به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۶۲۲
|
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
بزودی منتشر می شود :
دکتر " نبی الله معصومی " از فرزندان شایسته استان " کهگیلویه و بویراحمد " که بصورت اتفاقی دکتر " شوکت " را در هند ملاقات کرده بود برای " خبردنا " گفتگوی اختصاصی با وی انجام داده است .
خبردنا : خاطره حضور پزشکان هندی در " کهگیلویه و بویراحمد " در سالهای اول پس از انقلاب 57 را کمتر کسی در این استان هست که بیاد نداشته باشد .

به گزارش " خبردنا "، کمبود پزشک ایرانی و بویژه بومی کهگیلویه و بویراحمدی در دهه 60 چنان بود که کشور برای رفع نیازهای درمانی مردم مجبور به واردات پزشک از برخی کشورها بویژه هند شده بود .

تعدادی از این اطباء در "کهگیلویه و بویراحمد " ساکن و به طبابت می پرداختند .

دکتر "سید شوکت علیشاه " اولین پزشک هندی  از ایالت " کشمیر "مستقر در "کهگیلویه و بویراحمد " در آن دوران است که سالها در بویراحمد ساکن بود .

این پزشک هندی در آن سالها زبان فارسی و البته لری را بخوبی فرا گرفته  و میان مردم بویراحمد محبوبیت خوبی کسب کرده بود .

دکتر " نبی الله معصومی " از فرزندان شایسته استان " کهگیلویه و بویراحمد " که بصورت اتفاقی دکتر " شوکت " را در هند ملاقات کرده بود برای " خبردنا " گفتگوی اختصاصی با وی انجام داده است .

این ملاقات به گفته دکتر معصومی در در منزل دکتر " شوکت " در شهرستان "لداک " در منطقه " هیمالیایی هند " انجام شده است .

صمیمانه از دکتر " معصومی " که همواره  ما را از محبت خود بهره مند می سازند سپاسگزاریم و امیدواریم این گفتگوی جذاب بتواند بخش هایی از خاطرات آن ایام را برای شما خوبان یادآوری نماید .

این گفتگوی خواندنی بزودی در بخش های جداگانه در این پایگاه اطلاع رسانی منتشر خواهد شد .

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
خواننده ي سابق عصر دنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
0
0
زبان لري بويراحمدي، دكتر شوكت و ياد شاه عسكر در كشمير هند
نبي الله معصومي

كشمير زيباست و زيبايي آن غير قابل وصف است. زيبارويانش به شعر حافظ رقصيده اند و فرهنگ و هنر ايراني در اين خطه زيبا، خوش ماندگار بوده است.

اگرچه چهار سال در هند بودم ولي فرصت مسافرت در اين كشور هزار زبان و هزار مذهب و پر اعجاب را نداشتم. بعد از مدتي دراز دوباره فرصتي مهيا شد و اين بار فرصت را غنيمت شمرده و از جنوبي ترين نقطه هند، كانيا كوماري، جايي كه سه اقيانوس به هم مي رسند، به سوي رود گنگ و از آنجا به سمت شمال غرب هند، كشمير، ملقب به ايران كوچك، بار سفر را بستيم. بعد از يك ماه كه وصف زيباييهايش را به فرصتي ديگر مي گذارم، به منطقه كشمير، كه هميشه آرزوي ديدارش را داشتم، رسيديم.

به جامو، شهر معبدها و بعد از آن به سرينگر، شهر درياچه ها و باغ ها رفتيم كه وصف آن فوق طاقت بود. سرينگر شهر قايقهاي خانگي و آبراههاست و پرچم ايران را بر بعضي قايق ها به زيبايي نقاشي كرده بودند.

از دكتر سيد شوكت علي شاه، دكتر كشميري كه سالها پيش در بويراحمد طبابت مي كرد نقل شده بود كه مرقد امامزاده شاه عسكر، در كشمير هند است و اين مهم نيز بهانه اي بود تا در كشمير جوياي اين مسئله باشم.

براي ديدن زيبايي هاي كشمير و هم در جستجوي جد خويش به سمت منطقه شيعه نشين كشمير به راه افتاديم.
چشم اندازهاي زيباي منطقه، هوش ربايي مي كرد و كوههاي سر به فلك كشيده ياد آور دنا بود. دره هاي پر از چنار يادآور خانه بود و در زبان هندي نيز، دره را دره و چنار را چنار مي گفتند.
مركز شيعيان كشمير در كارگيل است و يك منطقه عمده شيعه نشين، لداخ و در شهر لِه در فاصله چهار صد و پنجاه كيلومتري از سرينگر، پايتخت تابستاني ايالت جامو و كشمير، واقع است. تصوير بزرگي از امام خميني و آيت الله خامنه اي در خروجي سرينگر به سمت بخش لداخ نصب شده بود و قدوم مسافران را خوش آمد مي گفت، كه به نوعي حس وطن و ديار را زنده مي كرد.
در ايست بازرسي، مامور بازپرسي با خوشحالي پرسيد، آيا تو ايراني هستي؟
گفتم بلي!
گفت نام من حسين است، ذاكر حسين! من هم شيعه هستم. به منطقه شيعيان خوش آمدي ايراني! و عكس امام را در جيب داشت.
در رستورانها و مغازه هاي شيعيان، عكس امام و رهبري در همه جا نصب بود و در رستورانها و خانه هاي بوداييان عكس دالايي لاما، رهبر تبعيدي تبت.
با گذر از رشته كوههاي هيماليا در شمال هند، به شهر بسيار سرد لِه، مركز بخش لداخ رسيديم. در امام باره به نماز جمعه رفتم و اين بار هم عكس حضرت امام (ره) و رهبري در امام باره شيعيان نيز نصب بود و امام جمعه هم در پايان براي سلامتي مقام معظم رهبري و شادي روح امام دعا كرد كه حس شادماني و خوشحالي از ايراني بودن را در آن مكان مقدس برايم به همراه داشت.
هتل محل اقامتمان روبروي مسجد شيعيان بود و نماز ظهر را روز بعد به مسجد رفتم. تعداد نمازگزاران خيلي كمتر از روز نماز جمعه بود.
بعد از نماز، مردي متين و موقر پيش آمد و پرسيد كه اهل كجايم؟
گفتم كه ايراني هستم.
گفت، كه فارسي بلدي؟
به زبان فارسي خوش و بش كرديم.
گفت كه سالها در ايران بوده و زبان فارسي مي داند. به فارسي بسيار شيوايي گفت كه اين مردم مي خواستند بدانند كه شما از كجا آمده ايد و كي هستيد و از من خواستند تا برايشان ترجمه كنم و از اينكه يك ايراني در جمع ماست خوشحاليم.
گفتم كه من هم خوشحالم و سوالي دارم و پرسيدم كه آيا امامزاده اي در اين نواحي هست؟
گفت، اي بابا! در سرزمين كفر امامزاده كجا بود.
گفتم كه شايع است جد ما امامزاده ابراهيم، ملقب به شاه عسكر در كشميرِ هند بوده است.
گفت، نه! يك امام زاده به اسم شاه همداني در كشمير هست كه با شاه عسكر فرق دارد. شاه عسكر در بويراحمد است و در روستايي به اسم كريك و من هم بارها به زيارتش رفته ام.
گفتم كه من خودم كريكي هستم و چطور شما در كريك بوده ايد؟
گفت من سالها در بويراحمد دكتر بوده ام.
گفتم ، آيا شما دكتر شوكت علي شاه هستيد؟
و در اين جا بود كه بي اختيار پزشك دوران كودكيم را در آغوش گرفتم و ياد بويراحمد و ديار پدري زنده شد و با دكتر شوكت ديگر نه نيازي به زبان انگليسي بود و نه فارسي، به زبان لري قصه ها گفتيم.
و صداي دكتر شوكت بود كه در كوچه هاي كشمير به زبان لري مي خواند:
تفنگ آرام جونم
تفنگ شيرين زبونم
تفنگ دردت به جونم
بكش دشمن جونم
و اين من بودم حيران از زيبايي كشمير و يافتن دكتر شوكت و فهميدن كه شاه عسكر، شاه كريك است و در كريك آرميده است.
آب در كوزه و ما تشنه لبان مي گرديم
يار در خانه و ما گرد جهان مي گرديم.
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
0
1
سلام وقت بخیر و خسته نباشید. جناب آقای معصومی اگه با دکتر ارتباط دارید میشه سراغ دکتر کانتا که همزمان در سوق بودند اطلاعاتی ازش بگیری. ممنونم 09164813085 هدایت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
0
1
سلام
وقت بخیر و خسته نباشید
بسیار جالب بود
اگه تونستی سراغ دکتر کانتا اهل حیدراباد رو هم بگیر
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
0
0
سلام سراغی از دکتر کانتا که در سوق بودند دارین؟!!
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
0
0
سلام اگه خبری از دکتر کانتا پیدا کردین، لطفا خبر بدین من تمام زندگیم مدیون ایشونم
نام:
ایمیل:
* نظر: