به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۷۸۰۵
|
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
گزارش هایی مبنی بر تاخیر در شروع بارندگی های پاییزی و افزایش قیمت نهاده های کشاورزی از دغدغه های این روزهای بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد همزمان با فصل پاییز و آغاز کشت محصولات زراعی است.

به گزارش خبردنا، آمار موجود حکایت از دیم بودن نیمی از زمین های زراعی استان دارد و آن طور که بهره برداران بخش کشاورزی استان می گویند: با توجه به قیمت بالای نهاده های کشاورزی کشت در این زمین ها در شرایط کنونی ریسک بزرگی است.

کشاورزانی که هم  زمین آبی دارند با اشاره به افزایش چند برابری قیمت نهاده های کشاورزی معتقدند که در این شرایط کشت مقرون به صرفه نیست.

اگرچه دولت با اعلام قیمت خرید تضمینی گندم به نرخ ۴۰هزار ریال برای سال زراعی جاری که افزایش چشمگیری نسبت به سال قبل دارد سعی در تشویق کشاورزان به کشت دارد اما با یک حساب سرانگشتی می توان حدس زد که قیمت تمام شده محصولات تولیدی افزایش چشمگیری خواهد یافت.

تابستان امسال هر کیلوگرم گندم معمولی به قیمت ۲۵هزار ریال و هر کیلوگرم گندم دوروم به نرخ ۲۶هزار ریال از کشاورزان خرید تضمینی شد.

۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است  که این آمار گویای نقش محصولات زراعی در درآمد کشاورزان این استان است.
بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد سالانه ۹۱۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی تولید می کنند که نیمی از آن محصولات زراعی است.

مسئولان بخش کشاورزی معتقدند باتوجه به اینکه دولت نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری  را چهار هزار تومان تعیین کرده است بنابراین بخشی از هزینه‌های افزایش قیمت کودشیمیایی برای کشاورزان جبران می‌شود.

آنان تاکیدمی کنند: چنانچه متوسط برداشت گندم در هر هکتار چهار تن محاسبه شود، هزینه تولید در هکتار با احتساب افزایش قیمت کودهای پتاسه و فسفاته  بیشتر خواهد شد.

کارشناسان امور کشاورزی هم می گویند:کودهای پتاسه و فسفاته وارداتی هستند و با توجه به اینکه ارز دولتی برای خرید آنها حذف و با نرخ آزاد دلار محاسبه می شود در برخی موارد تا هشت برابر نیز افزایش قیمت داشته اند.

آنان می گویند:نرخ کود اوره نیز که ۸۰ درصد کود مصرفی کشاورزان استان را تشکیل می دهد و برای کشت پاییزه استفاده می شود نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته و با قیمت پارسال هرکیسه ۵۶ هزار تومان به فروش می رسد.

دیدگاه کشاورزان

یک بهره برداری حوزه پاکوه در گچساران با اشاره به اینکه قیمت شخم هر هکتار مزرعه ۲۰۰هزار تومان است و برای هر هکتار زمین چهار کیسه ۵۰ کیلویی کودسیاه وسفید نیاز است گفت: تولید محصولات زراعی در این شرایط مقرون به صرفه نیست.

هوشنگ عبدالخانی  که ۲۰ هکتار زمین آبی برای کشت دارد،افزود:اختصاص سوخت به ماشین آلات کشاورزی در فصل کشت از راهکارهای حمایت از فعالان تولید محصولات زراعی در کهگیلویه و بویراحمد است. 

وی بیان کرد:برای کشت هر هکتار زمین آبی ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم بذر در مزارع آبی نیاز است که این آمار گواهی بر بالا بودن هزینه تمام شده محصولات زراعی است.

یک مالک زمین های دیم در شهرستان باشت با اشاره به اینکه هواشناسی اعلام کرده میزان بارش پاییزی در کهگیلویه و بویراحمد کمتر از نرمال است و باران در پاییز امسال دیرهنگام شروع می شود گفت: کشت در زمین های دیم با ریسک زیادی همراه است.

احمد حسینی افزود: سال های گذشته تجربیات تلخی از نابودشدن محصولات زراعی در زمین های دیم به علت تاخیر در بارندگی ها داشته ایم.

وی با اشاره اینکه شخم هر هکتار زمین کشاورزی دیم ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار تومان برای کشاورز هزینه در بر دارد تاکید کرد: با توجه به قیمت نهاده های کشاورزی هزینه مورد نیاز برای کشت نسبت به پارسال افزایش چشمگیر یافته است.

حسینی با یادآوری مخارج زندگی در این شرایط سخت اقتصادی واینکه کشاورزی تنها درآمد آنان استاز مسئولان خواست برای رفع این چالش ها چاره اندیشی کنند.

افزایش قیمت نهاده های کشاورزی 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: قیمت نهاده های کشاورزی در پاییز امسال افزایش چشمگیری یافته است به طوری که نرخ کود تا چند برابر بیشتر شده است.

شهرام عسکری افزود: با توجه به بنیه ضعیف بهره برداران کهگیلویه و بویراحمدی ،افزایش قیمت نهاده های کشاورزی و هزینه های شخم کار برای کشاورزان سخت شده است.

وی بیان کرد: دولت با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده سعی کرده است بخشی از این چالش ها را جبران کند اما سرمایه کشاورزان کهگیلویه وبویراحمد برای تامین هزینه های کشت اندک است.

کمبود کود

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پیش بینی کشت پاییزه گندم آبی و دیم،کلزا و جو آبی و دیم در ۱۳۰ هزار هکتار از مزارع استان گفت: بهره برداران با کمبود کودهای وارداتی مانند فسفات و پتاس روبه رو هستند.

عیسی راستین نسب ابراز داشت: مسئولان در تلاش برای تامین کود مورد نیاز بهره برداران در کشت پاییزه هستند و مشکلی برای تامین کود اوره در کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد.

وی در مورد بذر نیز گفت: هشت هزار و۴۰۰ تن بذر ضدعفونی شده برای انجام کشت پاییزه محصولات زراعی در کهگیلویه و بویراحمد تامین شده است.

راستین نسب ابراز داشت:۱۳۰ هزار هکتار مزرعه به کشت پاییزه محصولات زراعی در کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافته است.

تابستان امسال ۶۸هزار تن گندم در کهگیلویه و بویراحمد خرید تضمینی شد که از این میزان هشت هزار و ۴۰۰ تن گندم بذری بوده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه پارسال ۷۳ هزار تن گندم بذری و سیلویی در استان خرید تضمینی شده بود افزود: نیمه نخست امسال برخی کشاورزان به دلیل پایین بودن نرخ گندم اقدام به کاشت محصولات سبزی و صیفی کردند.

راستین نسب همچنین از خرید تضمینی ۲ هزار و ۴۰۰ تن دانه های روغنی کلزا از کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد در بهار و تابستان امسال خبر داد.

وی با اشاره به نیاز کشور به دانه های روغنی کلزا و نیاز به آب کمتر این محصول نسبت به سایر محصولات زراعی تصریح کرد:دولت از توسعه کشت این محصول حمایت می کند.

کاهش بارندگی در پاییز

 کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: : پیش بینی ها نشان می دهد بارندگی ها در پاییز امسال کمتر ازحد نرمال خواهد بود و این بارندگی ها با تاخیر آغاز می شود.

ولی بهره مند اظهار داشت: میزان بارش های پاییز امسال استان در ماه های مهر و آبان ماه بسیار ضعیف خواهد بود.

وی افزود: پیش بینی می شود به طور محدود اواخر آبان ماه ۲ بارندگی داشته باشیم.

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بارش ها به طور کلی از آذرماه امسال آغاز می شوند و پیش بینی سه مورد بارندگی وجود دارد.

بهره مند عنوان کرد: بررسی نقشه های پیش یابی هواشناسی نشان می دهد، میزان بارش ها در فصل زمستان استان نرمال خواهد بود.

سال هایی که کمتر از میانگین بلند مدت در منطقه ای باران ببارد را خشکسالی و بیشتر از این میانگین را ترسالی می خوانند.

برنامه های بلند مدت برای حمایت از تولید

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تبدیل زمین های دیم به آبی از برنامه های دولت برای افزایش درآمدکشاورزان در چشم انداز بلند مدت است.

عبدالعلی بهاءالدینی با اشاره به اینکه ۲۷۲ هزار هکتار زمین کشاورزی در این استان وجود دارد که ۸۵هزار هکتار آن آبی است  تاکید کرد: بهره برداران زمین های آبی دغدغه ای برای به بار نشستن زحمات خود در فصل برداشت ندارند و از درآمد پایدار اطمینان دارند.

وی بیان کرد:  بیش از ۴۲ درصد از زمین های کشاورزی آبی استان تاکنون به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است.

بهاءالدینی اظهار داشت: تا اکنون ۳۶ هزار هکتار از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شده است.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت:۴۴ درصد طرح‌های آبیاری نوین این استان معادل ۱۶ هزار هکتار در دولت تدبیر و امید انجام شده است.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اجرای سیستم های نوین آبیاری در هر هکتار زمین کشاورزی، چهار هزار و ۵۰۰ متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب را در پی دارد.

وی افزایش بهره‌وری، سهولت آبیاری، امکان آبیاری زمین‌های شیب دار و جلوگیری از شست و شوی بی‌رویه خاک، صرفه جویی در نیروی کار و پیشگیری از کارهای سخت را از جمله مزایای استفاده از روش‌های نوین آبیاری ذکر کرد.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: احداث سدهای خاکی و بتنی،ساخت استخرها و خط انتقال آب،ایستگاه های پمپاژ و ساخت کانال های آبیاری از دیگر برنامه های در دست اجرای استان برای افزایش درآمد پایدار بهره برداران حوزه کشاورزی استان است.

استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد یک درصد مساحت ایران را در اختیار دارد.

این استان با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد./ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر: