به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۸۱۷۵
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲

خبردنا: روزهای سخت کرونایی ایران در حالی سپری می‌شود که کشور شاهد بیشترین تعداد مرگ و میر در بین روزهای دیگر بوده است، در این میان بسیاری از کشورها برای مقابله با کرونا در کنار طب مدرن به طب سنتی خود که از نیاکان خود به جا مانده است روی آوردند تا بتوانند راه‌حلی برای درمان کرونا پیدا کنند؛ راهکاری که شاید در علوم به‌جامانده از گذشتگان ما برایمان به یادگار مانده است امروز کاربردی اساسی برای نظام سلامت کشور داشته باشد.

طب سنتی چیست؟

به طور خلاصه طب سنتی در ایران علمی است با قدمت بیش از ۴ هزار سال و میراثی گرانقدر مبتنی بر شواهد و محصول کار علمی و تحقیق هزاران دانشمند و پزشک بزرگ از جمله ابوعلی سینا، رازی، عقیلی خراسانی، حکیم محمد اعظم خان و … که در طول قرون و اعصار در مجموعه‌هایی کوچک و بزرگ گردآوری شده است. کتاب‌های طب سنتی افرادی چون زکریای رازی و مخصوصا ابن سینا شهرت زیادی دارد تا جایی که قریب به ۵۰۰ سال در دانشکده‌های اروپایی و آسیایی توسط اساتید تدریس شده است.

علی‌رغم پیشرفت‌های روزافزون طب مدرن با توجه به عوارض جانبی داروهای شیمیایی و هزینه‌های بالای درمان‌های نوین و از سوی دیگر تاثیرات به اثبات رسیده روش‌ها و دستورالعمل‌های مورد استفاده در طب سنتی استفاده بسیاری از مردم برای درمان بیماری‌های خود تمایل به استفاده از طب سنتی دارند. با توجه به خواص درمانی به اثبات رسیده گیاهان و دستورالعمل‌های طب سنتی، در سال‌های اخیر دوره‌های آموزشی طب سنتی به صورت آکادمیک در مراکز دانشگاهی و آموزشی معتبر ارائه می‌شود.

طب سنتی راهکاری مناسب برای درمان کرونا

از سوی دیگر متخصصان طب سنتی معتقد هستند که می‌توانند در حوزه درمان بیماری کرونا تاثیر خوبی داشته باشند.

طبیب قدیر محمدی، متخصص طب سنتی گفت: چینی‌ها بارها در مقالات علمی اعلام کردند که ۸۰ تا ۹۰ درصد از راه‌های درمانی این کشور در مهار ویروس کرونا بر اساس طب سنتی صورت گرفته است و این موضوع برپایه یافته‌های علمی است.


متخصص طب سنتی بیان کرد: افرادی که در مورد طب سنتی صحبت می‌کنند باید الفبای این طب را بدانند، طب سنتی بر اساس یک پایه اصولی نوشته شده است و قواعد مشخصی دارد و این قواعد در طب غرب و مدرن بسیار متفاوت است؛ بنابراین می‌توان گفت طب سنتی می‌تواند نقش مهمی در برابر کرونا داشته باشد.

آغاز به کار مرکز خدمات طب سنتی ایران ویژه بیماران کرونایی

در همین خصوص طبیب سعید اسماعیلی، متخصص طب سنتی در مورد فعالیت طب سنتی در زمینه مقابله با کرونا اظهار کرد: از ابتدا شیوع بیماری کرونا همه طبیب‌ها به موضوع مقابله و پیشگیری بیماری کووید-۱۹ ورود کردند و تحقیقات آغاز شده بود.

وی افزود: در فروردین ماه در دفتر طب ایرانی در وزارت بهداشت جلساتی برگزاری شد و تصمیماتی صورت گرفت اما مورد اقبال وزارت بهداشت قرار نگرفت.

طبیب اسماعیلی بیان کرد: در حال حاضر مرکز خدمات طب سنتی ایران ویژه بیماران کرونایی در ابتدا قرار است پاسخگوی تلفنی بیماران کرونایی و مشورت دادن به مردم باشد و سپس در درمانگاه درمانی بیماران مبتلا به کرونا را مورد درمان قرار دهد.

وی گفت: تاکید ویژه طب سنتی در زمینه پیشگیری است و معتقد هستیم با تقویت سیستم ایمنی بدن افراد می‌توان آن‌ها را در برابر کرونا مقاوم کرد که با تجویز خوراکی های مناسب و در دسترس این کار انجام می‌شود.
مجلس در حمایت از طب سنتی

زهره الهیان، نماینده مردم تهران و نایب‌رئیس فراکسیون طب سنتی مجلس شورای اسلامی نیز طب سنتی ایران را منبعی غنی در امر پیشگیری و درمان و کمک به ارتقای سلامت جامعه دانست و ادامه داد: این مکتب طبی به امید خدا در یک مسیر علمی و بر مبنای ادبیات دانشگاهی، داشته‌های خود را ابتدا به ملت ایران و سپس جهان، ارائه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بحران کرونا فرصت خوبی برای اثبات ظرفیت‌های غنی طب ایرانی است، افزود: طب سنتی مهم‌ترین مزیت رقابتی کشور ما در درمان بیماران کرونایی است و می‌توانیم با معرفی روش‌های اثربخش، کم‌هزینه و دارای عوارض جانبی پایین، در قالب انتشار مقالات علمی مرتبط با نتایج کارآزمایی‌های بالینی انجام‌شده، در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

نایب‌ رئیس فراکسیون طب سنتی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصمم بودن مجلس برای پیشبرد اهداف طب سنتی، ادامه داد: راه‌اندازی این مرکز شروع بسیار خوبی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های طب ایرانی در مقابله با بحران کرونا است که پزشکان دغدغه‌مند را برای ارائه مشاوره‌های کاربردی به مردم، به میدان آورده است.

رقابت برای نجات دنیا

امروز طب سنتی و طب مدرن درحال رقابت برای درمان کرونا هستند و همه منتظرند تا راه نجاتی برای مهار کرونا ویروس پیدا شود باید منتظر ماند و دید در آینده در زمینه علم پزشکی چه اتفاقی رخ می‌دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر: