به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۸۰۳
|
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷
خبردنا – سید ابوالحسن حسینی نیک : اخیرا در سایت " خبردنا " مطلبی تحت عنوان یک" لیککی "عامل شکست"آریوبرزن" و سقوط "هخامنشیان " بازتاب زیادی به خصوص در ایل بزرگ بهمئی داشت.

 بر این اساس بر آن شدیم تا  در متن حاضر با توجه به مطالعات صورت گرفته  به این مهم که در جهت تحریف حقایق تاریخی صورت می پذیرد پاسخ داده شود.

همگان اهل تاریخ و تاریخ اجتماعی می دانند، امروزه از داستانهای تاریخی، که به فراوانی بجای تاریخ علمی وجود دارد،  سوء استفاده های سیاسی می شود همچنین باید توجه داشت از ابتدای قرن 21 دور جدید تمدن بشری آغاز شده است به گونه ای که تاریخ تمدن وارد مراحل حساس خود می شود. سرعت تحولات زیاد است و باید با دقت پژوهشی تمام موضوعات و مسائل را زیر نظر    داشت. زیرا غفلت و کوتاهی از این مهم، تبعات سیاسی، اقتصادی، امنیتی، تاریخی و نظامی فراوانی برای هر کشور و منطقه ای  خواهند داشت.

به هر حال با توجه به متون تاریخی یونان، یکی از سرداران بزرگ تاریخ ایران در زمان هخامنشیان آریوبرزن بود. در سومین جنگ اسکندر مقدونی با ایرانیان که به جنگ آربل Arbel یا گوگامل Gqugamele مشهور است در سال ۳۳۱ پیش از میلاد بابل، شوش، استخر (در استان فارس کنونی) را از آن خود ساخت و تصمیم به دست یافتن به پارسه گرفت و به سوی پایتخت ایران حرکت کرد که "آریوبرزن" سردار ایرانی از سرزمین خود با شجاعت دفاع کرد و سرانجام در این راه کشته شد.

البته در چند دهه اخیر پژوهش ها و تالیفات تاریخی در کشور و استان "کهگیلویه و بویراحمد" صورت گرفته است. در این  تالیفات تاریخی به شرح نبرد اسکندر مقدونی و آریوبرزن پرداخته اند. این اقدامات اگر چه تا حدودی خوب بوده اما خالی از اشکال و نقد هم نیست.
                                                                            

شایان ذکر است، شرح ما وقع نبرد آریوبرزن با اسکندر مقدونی یکی از این حوادث تاریخی است که از یک طرف به خاطر ریشه قومی و اجدادی آریوبرزن و از طرف دیگر محل وقوع درگیری این دو سردار، جای شک و مناقشه بین اقوام ایرانی به خصوص مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد شده که هر از چندگاهی به رسانه ها کشیده می شود.

نویسنده متن  سعی بر آن دارد که در حد بضاعت علمی خود به این مهم بپردازد.

1.    متون تاریخی دوره باستان ایران معمولا برگرفته از: یکسری روایت های بیشتر مذهبی از دوره ساسانی یا کتیبه های تاریخی  و تاریخ نگاری ها می باشد که عموما هیچ گونه تاریخ نگار ایرانی در زمان هخامنشینی وجود نداشت. یا هیچ متن تاریخی که توسط یک مورخ ایرانی نوشته شده باشد به دست ما نرسیده است.

2.    وقتی یک واقع تاریخی را با جزئیات آن تعریف و تشریح می کنند باید به لحاظ پژوهشی به آن شک کرد.  از این رو، نبرد اسکندر مقدونی و آریوبرزن  تقریبا 2500 سال از آن می گذرد و ایران در آن موقع تاریخ نگار نداشت و از طرف دیگر در متون تاریخ یونانی معمولا قومیت ها را به اسم عام به کار برده اند و اشاره ای به جزئیات نکرده اند.

مثل پارسیها، مادیها، بابلیها و... پس اینکه بعضی از متون تاریخی می نویسند یک سرباز لیکیایی  اسکندر مقدونی را برای حمله به تخت جمشید راهنمایی کرده به لحاظ علمی محل شک و تردید است. یا برای حقانیت و شفاف شدن این موضوع مهم، منابع یا ماخذ مطلب فوق برای افکار عمومی، بهتر است ذکر شود. البته متن زیر که توسط "استاین" مطالعه و بر گرفته از متون یونانی است این موضوع را مشخص کرده و نوشته اسرای ایرانی نه لیکیایی.

But for rich rewards, his prisoners, led him at night through unobserved roundabouts to the rear of the Persian position while Craterus remained with a force in the camp
(Arrian 3.18.5-6; Curtius 5.4.29; see also W. Heckel, "Alexander at the Persian Gates,” Athenaeum 58, 1980, pp. 168ff.; attempted reconstruction of the route in Stein, op.
cit., pp. 23ff.)

3.عده ای آریوبرزن را از اجداد کرد ها و عده ای دیگر از لرها می دانند. در کتاب "اتیلا" نوشته "لویزدول" آمده که در آخرین نبرد اسکندر که از شجاعت آریوبرزن خوشش آمده بود به او پیشنهاد داده بودکه تسلیم شود تا مجبور به کشتن او نشود ولی آریوبرزن گفته بود:

"شاهنشاه ایران مرا به اینجا فرستاده تا از این مکان دفاع کنم و من تا جان در بدن دارم از این مکان دفاع خواهم کرد." آریو برزن در متن فوق مشخص نیست از کجا و مال چه منطقه ای از ایران آن روز بوده است.

یا در زبان و فرهنگ کردی، آريو اشاره به نژاد اين سردار آريايي دارد و برزن كه اكنون در زبان كردي برزان يا بارزان خوانده مي شود به معني بلندي، سربلندي و تركيب اين دو كلمه كه احتمالا لقب اين سردار بوده و به معني آريائي سرفراز مي باشد.

شايان ذكر است كردها نژاد خود را (ئاري) تلفظ مي كنند و اسم برزان يا بارزان نيز در ميان اکراد بسيار متداول است. آریوبرزن یونانی شده اسم فارسی  Ārya-bṛzāna است.

ARIOBARZANES, Greek form of an Old Iranian proper name *Ārya-bṛzāna-, perhaps signifying "exalting the Aryans;”

از طرف دیگر،  قوم " لر " که منطقه "کهگیلویه و بویراحمد " هم  بخشی از این قوم می باشند "آریوبرزن"  را هم از خود می دانند.

و این در حالی است که با توجه به متون یونانی و در متن زیر هم مشخص است، "آریوبرزن" نوه دختری اردشیر دوم  سلسله هخامنشی می باشد و به هیچ قومیتی هم اشاره نشده است.

Son of the famous Artabazus and grandson of Pharnabazus, satrap of the Hellespontine Phrygia, and Apamā, daughter of Artaxerxes II (Arrian, Anabasis 3.18.3, 23.7 with [J.] Kaerst in Pauly-Wissowa, II, col. 883, no. 4; K. J. Beloch in Janus: Festschrift für Lehmann-Haupt, Vienna, 1921, pp. 8f.; H. Berve, Das Alexanderreich auf prosopographischer Grundlage, Munich, 1926, II, pp. 60, 82-83)

4.    در خصوص مکان و منطقه ای که اسکندر مقدونی با آریوبرزن وارد جنگ شده است روایت های متفاوت تاریخی وجود دارد. کردها می گویند جنگ آربل Arbel یا گوگامل Gqugamele درمنطقه آربلا در كردستان عراق كنوني به وقوع پيوست.

در بعضی ازمتون تاریخی تنگه تکاپ واقع بین بهبهان امروزی و منطقه بهمئی "کهگیلویه بزرگ " و بعضی محققان و متون تاریخی دیگر تنگ تامرادی و حوالی اردکان فارس را محل جنگ این دو سردار یونانی و ایرانی می دانند. اما  آن چیزی که "استاین" از متون یونانی نوشته و در متن زیر آمده بدین گونه است.

تنگه کاش یا کاس "Tang-e Ḵāṣ "در مسیر موازی با دشت بیضا  و یک دره کوچک در 16 کیلومتری رودخانه شول در شرق اردکان به وقوع پیوسته است.

The defensive position selected by Ariobarzanes lay on the shorter mountainous track, and was called the Persian Gate (Arrian, Anabasis 3.18.2; Strabo, Geography 15.3.6) or (if one approached it from Persis) the Susian Gate/Rock (Curtius 5.3.17; Diodorus 17.68.1). The site is generally sought at the   Tang-e Ḵāṣ, a narrow defile flanked by parallel ridges which links the Dašt-e Bayżā with a little valley sixteen km from the Šūl river in East Ardakān (Stein, op. cit., 23ff.).

البته بعضی از محققان بنا به دید خود در موارد و موضوعات تاریخی تفسیرهایی داشته اند که بعد از گذشت چندین سال با توجه به پژوهش های جدید علم تاریخ، مطالعات قبلی به نوعی رد شده اند مانند: "ابن حوقل"، با دیدن نقش برجسته داریوش و اسیران، فکر کرد که داریوش یک معلم و جلوی دانش آموزان ایستاده است. او کمان داریوش را شلاقی تصور کرد که به عنوان معلم برای تنبیه بچه¬ها از آن استفاده می کرد.

"آبل پینس" فرانسوی از یاران رابرت شرلی انگلیس در زمان حکومت صفویه،  نقش برجسته ها و کتیبه های بیستون را که بالای صخره قرار گرفته بود، عروج عیسی توصیف کرد.

"ژاردن" فرانسوی نگاره بیستون را صلیبی با 12 حواری انگاشت. "روبرت کرپورتر" نگاره بیستون را صحنه ای از تورات و نمایندگان قوم بنی اسرائیل دانست که در حضور سلمانصر شاه آشور هستند.
پس بر اساس متن حاضر می توان گفت:

1- در آن روز ایران، فقط یک "آریوبرزن" نبوده بلکه چندین"آریوبرزن" وجود داشت.

2- روایت های که از جنگ آربل Arbel یا گوگامل Gqugamele بین اسکندر مقدونی و آریوبرزن وجود دارد بیشتر یونانی است.

3- در این روایت های تاریخی یونانی اشاره به اسرای ایرانی شده و کلمه لیکیایی وجود ندارد.

4- محل وقوع جنگ بین این دو سردار تنگ "کاش یا کاس" Tang-e Ḵāṣ نزدیکی رودخانه شول در شرق اردکان فارس است. خامسا، نژاد و اجداد آریو برزن هم دقیقا مشخص نیست از چه اقوام و منطقه  ایران آن روز بود. با توجه به مطالعات استاین که بر گرفته از متون تاریخی یونانی است آریوبرزن را نوه دختری اردشیر دوم هخامنشی می داند.


تذکر :

آنچه گفته شد مطالعه نگارنده از " آریو برزن " بدون در نظر گرفتن تعصبات خاص است . امید است سایر محققان و اندیشمندان با نقد این مطلب بر  باز شدن فضای بحث و گفتگو در خصوص مسائل تاریخی فراتر از مسائل قومی و قبیله ای و بصورت علمی و مستند با ذکر منبع و مرجع همت گمارند . 

از نقد  دوستان استقبال و در پژوهش های خود از آنان بهره می گیریم .  


شرح عکس : ** برخی محققان معتقدند این مکان ( عکس خبر)  آرامگاه "آریو برزن" است





    

انتشار یافته: ۱۸۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
تاریخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
5
16
اگه اینطوری باید بخش بزرگی از تاریخ استان بازنگری و اصلاح بشه
محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
7
14
کار بی نظریه واقعا دست مریزاد
منطقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
2
3
اقای عادل خان علیبازی هنوز هم میخوای بگی این اقا مصطفی جنابعالی از ارزشمند هاست ؟!!!
دل وخون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
9
9
قربون دستت برم آبی پاکی رو ریختی رو دست همه یکی میگفت باشتیه یکی میگفت بویراحمدی. یکی میگفت بهمئی یکی میگفت بهبهانی تو نمیدانی آین سردار بیچاره چقد خودش اذیت شد در آن زمان ودر این چند سال چه مسولین اذیت کرد. حالا این دوبرگ مقاله 150 هزار برگ تاریخ استانه را دم باد. ای بنازمت برای همیشه دعوای آریوبرزن را در استان خاتمه دادید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
23
33
اقایونی که با برگشت به گذشته به دنبال مطرح کردن خودتون هستید . میدونید استان ما در همه زمینه ها در بین اسنتاهنهای کشور آخر هست؟ بیکاری بیسوادی وووووووو. گذشته چه افتخاری داره که دوست دارید هی از گذشته تاریک حرف بزنید. مطمئنا ما اگر گذشته خوبی داشتیم الان حالمون هم باید خوب می بود. خودتونو مسخره کردین. کی فلانی کی بهمانی کی زهر ماری. خجالت بکشید بابا. آریو بزرزن مال 2500 سال قبل به ما چه ربطی داره؟
ول کنید بابا. تمام جوان از بیکاری و اعتیاد دارن خودکشی میکنین. اگه شماها چیزی بلدین راجه به اینها راه حل بدین. هی نمیدونم تلگرام ضرغام پور به مصدق رو چاپ میکنین و بهش افتخار میکنین. بابا این کارهای خاله زنکی را کنار بگذارین. ببینید ما الان کجا قرار داریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عصبانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
22
23
کسی که با عصابنیت همه چیز را زیر سوال میبره حتما یک چیزی میندونه یا اصلا نمیدونه اگر چیزی میدونی خودت راهکار بده. برادر ناشناس
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
11
15
راهکارم ا اینه که باید از سنت دل بکنیم . ما باید سنت را پلی کنیم برای عبور به مدرنیته.
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
6
11
احسنت نویسنده محترم،انصافا تو استان ما همه مطالب که نوشته می شه از منابع غیره علمی می باشند
میثم مردانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
9
18
آریو برزن اخرین سردار هخامنشی طبق کتب تاریخی بزرگ ایران و حتی جهان متعلق به جنوب غرب ایران ،بویر احمد کنونی،که متاسفانه این روزها درگیر جهل افرادی که به دنبال نام اند و در پی تغییر نام آنند که سند هویت و شناسنامه ماست .آریو برزن به گفته کتب تاریخی و جنگهای وی با سپاه اسکندر در بویر احمد اتفاق افتاده که این خود گواهی دیگر بر بویر احمدی بودن آریو برزن می باشد زیرا که آریو برزن متعلق به همین مرزو بوم بود و با اشرافی که به مناطق مختلف استان دارا بود سپاه اسکندر را مدتها ملول و حتی مجبور به عقب نشینی کرد.حال شخص یا اشخاصی برای منفعت طلبی شخصی یا گروهی و با مطرح کردن ماجرای آریو برزن یا تغییر نام ننگین استان به دنبال چه هستند ؟! مطرح شدن به چه قیمتی ؟ به قیمت زیرسوال بردن هویت و گذشته پر افتخار نامدارانمان یا بلوایی در اثر تغییر نام استانمان که شناسنامه ماست؟ به قول پیر خرقه پوشان حضرت حافظ
نصیحت گوش کن جانا که ازجان دوست تر دارند. جوانان سعادتمند پند پیر دانا را.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
24
69
اریوبرزن لرمی باشد هیچ شکی درآن نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
کسی نگفته بویر احمد،اینو از کجاست درآوردی،گفته شده کهکیلویه
.
| Iran (Islamic Republic of)
در زمان ماد ها هخامنشیان و کلی دوره های دیگر کهگیلیو و بویرو احمد مکان کرد ها بوده و در کرد بودن اریو برزن شکی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
دقیقا دوستان سردار لر بوده،در ضمن خود کردها بخشی از لرها بودن که انشعاب گرفتند
سوران
| Iran (Islamic Republic of)
کرد ها لر نمی باشند و از لر انشعاب نگرفتند.
تمام.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
چرت تلاوت نکن
یک فرد با شعور!
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
8
10
خوب من الان جوگیر شدم و دارم یک ارتشی گردن کلفت و دور و درازی سر هم میکنم تا برم کلا هر چی که از دست دادیم و به یاری خدا بیشترش هم برگردونم!!!!! ها ایههههه! کی پایست! بزن بریم!
DNA
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
5
19
راستی کاکو میگمهااا !ی علم خیلی پیشرفت کرده هاااا! حالو مگه نمدونین که میشه با DNA ثابت کرد که کی مال کجایه؟ قبرش رو باز کنین ازش DNA بگیرین تا راحت بشین! برین از همه بگیرین ببینین کی ماس کجاس!
شهرام. فرزند کوچک بختیاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
18
35
سلام حالا اریو برزن لر نبود برین تاریخ بخونین هیچ پادشاهی نتوانست براقوام زاگرس نشین چیره بشه لر وبختیاری وکرد همه از یک تبار وریشه وبرادرن وسلام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
24
60
سلام اریوبرزن لر بوده و وسلام...
مخ
|
Netherlands
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
38
24
کلا لر ،کرد، ترک و ترکمن، ارمن و عرب ایران نشین اصلا هیچوقت حس ایرانی بودن نداشته و نخواهند داشت. والسلام.
پاسخ ها
Poker
| Iran (Islamic Republic of)
همه این اقوام که کفتی غرور و حس ایرانی بودن رو دارن اما غروری بر حکومت امروزی ندارن
ابراهیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
4
15
درود بر نژاد آریو برزن سپهدار خون داده ی میهنمان
علی وصال.com
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
23
45
آریو برزن لر بوده که شک نکنید
ومیدانید هخامنشیان پایتخت شان شیراز بود وآریو برزن سردار لر بوده که استان ما هم همسایع شیراز است وهمچنین شجاعت لرها با بقیه قوم ها فرق دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
نکوشیمون جوجو لر
اگع تونستی یه جمله اوستایی یا هخامنشی بگو ما هم حرفی نداریم.......
بابکان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
29
22
اصلا آریو برزن هیچ قومینتی با بختاری ها ندارند بویر احمدی بوده بویر احمدی هم میمونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
کله گچی ،اون زمان بویراحمدی وجود نداشته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
بدبخت لر بختیاری لک بویراحمد ی همه یکی ان
آیلین ‌کشکولی
| Iran (Islamic Republic of)
جون ننت منو نخندون
لک کجا لره؟!
لری:جان
اوستایی:گیان
کردی:گیان
************
اوستایی:آثِر
لری:تش
لکی:عاگِر
کردی:ئاتِر
Ahmad
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
22
25
آريوبرزن صددرصدلربوده لربختياري كرد همه مثل برادريم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany
لر و کورد و بختیاری و لک و... اینا همە یکی هستیم خندم میگیرە یکی میگە کورد بودە اون یکی میگە نە لر بودە، خب همە یکی هستیم زاگرس نشینها
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
74
38
نمیدونم چرا این لرها نمیخوان بفهمن ایران رو کوردها ساختن در زمان هخامنشی که اصلا قومی به اسم لر وجود نداشته ماد و پارس بوده بابا کی میخواین بفهمید مادها کورد بودن و پارسها فارس پس لری وجود نداشته پس نتیجه میگیریم آریو برزن با توجه به اسم کوردی که داره کورد بوده لرها به خودشون نچسبونن چون لر بعدها از اختلاط نژاد کورد و فارس به وجود آمده و تاریخ مستقل ندارن پس توهم برتون نداره برین یه کم مطالعه کنید شاید از این جعلی که دامن گیرتون شده در بیاین
پاسخ ها
کورد
| United States of America
حرفت اشتباهه داریوش . من خودم کوردم . اولا بخدای بالاسر لر و کورد همخون و همنژادن. پس زیاد تعصب نشان نده. در ضمن درست است که مادها کورد بودن ولی قدمت کوردها خیلی بیشتر از مادهست اجداد اولیه کوردها سومریها و گوتی ها و کاسیها و .......بودن
مهران تراختورچی
| Iran (Islamic Republic of)
این کردها استاد دزدی مشاهیرن
دانیال ارجمند
| Iran (Islamic Republic of)
لرها هخامنشی اند ومادها کرد ولی هخامنشیان و مادها هم رگ خونی اریایی دارند ام اصیل ترین لرها هستند زیرا ما که هخامنش هستیم سلطه شما مادهای کرد را بهم شکستیم در زمان کوروش بزرگ
بختیاری
| Iran (Islamic Republic of)
اریایی هاسه قوم بودن نه دوقوم پارس پارت و ماد کردها ماد و بختیاری هاپارس هستن توروتوهم ورداشته برو یکم مطالعه کن حالا ما نمیدونیم اریو برزن از چه قومی بوده ولی یک وطن پرست واقعی بوده چیزی که تونیستی و میخای بین اقوام ایران تفرقه بندازی بختاری ها از اصیل ترین اریایی ها هستن مثل کردها
بختیاری
| Iran (Islamic Republic of)
بختیاری ها سه قوم بودن نه دوقوم ماد کردهای امروزی پارس بختیاری های امروزی و پارت تو توهم زدی و نمیفهمی که بختیاری هاو لرها از اصیل ترین اقوام اریایی هستن مثل کردها حالا اریو برزن از هر قومی هم که بوده یک وطن پرست واقعی بوده چیزی که تو نیستی و میخایی بین اقوام ایران تفرقه بندازی برو مطالعه کن بی سواد
Amo
| Iran (Islamic Republic of)
یارو کورد ایرانه بعد میگه من کورد عراقم،خب این نشون میده وطن فروش و خیانت کار هستید ..................
لر
| Uzbekistan
آخه یکی میخواد به تو بگه تروریست شلوار گشاد برو تو عراق کارهای تروریستی انجام بده
ر.ک
| Iran (Islamic Republic of)
اصلا ایران رو کلا تو ساختی ولی یه نگاه به دور و بر بنداز ببینی الان کجاش وایسادی فقط تکون نخور که خوب وایسادی
رها
| Iran (Islamic Republic of)
پارس ها لر بودن احمق نادون یکم تاریخ بخون بعد زر بزن
رضا
| Iran (Islamic Republic of)
بهتره اول حرف زدن رو یاد بگیری بعد نظر بدی؟فکر میکنم تو نفهمی نه لرها
سعيد
|
United States of America
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
41
19
سلام كاكو داريوش.اي لرها هنو نمي دونن كه از كجو اومدن حالو ميان شيراز ميگن ماهم فارسيم در حاليكه لرهاي اين منطقه عشاير بودن و از قوم عيلامي ها هستند لر اصيل فقط بختياري ها هستند و هيچ وقت هم ادعاي اريايي بودن نمي كنن.ما قوم فارس لرها رو فارس نمي دونيم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
لر ها از نژاد قوم کاسی که هنوز تو کرد و فارس که معلوم نیست از کدوم خراب شده پا شدی اومدی تو خاک لرها آنوقت میگی لرها از کجا اومدن تاریخ تمدن شما اریایی ها هستن ما ۵۰۰۰۰ سال قبل شما تو خاک ایران بودیم اینو علم ثابت کرده نه خرافات و شعرای شما ، حتی علم ژنتیک ثابت کرده اروپائیان از نژاد لرها هستند بعد میای از ........ بی سرپا خودت حرف میزنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
محض اطلاعت بگم که عیلامی ها قدیمیترین ساکنان ایرانن و همینطور خط اداری و بیشتر پیکره ها و مجسمه های تخت جمشید عیلامی بوده و از لحاظ پیشرفته بودن هخامنشیان در برابرشون حرفی برای گفتن نداشتن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
وووووییییی بچ لللللرر!!!
تو که ایلامی هستیییی
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
14
14
متاسفم از این همه کامنت بی معنی که اینجا خوندم. هرکس که میاد توی مسائل تاریخی حرف بی سر و ته میزنه، آخرش میگه برید مطالعه کنید! آریوبرزن نه لر بوده و نه کرد نه ترک یا هر چیز دیگه. متاسفانه چون ممکنه سند و مدرک تاریخی قطعی به راحتی در دسترس نباشه، چرت و پرت در مورد اقوام و افراد تاریخی زیاد هست. هرکسی هم هرچی توی یه منبع بی ارزش میخونه فکر میکنه اون درسته و گاهی توپ و تانک هم نمیتونه نظرشو عوض کنه! در پاسخ به حرفای داریوش باید بگم که اگه توی منبع معتبری مثل بریتانیکا یا سایر منابع معتبر در مورد کردها بخونی، اشاره ای نشده که کردها همون مادها هستن. یه زمانی تصور بر این بود که کردها همون مادها هستن اما این تصور توسط خیلیا زیر سوال رفته و فکر نمیکنم سند و مدرک تاریخی داشته باشه (نظر قطعی نمیدم چون دانش کافی ندارم). سعید تو این حرفای بی سر و ته رو از کجا میگی؟ اینکه لرها و سایر اقوام اصالتشون به کجا میرسه جای کلی بحث و بررسی داره. تو اومدی بدون ذکر هیچ منبعی روی هوا میگی اصالت لرها به ایلامیها میرسه. نمیگم حرفت حتما غلطه ولی باید حرفتو مستند کنی. متاسفانه شیوه نگرش علمی و آکادمیک برای فهمیدن حقایق بین اکثریت مردم ما مثل یه جوکه! اصلا زمان آریوبرزن نه لر وجود داشته نه کرد! من خودم لر هستم اما این ادعا که آریوبرزن لر بوده، به نظرم چیزی نیست جز یه حرف الکی بی اساس که ریشه در تعصب قومیتی داره.
پارسا
|
United States of America
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
21
16
شما رو تعصابات کار نکنید من خودم ترک هستم شما برید کتاب هرودت ایران شناس معروف را بخوانید او گفته کردها ایرانیهای اصیل هستند وقتی قوم پارس به ایران مهاجرت کرده کردها در ایران بودند مثل الان آمریکا که سرخ پوستها امریکایی های اصیل هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
،همه دنیا میدونند که پیش از اسلام و تا چند قرن پیش به تمام کسانی که زندگی ایلی و عشایری داستند کرد میگفتند و هیچ ربطی بنژاد کرد کنونی نداره
Amo
| Iran (Islamic Republic of)
اون قوم لر بوده یارو اومده به اسم کورد در آورده اش،درضمن کورد ها ضد تورک هستن شوبخیر
پارسی
|
Romania
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
10
18
شما که اینقد باهوشی باید متوجه شده باشی که هخامنشیان و ساسانیان لر (پارس اصیل نه عرب(شیراز )بودن و اون زمان اعراب هنوز به ایران نیومده بودن و اسم منطقه زاگرس و لیر نگذاشته بودن وگرنه لرها همان پارس هستن و اریو و .. ساسانیان و ... هم از این قوم هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
وااااااای نه جون خوددددددت!
معنی این ساسانی رو بگو:
سپوژم
سپوختم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
36
19
یا کورد بوده یا لور و به احتمال بیشتر کورد بوده باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
22
23
یا کورد بوده یا لور و به احتمال بیشتر کورد بوده باشه و کورد و لور از یک تبارن
پاسخ ها
AMO
| Iran (Islamic Republic of)
نیستن
شاهو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
11
17
ماد درواقع اتحاد قبایل لولوبی،گوتی،مانا،کاسی و میتانی کە همە زاگروس نشین بودند است وحالا هم تقریبا مشخصە خودشون را حفظ کردند کە همانا لور،سوران ،کرمانج،وزازا هستند،مازاگروس نشینان خون دیاکو در رگهایمان داریم
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of)
درودبرتو.من دنبال همین حرف بودم..دیاکو..اولین پادشاه لک زبان ایرانی.که دور رودسیمره پادشاهی ایرانومیچینه.لروکرد کجابودن.بابابریدخاطرات تیمورلنگ بخونید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
49
8
اریوبرزن لر و کرد نبوده . اریو برزن اصفهانی بوده. سندش هم هست. مراجعه کنید به کتاب سرداران مهاجر اصفهان در بلاد شاپور/نویسنده لینا زژمند
پاسخ ها
ستایش
| Iran (Islamic Republic of)
نخندونمون باوا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
بدبخت اصفهان هم بختیاری هستند
who cares
| Iran (Islamic Republic of)
جک سال 96 بوده این
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
اگه بختیاری نبوده الان به افغانی ها می‌گفتیم خان دایی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
7
24
سلام .باتو جه به دلاوری وتا پای جان جنگیدن این ژنرال خیلی سخت میشه گفت که لر بوده یا کورد چون واقعا هردو قوم خیلی دلاور بودن در طول تاریخ واقعا سخته بگیم کدام قوم بوده چون دران زمان کردولرولک همه از یک تبار بودن وهمیشه هم خواهند موندباتشکر
حمید
|
Germany
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
13
30
درود دوستان
اریوبرزن کسی بود که در سرزمینهای لرنشین جنگید و به شهادت رسید و طبق نوشته خیلی از منابع فقط میتونه لر باشه و اگر لر نبود شاید بشه گفت پارس بود و به نظر بنده کرد بودنش منتفیه به دلیل محل وقوع جنگ و همچنین تخت جمشید که در محدوده سرزمینی لر و فارس بوده که هدف اسکندر بود
در اخر در جواب دوستانی که لر و کرد را از یک ریشه میدونن هم این تذکر را بدم که لر از قوم کاسی هست و کردها از قوم ماد پس وجه اشتراک نژادی بین لر و کرد وجود نداره اما وجه اشتراک زبانی و فرهنگی بین این دو ملت وجود دارد که همین اشتراکات باعث میشه ک بعضی ریشه این دو ملت را یکی بدونن
با سپاس از شما سروران
پاسخ ها
کورد
| United States of America
عزیزجان اجداد اولیه کوردها سومریها و گوتیها بودن و بعد مادها نام گرفتن. در ضمن استاد کاسیها خودشون یکی از طایفه های ماد بودن. لطفا قبل از نظر کمی مطالعه کن تا اینطوری دیگران را گیج نکنی
Amo
| Iran (Islamic Republic of)
بله لر بوده اما از وقتی کشور کوردستان درست شد کوردا دیگه ایرانی نیستن و همش می‌خوام قیام کنن که از ایران جدا بشن و به کشور کوردستان ملحق بشن ،کورد یعنی خیانت
امید(لر)
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
7
30
سلام به شیر مردان و زنان لر..
اقاسعید،داریوش خان،تو نمیتونی و نمیدونی هفت پشتت کی هست،حالا کارتون به جایی رسیده که در مورد اصالت ما نظر بدید!
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
10
28
واقعا اینم سوال داره؟ اریو برزن لر بور احمده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
10
15
تنگ کاس "Tang-e Ḵāṣ "با تلفظ امروزی تنگ خاص منطقه ای کوهستانی و صعب العبور از مناطق جغرافیای شهرستان ممسنی و تقریبا هم مرز با شهرستان سپیدان فعلی در کنار رودخانه فهلیان (شول یا چول قدیم) لر نشین ودر حال حاضر اهالی طایفه جاوید از ایل ممسنی در آن سکونت دارند.جهت اطلاع دوستان در دنیای باستان به همه افرادی که رمه گردانی می کرده اند کرد(کرت) می گفته اند و در شاهنامه نیز وقتی با درایت دو انسان نیکو سرشت هر روز یکی از جوانان را از کشتار ضحاک مار دوش (روزانه از مغز دو جوان برای مارها خورشت می ساختند) نجات داده وبا دادن بز و گوسفند به کوهستان می‌فرستادند وقتی به 200 نفر رسیدند 'کرد' نامیدند. حتی در تاریخ برخی از اقوام لر نیز اظهار می شود که اصالتا کرد بوده اند. این به معنی قوم کرد امروزی نیست بلکه به معنی همون رمه گردانی و کوچ روی است. اگر ادعایی وجود دارد که آریوبرزن کرد بوده است نیز به نظر من به معنی قوم کرد کنونی نیست بلکه همون معنی رمه گردی دوران کهن است.
سام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
10
29
سلام به تمام برادران عزیز لر زبان.اول بگم من کوردم.بارزان هم طایفه بوده در منطقه بنام دینور.در نزدیکی کرمانشاه کنونی که پایتخت تمام مناطق کوردنشین محسوب میشده ایشان از همون طایفه هستند که البته الان ان طایفه به اربیل عراق کوچ کردن و هنوزم ریاست طوایف کورد منطقه اقلیم کردستان عراق بر عهده ایشان است حتما اسم مسعود بارزانی را شنیدید.حالا هم فرقی نمی کنه بخدا ماکوردهای به هیچ عنوان لرها را جدا از خود نمی دانیم حالا هم اریوبرزن را دوست دارید مال شما. شما میگید لره ماهم میگیم لره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
خب معلومه لر با کورد از یک ریشه نیست شما کوردای کولی‌ تبار برای غارت دیگه دست تورکارو از پشت بستید
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
50
2
اریو برزن ترک قشقایی بوده از خطه فارس با دلاوریهایش جلو اسکندر گرفته تاریخ دلاوری های ایل قشقایی را نشان داده از زمان هخامنشیان تا انگلیسیها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
علی کاکام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
تو دیگه خیلی شو.....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
جان؟؟؟! عاشق دزدی‌های تورکام
آیلین کشکولی
| Iran (Islamic Republic of)
سلام.من یک ترک قشقاییم.من خودمو از آریو برزن نمیدونم بلکه از جنگجویان و قهرمانان ترک تبار قزلباش میدونم❤
درسته درک میکنم چون لرای جنوبی هی به ما میگن تقلید کار و دزد و هی حرفای چرت و پرت بهمون میزنن منم خوشم نمیاد
اما آریو برزن مرد دلاوری بود
لُر
| Iran (Islamic Republic of)
چاغال اریو برزن لر بود و اینم ثبت شده اصن ترکا ایرانی نیستن معلوم نی از کدوم خراب شدی امدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
شماها از مغولستان میآید چه به تاریخ 2500ساله ایران....تاریخ مشخصه...700نیست اومدید
خانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
16
23
سلام بر همه دوستان لر کرد ترک و ... عزیز
اینی ک آریو برزن لر بوده من شک ندارم چرا که بر خلاف سخنان کرد های عزیز که آریو برزن را آریو بارزان میخوانند اولا آریو بارزان نیست و آریو برزن الکی اسم رو عوض نکنید دوما تو جنگی ک رخ داد لرهای ما با سنگ
جلوی لشکر اسکندر ایستادن کلمه سنگ به لری برد میشه و آریو برزن چون با سنگ مبارزه میکرد لقب برزن یعنی کسی ک با سنگ میزد رو بهش دادن بعد اینکه طبق سخنی ک گفته شاهنشاه مرا برای حفظ اینجا فرستاده اولا ب دلیل اینکه در آن زمان پایتخت در فارس بوده اگه قرار بود از جایی اومده باشه از پایتخت اومده نه از کردستان پس ب نظر من اگه منطقی فکر کنیم آریو برزن لر بوده .
بردياگروسيان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
15
15
حالاهركي بوده فداكاريش ستايش داره.اين مهمه كه اسكندرجرات نداشت به مازندراني هاي سواربرببرنزديك بشه نه اسكندر.نه عربهاي پدرسوخته.نه چنگيز.مازندران مازندران
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of)
اینم میشه بگی چرا هخامنشیان و ساسانیان و.... با اون همه قدرت به عربستان امروزی حمله نکردن؟ نمیگم حرفت کاملا غلطه ولی گمون نکنم درستم باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
16
9
دوستان عزیز اول لطف کنید پیشینه بویراحمد را بررسی کنید بعد ادعای همولایتی با آریو برزن را علم کنید. بویراحمد قصبه بسیار گوچگی در محل فعلی یاسوج بوده و اصل ایل بزرگ کهگیلویه بنام کوهمره کهگیلویه بوده است . این ایل بزرگ کوهمره کهگیلویه با هجوم اعراب باوی و همکاری طایفه کوچک بویراحمد در زمان قاجار بطور کامل نابود و آواره شدند و هم اکنون در سواحل خلیج فارس از هندیجان تا بوشهر پراکنده اند. از بازماندگان ایل بزرگ و باستانی کوهمره کهگیلویه دهاتی در جوار باشت و گچساران و تنگ پیرزال و بهمئی وجود دارد که گویش کوهمره ای یا همان پهلوی اشکانی دارند . در گچساران روستای دیل و آرو بعنوان مثال از همین ایل هستند. بیشتر ساکنان فعلی کهگیلویه و بویراحمد اعراب باوی هستند.
عمران حیدری آریا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
3
11
درود و سپاس از نوشتارخوبی که به نمایش گذاشتید.
آریوبرزن بچه هرکجای ایران واز هر تیره و تباری باشد فرقی نمی کند همه ی لرها و کردها و پارس ها ازیک نژادند به نام آریا و آریو برزن هم ازاین نژاداست و مهمترازهمه نام او (آریا) است
داریوش
|
Germany
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
5
20
ازنظر زبان وفیزیولوژیک بدن لرها وکردها ریشه مشترک دارند واین تقسیم بندیها بعدها به وجود آمده وخواهش میکنم به دوقوم بزرگ لروکرد توهین نکنید و به نظربنده قوم پارس هم چیزی جز لر و کرد نیست.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
3
6
یک جایی خوندم که اریو برزن از ری مامور شد تا با سپاه اسکندر مقابله کند.حالا اصلیتش برای کجا بوده اصلا مهم نیست اصل بر این است که ایران از این سرداران بسیار داشته و خواهد داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
تمام ما رگ و ریشمون میرسه به قوم کاسی بعد همون قوم بزدگ میشه و بنام اریایی شناخته میشه ،خیلیها خیال میکنند اریاییها چهار هزار سال پیش وارد ایران شدن در صورتی که اریاییها اول توی همین ژاگرس بودن ،بعد تعدادیشون مهاجرت میکنه و بعد دوباره به ایران برمیگردن و تبدیل به سه قوم ماد پارس پارت میشن ،مادها همون کردها و تعدادی از لرستان همدان گیلک مازنی و حتی ترکمنها و حتی ارامنه بودن پارس ها به سمت کاشان و یزد و خراسان و زاهدان پیش میرن و با هندورابیها و بلوچه ها یک قوم میشن ،استانهای لرنشین هم با اجداد خودشون که همیشه دردایران باقی موندن پارت ها رو تشکیل میدن ،واسه همینه گویش های مختلف کردی و لری تشکیل شده ،حتی زبان بلوچی و بختیاریها نزدیک ترین زبان به زبان فارسی باستان بوده ،بخدا همه یکی هستیم و همه رگ و ریشمون به یکجا میرسه
بهنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
8
15
میگم‌چرا ای همه بدون مدرک وسند حرف میزنید هرکی میرسه یه حرفی میزنه اولا در زمان اریو برزن لرها به بویراحمدی یا بختیاری نبودن همه قوم پارس بودن که با اختلافات بعد دوران ساسانی لرها یا همو اتابکان لر بخاطری که ی قوم متحد نباشن پراکنده شدن که تبعیدشون کردن و دوما اون عزیزی که میگه فارسا لر رو فارس نمیدونن لطف کنه بگه کدوم فارس تا اللن شحره نامه ای داشته که از کدوم قومه چون ایران چن قوم که بیشتر نداره وزمان هخامنشیان فارس نبوده پارس بوده ک زبون اصیل ایرانی همین لری و پارس بوده وسوما استان کهگیلویه بویراحمد اگه الان حرفی داره دلیلش شجاعت و غیور بودنشونه که همیشه با شهامت از مرز بوم ایران دفاع کردن و روی قبر خود اریوبرزن نوشتن(دی و دور)یعنی مادر دختر و خیلی دلیل ومستندات هستش که لر بوده چهارما خواهشا تاریخ ورق بزنید همونجور که بویراحمد همیشه تاریخ درخشانی داشته و رسم رسومات حتی لباس پوشیدنا و خیلی اداب رسوم نشون میده ایرانی اصیل واریایی اصیلن حالا هرکی واقعا حسودیش میاد بزار بیاد چون ما گفته هامون تاریخه وتاریخمون روشنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
6
10
همتون خیلی بیکارین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
1
7
تا جایی که من میدونم یه ایرانیه اصیل هر جایی رو که فتح میکرد نه به قومیتشون توهین میکرد نه کاری به دین واعتقاداتشون داشت...حالا هرکی میخواد بدونه که ایرانیه یا نه بره نظر خودشو دوباره بخونه..شما برای ایران ننگید
شاهین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
0
2
ای حرفا رو ول کنید بگین ببینم الان چی هستیم چی داریم از خودمون ها اریو لر کرد هه دارن نسل های اینده مون ب ... میکشن شما بحث قومی میکنید اریو ایرانی بود برای همه افتخاره چ من ک لرم چ کردش چ اقوام دیگر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
5
10
من لک هستم هم لری متوجه میشم هم کوردی، ترک ها هم برادر خواهر خودم میدونم ، فقط میخوام اینو بگم .......... که فرهنگ ما رو عوض کردن
ایلیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
13
18
عزیزان من سالهاست در زمینه تاریخ ایران باستان مطالعه و تحقیق میکنم .دانشگاههای مختلف نیز تدریس کرده ام . مورخان یونانی مقدونی که صحبت میکردند آریوبرزن را به خوبی و بهتر از ما میشناسند .امیدوارم موجب ناراحتی کسی نشه . اولا همه ما انسان آزاده هستیم دوم اینکه ایرانی ایم . سردارآریوبرزن واقعا در خور تقدیربود و هست...افتخار تاریخی ماست ... طردار آریوبرزن اصالتا لر بوده و لر بهمئئ بوده من خودم فارس هستم . ولی به همه نژادهای ایرانی افتخار میکنم .... لرهای بهمئی انسانهای والامقام و تاریخ سازی بودند. زنده باد ایران و ایرانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
فارس یعنی چی؟!!
بهنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
1
5
آریوبرزن حالا یه نظامی بوده که از طرف حکومت مامور شده از جایی که دشمن داشته به پایتخت نزدیک میشده جلوگیری کنه مثلا امروز یه فرمانده از طرف دولت آمریکا داخل عراق میجنگه دیگه باید گفت اون فرمانده عراقیه؟! و نزاره دشمن پیشروی کنه.و روایت شده که دلیرانه مقاومت کرده اما یه خیانت توی شکستش عامل تعیین کننده ای بوده.حالا نژادش هرچی بوده مساله مهم اینه که ایرانی بوده و نکته اصلی این داستان مقاومت اون و نکته اصلیتر اون خیانتی بوده که بهش شده که این خیانت درطول جنگای ایران همیشه بوده و مارو به شکست کشونده
ایدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
5
5
سلام من میگم اصلا دعوا نکنید اقا آریو بریزن رو جومونگ فرستاده از اونجایی ک اریو بریزن عاشق ی دختر ایرانی شده و اون دخترو اسکندر کشته اریو تا پای جونش واا میسته و میجنگه متاسفانه اخرش ی چوپان احمق تر میزنه ب همه زحماتش و ایشون خیلی شیک مجلسی در راه ایران فدا میشن و سردار عزیز دل ما میشن ایقدم دعوا نکنید اه
شاهرخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
8
17
واقعا که بزرگترین بی احترامیه به یک تاریخ و مجموعه ایلی منطقه ای

آقاجان سردار ازیوبرزن در منطقه تنگ تکاب بهمئی بوده و جنگیده و زیسته

هنوز زن های این منطقه شعر حماسی نبرد اریو برای بچه ها لالایی میکنند

ایشان لربهمیی بوده و افتخار اینکه ایرانی بوده .


مثل رییسعلی دلواری که خیری دخترش شخصا در مستند دلوار اعتراف میکنه نوادگانش با افتخار اعلام میکنند بهمئی هستند .

ولی برخی غرض ورزانه سنگ اندازی میکنند

تاریخ به انحراف میکشند .
جهان ارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
7
16
اریوبرزن در منطقه تنگ تکاب حوزه ایل بهمئی زندگی کرده و همانجا جنگید .
ایشان لر بوده بهمئی تبار بوده از کردستان بلند نشد بیاد تنگ تکاب بهمئی بجنگه

تازه از اردبیل هم نیامده

استراتزی جنگی اش و شجاعتش فقط به ایل بهمئی همخوانی دارد

هنوز مناطق بهمئی اسامی اینچنینی دارد

زنده باد ایران و ایرانی
جالیران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
7
16
من با نظر شما موافقم همه مدارک و اسناد گواه اینه که لربهمئی بوده بنگرید به واژه لیکک و آریوزن و منطقه ی آریازنان

برزناون و آریازن و تنگ تکاب و
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
2
12
اریو برزن ایرانی ایرانی جان برای ایران داده
نالان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
11
17
دوستان تاریح از یین رفتنی نیست لر بهمیی ایرانی الاصل هستند
آروین رومل
|
Romania
|
۰۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
10
15
لطفا درمورد مطالبی که کاملا واضح هستند،پست و نظر الکی نزارید و جروبحث نکنید.
کل دنیا میدونن که لقب آریوبرزن( آریابرزن) پدربزرگ لرها هستش،
این لقبی هستش که باستان شناسان واقعی و نامی چندین قرن این لقب را به او داده‌اند و همگی ان را تایید کرده‌اند.
Reza
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
9
17
اریو برزن لربوده وهیچ حرفی درش نیست
ناشناس
|
Italy
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
10
11
لرها از نژاد ایلامی و کاسیان بومی ایران بودند زمانی که حتی مادی و پارسی نبود ساکنان اولیه ومالک حقیقی ایران زمین بیش از 5000سال لطفاً مطالعه کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
لرها از نژاد آریایی هستند ،مهم ترین یندو مدرک زبان لری است که دنباله پهلوی ساسانی میباشد و کمترین کلمات ترکی و عربی درون آن وارد شده
ساره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
3
12
باسلام.حالاآریوبرزن لربوده که بوده دست ایشان دردنکندبخاطرتمام دلاوریهایشان.پیش کش تمام لرها.این دیگه دعوا ومرافه نداره.ماهمه هموطن هستیم توی این چت گروهی بجان هم میفتیم رودر روقطعاهمدیگرراتیکه پاره میکنیم.من باافتخارمیگم دختربااصالت کردهستم.که تاریخمان به مادهابرمیگرده.امادیگه کسی راهم لت وپارنمیکنم بااین قدمت واصالتم.اریولره خوب همش برای لرها.
ساره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
9
8
باسلام.حالاآریوبرزن لربوده که بوده دست ایشان دردنکندبخاطرتمام دلاوریهایشان.پیش کش تمام لرها.این دیگه دعوا ومرافه نداره.ماهمه هموطن هستیم توی این چت گروهی بجان هم میفتیم رودر روقطعاهمدیگرراتیکه پاره میکنیم.من باافتخارمیگم دختربااصالت کردهستم.که تاریخمان به مادهابرمیگرده.امادیگه کسی راهم لت وپارنمیکنم بااین قدمت واصالتم.اریولره خوب همش برای لرها.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
مادها آریایی بودند شما هندی هستید و گرنه الان روی ایران غیرت داشتید نه جدای طلب ک ک ک
حسام (کرد)
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
20
17
شما لر ها هی بالا برید پایین برید نمیتونید اریو رو لر بدونید چون که از اسم کاملا کردیش معلومه کرده. هرچی دلاور و پهلوان های اون زمان(اریو برزن.کاوه اهنگر.فرهاد کوه کن و...)یا کرد بودن یا فارس لری وجود نداشته.کم کم شما لرها میگین کاوه اهنگر هم لر بوده فقط یادش رفته گفته کرده.اصلا منبع تون دقیق نیست رو معده حرف میزنید میگید چون که تندیسش تو یاسوج بوده لره آقا تندیس هرکول هم تو شهر من کرمانشاهس پس باید بگم هرکول کرمانشاهیه؟؟؟؟!!!! خودتون الکی تو تاریخ جا ندید هنوز که هنوز طایفه برزن تو کردها وجود داره و همین طور اسمش آریو.هر چند میدونم حرف زدن با یک لر برای همه ما افتخار و بخود می بالیم که از نسل لرها هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
آریوبرزن اسمی پارسی ولری
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
8
10
دورود بر نژاد ایرانی ما ایرانی ها باید به همچین سردارانی افتخار کنیم آریوبرزن چه لر بختیاری یا فارس فرقی نمیکنه مگه ما ایرانی نیستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
فارس یک اصطلاح است نه قومیت به کل ایران میگن فارس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
عزیزم ما بختیاری ها ادعایی دربختیاری بودن آریو برزن نداریم....تاریخ ما روشن چگونه همه چیزه وبیشتر هم نمی خواهیم...از گارد جاویدان تا جنگ با اعراب متجاوز وجنگهای با مغولان از جنگ با افغانها وبیرون کردن تا فتح قندهار و دهلی....از جنگ با روس و عثمانی تا فتح تهران و انقلاب مشروطه...از جنگ تحمیلی تا امروز... متاسفانه متاسفانه متاسفانه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
11
12
کوروش در گوشه ای از وصیتش اومده مرا در جوانی کودکی و پیری بخت یار بوده است ،عیلامیان هخامنشیان ساسانیان زندیان اینها هم لر تبار بودن ،حکومت کثیف صفوی و قاجار خیلی از اسناد تاریخ مهم لر ها رو به نفع خودشون تعییر دادن ،اگر منابع تاریخی قبل از حکومت اتابکان لر الان دست ما بود اونوقت تمام دنیا به لرها تعطیم میکردن ،هر چند الان اثار تاریخی و موزها اصالت ما رو فریاد میزنند ،البته یک چیزی مهمی هم که هست اقوام کاسی یا همون اجداد لرها وقتی تعدادیشون بیست هزار سال پیش از ایران مهاجرت میکنند بعد از مدت زمان زیادی در حدود چهار هزار سال پیش به نام قوم آریایی وارد ایران میشن ،بعد همونها با کاسیهایی که در ایران باقی موندن به سه شاخه تقسیم میشن کردها و تعدادی از لک ها گیلکیها مازنیها و حتی ترکمنها و تعدادی از قوم ارامنه کنونی حکومت ماد رو تشکیل میدن پارت ها هم که همون لرها هستن و پارسها با اقوام بلوچ و هندورابی تشکیل قوم پارس رو میدن ،داریوش وقتی میخواد حکومت تشکیل بده توصیح داده چه اقوامی بهش خیانت کردن پس اون اقوام اون زمان بدون شک وجود داشتن ،لرها و کردها بیشترین تشابه زنتیکی رو هم دارن ،ولی درنهایت باید بدونیم لر کرد فارس ترک گیلکی مازنی خراسانی اینان همه از یک ریشه هستن و همه به قوم اریایی و نژاد کاسی برمیگردیم ،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
صفویه کورد تبارند از جانب جده ی اول شجرنامشون تورکند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
کوردها از جانب شرق ایران تاریخی هستند آریایی نبودند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
16
23
به نظر من اریو برزن لر بوده و لر باقی خواهد ماند لرها نترس ترین و شجاع ترین گروه از بشر است که خدا ساخته است هرکی لره مثل من یه دست مرتب واسه خودش بزنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
14
25
اریو برزن لر بوده و خواهد بود. کرد ها که میگن اریو برزن کرد بوده از رو حسادته .لر شجاع ترین گروه از بشر است .همه ی قوم ها بدانند که اگر لر نبود ایران هم نبود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
احسنت
...کهگلویه بزرگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
6
16
هرکس میخواد بیاد من ثابت کنم اهل کهگلویه بزرگ وجد لرهاست ...بیاد من براساس حقیقت ونشون میدم هرچی تاریخدانان یونانی و...نوشتن من پیدا کردمه ...دیوار وقلعه تنگ تکاب کهکلویه وشهر آریوبرزن وقلعه پدرماندانا همش هستن ....ماندانا عشق اریوبرزن ودخترشاه محلی بوده ودرمنطقه ماندان زیلایی کهگلویه هست..
شیردخترلر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
5
15
 سلام بر همه دوستان لر کرد ترک و ... عزیز
اینی ک آریو برزن لر بوده من شک ندارم چرا که بر خلاف سخنان کرد های عزیز که آریو برزن را آریو بارزان میخوانند اولا آریو بارزان نیست و آریو برزن الکی اسم رو عوض نکنید دوما تو جنگی ک رخ داد لرهای ما با سنگ جلوی لشکر اسکندر ایستادن کلمه سنگ به لری برد میشه و آریو برزن چون با سنگ مبارزه میکرد لقب برزن یعنی کسی ک با سنگ میزد رو بهش دادن بعد اینکه طبق سخنی ک گفته شاهنشاه مرا برای حفظ اینجا فرستاده اولا ب دلیل اینکه در آن زمان پایتخت در فارس بوده اگه قرار بود از جایی اومده باشه از پایتخت اومده نه از کردستان پس ب نظر من اگه منطقی فکر کنیم آریو برزن لر بوده یعنی جنگنده
پاسخ ها
لک میر
| Iran (Islamic Republic of)
مغلطه نکن کوردها هم به سنگ برد میگن درثانی ایشان در اقلیم کوردستان شجره نامه اش موجوده . ثالثا ایشون اهم اسم هم لقبش کوردیه. رابعا کورد و لوذ یک خون و یک نژادن فرق نمیکنه کورد یا لر باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
طوری سخن میگن انگار از مردم محل بوده و برای جنگ با اشغالگران قیام کرده نه خواهرم سردار شاه بوده و برای همین موضوع به محل فرستاده شده و البته شکست خورده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
زمانی تمامی ایران پهلوی زبان بود حتا کوردهای کولی‌ هندی که در دوره ساسانی به ایران دعوت شده بودن به تفاوت در لباسهاشون دقت کنید کوردها ازجانب شرق ایران بودن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
شاید الان اقوام ایران ترکیب شده باشند ولی ریشه کورد و لر یکی نبوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
3
9
آریوبرد زن ریشه بهمئی ها و از نزدیکان بهمئی ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
ازایل بزرگ طیبی
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
3
8
بهمئی تبار
lakmir
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
4
6
ایشان در اربیل جنگیدن . بعدش گیرم در مناطق کهگیلویه یا ممسنسی جگیده باشه دلیل نمیشه لر باشد مثلا سورنا سردار اشکانی چون در نزدیکی کرمانشاه با روم جنگید دلیل نمیشه ما بگیم کوردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
تا دوره ی ساسانیان از عرب و تورک خبری نیست!!کوردها کولی‌ هندی رقاص دربار شاهان بودند! اربیل هم جزو سرزمین ایران بوده
فرهاد سكاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
12
9
سلام قدمت لر ٥٤هزار ساله سندش غار كل در خرم آباده كردها فقط بلدن حرف دربيارن چيكار كردن تو تاريخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
رقاصی و موسیقی
علی محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
2
4
آریوبرزن سرداری شجاع و دلیر در روستای برزیون(برزیان)زندگی میکرده ازهمان روستا به مقابله بااسکندرشتافت ودرتنگ تکاب لشکراسکندر راسرنگون کرد
علی محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
11
9
آریوبرزن لری طیبی واز استان کهگیلویه بویراحمداست
علی محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
10
9
آریوبرزن لری طیبی واز استان کهگیلویه بویراحمداست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
10
10
درود، آریوبرزن لر بوده و هست در ضمن محض اطلاع دوستانی که دم از تاریخ و مطالعه تاریخ میزنن زبان لری ریشه زبان فارسی است اونم گویش کهگیلویه و بویراحمدی و این چیزیه که مشخصه و الانم هستش نیازی به توضیح نداره و اینم دوستان تاریخ بلد بدونن که زبان و گویش هخامنشیان که پایه گذار ایران بودن همین گویش کهگیلویه ای بوده و دیگر هیچ حالا هر کی هرچی میخواد تلاوت کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
گویش اوستایی یا پهلوی! نه کهکیلویه بویر احمدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
10
11
لر بوده وسلام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
6
سلام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
4
عالی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
1
4
بد
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
2
2
آربل الان هم استانی در عراق است و نامی آشوری جنگ آربل نامشخص نیست دنبال جاش بگردید دلیل آمدن اسکندر به لرستان آنکه قادر به شکست دادن آذربایگان نبود این هم حله آریو برزن هم فرمانده کل ارتش ایران بوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
9
4
بیشتر پهوان وسرداران ایران زمین مال سرزمین ما هستند جان فدای سرزمینم ایران سیستان بلوچستان...
شایان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
0
4
نگفته

کجایی است
سادا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
11
9
لره لر ،و غار کلدر خرم آباد پنجاه هزار سال عمر داره و اولین انسان هوشمند جهان درش زندگی میکرده ،لر پدر جهانه پدر اقوام بشره
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
7
8
نویسنده محترم نژاد پرست کرد دوتاکلمه بهم چسبوندی اریا کرد کردی.براساس علم و منطق حرف بزن چرت وپرت ننویس.کرد ینی در زمان قدیم چوپان بود چطور چوپان سردار بشود
ذاکرغمشادزهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
13
4
خاک بر سرت اگر بلوچ ها نبودند انگلیس ایران را نابود میکرد
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
4
6
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه عزیزان خواهشاً در مورد کرد یا لر بودن آریوبرزن این همه بحث و جدل نکنید طبق آخرین و معتبرترین سند تاریخی آریوبرزن بچه آبادان ایستگاه ۷ بوده و سلام
علی خان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
14
7
با سلام آخرش که همیشه ترکها حاکم بودن ی حکومت از لر یا کرد نام ببرید فقط ی حکومت .
پاسخ ها
لیلا
| Iran (Islamic Republic of)
پس از تهاجم عرب و مغول بله! حکومت از دست ایرانیها گرفته شد و ایران به بدبختی افتاد هنوزم هست! صفویه کورد، زند لر! ایران رو هم بهشت کردند نه جهنم قاجار!
فرزان
| Iran (Islamic Republic of)
هخامنشیان ساسانیان اتابکان زندیان حتی افشاریان هم لر بودن. حکومت ترک قاجار بود ک ........................
آ
| Iran (Islamic Republic of)
بدبخت
خوب که میگی افشاریان!؟
ترک افشااااااار
خوب حکومتهای ترک:
سلجوقیان
غزنویان
حوارزمشاهیان
قره قویونلو
آق قویونلو
افشاریان
قاجار
صفویان
یه جمله اوستایی بگو کاریت ندارم.......
آیلین کشکولی
| Iran (Islamic Republic of)
یه جمله هخامنشی بگو!؟
یه جمله ساسانی بگو!؟
همین قاجار دوربین و قطار وارد ایران شد.......
راستی کرد ها خیییییلی اصیلن چون زبونشون اوستاییه و بره دوران هخامنشیان میتونه حرف بزنه
حکومت های ماد:
دومین امپراتور ایران:دیاکو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
7
4
آریو برزن سردار بهبهانی بوده و بست شهر آریو برزن در زیر خاکهای بهبهان بوده خوزستان بهبهان تمام شواهد همینو میگه
مسلم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
3
4
سلام
فرزان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
12
6
باسلام
کردها درطول تاریخ هیچگونه خدمتی به سرزمین ایران نکرده اند. در دورن جنگ احزاب کومله و دموکرات وچند سال اخیر پژاک چقد از جوانان مارا ناقص کردن و باصدام خائن هم پیمان بودن. اونم از رئیس جمهور خائنشون بنی صدر ک کسی مانند چمران را به کشتن داد. در حادثه تنگ تامرادی اکثر نیروهای نظامی اعزامی به بویراحمد کرد بودن ـ. هنگ 20ام کرمانشاه که در گجستان توسط بویراحمدیها نابود شد همگی کرد بودن.
اما درباب اریوبرزن ایشان متعلق به منطقه کهگیلویهوبویراحمد بوده وبه همین خاطر والی منطقه کهگیلویه بوده و نبرد اصلیش در منطقه حوزه استحفاضیش دهدشت کنونی در تنگه تکاپ بوده. هنگامی ک اسکندر حدود 200 هزار سربازش را از دست میده دست ب دامان چوپانی میشود که اصالتا از منطقه لیکک بوده وبا راهنمایی چوپان اریوبرزن محاصره میشود و20 هزار سربازش شهید میشن اما محاصره را میشکند و. به پایتختت سردسیری ک همان فارس بوده فرار میکند تا تجدید قوا کند اما. اما پاشاه تخت ـتاج را رها کرده بود وبه سمت شمال گریخته بود ناچار در منطقه فارس مجددا راه را بر اسکندر میبندد وپس از پیکاری جانانه بهمراه 5000هزار سرباز باقیمانده وخواهرش یوتاب به شهادت میرسن.
پس ابشن اصالتا لر بویراحمدی بوده ـ سپاه اسکمد 800 هزار نفر
سپاه اریوبرزن 25هزار نفر
دوور لر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
6
16
واقعا به لر بودنم افتخار میکنم
اریا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
8
13
لر شجاع ترین قوم ایرانه.
چهارلنگ مم صالح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
4
6
درود بر قوم بختیاری
پژمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
7
8
سردار لر بوده متعلق ب استان کهگیلویه و بویراحمد،بحث نکنید،تاریخ رو تحریف نکنید
بی طرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
0
3
مهم نیست که چیه فعلا باید نام این سردار بزرگ را گسترش دهیم و من با تمام وجودم به داشتن چنین هموطنی افتخار می کنم در ضمن اینکه آرامگاه ایشان را بشکافیم بزرگ ترین توهین به ایشان است
بختیاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
3
4
اینایی که میگن اریو برزن لر نیست اسمشو ک میدونین لری هست
ذسذسددسدس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
0
2
ذیذیذیذذ
هایده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
3
8
اریوبرزن لربویراحمدی هستن و در این شکی نیست... بویراحمد هیچوقت زیر بار زور نرفتن و نمیرن... شجاعتشون بی مثاله مثل کای لهراسب بویراحمدی که مقابل ارتش انگلیسی ایستادگی کرد
جواد
|
Switzerland
|
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
0
3
دروود بر ایرانی از هر قومی و طایفه ای که باشی زیر پرچم ایرانی
اریوبرزن‌ورزیده‌ا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
1
0
بابانبرداریوبرزن‌واسکندرو‌مورخین‌یونانی‌که‌همراه‌اسکندربودند‌ثبت‌کردند‌لربودویعنی‌ایران‌شکوهمند
سوران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
3
3
اول حکومت های ترک تبار:سلجوقیان.غزنویان.خوارزمیان.آق قویونلو.قاجار.قزلباشان از جنگجویان دلاور بودن که ترک بودن.
دوم درست در مورد کردا حرف بزنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
0
3
هرجای ک تندیس اریو برزن هست همیشه بوده و هسن
ماهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
2
2
سلام
طرف صحبتم با تمام کسایی که اومدن توی این سایت و اصالت یا لر یا کرد خودشون رو به سه اقوام پارت ها و پارس ها و ماد ها تعمیم میدن
بابا شما اینقدر با اطمینان کامل حرف میزنید من با خودم میگم خوب اینا حتما رفتن DNA اقشار مختلف پارت و پارس و ماد رو در آوردن که اومدن اظهار نظر میکنن
اساتید و دکترای تبارشناسی اگه مدرکی مستندی چیزی دارید رو کنید ماهم مستفیض بشیم
خواهش میکنم رگ تعصب کردی و لریتون باد نکنه
منم لرم
منم بختیاریم
اگه میتونید خودتون آریو برزن زمانه باشید
هر قومی میتونه آریو برزن داشته باشه
پس لطفاً از این دعواهای بچه گونه نکنید که من اول بودم تو وجود نداشتی
مهم الانه
کلاه کج (بهمئی)
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
1
2
با درود فراوان خدمت همه دوستان اول این که توهین کردن به هیچ قوم و نژادی درست نیست همه آدمیم و واژه اصلی شکوفایی آدمیت انسانیت است ،دوم بنده از قوم شریف لر هستم ،سوم تعدادی حضرات به قوم لر توهین کرده حتی از خودشون جمله بندی ساختن به اسم زبان لری ،چهارم این که تمام اقوام اسطوره های فراوانی داشتن نیازی نیست با چسباندن فلان شخص خودشون رو کم یا زیاد کنن ،پنجم این که عزیزان آریو برزن لر بوده بدون شک و زاده کوهگیلویه ،گزینه آخر این که در زبان لری »آ«حرف اول حروف فارسی رو در جمله بندی در وسط جمله بندی واو میخونیم مثل آریا رو آریو میخونیم رحمان رو رحمون میخونیم ،نمیگیم بیا میگیم بیو «درضمن سردار آریو یا همان آریا چون مقابل سپاه اسکندر از بالای کوه با سنگ جنگید و ایستادگی کرد ما به سَنگ به لری بَرد میگیم لغب آریو برد زن رو گرفت امروزه به آریو برزن معروف بوده ،همه هم میدانند لرها اولین سلاح جنگیدن و شکارشون رو در هزاران سال قبل از سنگ استفاده میکردن چون لرها تابوده زاگرس نشین بوده و ناف لرهارو با سنگ و کوه کمر بریدن این یه اصطلاح .این توزیحات رو ندادم سوءتفاهم بشه فقط برای روشن کردن دوستان وگرنه هم لر هم لک هم کرد هم عرب هم ترک و همه وهمه مشاهیر و بزرگانی غرور آفرین در قومیت خود دارند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
2
1
آریو برد زن بهمئی تبار بوده
کلاه کج ,ظ(بهمئی)
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
3
2
رود ما آریو برزن ها داریم شهدا دفاع مقدس تا به امروز شهید والا مقام حاج قاسم که خارج از مرز جنگید علیه باطل و دشمن و در آخر خارج از مرز به دست نجسترین افراد به شهادت رسید .حاج قاسم اصالت بختیاری از ایل بابادی و زاده کرمان .روح تمام شهدا و رفتگان شاد .
له وه برم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
3
7
سلام بر بیکاران و علافان من اهل کردستان تابحال اسم لر ترک نشنیدم شما اذری وعرب هستید درباره کردا حرف نزند از وقتی یادم میاد توسری خور فارس بودید
امیره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
2
3
بیاید باهم بریم از کسی که دفینه و گنج ها رو میبره و جاش تندیس میزاره سوال کنیم اطلاعات اون دقیق تره تف ب دات هر چی ادم کثافته الهی به خوشی پولش استفاده نکنه که کورد و لر به جون هم انداخته و ب ریش مردم میخنده
سوشیانت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
2
2
با سلام
پسر خاله من اسمش علیه پسر عموی من اسمش محمده این دوتا اسمشون عربیه چون اسمشون عربیه دلیل نمیشه که خودشون هم عرب باشن
خالد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
2
0
اصلا مهم نیست لر بوده یا کرد یا فارس یا ...ایرانی بوده وسلام
افشین معصومی یاسوجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
3
2
من لر هستم و اگه هرقبیله ای به لر حرفی بزرگتر از دهانش زد با اونجام طرفه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
1
0
سروصدا. نکنید. ساکت. افغان. بود. یعنی. آریایی. بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
0
2
واقعامتاسفم برا ایرانم که اینقدر ادم بی سواد داخلشه چه کردین به ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
1
0
زمانی لر بود کرد نبود کل ایران به لر زندی کردو لر به وجود اورد مثل برادرند
sumi
|
Germany
|
۰۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
0
0
سپاس بابت مطالبتون ولی چیزی کە اشتباە متوجە شدید اینە کە لور و کورد جدا نیستن، کورد شامل: سۆران، کرمانج، زازا، لور، کلهوڕ، بختیاری و... هستن، همە یک ریشە و زاگرس نشین ولی کوچهایی هم بە مناطق دیگە داشتیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
0
1
بهمئی بوده
م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
1
1
با لر در نیوفتید افتاد
لر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
0
0
بحرحال اریوبرزن یه لر با غیرت بودند که از حق این مرز و بوم دفاع کردند لری از دیار کهگیلویه و بویراحمد بزرگ
لر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
0
0
بحرحال اریوبرزن یه لر با غیرت بودند که از حق این مرز و بوم دفاع کردند لری از دیار کهگیلویه و بویراحمد بزرگ
ک ب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
0
0
ککی لر با غیرتم
آروین عباسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
0
0
آریو اسم کردی به معنی آتش سوزان از ریشه آور آیر آگر
آروین عباسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
0
0
برزن هم کردی به معنی بلند مرتبه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
0
0
لر و کرد از یک نژاد هستند مشخص هیچی تو دلشون نیست دل پاک و خاک به سر
بهرام سوادکوهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
0
0
اریا ایرانی
برد سنگ
زن سنگ انداز
اریا برد زن ریشه کاملا" ایرانی در گویش لری است .
نام:
ایمیل:
* نظر: