به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۷۷۶۱
|
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴

خبردنا: سید حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در برنامه «یه روز تازه» گفت: سال گذشته در این فصل یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن آنفولانزا وارد کردیم اما امسال با توجه به شرایط، میزان واردات ۱۰ برابری پیش‌بینی شد و قرار بود ۱۶ میلیون دوز واکسن آنفولانزا وارد کشور شود که تاکنون به دلیلی مشکلات تحریم یک میلیون و ۵۰۰ هزار دوز وارد و در مراکز بهداشت برای زنان باردار، گروه‌های پرخطر و کادر بهداشت و درمان توزیع شده است.

وی افزود: تلاش می‌کنیم تا آخر آبان ماه که فصل طلایی تزریق واکسن است این واکسن وارد شود، اما فعلا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دوز وارداتی به صورت رایگان به مراکز بهداشتی توزیع شد تا براساس اولویت به مردم تزریق شود، اما اگر مقادیر بعدی وارد شود برای افراد مسن و کودکان ۵ ماه تا ۶ سال به مبلغ ۴۴ هزار تومان عرضه می‌شود.

محمدی توضیح داد: واکسن را اسفندماه سال گذشته سفارش دادیم و امسال تا تیرماه نیز سفارش‌ها ادامه یافت؛ درحال حاضر نیز پولی بلوکه نشده و دو الی سه بار این پول مرجوع شده است و اکنون دنبال مسیر حمل‌و‌نقلی هستیم، که بتوانیم همه این ۱۶ میلیون دوز را وارد کنیم.

وی درباره چرایی نایاب شدن برخی داروهای موثر در درمان بیماری کرونا با وجود تولید در داخل کشور نیز گفت: جزو معدود کشور‌هایی هستیم که با شیوع بیماری کرونا دارو‌های آن را تولید کردیم، در حال حاضر رمدسیویر، فاوپیراویر، توسیلیزومب و ... در داخل تولید می شود و تنها در داروخانه‌های بیمارستانی قابل تهیه است، بنابراین بیمارستان‌ها نباید بیماران را برای تهیه این داروها روانه مراکز دیگر کنند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: این داروها را در بیمارستان‌ها به میزان زیاد توزیع کرده‌ایم و با توجه به وفور دارو اکنون قصد صادرات هم داریم و اگر مراکز درمانی و بیمارستانی کمبود دارند به سازمان غذا و دارو اطلاع دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر: