به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۷۶۶۷
|
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷

خبردنا: گمانه ‌زنی‌ها درباره کاندیدا‌های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری جدی‌تر از قبل شده است، زیرا برخی از آقایان صراحتا یا به صورت ضمنی نسبت به کاندیداتوری ابراز تمایل کرده و درباره برخی دیگر نیز خبر‌های قابل اطمینانی رسیده است. مثلا اینکه علی لاریجانی برای ورود به انتخابات از رهبری استجازه کرده است یا اینکه ابراهیم رئیسی عزم خود را برای کاندیداتوری جزم کرده است. همین چند روز قبل بود که نقوی حسینی، در گفتگو با نامه نیوز از اجماع اصولگرایان روی سعید جلیلی در صورت انصراف رئیسی از کاندیداتوری خبر دارد.

البته برخی از فعالان سیاسی نیز این خبر را رد می‌کنند و معتقدند که مجموعه اصولگرایی هنوز به یک تصمیم قطعی و جمعی درباره کاندیدای خود نرسیده است. یکی از این افرد محسن کوهکن، فعال سیاسی اصولگرا است. او در گفت‌وگویی با «نامه نیوز» با تاکید بر اینکه همه خبر‌های درباره کاندیدا‌های انتخابات آتی در حد گمانه‌زنی و احتمالات است، گفت: «من ترجیح میدهم که بر اساس احتمالات حرفی نزدم، اما تا جایی که اطلاع دارم مجموعه اصولگرایان هنوز سازوکاری را تعریف نکرده است که بر اساس آن به گزینه مشخصی رسیده و بگوید که مثلا اگر آقای رئیسی نیامد، گزینه بعدی جلیلی است و.... به عبارتی هرچند که نام‌ها و افراد مطرح شده بسیار توانمند و موثر باشند، اما زمان بیان اسامی الان نیست».

وی در پاسخ به اینکه کاندیداتوری ابراهیم رئیسی در انتخابات آتی چقدر محتمل است؟ گفت: «من با توجه به شناختی که ایشان در دستگاه قضایی دارند و برنامه‌ریزی‌هایی که برای ارتقای این قوه کرده‌اند استنباط می‌کنم که فعلا در میانه راه هستند و معمولا در چنین شرایطی افراد تصمیم نمی‌گیرند که کار شروع کرده را تمام کنند. البته یک احتمالی هم وجود دارد. به هرحال گاهی افراد خودشان تصمیم نگرفته‌اند وارد رقابت‌ها شوند، اما برخی دوستان، آشنایان و حتی منتقدان سابق مراجعه کرده، استدلال می‌کنند و نهایتا در تصمیم فرد اثرگذار می‌شوند. این را فقط درباره آقای رئیسی نمی‌گویم و یک بحث کلی است. به طور کلی امکان دارد که فرد به این نتیجه برسید که در جای دیگری بهتر می‌تواند خدمت کند. این دیگر به شرایط و زمان خاص خود برمی‌گردد».

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: «در مقطع فردی و با توجه به اطلاعاتی که دارم نظرم بیشتر به این سمت و سو است که ایشان در این انتخابات کاندیدا نشوند. مگر اینکه عده‌ای دعوت کنند و از ایشان بخواهند که وارد این عرصه شوند و ایشان هم به این نتیجه برسند که تکلیف‌شان حضور در انتخابات ریاست جمهوری است نه ادامه کار در قوه قضاییه. می‌دانم که آقای رئیسی تکلیف محور عمل می‌کند».

کوهکن همچنین در واکنش به اینکه برخی موضوع استجازه لاریجانی از رهبری برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری را مطرح می‌کنند، گفت: «من فکر می‌کنم این نحوه خبر دادن اصلا صحیح نیست، زیرا دشمنان آن طرف مرزی تحیلی غلط خواهند کرد و می‌گویند که مسیر انتخابات ریاست جمهوری استجازه از رهبری است. درحالی که این طور نیست و تاجایی که بنده مطلع هستم اگر هم در گذشته افرادی به رهبری مراجعه کرده و مشورتی گرفته‌اند، مقام معظم رهبری با یک بلند نظری و آینده‌نگری عمیق و دقیق برخورد کرده‌اند. من یاد ندارم که کسی را نهی کرده یا ترغیب کرده باشند که در انتخابات شرکت کنند.»

وی افزود: «رهبری هر وقت که نظر ارشادی داشتند، بیان کرده‌اند، اما در نهایت تصمیم‌گیری به عهده خود فرد بوده است لذا معتقدم که اکنون هم تاکید بر اینکه فردی از رهبری استجازه کرده است، صحیح نیست».

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین در پاسخ به پرسشی درباره احتمال کاندیداتوری لاریجانی نیز گفت: «من دیروز در ملاقاتی حضوری از ایشان در این باره سوال کردم و تایید نکردند».

نام:
ایمیل:
* نظر: