به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۸۰۴۹
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱

خبردنا: سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سخنان دیگران در تخریب طب سنتی را به پای بنده نگذارید، گفت: در ابتدای حضورم در وزارت بهداشت تأکید کردم که دانشجویان باید فرق طبیب و حکیم را بدانند و پزشکان کشور باید ابن سینا، رازی و... را بشناسند و مکلف هستیم برای شناساندن حکیمان ایرانی واحد درسی تصویب کنیم.

وی با اشاره به حکم مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: در این حکم بر لزوم تشکیل کمیته‌ای ملی با حضور صاحب‌نظران این حوزه جهت احیای جنبه‌های علمی طب سنتی و ارائه راهکارهای خردمندانه در استفاده آن در نظام سلامت، تعریف واحدهای آموزشی جهت آشنایی دانشجویان با مکتوبات بازمانده از دانشمندان گذشته علوم پزشکی کشور، تخصیص بودجه در دانشگاه‌های کشور جهت پژوهش در جنبه های مختلف طب سنتی کشور و آشتی بین اندیشمندان کشور و تفاهم و وفاق ملی در استفاده عالمانه و حکیمانه از این ابزار ارزشمند تأکید کرده‌ام.

نمکی تصریح کرد: در حال حاضر داروهای شیمیایی که در سایر کشورها آزمایش و تولید شده در کشور مجوز تولید دارند و در عین حال 4 داروی گیاهی و طب سنتی مؤثر در درمان کرونا مجوز تولید کسب کرده‌اند.

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه با تعجیل نسنجیده در این راه موفق نخواهیم شد، افزود: دانشجوی ما باید ابن‌سینا را بشناسد و از دیرینه طب در ایران آگاهی کامل داشته باشد. البته نباید به دوران قبل برگشت بلکه باید بتوانیم اندیشه‌های ابن سینا را به دوران خود بیاوریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اساتید برجسته و البته با اندیشه‌های مختلف عضو هستند چرا که با اندیشه و گفتمان‌های مختلف کار پیش خواهد رفت.

نمکی در پایان سخنان خود اظهار داشت: ادغام طب سنتی در نظام شبکه‌ای دستاورد بزرگی است و همچنین برای اولین بار در کشور ویزیت مصوب برای طب سنتی در شورای عالی بیمه به تصویب رسید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع‌بندی جلسه اظهار داشت: مسیر کارآزمایی‌های بالینی داروهای طب ایرانی خصوصاً داروهای مؤثر در پیشگیری و درمان کرونا باید تسریع یابد.

همچنین مقرر شد موضوع سند گیاهان دارویی و طب سنتی در یک جلسه مشترک با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر بهداشت و درمان، آموزش پزشکی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر حاجی‌آخوندی و دکتر مخبر دزفولی بررسی شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: