به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۷۷۹۸
|
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
۱۶ سال از عملیات اجرایی بهسازی و تعریض جاده دهدشت-سوق می‌گذرد ولی هنوز خبری از تکمیل این پروژه نیست و عنوان «جاده خون» را با خود یک می‌کشد.

به گزارش خبردنا، عدم بهسازی و تکمیل جاده دهدشت-سوق پس از گذشت بیش از 16 سال هنوز بدون جواب باقی مانده و در طی این مدت تعداد زیادی از اهالی شهر سوق و لنده به دلیل خرابی و غیراستاندارد بودن در این جاده جان خود را از دست داده و خانواده‌های زیادی داغدار شدند تا جایی که فعالان اجتماعی "جاده خون" را بر آن نام گذاشتند.

از گذشته تاکنون توسعه راه‌ها نقش پررنگی در توسعه اقتصادی و پیشرفت شهرها داشته و توسعه زیرساخت‌ها از الزامات مهم رشد اقتصادی و نیز افزایش رفاه عمومی به شمار می‌رود، سرمایه‌گذاری مستقیم بر روی زیرساخت‌ها سبب فراهم شدن امکانات تولیدی شده و فعالیت‌های اقتصادی را تحریک کرده و با کاهش هزینه‌های تجارت سبب بهبود رقابت‌پذیری شده و در نهایت به توسعه و رشد اقتصادی کمک می‌نماید.

در شهرهای بزرگ که میزان درآمدزایی و اشتغال رونق بیشتری دارد چنانچه به دقت بنگریم متوجه می‌شویم که چنین شهرهایی از زیرساخت‌ها و جاده‌های بسیار خوبی برخوردار بوده و حمل و نقل در این شهرها به مراتب بیشتر است و عکس این قضیه شهرهایی که از زیرساخت‌های مناسبی برخوردار نبوده و جاده‌های مناسبی ندارند نیز توسعه کمتری یافتند.

جاده دهدشت-سوق از گذشته تاکنون مهمترین مطالبه مردم شهرهای سوق و لنده بوده و در سال‌های گذشته جان عزیزان زیادی را گرفته و قتلگاهی برای مسافران شده است، حوادث خونین‌بار در این جاده 12 کیلومتری آنقدر زیاد بود که در سال‌های گذشته فعالان اجتماعی و شهروندان سوق لقب "جاده خون" را بر آن نام گذاشته و کمپینی با همین نام نیز در فضای مجازی راه‌اندازی کردند تا از این طریق صدای مظلومیت خود را به گوش مسئولان کشوری برسانند.

عنوان "جاده خون" و کمپین‌های مجازی آن در طی چند سال گذشته در فضای رسانه‌ای کهگیلویه و بویراحمد سرو صداهای زیادی به پا کرد اما در دولت‌های مختلف مسئولان یکی پس از دیگری آمدند و رفتند و هیچ توجهی به مطالبات مردم شهرهای سوق و لنده نشده تا همچنان جاده خون عزیزان بیشتری را داغدار کند.

در آخرین حادثه تلخ جاده دهدشت-سوق بر اثر بی‌احتیاطی و سرعت زیاد راننده یک خودرو و برخورد با خودروی دیگر حادثه خونین دیگری بوقوع پیوست و 5 نفر در این تصادف جان باختند، در پی این حادثه امام‌جمعه شهر سوق بیانیه تندی در رسانه‌ها صادر کرد و مسئولان استانی را به باد انتقاد گرفت و از عدم مسئولیت‌پذیری و بی‌تعهدی مدیران استانی گلایه کرد.

یکی از اهالی شهر سوق در خصوص مشکلات جاده دهدشت-سوق به خبرنگار تسنیم گفت: الان بیش از 15 سال است که این جاده مشکل دارد و هر روز حادثه تلخی در این جاده رخ می‌دهد اما با اینهمه همچنان مسئولان در این زمینه چاره‌اندیشی نکردند.

وی گفت: هر روز صبح وقتی از خانه بیرون می‌زنیم با توکل به خدا و با دلهره در این مسیر تردد می‌کنیم و خانواده‌های ما نیز نگران رفت‌و‌آمد ما در این مسیر هستند.

یکی از راننده‌های شهر سوق که روزانه از این مسیر تردد می‌کند، به خبرنگار تسنیم گفت: مشکلات این جاده یکی دوتا نیست که بتوان براحتی از کنار آنها گذشت و در هر کیلومتر این جاده روزانه هزاران خطر ما را تهدید می‌کند.

وی گفت: شغل ما رانندگی است و ناچاریم برای بدست آوردن رزق و روزی در این مسیر تردد کنیم اما خدا گواه است چنانچه فشار مشکلات زندگی و معیشتی نبود غیرممکن بود از این مسیر عبور و مرور کنم.

براساس گزارش میدانی خبرنگار تسنیم، علاوه بر اینکه آسفالت این جاده بسیار قدیمی بوده و در بعضی از قسمت‌ها به دلیل بارندگی گوشه‌های از جاده نشست کرده اما درصد بیشتر خرابی این جاده حدفاصل روستای دزک تا کل‌قیصر است و می‌طلبد پیمانکار این قسمت از جاده را با حساسیت بیشتری بهسازی کند.

 جاده دهدشت-سوق 12 کیلومتر بوده و عملیات ترمیم و بهسازی این جاده از سال 1385 در دستور کار قرار گرفته و از آن زمان تاکنون و با گذشت حدود 14 سال هنوز این جاده تکمیل نشده و مسئولان توپ کم‌کاری و بی‌مسئولیتی خود را به زمین دیگری انداخته و از زیر بار مسئولیت شانه‌خالی می‌کنند، در طی این سال‌ها اگر سالی یک کیلومتر از جاده ترمیم و بهسازی شده بود، الان دیگر این جاده تکمیل شده بود.

امام جمعه شهرسوق در این باره گفت: باتوجه به اینکه برنامه دولت در تکمیل پروژه‌ها، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام بود اما متأسفانه پروژه جاده دهدشت-سوق به دلیل عدم تخصیص اعتبار کافی سالهاست که بی‌سرانجام باقی مانده است.

حجت‌الاسلام کیانی‌اصل با اشاره به بی‌عدالتی‌های برخی از مسئولین گفت: بی‌عدالتی برخی از مسئولان و داشتن نگرش‌های سیاسی، جناحی، قومی و فامیلی در طی این سال‌ها سبب شده اعتبارات مورد نیاز به جاده دهدشت-سوق تخصیص داده نشود و کلاف سردرگم این پروژه بازنشده باقی بماند.

وی با بیان اینکه مدیران ما جهت تزریق اعتبارات به پروژه‌ها زبان لازم را ندارند که از استاندار و برنامه و بودجه استان رایزنی کنند و گویا ترس دارند، عنوان کرد: مسئولی که به صندلی خود تکیه دهد و منتظر واگذاری اعتبارات باشد کار خاصی انجام نمی‌دهد، مسئول باید برای دریافت اعتبارات چانه‌زنی کند.

امام‌جمعه سوق تصریح کرد: در حال حاضر که بخش‌هایی از جاده از جمله زیرسازی، خاکبرداری و تعریض آن صورت گرفته استانداردهای لازم یک جاده درست و اصولی را ندارد و همین اقدامات غیرتخصصی سبب شده که هرساله شاهد فرسوده شدن جاده باشیم.

وی عنوان کرد: یکی از مهمترین مشکلات این جاده حل نشدن مشکل نقاط حادثه‌خیز است و راه و شهرسازی در این زمینه اعتبار لازم را ندارد، چنانچه نقاط حادثه‌خیز جاده قبل از عملیات روکش برطرف نشود بازهم حوادث تلخ دیگری را شاهد هستیم.

حجت‌الاسلام کیانی‌اصل با بیان اینکه با تخصیص اعتبارات قطره‌چکانی مشکل این جاده حل نمی‌شود، خاطرنشان کرد: مسئولان استانی به ویژه استاندار باید در این زمینه توجه ویژه‌ای داشته باشد تا این پروژه به سرانجام برسد، می‌طلبد از اعتبارات سایر پروژه‌ها به این پروژه کمک کند و عدم تکمیل این جاده 12 کیلومتری پس از گذشت 15 سال مایه شرمساری می‌شود.

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: جاده دهدشت-سوق فاقد علائم هشدار دهنده راهنمایی و رانندگی و خط‌کشی بوده و فریادهای ما در این سال‌ها تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

بهنام ویسی‌پور افزود: با دستگاهی که به وظیفه خود عمل نکند تعارفی نداریم و در حوادثی که در این جاده رخ دهد چنانچه دستگاهی مقصر باشد پرونده تخلف آن را به مراجع قضایی ارسال می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که این جاده دارد مردم باید بیشتر مواظب سلامتی خود باشند، جهت رسیدگی به وضعیت این جاده مکاتبات لازم را انجام دادیم، باتوجه به عرض 20 متر جاده در این زمینه مشکلی نداریم اما در خصوص علائم‌گذاری، خط‌کشی و جداکننده باید هرچه زودتر اقدام شود.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: در پروژه جاده دهدشت-سوق پس از آغاز عملیات اجرایی طرح قدیم جاده را مبنا قرار داده و براساس آن جاده را تعریض کردند و در برخی موارد استانداردهای لازم را برای این جاده لحاظ نکردند.

پژمان نیک‌اقبالی افزود: براساس تعریف کلی جاده دهدشت-سوق یک راه اصلی درجه یک محسوب شده که حداکثر سرعت تردد در این جاده 90 کیلومتر است و بالاتر از آن تخلف است.

وی تصریح کرد: عملیات خاکبرداری این پروژه در سال‌های گذشته با تغییر چند پیمانکار به پایان رسیده و در نقطه سه‌راهی چنگلوا به دلیل عبور لوله گاز محدودیت‌های وجود دارد و آن چیزی که در تعهد راه و شهرسازی بوده روکش کردن تمام مسیر است.

مدیرکل راه و شهرسازی با بیان اینکه میزان اعتبار لازم برای روکش کردن 15 کیلومتر جاده دهدشت-سوق بالغ بر 220 میلیارد ریال است، بیان کرد: میزان اعتباری که امسال برای این پروژه تعیین شده مبلغ 20 میلیارد ریال بوده اما اداره کل راه و شهرسازی تصمیم دارد با تعهد خود سه برابر این مبلغ یعنی 60 میلیارد ریال را به این پروژه اختصاص دهد تا بتوانیم بخشی از پروژه را به جلو ببریم.

وی با اشاره به اینکه این مسیر تنها راه ارتباطی دهدشت به سوق بوده عنوان کرد: اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به عنوان متولی نگهداری جاده‌ها وظیفه دارد همگام با اداره راه و شهرسازی وظیفه خود شامل خط‌کشی‌ها و نصب علائم راهنمایی و رانندگی را نیز انجام بدهد.

نیک‌اقبالی با اشاره به انجام مکاتبات لازم با معاون وزیر راه‌ و شهرسازی برای کمک‌گرفتن از پروژه‌های ملی و تزریق اعتبار به این پروژه، گفت: امیدواریم با همکاری و همت همه‌جانبه مسئولین استانی بخصوص نمایندگان مجلس بتوانیم اعتبارات بیشتری برای این پروژه جذب نموده تا علاوه بر رفع نقاط حادثه‌خیز در کوتاه‌مدت، شرایط مطلوب‌تری در دراز‌ مدت برای این پروژه فراهم کنیم.

وی باتوجه به دغدغه عمومی درخصوص پیشرفت این پروژه خاطرنشان کرد: باتوجه به تخصیص 3 برابری اعتبار در این پروژه، پیمانکار نیز انتخاب شده و ظرف چند روز آینده عملیات روکش‌کردن آسفالت را انجام می‌دهد و چنانچه بر حسب ضرورت نیاز باشد به جای روکش کردن به مسائل دیگری پرداخته شود حتمأ در این خصوص تجدید نظر می‌کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این باره گفت: براساس نامه ارسالی سازمان راهداری در اسفندماه 1393، راهداری مؤظف شده از تحویل و بهره‌برداری پروژه‌های بهسازی و راهسازی فاقد تجهیزات ایمنی ضروری و ناقص خودداری کند.

سید محمدحسین نصیری راد افزود: باتوجه به محدودیت‌های مالی در حوزه راهداری قادر به تأمین و تخصیص منابع اعتباری لازم جهت تکمیل الزامات ایمنی پروژه‌های فاقد تجهیزات ایمنی و ناقص نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به آیین‌نامه‌ ارسالی در صورت عدم رعایت الزامات مربوطه بخصوص علائم، تجهیزات و تأسیسات ایمنی راه و ضوابط طرح هندسی در صورت تایید و تحویل و نیز بهره‌برداری پروژه مسئولیت‌های مرتبط با تحویل گیرنده است.

گزارش: سید مصطفی گنجی

نام:
ایمیل:
* نظر: