیر بافی، استاندارد سازی، آشنایی با برند و برند سازی، آشنایی با نشان ملی و مهر اصالت، آشنایی با درجه بندی، آشنایی با بازاریابی، صادرات و واردات صنایع دستی در گمرک، آشنایی با نشان جغرافیایی، گلیم بافی، سبد بافی و چند رشته دیگر آموزش های لازم را فرا گرفتند.

راد از پیش بینی برگزاری دوره های آموزشی برای هزار و۲۰۰ هنرمند در سال جاری خبر داد و افزود: با توجه به انتشار ویروس کرونا این دوره ها هم اکنون به صورت آنلاین یا نیمه حضوری در حال برگزاری است.

وی استاندارد سازی و ثبت ملی رشته صنایع دستی گلیم مشته بهمئی را از دیگر برنامه های امسال عنوان کرد و گفت: از سال ۱۳۹۶ تاکنون چهار رشته صنایع دستی فراموش شده در استان با ثبت در فهرست آثار ملی و آموزش احیا شده اند.

راد افزود: نی چیت بافی، سیاه چادر بافی، گلیم برجسته و جاجیم بافی از رشته های صنایع دستی احیا شده در استان هستند.

گفتنی است سالانه ۲۱۸ هزار متر مربع انواع صنایع دستباف در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

بیشترین دست بافته‌ها نیز در شهرستان‌های دنا و گچساران تولید می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: