به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۷۶۵
|
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰
خبر دنا : وابسته نظامی سابق ایران در عربستان با ذکر دلایلی عنوان کرد: "امکان ندارد که عربستانی ها به تنهایی بخواهند به جنگ با ایران ورود کنند چون یقینا کمتر از 24 ساعت دوام می آورند".

پس از گذشت ده ماه از قطع روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی و در پی اقدامات، صحبت ها و مواضع خصمانه و کودکانه مسئولان حکومت آل سعود علیه ایران در مجامع مختلف، در برخی از رسانه ها گمانه زنی های متعددی در خصوص بروز جنگ احتمالی میان ایران و عربستان ملاحظه می شود.

روابط ایران و عربستان, جنگ با ایران

علی رغم همه توانمندی های نظامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که به اذعان دوست و دشمن، ما را در برترین جایگاه نظامی در غرب آسیا قلمداد می کنند، دکترین جمهوری اسلامی ایران در امور نظامی، بر پایه اصل بازدارندگی تعریف شده؛ همانگونه که تا کنون تمامی فرماندهان ارشد نیروهای مسلح ایران گفته اند، ایران هیچگاه آغازکننده جنگی نبوده و از این به بعد نیز نخواهد بود.

اما عربستان سعودی که از فروردین 94، با حمله دَدمنشانه و جنایتکارانه به یمن، خون بسیاری از مسلمانان مظلوم و بی گناه یمنی را بر زمین ریخت، به وضوح ثابت کرد که نه تنها توان نظامی قابل توجهی ندارد، بلکه در پیش بینی وقایع و رخدادهای نظامی پیش رو نیز ارزیابی بسیار ضعیف و پیش پا افتاده ای دارد؛ ایستادگی مردم یمن با دستهای خالی در برابر ارتش تا بن دندان مسلح سعودی ثابت کرد که برای مقابله نظامی با عربستان، صرفا پشتوانه ی قوی تجهیزاتی و تسلیحاتی نیاز نیست بلکه مقاومت مردمی هم می تواند سعودی ها را از پای دربیاورد. 

صرف هزینه های هِنگفت برای خرید تجهیزات و تسلیحات نظامی از آمریکا و آوردن مستشاران نظامی خارجی به کشور جهت آموزش نیروهای ارتش، پشتیبانی مالی همه جانبه و البته بی نتیجه از گروهک های تروریستی در سوریه و عراق و همچنین آغاز جنگ فرسایشی و بی نتیجه در یمن که به اذعان تمامی صاحبنظران تنها حاصل آن فرورفتن بیشتر عربستان در باتلاق منطقه بود، همه و همه گواه از آن دارد که سیستم تصمیم سازی و اجرایی عربستان سعودی، آنقدر شتابزده و غیرعقلابی عمل می کند، که احتمال هرگونه حماقت از آنها در خصوص ایران هم دور از ذهن به نظر نمی رسد. 

دو ماه پیش بود که عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی در ادامه روند اتهام زنی های خود به ایران در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر سیاست های مداخله جویانه و جنگ طلبانه خود در کشورهای منطقه از جمله سوریه و یمن مدعی شد: "اگر ایران می خواهد روابط بهتری با عربستان سعودی داشته باشد باید به این موضوع که یک کشور انقلابی باشد و تلاش کند انقلاب خود را صادر کند پایان دهد".

اینگونه اظهارنظرهای مقامات سیاسی عربستان در کنار سفر مقامات نظامی حکومت آل سعود به سرزمین های اشغالی، برای برخی این گمانه را ایجاد کرده که ممکن است در آینده، عربستان سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران دست به اقدام نظامی بزند.

اما با توجه به شرایط فعلی، به راستی عربستان سعودی و ارتش آن، می تواند در برابر جمهوری اسلامی ایران، آغازکننده جنگ باشد؟ اگر ارتش آل سعود در یمن مشغول جنگ با مردم مظلوم یمن نبود و به اصطلاح دستش بازتر بود، آنگاه می توانست در برابر ایران به صورت نظامی قد علم کند و به موفقیت برسد؟

عربستان در جنگ با ایران کمتر از 24 ساعت دوام می آورد

وابسته نظامی سابق ایران در عربستان با استناد به دلایل و شواهد تاریخی معتقد است: "امکان ندارد که عربستانی ها به تنهایی بخواهند به جنگ با ایران ورود کنند چون یقینا کمتر از 24 ساعت دوام می آورند".

عباسعلی منصوری آرانی که در سال 1381 همزمان با بحران در منطقه خلیج فارس و حضور آمریکا، ناتو و سایر کشورها در منطقه و نقش عربستان در این بحران با سمت وابسته نظامی برای 3 سال به عربستان اعزام شده بود در تشریح این صحبت های خود، به خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان گفت: "هر کشوری که قصد حمله به کشوری دیگری را داشته باشد علی القاعده باید برای این منظور یک برآورد نظامی انجام دهد؛ "برآورد نظامی و عملیاتی" مجموعه ای از نیروهای نظامی، تاکتیک ها، تجهیزات و سوق الجیشی بودن کشور هدف را شامل می شود؛ در این میان، عربستانی ها قطعا از توان نظامی ایران برآوردهای لازم را دارند و امکان ندارد که آنها به تنهایی بخواهند به جنگ با ایران ورود کنند چون یقینا کمتر از 24 ساعت دوام می آورد".

نظامیان عربستانی در برابر ارتش صدام پا به فرار گذاشتند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در ادامه با اشاره به کتاب معروف "رزمنده صحرا" می گوید: "در کتاب "رزمنده صحرا" نوشته خالد بن سلطان آمده است زمانیکه ارتش بعث عراق به کویت حمله کرد و بعد از آن وارد عربستان شد، نیروهای نظامی عربستان به جای مقابله، پا به فرار گذاشتند؛ ارتش بعث عراق که با حمایت تمام قد شوروی، آمریکا و انگلیس و پول همین عربستان نتوانست حتی یک سانتی متر از خاک کشور ما را اشغال کند، در آن زمان به راحتی و در عرض چند ساعت شهر مرزی عربستان را اشغال کرد".

منصوری آرانی ادامه می دهد: "عربستانی ها بیش از آنکه به توان رزمی خودشان اتکا داشته باشد، به آمریکا و ناتو دل بسته اند؛ حکومت آل سعود همانگونه که تا کنون نشان داده، همواره تمایل دارد در ائتلاف هایی حضور پیدا کند که آمریکا یا ناتو نیز در آن ائتلاف حضور داشته باشد".

نقاط بسیار استراتژیک عربستان در تیررس ایران است

وابسته نظامی سابق ایران در عربستان در پایان با بیان اینکه "امروز نقاط بسیار استراتژیک عربستان سعودی در تیررس نیروهای مسلح ایران قرار دارد" می افزاید: "بر اساس یک روش عقلانی، منطقی و بر اساس برآوردهای نظامی، حمله به خاک و فضای ایران هرگز به مخیله نظامیان سعودی خطور نخواهد کرد؛ البته نیروهای نظامی همواره باید موضوعات کوچک را هم به مثابه یک تهدید نگاه کنند".

نام:
ایمیل:
* نظر: