به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۷۸۵۷
|
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳
خبردنا: در روزهای اخیر، حسن روحانی جمله ای گفت که متعاقب آن آماج حملاتی قرار گرفت که آغازگرش کیهان بود.

روحانی گفته بود امام حسن(ع) صلح کرد چون اکثریت خواهان صلح بودند.

این جمله بر جریان سیاسی کیهان بسیار گران آمد و این روزنامه در تیتر یک خود، روحانی را متهم به تحریف تاریخ کرد و سپس اصولگرایان این خط را ادامه دادند و حتی کاریکاتور کشیدند که در آن، فردی با لباس بنفش (رنگ انتخاباتی روحانی) تیری به سمت تابوت امام حسن(ع) شلیک می کند که از کلمه "تحریف" درست شده است. حتی برخی اذناب این جریان به مراجع تاختند که چرا در برابر روحانی موضع نگرفتند؟!

قصد قضاوت بین دو نگاه روحانی و کیهان نداریم و تنها می خواهیم سندی بیاوریم تا معلوم شود تحریف گر و مغرض کیست؟ اما مهم تر این است که جریان اصولگرا که داعیه دینداری دارد، به جای آن که مفاهیم و تعالیم دین را از منابع اصلی بگیرد و بدان استناد کند، به چنان افول و سقوطی دچار شده که حتی دین خود را هم از استنباطات شخصی مندرج در کیهان می گیرد و بر اساس نوشته های این روزنامه، قضاوت می کند و سیاست ورزی می کند و موضع می گیرد و عمل می کند.

البته اسلام با این روند مخرب، از بین نخواهد رفت که "انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون" اما جریان اصولگرا اگر می خواهد نسبت ادعایی اش با اسلام را حفظ کند، باید به منابع اصلی دین بازگشت کند و خود را از دست قرائت های دینی بی پایه یک روزنامه برهاند.

اما در فقره صلح امام حسن(ع) آیا صلح خواهی اکثر مردم، علت یا دستکم یکی از علل صحح ایشان بود یاخیر؟ کیهان می گوید خیر و روحانی تحریف تاریخ کرده است.

حال به صفحه 221 «الأخبار الطِّوال» مراجعه می کنیم، جایی که حجربن عدی به امام حسن (ع) اعتراض می‌کند؛ چرا صلح کردی؟ و این سوال بر آن حضرت گران آمد و فرمود:

«إنّي رأيتُ هوی عُظْمِ النّاسِ في الصُّلح، وکرِهوا الحربَ، فلم أُحِبَّ أنْ أَحمِلَهم علی ما يَکرَهونَ، فصالحتُ بُقْياً‌ علی شيعتنا خاصّةً من القتلِ، دفعَ هذه الحروب إلی يومٍ مّا، فإن اللهَ کلّ يومٍ هو في شأنٍ».

یعنی: «تمايل اکثر مردم را در صلح دیدم و اینکه از جنگ گریزانند، من نخواستم آنان را به چیزی وادار کنم از آن چیزی که از آن دوری می کنند و روی برگردانند و آن جنگ و خون ریزی بود، لذا صلح کردم برای ابقاء و حفظ پيروان و شیعیان راستین، من چنین نتیجه گیری نمودم که جنگ را موکول به زمان دیگری کنم، پس جنگ را به روز دیگری واگذار کردم. تکلیف انسان بر اساس اوامر الهی هر روز به گونه‌ای است که باید آن را مناسب انجام دهد.»

واقعاً چه کسی تاریخ را تحریف کرده و خود را به دروغ و تقلب، ملاک دین می داند؟ آیا زمان آن نرسیده است که اصولگرایان به خود آیند و دین و دنیای خود را از مدار توهمات کیهانی نجات دهند؟!
 
عصرایران
نام:
ایمیل:
* نظر: